yamaha rxv461 - mister bilde fra HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

yamaha rxv461 - mister bilde fra HTPC

Har nylig kjøpt meg receiveren i emnet som en rimelig nr.2 - receiver til stua. Denne har HDMI-switch, og jeg kjører Riks-TV i ene inngangen og HTPC i andre inngangen. HTPC er koblet med DVI -> HDMI kabel fra et 7600GS-kort som leverer 1280x720@50hz. TV`en er en Panasonic PV60.

I utgangspunktet fungerer alt fint, bortsett fra en ting som irriterer veldig. Om jeg fyrer opp HTPC`en får jeg bilde, men om jeg switcher over til Rikstv en stund og så tilbake får jeg ikke bilde fra HTPC`en uten å restarte den. Dette skjer når Media-Portal er oppe, som leverer et statisk bilde når ingenting skjer. Lar jeg derimot Theatertek stå på med sin skjermsparer er bildet der når jeg switcher tilbake.

Med min Denon 2807 (som nå har fått et mer meningsfylt liv i dedikert kinorom) fungerte dette greit, så det må være ett eller annet med Yamaha`en som er problemet.

Noen tips?

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha`en er vel avhengig av noe "handshaking" under booting av htpc for å skjønne at det er signal. Når så htpc går i dvale så fatter den vel ikke at det er bilde på ingangen...

Tror ikke du er den eneste som sliter med nettopp dette.

Du kan løse problemet med en "boks som lagrer EDID settings". Slik sett tror både yamaha`en og htpcen at koblingen er aktiv hele tiden. Boksen lagrer "handshaking-informasjonen" ved at du trykker inn "program" når du har det signalet du vil ha. Heretter vil htpc og forsterker hele tiden få den samme EDID infoen å forholde seg til, og bilde vil slippe gjennom.

Geffen har en slik boks, men da må du gå via DVI, og lyd må da gå via egne kabler fra htpc til forsterker.

Geffen DVI Detective.

Norsk forhandler er Leteng. Forsøk også et ebay-søk. Ligger på noen hundrelapper.
    Kramer har også en EDID emulator. (Kramer selges også via Leteng).

Spatz har også en hdmi EDID emulator her. Denne støtter også lyd dersom du skulle trenge det.

DrE

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når så htpc går i dvale så fatter den vel ikke at det er bilde på ingangen...
    Saken er at HTPC aldri går i dvale, men problemet oppstår bare av at jeg switcher over til rikstvdekoderen med Yamahaen og så tilbake til htpc. Da får jeg ikke bilde, selv om htpc er oppe og går hele tiden.

Bruker DVI --> HDMI fra hptc. Denne Yamahaen har kun en ren hdmi switch uten mulighet lydoverføring så jeg bruker allerede optisk kabel.

Uansett, takk for gode tips. Skal prøve et skudd i blinde, nemlig koble mellom en hdmi-splitter jeg har liggende og se om kanskje den kan hjelpe.

Det kan forresten ta en stund før jeg får testet det...har hatt PV60`en inne og byttet panel for å bli kvitt "purple snakes", og når den kom tilbake fra reparasjon etter nesten 4 uker var det tydelig merke etter en skrujernspiss eller lignende inne på panelet bak glassplaten. Så jeg leverte apparatet inn igjen i går og hadde på forhånd fått løfte om låne-tv, men det greide ikke Expert å holde gitt...så nå går vi en ny tv-løs periode i møte her.

Active St3ffaN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamahaen klipper vel bort 0-16 og 235-255 av RGB-skalaen, så det har sikkert noe med det å gjøre, ellers så klipper den sikkert bort andre deler av signalet også. Rett igjennom går det i alle fall ikke. Hadde det samme problemet med min RX-V663 med HTPC og Samsung BD-P1400 når de var kobla til receiveren. Tilslutt orka jeg ikke mer og solgte BD-P1400 og koblet HTPCen rett til projektor og tv, og får bare klare meg uten HD-lyd til HD-lydkort for HTPC kommer på markedet. Synes Yamaha bør ta en kraftig oppgradering på HDMI-siden når de lanserer nye forsterkere neste gang.

Eneste løsninga er vel en egen HDMI-switch som ikke kobles til Yamahaen i det hele tatt.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo bra sykt at "halvferdige" produkter som dette får god omtale både her og der. Det kan ikke være mye som mangler på at dette er for en mangel å regne?

Har en litt katta-i-sekken følelse akkurat nå, men skal nok få løst det på et vis.

Active St3ffaN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    Det er jo bra sykt at "halvferdige" produkter som dette får god omtale både her og der. Det kan ikke være mye som mangler på at dette er for en mangel å regne?
    Ja, helt enig, egentlig alt for dårlig. Men det følger visst en eller annen standard, og med vanlige avspillere så blir vel bare 16-235 av RGB-skalaen brukt tror jeg, så problemet kommer først når man først begynner å styre med HTPC. Hvis man bruker HTPC mister man sikkert detaljer og sortnivå i bildet hvis man kobler via receiveren.

Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    Har en litt katta-i-sekken følelse akkurat nå, men skal nok få løst det på et vis.
    Det jeg gjorde var å lage egne profiler jeg kunne aktivere med en tastaturkombinasjon (feks ALT+T) i ATI-kontrollpanelet, for å få bildet tilbake. Regner med du hat ATI du også, men Nvidia har det samme (nView). Men likevel irriterende å gjøre det hver gang jeg bytta mellom HTPC og Blu-ray avspillern.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av St3ffaN
    Hvis man bruker HTPC mister man sikkert detaljer og sortnivå i bildet hvis man kobler via receiveren.
    Det har ikke så mye å si siden dette greia står i stua og det er bra nok så lenge det er optimalt ut fra forutsetningene. Hadde det vært i den nylig ferdigstilte kinoen derimot....heldigvis står en 2807 og tar seg av sakene der, og den er grei å ha med å gjøre. Heldigvis.

Det jeg gjorde var å lage egne profiler jeg kunne aktivere med en tastaturkombinasjon (feks ALT+T) i ATI-kontrollpanelet, for å få bildet tilbake. Regner med du hat ATI du også, men Nvidia har det samme (nView). Men likevel irriterende å gjøre det hver gang jeg bytta mellom HTPC og Blu-ray avspillern.
    Du regner feil Det er Nvidia både i stua og i kinoen av diverse årsaker. Ville vel blitt ATI om jeg skulle handlet kort nå, men det står et 7600GS i stua og et 8800GT i kinoen. Hvis jeg kan gjøre det i nview er jo det helt greit, da mapper jeg bare tastaturkombinasjonen inn på fjernkontrollen slik at det trengs kun et trykk for å få bilde tilbake.

Tipset er notert og skal prøves så snart anledningen byr seg.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke morsomt at jeg fremdeles er uten TV...?

Men jeg er blitt lovet omlevering til en TH50-PZ80E i overmorgen siden min 42PV60 har vært på reparasjon stort sett hele tiden siden 16. mai i år. Så får vi se om det er en enkel måte å løse problemet på.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I går kom TV`en og jeg har koblet inn hdmi-splitteren jeg kjøpte på ebay i vinter mellom htpc og receiver. Så langt ser det ut som om det har løst problemet.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...oooog det funker fjell enda. Heldigvis, for den lille receiveren er egentlig en perle bortsett fra den lille hdmi-bug`en.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •