Arcam avr 300 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 59

Tråd: Arcam avr 300

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    AVR200 har en knepping i høyttalerne ved bytting av signalkilde som jeg synes er litt irriterende...er denne tilstede på AVR300?

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    AVR200 har en knepping i høyttalerne ved bytting av signalkilde som jeg synes er litt irriterende...er denne tilstede på AVR300?
    Prøvde nå, og det er såvidt det er en hørbar liten 'blipp' når man får "kontakt" med den kilden man svitsjer til. Men det høres mer ut som at signalet mutes idet man trykker på neste input, og så åpnes det igjen når du mottar signal fra den inputen. Altså såvidt det er hørbart i diskanten - en liten "blipp".

Men altså ikke mer merkbart enn at jeg måtte sjekke nå som du spurte.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    Jeg kan ikke si annet enn at jeg er meget godt fornøyd med min AVR300.

Har hatt mye rart oppigjennom, fra rør til 600W digitalforsterkere, men jeg kan ikke si jeg savner mye etter å ha kjøpt denne. Høres kanskje noe rart ut, men det er nå engang sånn. Bra i stereo men også på hjemmekino, synes jeg. Bra stereoperspektiv, bra basskontroll, etc.

Nå skal det riktignok sies at jeg nok har 'nedgradert' en del i utstyr etterhvert. Men jeg "husker" jo sånn noenlunde hvordan "high end" låter.
    Glimrende, John P. Hvor bra synes du den yter på musikk i forhold til rent analogt stereoutstyr? Kjører du kun digitalt fra DVD/CD eller også analogt, slik at du kan benytte funksjonen som skrur av alt det digitale? Og forresten: Hva slags DVD/CD bruker du på den?

Dette ble mange spørsmål, men jeg er litt sugen på å oppgradere litt her, og verdsetter musikkgjengivelsen høyt.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Hvor bra synes du den yter på musikk i forhold til rent analogt stereoutstyr? Kjører du kun digitalt fra DVD/CD eller også analogt, slik at du kan benytte funksjonen som skrur av alt det digitale? Og forresten: Hva slags DVD/CD bruker du på den?

Dette ble mange spørsmål, men jeg er litt sugen på å oppgradere litt her, og verdsetter musikkgjengivelsen høyt.
    OK - tidligere har jeg hatt bl.a. en Sunfire Signature 600W effektforst., en Golden Tube Audio(Amerikansk merke) 40W klasse A rørforsterker, Doxa 70B, Tandberg effekt(husker ikke benevnelsen), Electrocompaniet EC4 forforsterker, NAD Silver S100 forforst, NLE Attenuator og NLE 11 batteridrevet forforst.... ...tror det var det.

Nei vent, jeg har også hatt en Denon integrert stereoforsterker, og en Rega Brio int. stereoforsterker. Alt dette vel og merke ikke samtidig, men opp igjennom årene altså.

Jeg føler ikke at jeg kan gå veldig i dybden på hvordan Arcamen låter ennå, fordi jeg tror ikke høyttalerne er ferdig innspillt.

Men de inntrykkene jeg sitter igjen med foreløpig er:

+ Meget bra stereoperspektiv. Instrumentene står der de skal stå, om det så er langt til høyre for høyre høyttaler.
    + Masse detaljer i mellomtonen som jeg ikke har hørt før(eller de er mer fremtredende hvis jeg har hørt dem før). Dette kan dog være p.g.a. høyttalerne.
    + Behagelig diskant, uten hissing eller andre unoter.
    + Bra kontroll på bassen(på mine høyttalere). Jeg kunne dog tenkt meg noe mer bass, men det kan være p.g.a. at høyttalerne ikke er innspillt, plassering av dem, og rommet, som jeg vet er litt problematisk på det området.

+ Hvis man ikke bruker 7.1, kan de to overskytende kanalene brukes til å bi-ampe frontene(ved 5.1 altså).

+ Software kan oppgraderes via PC.

- Veldig kresen på kvaliteten på innspillingen. Noen plater låter meget bra, andre låter "råttent" i forhold til det jeg har hørt før. Men "kresenhet" kan jo også sees på som positivt - skitt inn, skitt ut.

- Foreløpig noe 'trang' mellmtone. Diana Krall's stemme kan høres litt mer slitsom ut enn jeg tror den skal. Men dette kan igjen skyldes enten mangelfull innspilling av høyttalerne, eller høyttalerne bare er slik. Mellomtonen kan være noe pågående i forhold til det jeg har opplevd før, men igjen - vet ikke om det er høyttalerne eller forsterkerens "feil".

- Har ikke DVI/HDMI. Ikke noe savn for meg, men for noen kanskje.

- Bra kontroll som sagt, men noe lavmælt bass. Men ta akkurat det med en klype salt, som nevnt over.

- Har hatt to tekniske feil på den allerede. Ikke noe som krevde reparasjon, men i ett tilfelle bare slo den seg plutselig av, og i et annet tilfelle lyste plutselig alle inngangsknappene opp på en gang, og forsterkeren ville ikke ta noe som helst input(ikke voluminnstilling engang), så jeg måtte bruke Av knappen. Fungerte igjen ved påslag. Tror at begge disse skyldes for høy varme/sikringskretsløp. Sto da med DVD spilleren oppå seg. Har nå "ordnet opp" så den står mye mer luftig nå, og har ikke hatt noen problemer siden.

Hmm... Kan ikke si jeg kommer på noe mer negativt.

Akkurat nå bruker jeg en Denon DVD-2900 både som CD og DVD spiller. Kanskje ikke ideelt men. Bruker en billig digital coax kabel foreløpig(tech+line) til det meste(film etc.), men en 0,5m AudioQuest Lapis x3 sølvkabel til analogtilkobling (Direct).

Som sagt bør jeg nok ikke uttale meg så bastant ennå om hvordan forsterkeren er, fordi jeg kjøpte nye høyttalere for bare et par uker siden også. De står dog å spiller hver dag, fordi jeg bruker anlegget også når jeg ser på vanlig TV, og den står og går "hele dagen".

Men alt i alt er jeg meget godt fornøyd.

Jeg ga da 13000,- for en helt ny Arcam AVR300.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mye nyttig informasjon, John P. Lysten på å skaffe en AVR 300 har ikke blitt mindre! For meg er ikke Diana Krall en så enorm referanse som alle andre skal ha det til, så akkurat DET er ikke så viktig... Du beskriver det du opplever godt, og det gir et grunnlag for oss som ikke har hørt den til å avgjøre om den er verdt en prøvelytt, noe som er et must uansett i denne prisklassen.

Noen andre som har erfaringer med denne?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hørt AVR300 selv, men dersom den er endel bedre enn AVR200, tror jeg ikke du har mye å frykte..... :wink:

Bruker anlegget mitt 60/40 musikk/film og har ikke angret en dag på at jeg gikk over til Arcam. De største forskjellene mellom AVR200 og 300 er bl.a. at 300en har/kan:

- Mer "futt" 7x100w (2x120w)
    - Kraftige strømforsyning (1200 VA)
    - kan oppkonvertere bildesignaler
    - Dolby Pro Logic IIx (dersom det skulle bety allverdens :wink: )

Valgte selv Arcam som receiver fordi jeg prioriterte de musikalske, og nøytrale, egenskapene. Samme argumenter jeg valgte høytalere ut i fra. Og i min stue gir 200en skikkelig valuta for pengene sammen med Audiovector Mi3. Nå er ikke AVene de tyngste HT å dra, men foreløpig har jeg ikke savnet ekstra kraft (selv om det nok kommer). Dette får vel den godt dimensjonerte ringkjernetrafoen ta æren for......

Skulle ikke ha noe imot å bytte til AVR300, og tror ikke du vil bli misfornøyd heller. Dersom musikk er førsteprioritet får det vel heller være at den ikke har romkorreksjon som er i skuddet......

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arcam AVR300 er nå bestilt. Det skal bli litt av en oppgradering fra den gamle Sony STR-DE475! Tror også Marantz SR-5400 OSE (som jeg har hatt på lån til testformål) skal få slite med å holde følge med AVR300.

OT: Nå må jeg bare få bygget meg BEL ferdig, så blir det kraftig oppgradering i front i stua. Mulig jeg "sniker" de to små Canton-satellittene jeg nå har i front bak så jeg får 7(6).1-oppsett med phantom center. Hvis kona aksepterer det, da kan jeg slippe unna med det meste...

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arcam AVR300 er nå bestilt. Det skal bli litt av en oppgradering fra den gamle Sony STR-DE475! Tror også Marantz SR-5400 OSE (som jeg har hatt på lån til testformål) skal få slite med å holde følge med AVR300.
    Gratulerer, roffe! Du får holde oss oppdatert på dine erfaringer nå da..... :wink:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Gratulerer, roffe! Du får holde oss oppdatert på dine erfaringer nå da..... :wink:
    Blir nok litt fram i tid ennå, siden det er først når BEL er ferdig at jeg kan hente ut det beste fra denne. De er under bygging etter 2 timer hver kveld-prinsippet, noe som gjør at ting tar tid. Tror ikke Arcam AVR300 vil gjøre underverker med mine små Canton-kuber, akkurat.

Newcomer Argh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har avr -200 selv og er godt fornøyd.
    Det er ekstrem viftesus på noen av de første avr -300 ene.
    Hvar inne på hifikG og der hadde de en slik, man skulle spille rimelig høyt for og overdøve susen.

Naturligvis produksjonsfeil og reklamasjon, men men

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Argh
    Har avr -200 selv og er godt fornøyd.
    Det er ekstrem viftesus på noen av de første avr -300 ene.
    Hvar inne på hifikG og der hadde de en slik, man skulle spille rimelig høyt for og overdøve susen.

Naturligvis produksjonsfeil og reklamasjon, men men
    Det er korrekt. Tok kontakt med importøren nå for å høre om omfanget av problemet, og det var en feil i de aller første modellene som gjorde at vifta slo inn ved 25 grader istedenfor ved 85 grader (!). Dette repareres enkelt ved å bytte en termisk motstand, så er problemet løst. Får man 85 grader i kassa, så har man et varmeproblem uansett, og i følge importøren skjer det svært sjelden at forsterkeren når den temperaturen, hvilket vil si at den som regel spiller helt uten viften i gang.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Førsteinntrykk

Arcam DiVA AVR300 er i hus. Ingen vifte er hørt så langt, så det at det var en feil ved de første produksjonsmodellene stemmer nok. Ellers er jeg godt fornøyd. Har ikke fått testet på kvalitetsmessig matchende høyttalere ennå, men førsteinntrykket er likevel positivt. Innstillingene gir mulighetene som trengs i de fleste oppsett.
    Det som imponerer mest er likevel mangelen på støy. Mange rimeligere receivere har ofte et sus/brum i bunnen som blir tydelig når man skrur opp en del. Her scorer Arcam høyt - stille er skikkelig stille. Tydelig at de har tenkt musikknytelse, der også lavmælte partier i musikken skal kunne nytes uten at støygulvet blir merkbart.

Tror definitivt at dette er et riktig valg for meg som prioriterer musikkgjengivelsen høyt.

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FYI :
    Jeg har heller aldri vært plaget av noe viftestøy på min AVR 300.
    Er meget godt fornøyd med valget av receiver.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med "verdens beste A/V receiver"! :wink:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har vifta begynt å gjøre seg gjeldende, dessverre, og vifta er IKKE lydløs (selv kona klager).

Vifta drar som regel i gang etter en drøy times spilling. Da er den VARM, så dette har ikke å gjøre med feilen i tidlige utgaver som satte i gang vifta når temperaturen passerte bare 25 grader. Tror det har mye å gjøre med at jeg kun har 2-3 cm klaring til hylleplata over :roll:, samt tett bakvegg rett bak forsterkeren. Jeg kommer til å ommøblere litt i hyllene for å få hevet hylleplata over receiveren, men er likevel nysgjerrig på hvor mye luft den trenger:

Hvor mye luft har dere andre AVR300-eiere rundt receiveren?
    Opplever dere at vifta drar i gang etter en god stund?

Må understreke at når vifta ikke går, så er det en ubetinget nytelse å lytte til musikk på AVR 300. Får jeg kontroll på varmen, så blir den nok stående en god stund...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min AVR300 står helt fritt, så det er nok av luft rundt den. Jeg har aldri hørt at vifta har startet, selv om den kan bli veldig varm.

Håper noen andre kan tipse deg om hvor mange cm klaring den minimum trenger for at vifta ikke skal starte. Det står jo ikke noe spesifikt om dette i bruksanvisninga.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min AVR300 står helt fritt nå(se minHjemmekino), men jeg har aldri hørt vifta starte, selv ikke den gangen jeg hadde DVD spilleren rett oppå receiveren - og det ble varmt. Men grunnen til at jeg møblerte om inni der var ikke fordi receiveren ble for varm, men fordi DVD spilleren begynte å fuske på enkelte plater(glemte f.eks. innstillingene jeg gjorde pr. film).
    Det at jeg nevner at jeg kan se temperaturen på receiveren på den vekkerklokka som står oppå den skal du ikke henge deg opp i - det er mest for at det er litt "kult", ikke fordi jeg har hatt noen temperatur problemer...

Hvordan synes du den er sånn ellers roffe? Er du fornøyd? Kanskje lett å bli litt skuffet med produkter som er veldig hauset opp. Jeg er fornøyd jeg men. Hadde vært artig å høre hva du synes, du som er litt proff skribent og greier, og har hørt mye forskjellig utstyr.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg har fått ferdig BEL, og fått kontroll på varmen/vifta så skal jeg gi tilbakemelding på hvordan det spiller.

Her er forresten et bilde av hvordan den er plassert nå:

Legg merke til at det er omtrent 2-3cm klaring i overkant. I tillegg er det en vegg på baksiden som dekker over 50% av receiveren på venstre side (man skimter kabling i overkant av receiveren der det ikke er vegg).

Er nok akkurat ikke nok til å holde varmebalansen under kontroll uten vifte, det her. Får håpe at ytterligere 4-5 cm i overkant vil hjelpe...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en AVR300 som står inneklemt i et stereomøbel. Biamper også med de ekstra bakkanalene, noe som gjør at det blir temmelig varmt til tider. Men jeg har aldri hørt de beryktede viftene.

Nå har jeg et et par centimeter mer luft i overkant enn det du har. Er nok der det ligger...

--
    ARS

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har godt med luft over og bak, men lite på sidene. Har heller aldri merket noe som helst til viftestøy, men den kan bli rimelig varm på topplokket til tider.
    Jeg fant et bilde av receiveren i møbelet jeg bruker - som er tatt før kabler ble koblet til. Men det beskriver ganske godt hvordan det er med plass rundt min AVR300.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •