To effektforsterkere! Hvordan skal jeg koble alt dette sammen?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

To effektforsterkere! Hvordan skal jeg koble alt dette sammen?

Hjelp!

Hei! Slik er mitt nåværende oppsett. Jeg har en Denon 1907 receiver og en NAD 916. Frontene mine er koblet til NAD i bi-wire og videre koblet til Denon i pre-out. Det er også centeren min. Dvs at alle front høytalerne mine er koblet med bi-wire til 916 og i pre-out til Denon.

Dette har fungert bra, men jeg føler jeg av og til mangler litt trøkk. Spesielt når jeg ser på krigsfilmer, for da er lyden på surrounden mye høyere. Jeg kjører 7:1 og lyden rundt er høyere enn selve dialoger osv. Jeg kjøpte meg derfor en ny effektforsterker slik at jeg kunne få mer trøkk, trodde jeg. Så jeg fikk tak i en LINN POWERTEK billig, og trodde disse kunne kombineres.

Jeg så for meg dette: At jeg koblet frontene mine med LINN POWERTEK, men ikke i BI-wire siden det ikke er rom for det, og centeren min med NAD 916. Problemet er at NAD 916 har egentlig 6 kanaler. Hvordan får jeg den til å sende all strømmen ut i bare 1 kanal?

Noen som vet dette? Eller hvordan jeg kan sette dette sammen bedre? Er det bedre å gjøre det motsatt? Brokoble LINN og koble den med center og koble NAD med frontene?

Veldig usikker! Håper på god hjelp, har alltid fått det her!

Mvh. Kim, og på forhånd takk!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kimotei
    Hjelp!

Hei! Slik er mitt nåværende oppsett. Jeg har en Denon 1907 receiver og en NAD 916. Frontene mine er koblet til NAD i bi-wire og videre koblet til Denon i pre-out. Det er også centeren min. Dvs at alle front høytalerne mine er koblet med bi-wire til 916 og i pre-out til Denon.

Dette har fungert bra, men jeg føler jeg av og til mangler litt trøkk. Spesielt når jeg ser på krigsfilmer, for da er lyden på surrounden mye høyere. Jeg kjører 7:1 og lyden rundt er høyere enn selve dialoger osv. Jeg kjøpte meg derfor en ny effektforsterker slik at jeg kunne få mer trøkk, trodde jeg. Så jeg fikk tak i en LINN POWERTEK billig, og trodde disse kunne kombineres.

Jeg så for meg dette: At jeg koblet frontene mine med LINN POWERTEK, men ikke i BI-wire siden det ikke er rom for det, og centeren min med NAD 916. Problemet er at NAD 916 har egentlig 6 kanaler. Hvordan får jeg den til å sende all strømmen ut i bare 1 kanal?

Noen som vet dette? Eller hvordan jeg kan sette dette sammen bedre? Er det bedre å gjøre det motsatt? Brokoble LINN og koble den med center og koble NAD med frontene?

Veldig usikker! Håper på god hjelp, har alltid fått det her!

Mvh. Kim, og på forhånd takk!
    Når jeg har hatt ubalanse i nivået på kringlyden min, har jeg gått inn i channel level menyen på receiveren og kneppet opp eller ned noen dB for å bringe det hele i balanse. Jeg har aldri vært inne på tanken om å slenge på fler forsterkere på de ulike kanalene for den type nivåjustering. Er det mulig at du kompliserer dette litt unødig mye ?
    Hvis forterkeren kneler og ikke henger med i kraftige partier bør man vurdere en oppgradering, men det høres jo ut som du allerede har separatkomponenter som gir bra med effekt.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan vel bruke y-ledd fra pre-out mot 916 og på den måten bi-ampe center hvis den har 2 terminaler? Du får uansett ikke brukt mere enn 2 kanaler til center med mindre det er mulig å brokoble noe sted.

Du skriver bi-wire et par ganger i posten din. Mener du bi-amp? Hvor mange kanaler har Powertek?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Du kan vel bruke y-ledd fra pre-out mot 916 og på den måten bi-ampe center hvis den har 2 terminaler? Du får uansett ikke brukt mere enn 2 kanaler til center med mindre det er mulig å brokoble noe sted.

Du skriver bi-wire et par ganger i posten din. Mener du bi-amp? Hvor mange kanaler har Powertek?
    Hei! Tusen takk for svar. Jeg har 2 kanaler på LINN. Jeg mener bi-wire, for jeg bruker 2 ledninger på hver høytaler. Dvs. alle innganger. Jeg er fortsatt usikker på hva jeg skal gjøre med alle komponentene mine?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face

Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Når jeg har hatt ubalanse i nivået på kringlyden min, har jeg gått inn i channel level menyen på receiveren og kneppet opp eller ned noen dB for å bringe det hele i balanse. Jeg har aldri vært inne på tanken om å slenge på fler forsterkere på de ulike kanalene for den type nivåjustering. Er det mulig at du kompliserer dette litt unødig mye ?
    Hvis forterkeren kneler og ikke henger med i kraftige partier bør man vurdere en oppgradering, men det høres jo ut som du allerede har separatkomponenter som gir bra med effekt.
    Tusen takk for svar. Det kan nok stemme det du sier. Kan hende at innstillingene mine er helt ute, og at jeg har kjøpt komponenter i hytt og pine. Litt dratt med i Hi-fi bølgen tror jeg. Bare håper jeg kan bruke alle sammen. Har liten lyst til å selge noe!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bi-wire har ingenting for seg. Bi-amp derimot bør hjelpe litt.

Du kan vel bruke Linn til frontene, 2 kanaler fra 916 til center (bi-amp) og de 4 siste til surround og surround back? Da bruker du y-ledd fra pre-out center til 2 innganger på 916 og kabler disse 2 kanalene mot center. Hvis center har bi-wiring terminaler må du fjerne den metallbiten mellom terminalene med mindre du har til hensikt å kortslutte 916 da!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Bi-wire har ingenting for seg. Bi-amp derimot bør hjelpe litt.

Du kan vel bruke Linn til frontene, 2 kanaler fra 916 til center (bi-amp) og de 4 siste til surround og surround back? Da bruker du y-ledd fra pre-out center til 2 innganger på 916 og kabler disse 2 kanalene mot center. Hvis center har bi-wiring terminaler må du fjerne den metallbiten mellom terminalene med mindre du har til hensikt å kortslutte 916 da!
    Hei! Tusen hjertelig for svar. Utrolig flott med slikt forum, og med seriøse folk! Veldig snilt. Det hørtes veldig fornuftig ut, men jeg har bare et spørsmål til. Trenger jeg egentlig effektforsterkere? Og hvordan bi-amp'er jeg? Beklager folkens er helt grønn på dette. (håper på forståelse)

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1907 har ikke allverdens med krefter, men det kommer jo helt an på hva slags høyttalere du har og hvilket lydnivå du ønsker. Sikkert kjekt å ha en effektforsterker til fronter og center i alle fall.

Bi-amping gjør du slik:
    http://avforum.no/forum/523640-post15.html

Husk å fjerne metallbitene mellom terminalene på høyttalerene. Gjør du ikke det så kortslutter du forsterkeren. Forsterkerene i tegningen kobler du til fra pre-out på din receiver. Hvis du kun har en pre-out til left og right må du bruke y-ledd for å splitte.

Du kan fint bi-ampe med kun 1 effektforsterker (4 kanaler), men da deler alle forterkerutgangene samme strømforsyningen. Med en sterk nok strømforsyning er ikke dette noe problem, men som regel får en best resultat ved bi-amping med separate forsterkere/strømforsyninger.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •