Arcam avr 300 - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 59 av 59

Tråd: Arcam avr 300

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja, her var det nok betydelig mer luft enn det jeg har. Får nok ommøblere litt, slik at hylla i overkant kan settes høyere opp.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en AVR200 med mindre enn én centimeter luft i alle retninger, og jeg har aldri hørt noe til vifta. Direkte varm blir den heller ikke, neppe over kroppstemperatur.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Jeg har en AVR200 med mindre enn én centimeter luft i alle retninger, og jeg har aldri hørt noe til vifta. Direkte varm blir den heller ikke, neppe over kroppstemperatur.
    AVR200 har jo mindre effekt ut, og gir vel heller ikke fra seg så mye varme.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vær litt forsiktig med å la elektronikk jobbe for varmt.
    Jeg er ikke sikker på ideell temperatur, men hvis det blir for varmt over tid, vil det akselerere aldringsprosessen til loddingene.
    Migrering ("groing") og endring i intermetalliske sjikt i loddingen vil nok gå fortere og loddingene kan bli sprø.
    Hvis utstyret med årene mister lyd i en utgang eller har andre "dårlig kontakt" feil, bør man først lodde over innganger/utganger.
    Disse problemene varierer nok med konstruksjonen, altså hvor den blir varm.

Det er faktisk et salgsargument når man selger brukt at utstyret har stått luftig, mener nå jeg.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Sant nok, men det er jo nettopp når ting begynner å bli varmt at viftene setter inn. Regner med at viftene jobber etter et hysterese-prinsipp, som gjør at de ikke skrur seg av igjen før temperaturen er senket et stykke under innslagspunktet. Sånn sett er jo viftene en forsikring mot at ting går FOR varmt.

ops: Leser akkurat nå manualens innledende "Safety guidelines" (den biten man ofte hopper over for å komme til godsakene), og her står det (min utheving):
    4. Ventilation
    Do not place the equipment on a bed, sofa, rug or similar soft surface, or in an enclosed bookcase or cabinet, since ventilation may be impeded. We recommend a minimum distance of 50mm (2 inches) around the sides and top of the appliance to provide adequate ventilation.
    Har vel sånn sett vært litt optimistisk ved min nåværende plassering...
    Den biten jeg HAR lest lyder som følger:
    Positioning the unit
    * Place the receiver on a level, firm surface.
    * Avoid placing the unit in direct sunlight or near sources of heat or damp.
    * Do not place the unit on top of a power amplifier or other source of heat.
    * Ensure adequate ventilation. Do not place the unit in an enclosed space such as a bookcase or closed cabinet unless there is good provision for ventilation. The receiver is designed to run warm during normal operation.
    * Make sure the IR receiver in the centre of the front panel display is unobstructed, otherwise this will impair the use of the remote control. If line-of-sight is impractical, an infrared remote repeater can be used with the rear panel IR connector.
    * Do not place your record deck on top of this unit or any other unit which is mains supplied. Record decks are very sensitive to the noise generated by mains power supplies which will be heard as ‘hum’ if the record deck is too close.
    Do not place any other component or item on top of the AVR300 as this may obstruct the ventilation holes, causing the AVR300 to run hot. (The unit placed on top of the AVR300 would become hot, too.)
    Jeg er i forhold til at det går varmt et relativt avslappet forhold, siden det tross alt står "The receiver is designed to run warm during normal operation.".

Konklusjonen for min del blir ihvertfall at jeg bør få nok lufting ved å heve hylla over 4-5 cm. Jeg rapporterer tilbake erfaringer når det er gjort.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Sant nok, men det er jo nettopp når ting begynner å bli varmt at viftene setter inn. Regner med at viftene jobber etter et hysterese-prinsipp, som gjør at de ikke skrur seg av igjen før temperaturen er senket et stykke under innslagspunktet.
    Det har du nok rett i, pleier å være stor hysterese på slikt.
    Men jeg vet ikke helt hvor mye produsentene tenker på varighet utover det de har ansvaret for selv (garanti/rekl.).
    Vil tro det er fristende for dem å sette opp innslagspunktet for viftene, da vil nok kundene bli mer fornøyd (på kort sikt).
    Vet ikke egentlig hvordan de tenker om slikt, men jeg ville nok ikke gå under luftingen de anbefaler i manualen, så det er nok fornuftig av deg å prøve å følge de 2 tommene de anbefaler.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå flyttet satelittmottakeren til en annen hylle, og har kunnet heve hyllen over min AVR300 opp slik at jeg nå har 8 cm klaring på oversiden av forsterkeren.

Det ser nå ut til at problemet med viftene er løst. De har ennå ikke koblet inn på 3 timer, og jeg kan kjenne at varmen på oversiden av forsterkeren er lavere enn den var.

Konklusjonen må altså være at for en gangs skyld så gjelder det å følge de retningslinjene som står i manualen om plassering, for de er IKKE satt med "god margin". Endelig har jeg utelukkende en god følelse for denne receiveren igjen. Gleder meg virkelig til å kjøre opp BEL på den. Har store forventninger!

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde vel nesten dette med godt med rom/luft rundt gjaldt "alle" elektroniske duppedingser, jeg roffe? :wink: :wink:

Godt det løste seg ihvertfall!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Trodde vel nesten dette med godt med rom/luft rundt gjaldt "alle" elektroniske duppedingser, jeg roffe? :wink: :wink:

Godt det løste seg ihvertfall!
    Det var ikke så viktig med mye luft rundt den gamle low-end Sony-forsterkeren min med 5x40W i samme hylle, og heller ikke med Marantz SR5400 OSE i samme hylle heller. Men så hadde jo ingen av dem vifte, da...

Lov å være optimistisk inntil det motsatte er bevist, eller? :roll:

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Lov å være optimistisk inntil det motsatte er bevist, eller? :roll:
    Selvfølgelig, var ikke negativt ment.......

Ser bare for meg fra litt "før i tiden" da det gjaldt å dytte TVen inn i et rom i et TV-benksystem uten at det var mer enn et par cm klaring på alle kanter, og så lurer de på hvorfor det lukter svidd av TVen...... :wink:

Så moralen må vel være at godt med lufting ikke akkurat er negativt for det kostbare utstyret vårt........

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Arcam avr 300

har kjøpt meg arcam avr 300...wow

Sinnsykt bra. spiller nøytralt og detaljert....veldig strømsterk....

Verdt pengene den ja....

Fikk kupp pris...8900,- helt ny og lovlig(butikk).(hi fi klubben stod den i 19900,-). Siste som var igjen i butikken.
    Kanskje norges heldigste kjøp på den. arcam forhandler har sagt at den skal ikke selges under 16000..når jeg kjøpte den..kjempefornøyd jeg..

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan man si var en meget bra pris, ja. Jeg var så heldig å få den til 12998,-. Den ligger vel nå på 14995,- på tilbud på Oslo Hi-Fi Center.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en Arcam FMJ P35 pr. idag som avlaster min tilårskomne surroundreciever. Hvis jeg nå kjøper en AVR 300 vil det da være noe å hente ved å bruke P35 på frontene (Kappa600), og la AVR300 gjøre jobben på de andre 3 kanalene? Begge er oppgitt til 100W pr. kanal, men P35 er vel mer strømsterk pr. kanal, tar jeg ikke feil. Kjører singlewire.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg lekt meg med Arcam AVR300 en stund, og etter oppgradering av softwaren så oppfører den seg nå nydelig.

Jeg har kjørt den på ganske dyre høyttalere, og har falt pladask for "Stereo Direct"-funksjonen. Med en god DAC får man en ypperlig presis gjengivelse, og jeg vil hevde at Arcam AVR300 må være den integrerte surroundreceiveren som klarer seg absolutt best i markedet på ren musikkgjengivelse i stereo.

Det er nok av krefter, og jeg synes den både spiller detaljert, analytisk og nøytralt, samtidig som det etter softwareoppgraderingen virker som den har fått en liten oppgradering i miksen på de ulike surroundmodusene som gjør at eventuelle påstander om at den ikke spiller engasjerende faller døde til jorden.

Fortsatt har jeg opplevd at viftene mystisk nok har skrudd seg på etter lang tids bruk i PLII surround (3-4 timer), men det har skjedd kun en gang etter softwareoppgraderingen, uten at jeg har funnet noen forklaring på hvorfor. Det skal ihvertfall være nok luft nå.

Er det så ingenting negativt?
    Jeg kunne ønsket meg en bedre bassmanagement, spesielt savner jeg innstilling av separate delefrekvenser på ulike høyttalere.
    Og noen ganger er positive ting negative: Jeg er blitt så vant til en nyansert og detaljert diskantgjengivelse med Arcam AVR300 på DVD og CD, at det av og til blir irriterende påfallende med manglene i lyden på satelittoverførte TV-sendinger, hvor diskanten er uartikulert og til dels spiss. Avslørende er vel ordet.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke lest den siste posten din før nå, roffe - godt å høre at du er fornøyd.

-Men nå er ikke jeg fornøyd lenger.....

Har hatt store problemer med receiveren i det siste. Har opplevd det samme før, men da var det fort gjort å fikse det.

Det som skjer er at ved surround modus(uansett hvilket surround modus) går det en liten tid, og så bryter plutselig lyden opp og blir voldsomt forvrengt, i tillegg til at det spraker og knitrer i alle høyttalerne.

Jeg har vært litt frem og tilbake med hensyn til hva jeg har trodd problemet kan være. Da dette har skjedd tidligere, har det bare vært å skru av receiveren, og så skru den på igjen.

Dette leder jo tankene til at det er overoppheting, men viften har aldri startet, og i tillegg har det nå siden i går kveld vært sånn at med en kald receiver har det tatt bare ca. to minutter før forvrengningen har begynt.

Dette skjer i alle enhanced modes, f.eks. Dolby PLII Music og Movie. På Dolby Digital fra DVD blir lyden derimot rett og slett borte.

Jeg har som sagt ikke trodd at det kunne skyldes varme, av årsakene nevnt over, og i tillegg har jo receiveren fungert stort sett prikkritt i sommer, da det var virkelig varmt inne.

Men - nå har jeg satt en stor bordvifte rett foran receiveren, og nå har den jammen stått på PLII Music en god stund uten å bryte opp.

Dersom det faktisk da er p.g.a. overoppheting, er det ganske utrolig hvor mye luft denne receiveren trenger rundt seg for å trives. Vi får se.

Mulig jeg må ommøblere racket igjen, men det er begrenset med muligheter. Skulle tro receiveren trenger et rack helt for seg selv...

Men jeg er jo glad jeg prøvde det med bordvifta da, i tilfelle varme er årsaken, for da slipper jeg i hvert fall å levere den inn til reparasjon, som sansynligvis ikke ville oppdage problemet i så fall.

Men jeg stusser uansett over at viftene aldri har startet i så fall - i hvert fall ikke som jeg har hørt...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor høyt spiller du når du får denne knitringen og sprakingen?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette begynte å skje i går (Søndag). Før det har det skjedd bare veldig sjeldent, og en "restart" har stort sett fikset det for resten av den kvelden.
    I går (Søndag) og i dag har jeg spillt på ikke høyere enn 65 når dette har skjedd - stort sett på 60.

Når jeg spiller film ligger jeg på 80 vanligvis, men utnivået fra DVD spilleren er lavere enn fra TV tuneren.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rare greier. Jeg har opplevd forvrengning selv, men mistenker at jeg har stanget i et eller annet tak da. I de tilfellene har volumet ligget mellom 85 og 95, så da har jeg spilt temmelig høyt i utgangspunktet. Virker ihvertfall som Arcam ikke har noe soft clipping, for når det stanges i taket, så høres det, for å si det slik...

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter litt "snekkerarbeid" på racket mitt, er det nå 12 cm. klaring over receiveren, og 13 cm. på hver side.

'So far so good', så får vi se. Men dette problemet begynte jo brått, så om det faktisk ikke er et varmeproblem, kan det vel komme like plutselig tilbake. Men akkurat nå funker receiveren som den skal ihvertfall. Men det ble jo desto mindre plass til DVDspilleren da, så nå får jeg vel varmeproblemer med den...

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •