hvordan få monosignal?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

hvordan få monosignal?

Hva skjer om jeg setter opp slik? Poenget er å slippe skillevegg i en subkasse med to elementer.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ikke gjøre dette, da fører du L sitt pluss signal inn i R sin pluss og du risikerer en brent forsterker.
    Signalet inn til forsterkeren må være mono istedet for stereo. Da får du samme signal til begge kanaler og kan koble til høyttalerne som normalt.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke du risikerer en brent forsterker, jeg tror du er garantert en brent forsterker!

Og problemstillingen bør unngås uansett, det er BARE fordeler med en skillevegg i kassen pga avstiving, så ta jobben med å lage EN ekstra plate, det er verdt jobben.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, forsterkeren blir ikke brent. Det er jeg sikker på. For at den skal bli svidd må det skje en kortslutning, altså må + og - være forbundet uten motstand. Noen som vet sikkert hva som skjer, og kan begrunne det?

Ulempen for min del med skillevegg er at kassevolumet blir altfor lite. Uten skillevegg kan elementene "dele" på volumet.

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cidd
    Nei, forsterkeren blir ikke brent. Det er jeg sikker på. For at den skal bli svidd må det skje en kortslutning, altså må + og - være forbundet uten motstand. Noen som vet sikkert hva som skjer, og kan begrunne det?

Ulempen for min del med skillevegg er at kassevolumet blir altfor lite. Uten skillevegg kan elementene "dele" på volumet.
    Listen to the experienced boys..

Er det liv i forsterkeren enda?

Active magnus14 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    norcad og Niels Nielsen kan sakene sine

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvorfor ikke gjøre akkurat den krysskoblingen på signalsiden av forsterkeren?

samme resultat og mye mindre sjangs for at noe går galt

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkeren VIL bli ødelagt ja.
    Den ene utgangen kan i teorien gi ut +50V mens den andre gir ut -50V, dette er faktisk mye værre enn en kortsluting og vil garantert ta knekken på utgangene. Så lenge signalet er likt på begge utgangene kan det riktig nok gå, men jeg vil overhode ikke anbefale det heller.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei. Hva med dette oppsettet da?

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lag en skillevegg i kassa!
    Om et av elementene dine trenger f.eks 70liter, så må du ha en kasse på 140 hvis du skal ha 2 elementer i den, så den skilleveggen din stjeler ikke mere enn maks 1 liter...

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som eMTea skriver - om halve kassen blir for liten til ett element, så er også kassen totalt sett for liten til to elementer...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er da fordelen med å ikke ha skillevegg? Og det hadde vært fint om noen kunne svare på om den siste skissen min ville fungert! Kanskje det er bedre å seriekoble elementene? Dvs at jeg kobler + fra det ene elementet til - på det andre, for så å koble de gjenstående ledningene til delefilterene.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er da fordelen med å ikke ha skillevegg?
    Sett bortifra at du sparer 10kr i plate, og 2kr i lim, så er er det ingen fordel uten skillevegg. Enkelt å greit.

Du har 2 løsninger.
    1. Dele analogt ned mot bassen, koble den i stereo.
    2. Kjøre bassene aktivt, via en sub-amp, så slipper du å belaste din reciever med de watt'ene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du utdyper punkt 1 litt hadde jeg blitt jätteglad!
    <3

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bruker 2 kammer i basskassen, å kobler den ene bassen til høyre kanal og den andre til venstre kanal... Ikke værre enn det

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Da får jeg gjøre det. Skal poste på DIY-forumet snart (= Er veldig spent på hvordan dette kommer til å gå.. Hehe

Jeg burde kanskje starte en ny tråd om dette, men spør her allikevel. Høyttalerene jeg lager kan sees på som 3-veis høyttalere som skal drives av èn forsterker. Jeg tror det er greiest å bruke et passivt 3-veis delefilter. Problemet er bare at jeg må dele ved ca 200 hz og ca 1700 hz! Vet noen hvordan jeg kan skaffe til veie et slikt (dvs to slike) delefilter(e)?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, post på DIY forum, men, jeg råder deg til ha tålmodighet med et sånt projekt.
    Ikke får å være alt for negativ, men passive subwoofere krever en del forsterkerwatt, og integrering med satellitterne kan være veldig vanskelig å få rett. Jeg ville overveie å sette en Hypex subforsterker i din subwoofer, og da kan din egen forsterker drive satellitterne.
    Men her er er litt inspirasjon, der går til 12 hz :
    Perfectionist Audio Subwoofer
    Her er et eksempel på en vintage sub/satellitt system fra 1970`tallet :
    Fried Model H
    mpbarneyspeakers - Fried Model B/2 Speakers
    Bygg en Fried Model H :
    mpbarneyindex - Fried Model H Click photo to enlarge.
    Les beskrivelsen, se filtrene, forsterkerne osv., der kreves veldig mye viten for å gjøre det rett......
    Delefiltre lager du jo selv....jeg ville nok dele opp imot 3000 hz, avhengig av dine elementer, man deler vanligvis ikke i det veldig følsomme mellomtone område.....

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Da får jeg gjøre det. Skal poste på DIY-forumet snart (= Er veldig spent på hvordan dette kommer til å gå.. Hehe

Jeg burde kanskje starte en ny tråd om dette, men spør her allikevel. Høyttalerene jeg lager kan sees på som 3-veis høyttalere som skal drives av èn forsterker. Jeg tror det er greiest å bruke et passivt 3-veis delefilter. Problemet er bare at jeg må dele ved ca 200 hz og ca 1700 hz! Vet noen hvordan jeg kan skaffe til veie et slikt (dvs to slike) delefilter(e)?
    Tror du fortsatt det?

:???:
    http://avforum.no/forum/produkt-pris...lefiltere.html

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor skal alt være så jækli vanskelig da
    Det er greiest fordi jeg ikke har råd til aktivt delefilter, og fordi jeg ikke kan en dritt om dem (har søkt her på forumet, butno). Virker som om de må tilkobles før effektampen, noe som er helt meningsløst for min del da jeg har kun èn forsterker.

Det er en NAD 218 som er ALTFOR kraftig til å drive satelittene. Har svidd av en hel husleie på den forsterkeren, så da skal den brukes også. Ser på frekvenskurven til mine HiVi f8 (pluss i tillegg leser i manualen) at de bør deles før 1.8 khz. Seas diskantene mine kan deles ned til 1.5 khz og oppover, så ser ikke problemet her. Subben min vil jeg at skal spille fra rundt 150-200 hz og nedover.

Den tråden du linker til norcad er min egen. Og den har dødd ut. Ble ikke noe særlig klokere av den. Bare at det er "nærmest umulig" å lage et 3-veis delefilter.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta kontakt med f.eks Dynabel. De kan sikkert hjelpe deg med delefilter. Men forvent ikke lydnirvana, et passivt delefilter må man ofte bruke timer og dager på å få 100 %. Men jeg er av den oppfatning at du blir mer eller mindre fornøyd bare du får brukt alt utstyret ditt uten alt for mye om og men....

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •