Valg av stereo forsterker til Dali Mentor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av stereo forsterker til Dali Mentor

Tenkte jeg skulle gå tilbake til Stereo og bytte Dali Ikon 2 høyttalerne jeg har til Dali Mentor 2 eller 6.
    Prøver å holde meg til en pris rundt 15 lapper for forsterker.

Lurte derfor på hvilkne stereo forsterkere som passer til Dali Mentor 2 og 6

Kan DENON PMA-2000AE (kr 13.998,00) med sine 24 kg og "sterke" 2x80 watt være noe ? Har hørt at denne kan konkurrere med lagt kraftigere forsterkere da den oser av kvalitet med sine 24 kg. Har også hørt at PMA-2000AE skal kunne drive Dali Mentor 6 ganske bra, stemmer dette ?

LYNGDORF SDAI2175 (kr 13.898,00= med sine 15,5 kg og 2x200 watt
    Denne forsterker ser ut til å være langt kraftigere, men med mindre kg og
    lik pris ?

NAD C372 (kr 5.998,00) med sine 12kg og 2x150 watt.
    Denne var ekstremt mye lettere kg og veldig billigere.
    Kvaliteten og lyden fra de andre overnevnte er vell bedre ?

Eventuelt noen andre forslag for stereo forsterker til rundt 15 lapper som kan
    drive dali mentor 2 og eller 6 bra ?

Noen som har vært borti stereo forsterkere i kombinasjon med dali mentor 2 og eller 6 ? Hadde vært bra med noen synspunkter slik at jeg har noe å gå etter.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Dali Mentor 6 koblet til en Musical Fidelity A5. Den koster ca 20k. Veldig bra lyd. Ellers tenker jeg Hegel sin integrerte til ca 17k burde klaffe bra. Kan testlånes fra HiFiCenteret eller hva de nå heter. . .

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt Mentor 6 på PMA-1500 og SDAI2175, og det er fordeler og bakdeler med begge. Diskanten ble ubehagelig med Denonen da jeg skrudde opp litt. Jeg hadde en som satt ved siden av meg og vi delte det samme inntrykket. Vi byttet umiddelbart om til Lyngdorfen, og det hele ble straks mer behagelig. Basstrykket ble noe mindre, og dessverre er det ikke tonekontroller på SDAI2175 for å kompensere for dette, så her ville det kanskje vært mer å hente på å bruke effektforsterkeren SDA2175 i kombinasjon med en forforsterker, eventuelt investere i sub. Totalt sett ville jeg foretrukket Lyngdorf, da skarp diskant dreper lyttegleden. Lyngdorfen var også merkbart mer oppløst og detaljert i diskantområdet, uten at det ble skarpt og ubehagelig av den grunn.

I det hele tatt synes jeg Denon PMA-1500 og PMA-2000AE passer dårlig til det meste av Dalis høyttalere med hybrid-diskant (Ikon 6, Mentor 6 og Helicon 400 MK2 har jeg testet de med), pga slitsom og overdreven diskant. Lyden nedover i registeret er det ikke noe å si på.

Et glimrende musikkstykke å teste hvorvidt diskanten er for skarp eller ikke, er "The Battle" fra soundtracket til Gladiator. Klarer å du komme gjennom dette på høyt volum uten å føle ubehag i ørene, kan du spille nesten hva det skal være uten å bekymre deg for ubehagelige overraskelser senere. Med PMA-1500 og Mentor 6 var det rett og slett smerte (det var ikke lenge jeg orket å høre)!

I prisklassen bør også Cambridge 840A v.2 være med i vurderingen, de får jo mye skryt både her og der, men jeg aner ikke hvordan den låter med Mentor. Be om en lytt på Hifiklubben. Det kunne være interessant å høre hvordan du oppfatter forskjellen mellom denne og SDAI2175 på Mentor 6 (eller 2, for den del).

For hva det er verdt har jeg også hørt NAD C370 på Mentor 6. Dette låt fryktelig lyst, kaldt og nakent. Ingen match overhodet.

Det er ikke meningen å skape et dårlig bilde av Mentor, som utvilsomt er et stort løft i riktig retning fra Ikon, men å gjøre oppmerksom på at forsterkermatching synes å være så til de grader avgjørende for sluttresultatet, muligens mer enn hva som er tilfellet med mange andre høyttalere. De (Mentor 6) låter for eksempel helt fantastisk med NAD M3, men da er vi over i en helt annen prisklasse.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer nok til å drøye kjøpet og spare opp en stund til hvis jeg ikke blir fornøyd med noe i den prisklassen.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det spørs hva slags lyd du er på jakt etter, og hva du hører på.

Anbefaler i første omgang å be om en demo av Cambridge 840A v.2 (se hifiklubben.no for info) på Mentor 6. Pass på å om mulig få det demonstrert med cd-spilleren/kilden din, evt en som matcher om du skal ha ny.

Kunne være interessant om du kom tilbake og skrev om hvordan du syntes resultatet ble ut av dette, tror du får mye godlyd til prisen.

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da jeg byttet til Hegel pre opplevde jeg å få mye mer detaljert diskant og fyldigere bass, men litt slankere mellomtone. Hegel bør absolutt høres på før man kjøper da det ikke passer for alle.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •