Døende(?) H/K AVR5000

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Døende(?) H/K AVR5000

Hei.

Jeg har en 7 år gammel AVR5000 som har litt problemer, og jeg vurderer om jeg bare skal skuffe den på dynga eller gjøre et forsøk på å få den reparert. Skal prøve å gjøre en lang historie kort.

Symptomer: Når jeg skrur på forsterkern så slår den seg på som "vanlig", men i det øyeblikket man normalt vil kunne begynne å få lyd i høytalerne så kutter den/slår seg av.

Denne forsterkeren ble kjøpt brukt i 2005 så jeg har ikke full historikk på forsterkeren. Jeg ble opplyst av forrige eier at en av kanalene hadde gått i stykker og var blitt reparert på Dalens Elektroservice i 2005 (og han hadde da kjøpt ny i mellomtiden). Utover dette har jeg ingen historikk.

Første gang jeg opplevde problemet var for snart 1 1/2 år siden. Jeg skulle da dra forsterkern ut av stereobenken og glapp den slik at den fikk seg et lite kakk på undersiden når denne traff kanten på stereobenken et par cm bak beina i front. Fallet var ca. høyden på beina, dvs 1,5 til 2cm. Jeg skrudde den opp og sjekket at ting fortsatt satt fast og blåste vekk støv uten at dette hjalp noe.

Den ble da levert inn på Emtech på Gjøvik for at de skulle se om det var noe enkelt i veien med den. Siden dette ikke var garanti og jeg vet andre har benyttet Emtech så valgte jeg ikke å sende den inn til Dalens Elektroservice. Når de skulle teste forsterkeren (ca. 2 uker etter jeg sist testet den) så fungerte den utmerket hos dem. De testet den i en ukes tid uten å oppleve samme feilsituasjon som meg og jeg fikk den tilbake slik jeg leverte den.

Nå drøye 1 år senere så skjedde det samme igjen. Som sist skrudde jeg den opp og sjekket at alt satt fast og blåste vekk litt støv. Dette hjalp ikke. Så kjørte jeg forsterkeren opp til en kompis hvor vi blåste rent med kompressor, dette hjalp ikke. Deretter gikk vi over kretskortet på undersiden og så etter tin whiskers og lignende og kostet over med en (ren og ny) liten pensel. Når vi da testet forsterkeren så gikk den på og fikk stå på i 1 1/2 time uten belastning uten at den slå seg av/kuttet.

Jeg kjørte deretter hjem med forsterkern og koblet opp alt igjen, og samme faenskapet var tilbake igjen. Jeg tok da og pellet ifrahverandre hele alle tilleggskort og sjekket disse for tin whiskers, kortsluttninger etc og koblet til og fra alle kabler. Når jeg testet forsterkeren da så fungerte alt sammen. Jeg puttet den i stereobenken og hørte på musikk på normalt nivå i et par timer før jeg tok kvelden. Deretter fungerte forsterkern normalt et par dager med normalt bruk, før den idag igjen er tilbake på samme tullet.

Jeg kan sikkert fikse en kort filmsnutt av det som skjer dersom jeg ikke forklarte feilsituasjonen godt nok, men de fleste som har vært borti H/K forsterkere med problemer vet vel hva jeg mener.

I bunn og grunn, noen som har noen gode tips/forslag på hva som kan være grunnen til problemene og et grovt anslag på hvor mye noe sånt vil koste? Jeg har igrunn vurdert ny forsterker en stund, men pga boligkjøp og andre uforutsette kostnader var det noe jeg hadde håpet og kunne vente med til litt nærmere jul. Dersom det er en quick-fix er det uansett veldig greit å ha en forsterker i bakhånd (eller plassere i stua).

På forhånd takk.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, velkommen til forumet

Kan hende at det ville vært en ide å ta kontakt med Dalens og høre om de har historikken til forsterkeren, kan jo hende at det er samme feil om igjen.
    Og om det ikke er det så kan det fort hende at de vet hva feilen kan være, og evt. gi et prisoverslag på jobben. De gangene jeg har vært i kontakt med dem har jeg fått meget god service, så jeg vil tro at du skal få hjelp der.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jau, ender vel i bunn og grunn opp med å ringe de tilslutt

Grunnen til at jeg ikke har ringt de enda er at jeg synes det er merkelig dersom det skal ha vært en feil som har kommet igjen. Siden det er en feil som kommer og går, og først dukket opp 2 år etter at jeg kjøpte den. Når jeg var i kontakt med div rep. folk i området her da den gikk i stykker sist gang, så var alt jeg fikk av info "Vi kan ikke gi noe svar på grunnlag av det du sier. Vi må få den inn til test for et testgebyr à xxx kroner".

Siden forsterkern kutter helt i oppstarten så virker det som det enten er en kortsluttning noe sted eller en komponent som feiler. Jeg har ikke klart å komme over service manualen til AVR5000 (fant 7000 og et par andre, men ingen 5000), så jeg får ikke feilsøkt så veldig mye selv. Det er bare så ufattelig merkelig at ene dagen så funker den, mens neste dag er den død og dagen etter der igjen så funker den. Virker som det er dårlig kontakt, eller halvveis kortsluttning et eller annet sted jeg ikke ser.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville også tippet på en feil i den gata du antyder, men de som sitter på Dalens har kanskje vært borti lignende tilfeller med denne modellen tidligere, og kan derfor kanskje ha en anelse om hva det er.

Har du flaks kan det jo hende du får tips om hva du skal gjøre også.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Active Migen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei du !

Jasså det er du som har den gamle AVR5000 min ja....
    Så den funker ikke lenger?
    Siden du var ute etter info om den så kan jeg si at den ble levert inn på Euronics Raufoss 12/9-05 og så videresendt til Dalens.
    Beskrivelsen i papirene mine (som jeg fortsatt har) var:
    "Forsterkeren kutter på left surround-kanal. Det går ca.1/2 time før den kutter. Kunden kjørte volumet på -25dB"
    De fikset den ihvertfall på Dalens den gangen.

PS!
    Det hadde ikke vært dumt å tenke på noe nytt innen receiverfronten !

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, utifra bildene dine så kan nok det stemme veldig godt.

Siden du ikke hadde samme symptomene så tviler jeg på at problemet ligger på samme sted. Sånn forresten så tror jeg at jeg fant hvor de fikset feilen din:
    ....

Jeg ser uansett folk selger AVR5000 nå for mindre enn 1500,- .. så det er igrunn ikke spesielt stor grunn til å betale for å få fikset feilen her..... Har en kompis som jobbet på elektroverksted tidligere som sansynligvis ender opp med å få den dersom jeg ikke blir noe klokere.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •