pnerbye's hjemmekino - Gammel frontrekke!!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Talking pnerbye's hjemmekino - Gammel frontrekke!!!

Sånn ser det ut per i dag:
    Receiver - Yamaha RX-V2600
    DVD-spiller - Samsung DVD-HD935
    Fronter - Focal.JMLab Cobalt 816 S
    Center - Focal.JMLab CC800 S
    Surround - Focal.JMLab Cobalt SR800
    Surround Back- Focal.JMLab Cobalt SR800
    Subwoofer - 2 x SVS PB10-ISD
    Projektor - Hitachi PJ-TX200
    Lerret - 93" Invideo Greyline

Til å begynne med skal jeg bytte receiver og gå til innkjøp av blu-ray. RX-V2600 støtter kun PCM 5.1, og har kun 5.1 analog inn. I og med at jeg kjører 7.1 må denne altså ut. IRRITERENDE!

Jeg tror jeg kommer til å handle en blu-ray spiller som dekoder alle HD-formater til PCM 7.1, så jeg krever ikke stort mer av receiver enn at den takler det. En Sony S350 bør fungere bra for meg tror jeg. Noen som har meninger om det?

Receiver bør og ha HDMI-switch som takler 1080p. Det holder med 2 innganger. Oppskalering ser jeg ingen grunn til. Jeg har tenkt på Yamaha RX-V663, men er denne litt svak til å drive frontrekka? Trenger jeg effektforsterker? Bør center også ha effektforsterker?

Setter pris på innspill og ideer. Jeg vil gjerne gjøre det så billig som mulig, men jeg vil heller ikke ha for store kompromisser. Handler gjerne brukt også.

EDIT:
    RX-V 2600 støtter 8 channel analog in likevel. Takk til Hygen som leser manualer! :-)
    Dermed er jeg nå på utkikk etter en blu-ray spiller som både dekoder og bitreamer alle formater, og som har 7.1 analog out.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Receivere jeg vurderer foreløpig (avventer nå som jeg har oppdaget at min RX-V2600 har 8 ch analog input likevel):
    Yamaha RX-V663, 863 eller 1800
    Denon AVR 1908

Blu-ray spillere jeg vurderer foreløpig (må dekode og bitstreame alle formater og ha 7.1 analog out):
    Sony S550
    Pioneer BDP-05HD
    Pioneer BDP-FD/LX51
    Pioneer BDP-LX91
    Denon DVD3800BD
    Marantz BD8002

Noen av disse ligger i en noe høy prisklasse. Tror S550 er favoritten foreløpig.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RX-V2600 støtter vel 8x analogt inn ?
    8 Ch Ext Input
    8 additional input jacks for discrete multi-channel input.
    Front................Left + Right
    Rear.................Surround Left + Right
    Surround Back ...Left & Right
    Subwoofer
    Center

og 5.1 LPCM som du skrev.

Om man først velger en reciver med HDMI 1.3 og HD decoder for alle codec ville jeg bitstreamet å ikke la BD spiller gjøre om til LPCM.
    (hvorfor er at det er praktisk som å kunne se type lyd man avspiller i display + ikke alle recivere motar LPCM og behandler lyden på like bra måte som Bitstream i følge flere uttalelser)
    Fakta eller ikke ? er jo bare tull uansett å bruke LPCM om reciveren har alle HD codec.

Om man konsekvent skal gå for LPCM så er det vel mange eldre recivere som takler 7.1 inn.
    (tror kanskje RX-V861 gjør det å den selges til ca 4400,- kr)

Blu-Ray
    Er selv interesert i de nye Sony som kommer.
    Fra man leser om nye spillere som skal komme til de er ute er det ofte endringer.

Slik var det med Samsung BDP-1500 og slik blir det med Sony S350 etter som jeg har lest. (tror ikke den kommer ned decoding av DTS HD MA men som firmware oppdatering senere - - usikker om den kommer som profile 2.0 eller som 1.1 som kan firmware oppdateres til 2.0 senere men tror det er en 2.0 - - det skrives så mye rart)
    Leste at den skulle ut fra Sony 15.07.08 så stemmer det er det ikke lenge til man kan lese test av den.

test av Samsung BDP-1500 på Tecnofil er bare lovord og velstand men stoler mere på en test skrevet på Engadget der BDP 1500 forstsatt er en av mange Beta spillere.

TEST: Samsung BDP1500 - teknofil.no

Samsung BD-P1500 review - Engadget HD

Mest tro på som meget bra BD spiller er Sony S550 som kommer til høsten.
    Ellers har leg ikke lest mye om den ennå men tror Denon sin er bra (den bitstreamer bare tror jeg )

Om du lydmessig er fornøyd med RX-V2600 så hvorfor ikke en RX-V1800 eller 3800 så har du ikke behov for blokker / effektforsterker?

Kommer litt på hvor mye penger du ønsker å legge i ?

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Receivere jeg vurderer foreløpig:
    Yamaha RX-V663
    Jeg vurderer den samme. Hvis du går for denne, ville jeg satt stor pris på om du delte en begrunnelse med meg.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    RX-V2600 støtter vel 8x analogt inn ?
    Om man først velger en reciver med HDMI 1.3 og HD decoder for alle codec ville jeg bitstreamet å ikke la BD spiller gjøre om til LPCM.
    (hvorfor er at det er praktisk som å kunne se type lyd man avspiller i display + ikke alle recivere motar LPCM og behandler lyden på like bra måte som Bitstream i følge flere uttalelser)
    Fakta eller ikke ? er jo bare tull uansett å bruke LPCM om reciveren har alle HD codec.
    RX-V2600 har kun 5.1 multichannel input og 5.1 LPCM dessverre. Jeg kvitter meg ikke med 7.1, så ny receiver må på banen. Jeg kjøper argumentene dine om bitstreaming. Det er mulig jeg må revurdere litt. Med RX-V663/863/1800 er ikke dette noe problem. Sikler litt på RX-V1800 nå. :-)

Blu-Ray
    Er selv interesert i de nye Sony som kommer.
    Fra man leser om nye spillere som skal komme til de er ute er det ofte endringer.

Slik var det med Samsung BDP-1500 og slik blir det med Sony S350 etter som jeg har lest. (tror ikke den kommer ned decoding av DTS HD MA men som firmware oppdatering senere - - usikker om den kommer som profile 2.0 eller som 1.1 som kan firmware oppdateres til 2.0 senere men tror det er en 2.0 - - det skrives så mye rart)
    Leste at den skulle ut fra Sony 15.07.08 så stemmer det er det ikke lenge til man kan lese test av den.

test av Samsung BDP-1500 på Tecnofil er bare lovord og velstand men stoler mere på en test skrevet på Engadget der BDP 1500 forstsatt er en av mange Beta spillere.

TEST: Samsung BDP1500 - teknofil.no

Samsung BD-P1500 review - Engadget HD

Mest tro på som meget bra BD spiller er Sony S550 som kommer til høsten.
    Ellers har leg ikke lest mye om den ennå men tror Denon sin er bra (den bitstreamer bare tror jeg )

Om du lydmessig er fornøyd med RX-V2600 så hvorfor ikke en RX-V1800 eller 3800 så har du ikke behov for blokker / effektforsterker?

Kommer litt på hvor mye penger du ønsker å legge i ?
    Jeg stiller helt åpent på blu-ray. Det er mange modeller å velge mellom. Må bare finne en som bitstreamer alle formater da om jeg nå går for bitstreaming som du anbefaler. Må lese litt mere. Er på ingen måte noen HD-guru! Hehe..

Takk for konstruktive innspill. :-)

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg tror jeg kommer til å handle en blu-ray spiller som dekoder alle HD-formater til PCM 7.1, så jeg krever ikke stort mer av receiver enn at den takler det.
    Hvorfor 7.1 PCM å ikke bitstream ?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AVFredrik
    Jeg vurderer den samme. Hvis du går for denne, ville jeg satt stor pris på om du delte en begrunnelse med meg.
    Jeg er redd den blir litt i svakeste laget for meg. Muligens også for deg. CV som fronter? I så fall bør du være litt på utkikk etter en effektforsterkere i tillegg. Forsterkeren er super på de fleste andre måter. Det er effekt alene som gjør at jeg nå vurderer 1800.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor 7.1 PCM å ikke bitstream ?
    Sikker på at du har lest innlegget over?

Du hadde gode argumenter for bitstreaming som jeg umiddelbart må sette meg litt inn i.

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er redd den blir litt i svakeste laget for meg. Muligens også for deg. CV som fronter? I så fall bør du være litt på utkikk etter en effektforsterkere i tillegg.
    Sjekk signaturen. Jeg kjører Dynavoice F6 som fronter. Men jeg kan trøste deg med det at jeg har lekt meg med tanken om en Rotel RB-1070.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Pnerbye! Lenge siden sist Hvis du tar kontakt med Beiver i Kråkstad så har han Yamaha 1800...hvis du ikke allerede har hørt den da? Kjenner jeg han rett tar han den med til deg for test på annlegget også! Jeg tar meg gjerne en tur etter ferien med Onkyo 875 også...kanskje vi kan ta en shot-out? Bare et forslag...

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du hadde gode argumenter for bitstreaming som jeg umiddelbart må sette meg litt inn i.
    Samsung bd-p1500 bitstreamer alle formater inkl. DTS-HD MA, kjapp er den også.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har tregt nett (eller av siden er treg i kveld så jeg leste ikke hva du skrev før jeg postet)

---------> SE manual side 26 for 8 ch analog
    http://www.yamaha-uk.com/pdf/owner_manuals/RX-V2600.pdf
    Så du kan kople 7.1 analog multichannel inn om du ønsker.........
    __________________________________________________ _______________

For å hjelpe deg litt på vei med HD lyd på BD så skriver jeg noen ord.

Du vil få samme lydkvalitet med bitstream HD lyd codec med HDMI som at spiller decoder HD lyd codec og sender som PCM med HDMI til reciver.
    PCM (LPCM)(MPCM) Multichannel PCM
    HD lyd codec (DD+) (DTS HD) (Dolby ThrueHD) (DTS HD MA)

Et eksempel
    The Mummy returns har denne lyden
    Audio
    English: DTS-HD Master Audio 5.1
    French: DTS 5.1
    Spanish: DTS 5.1

Beste lyd her er DTS-HD Master Audio 5.1
    om BD spilleren decoder DTS-HD Master lyden til PCM eller om DTS-HD Master lyden bitstreames til reciver så den pakker den opp til PCM blir akkurat det samme.
    Lyden blir ikke dårligere eller bedre på den ene eller andre måten.

Unntaket da PCM kan være bedre en HD lyd er når det er både PCM og HD lyd med codec på samme plate og PCM lydsporet har bedre kvalitet en HD codec lyden.
    Men da avspiller du PCM lydsporet og noe problem blir det ikke.
    (Ny Yamaha reciver motar jo både PCM og bitstream )

Mest skjelden er PCM lyd på HD plate med høy kvalitet for den tar enorm plass.
    Man har også aldri garanti for hvem lyd som er best lydmessig for ikke alle spor kan være mixet likt eller bit og kHz
    En HD lyd codec som DTS HD / Dolby ThrueHD osv er er PCM lyd pakket/komprimert inn i lydcodec.

Man har lydcodec som er tapsfrie (lossless) og lydcodec som er med tap (lossy)

Lossless er som nevnt helt uten tap fra orginal lyd før den ble pakket inn i codec og blir helt uten tap da BD spiller eller reciver pakker lyden ut igjen.
    Lossy vil variere i tap i forhold til hvor hardt codec komprimerer og også type lyd før komprimering , tapet etter at lyden er pakket inn vil aldri bli bedre en den kvaliteten den har som utpakket igjen ,enten ved utpakking på BD spiller til PCM eller at reciver pakker ut .
    Et lossy codec kan ha tilnærmet samme lydkvalitet (hørbar) som et lossless men det er så mange faktorer som spiller inn som avgjør resultatet som type codec , lyd osv.
    (ikke hørbar lyd osv blir filtrert ut å da blir ikke lossy et hørbart resultat eller behøver ikke ha så stort tap)

Det jeg mener er at et DTS HD behøver ikke ha hørbar forskjell fra DTS HD MA selv om det blandt mange virker som at bare lyd codec har et bedre navn så er lyden bedre..

TAP eller ikke TAP
    Dolby Digital er lossy
    Dolby Digital + er Lossy
    DTS er Lossy
    DTS Core er Lossy
    DTS HD er Lossy
    DTS HD MA er Lossless
    Dolby ThrueHD er Lossless
    For å nevne noen ulike lyder på du finner på ulike BD plater.
    (Tar ikke med alle utgavene eller vanlig Dolby Digital og DTS i ulike former)
    Dolby Digital + 5.0
    Dolby Digital + 5.1
    Dolby Digital + 6.1
    Dolby Digital + 7.1
    Av disse ulike Dolby digital pluss har man bits fra 16 til 24 og kHz fra 48 til 96.
    (max kanaler 6 kan ha 24 bit 192 kHz men tror ingen BD er laget med det)

DTS HD 5.0
    DTS HD 5.1
    DTS HD 6.1
    DTS HD 7.1
    Av disse ulike DTS HD har man bits fra 16 til 24 og kHz fra 48 til 96.
    (veldig få BD er med 24 bit 192 kHz som max kan ha 6 kanaler)

Litt bedre forklart skal jeg vise nedenfor med DTS HD MA og Dolby Thrue HD og LPCM
    Der jeg ikke har skrevet bits og kHz vil det stort sett være 16 bit 48 kHz med noen 20 bit 48 kHz.
    Så har man enkelte som kan ha så mye som 24 bit 192 kHz men da er det max 6 kanaler lyd og skjelden å finne som lyd på BD.

DTS HD MA 5.0
    DTS HD MA 5.1
    DTS HD MA 6.1
    DTS HD MA 7.1
    DTS HD MA 7.1 - 24 bit 48 kHz
    DTS HD MA 7.1 - 24 bit 96 kHz

DOLBY ThrueHD 5.0
    DOLBY ThrueHD 5.1
    DOLBY ThrueHD 6.1
    DOLBY ThrueHD 7.1
    DOLBY ThrueHD 7.1 - 24 bit 48 kHz
    DOLBY ThrueHD 7.1 - 24 bit 96 kHz

LPCM 2.0
    LPCM 5.0
    LPCM 5.1
    LPCM 6.1
    LPCM 7.1
    LPCM 7.1 - 24bit 48 kHz
    LPCM 7.1 - 24bit 96 kHz

Nevner at mange lydspor på BD plater enten som PCM eller HD codec har 16 bit og 48 kHz fordi dette tar mye mindre plass på en plate en feks 24 bit 96 kHz
    Bitrate overføringshastighet vil ikke bli så stor heller.

Jeg vil tro du på alle BD spillere vil kunne gå inn i meny for valg for audio out som vil hete noe slikt som

DIGITAL OUT HDMI og velger du AUTO vil lyd du velger bli avspillt.
    Velger du en lyd med HD lyd codec på plate blir lyden automatisk bitstreamet til reciver som decoder den.
    Velger du PCM lydspor på plate blir PCM lyden overført til reciveren med HDMI.

Du vil altså få like bra lyd med bitstream men flere praktiske fordeler med reciver.
    Lyd kvalitet/forskjell vil du ikke få da det er samme lyden men blir pakket opp på hvert sitt sted.

Enkelte recivere behandler ikke PCM lyden like bra som bitstreamet lyd.
    (Ved å sende bitstrøm til reciver sendes lyden som "data" og immun mot jitter til siste øyeblikk før DAC men slik blir ikke PCM som kan påvirkes helt fra BD spiller og frem som kan gi dårligere lyd)
    (har noe med jitter osv men det får en ekspert forklare)

Det vil normalt være et bra lydspor som er bedre en de andre på en BD plate så selv om det ser vanskelig ut med alle lydtyper blir det ikke så ille når man skal avspille.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Jeg har identisk frontrekke som deg, og oppgraderte til Onkyo 875 for en tid tilbake. Onkyo og jmlab låter veldig bra sammen, og kan anbefales til ditt oppsett (ikke at jeg tror yamaha kommer til å låte dårlig.).

mvh Rune

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ---------> SE manual side 26 for 8 ch analog
    http://www.yamaha-uk.com/pdf/owner_manuals/RX-V2600.pdf
    Så du kan kople 7.1 analog multichannel inn om du ønsker.........
    When all else failes; read the f*** manual. Jeg gjorde ikke annet enn å kikke bakpå forsterker, og løsningen du fant i manualen sa seg ikke selv for å si det sånn!

Du er forresten forrykende flink til å forklare om HD. Jeg må bare lese det et par ganger før det sitter!

Nå kan jeg leve med forsterkeren min en stund til. Jeg må bare skaffe meg en blu-ray spiller med 7.1 analog ut som dekoder alle formater.

TUSEN TAKK!!!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Runeber
    Hei.

Jeg har identisk frontrekke som deg, og oppgraderte til Onkyo 875 for en tid tilbake. Onkyo og jmlab låter veldig bra sammen, og kan anbefales til ditt oppsett (ikke at jeg tror yamaha kommer til å låte dårlig.).

mvh Rune
    Takk for innspill. Jeg har tidligere vurdert Onkyo fordi den er kjent for musikalske egenskaper. Som du ser over kan jeg nå avvente bytte av receiver, og det er jeg glad for. Er nemmelig veldig fornøyd med kreftene og match med frontrekke.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Hei Pnerbye! Lenge siden sist Hvis du tar kontakt med Beiver i Kråkstad så har han Yamaha 1800...hvis du ikke allerede har hørt den da? Kjenner jeg han rett tar han den med til deg for test på annlegget også! Jeg tar meg gjerne en tur etter ferien med Onkyo 875 også...kanskje vi kan ta en shot-out? Bare et forslag...
    Jeg pratet med Beiver 3 kvarter i går. Vi pratet litt om deg også. Du har jo vært en mester til å bygge kino, så det er mulig jeg må spørre deg om litt erfaringer. Jeg må støyisolere taket i kinoen min.

Skulle gjerne hørt og sett kinoen din også. Du er jo ikke mainstream i valg av høyttalere!

La oss ta et mini avforum-treff i Ski en dag. En øl har vel aldri drept noen!

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du kanskje skal satse på 7.1 analog i første omgang er det mulig å sikte seg ut modeller som kan gi dette ut med denne listen.
    Master List Of Blu-ray Players
    Den stemmer sikkert ikke 100% men man får en pekepinn på hvem som støtter 7.1 ut så man kan google etter flere opplysninger , spørre på avforum osv.

Spiller bør kanskje støtte 7.1 over HDMI og kunne bitstreame HD lyd (alle) så den er klar og full kompatibel med en fremtidig reciver om du bytter ?.
    (en BD som har 7.1 analog har normalt også 7.1 HDMI og bitstream av alle HD codec)

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som om Sony S550 skal dekke mine nåværende og fremtidige behov (i den grad det er mulig å spå). Da kan jeg legge litt mer penger i en spiller, og heller vente litt med å gjøre investering på ny receiver. Neste oppgradering ser jeg ikke bort i fra blir ny projektor. Kanskje en Sony!

Mulig jeg da må ha ny receiver. Litt usikker på om den fikser 1080p. Den upscaler til 1080i/720p, men hvis jeg forer input med 1080p går vel det igjennom? Noen som vet?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg da må ha ny receiver. Litt usikker på om den fikser 1080p. Den upscaler til 1080i/720p, men hvis jeg forer input med 1080p går vel det igjennom? Noen som vet?
    Den støtter ikke 1080p passthrough fant jeg ut av. Blir jakt på receiver i tillegg til projektor etter hvert da.

Active St3ffaN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så den nedskalerer til 720p? Det er vel ikke store problemet så lenge du har en 720p projektor også? Hva med å vente på Yamaha RX-V1900? Ellers får du en god pris på RX-V1800 hvis du kontakter X3MPC her på forumet.

Var fornøyd med Samsung BD-P1400 når jeg hadde den, så hvis jeg skulle valgt en spiller nå hadde jeg valgt BD-P1500 og kjørt lyden som bitstream. Men er det bekrefta at en firmware-oppdatering vil oppdatere den til profil 2.0?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •