Ubehagelig og skarp HEGEL!! Hva i H(€/% kan man gjøre????

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer henriktes sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ubehagelig og skarp HEGEL!! Hva i H(€/% kan man gjøre????

hei.

har prøvd ulike kabler, ulike høyttalere, ulike lytterom, ulike kilder sammen med Hegel P4a og h2A....men synes ofte det er ubehagelig og skarpt i diskanten, SPESIELT når man skrur volumet litt opp...

kan noen gi meg en oppskrift?? ...

(gjelper det å legge til en sub?...)

for ordens skyld har jeg stort sett hørt sette med:

canton vento 820 stativhøyttaler
    mentor 2 stativhøyttaler
    b&w 685 stativhøyttaler
    yamaha soavo gulvstående

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selg'n..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er rommet? Mange glatte flater kan gjøre diskanten skarp ved høyt volume..

Testet annen elektronikk? Kan være at Hegel ikke er helt i din bane...

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skarpheten og hardheten har vel vært et av de store ankepunktene mot nettopp Hegel sine produkter? Forsøk å dempe rommet med myke tepper, møbler, gardiner osv og se om det hjelper. Du sier at du har forsøkt kabler og andre høyttalere uten bedring så hvis ikke demping av rommet funker, så forsøk å bytt ut en og en komponent og se om det gir bedring. Hvis ikke så selg utstyret og kjøp noe du blir fornøyd med!

Active HKviking sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kabel?

Hvilke kabler har du prøvd? Jeg hadde ett problem med litt skarp diskant på mitt oppsett. Lyttet på forskjellige høyttaler kabler og med sølv kabler fra Crystal Cable så falt alt på plass. Silkemyk istedet for skarp og udefinert.

Jeg er sikker på at det er mange alternativer til Crystal Cable så prøv deg frem.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd med annen elektronikk under samme forhold du nevner i post 1?

Er det ikke skarpt med annen elektronikk er saken grei, selg! Har du derimot samme problemet med annen elektronikk er demping/diffusering av lytterommet veien å gå. Les deg i tilfelle opp på dette ved å bruke søkefunksjonen her på forumet, står mye om emnet.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Har du prøvd med annen elektronikk under samme forhold du nevner i post 1?

Er det ikke skarpt med annen elektronikk er saken grei, selg! Har du derimot samme problemet med annen elektronikk er demping/diffusering av lytterommet veien å gå. Les deg i tilfelle opp på dette ved å bruke søkefunksjonen her på forumet, står mye om emnet.
    Helt enig med Ivaols her!

Hegel går jo ikke for å ha rørlyd.. Har aldri hørt noe med hegel uten at jeg synes det låter hardt,spist eller skarpt.

Kabler kan nok rette opp noe (noen ganger) men ofte så går det utover mer en bare den skarpe diskanten hvis kablene skal "rette" det opp. Nei, tror nok at feilen ligger i Hegelen jeg.. Du kan jo prøve med demping av rom også, men feilen ligger nok i Hegelen.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke all elektronikk passer for alle mennesker.

Prøv annen elektronikk. Arcam kanskje? Ser du har Arcam CD-spiller. Hvorfor ikke prøve en Arcam integrert og se om det passer for deg?

Intermediate Mute sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hegel er nøytralt og dynamisk, ikke mere eller mindre skarpe i diskanten. Se på rommet og høyttalerene. Ring Bent Holter i Hegel og få en fin forklaring!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt litt på alle Hegel untatt dine. Har ikke lagt merke til at de er noe spesielt kvasse egentlig, men jeg tror ikke de gjør noe for å minske øretretthet om du skjønner. Litt lyse i klangen?

Kan jo være en kombinasjon av mye reflekser i rommet ditt, slank bass med stativhøyttalere sammen med dynamikkfattig musikk. Da kan det være at du spiller høyere enn du ellers ville ha gjort og dermed får høyt nivå rundt delefrekvensen.

Men tror mest på mange harde flater i ditt rommet ditt jeg også. Kan du poste bilder?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    P2/H2 solgte jeg rimelig fort når jeg hadde dem, nettopp pga. for lys klang. Hegel H200 var konge i forhold, så den har ikke de samme "nykkene" som P2/H2.

Newcomer henriktes sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei.

takk for innspill!!

jeg tenker jo i de baner som dere gjør, og jeg skal flytte til en annen leilighet nå, hvor jeg skal eksperimentere med rommet, og prøve noen andre kabler hvertfall.
    hvis ikke det blir bedre, så selger jeg og prøver annen elektronikk.

vil poengtere at problemet er nesten KUN ved litt høyt volum... ellers er det veldig fin og detaljert lyd...skulle bare mangle med en hegel kombo til 28000 kr veil. vil jeg si...

btw, rommet jeg har brukt er ca 10 kvm, og har ikke rene flater, bortsett fra en sidevegg, hvor jeg har hengt oppp en stor Peak Performance plakat i tøy...

høyttalerene står 40cm fra bakvegg....

noen som har tips om noen integrerte forsterkere som alternativ ??

med litt "rørlyd" takk...

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville kjøpt en pakke med 5 eller 10 cm Rockwool Akustikkplater og satt de opp i førsterefleksjonene på sidevegger, frontvegg og i taket.

Riktig demping av rommet er alfa-omega for å få lyden på plass.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Jeg ville kjøpt en pakke med 5 eller 10 cm Rockwool Akustikkplater og satt de opp i førsterefleksjonene på sidevegger, frontvegg og i taket.

Riktig demping av rommet er alfa-omega for å få lyden på plass.
    Ikke så veldig lekkert å ha 10cm rockwool plater på veggene i stua da.......
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kundene gidder som regel ikke gjøre stort med rommet.

Produsentene av høyttalere driter i at folk ikke gidder å tune rommet akustisk og gidder derfor ikke å gjøre noe med spredningsmønsteret.

Forsterkerprodusentene driter i at kundene har uegnede høyttalere i et ubehandlet rom.

Da får du skarp lyd.

Domediskanten er den typiske synderen ift dette. De sprer så mye rett over delefrekvensen at om man ikke har noen middel mot det, enten ved å eq-e litt eller med rombehandling, får man en situasjon der alt låter mer eller mindre steinhardt.

Litt rombehandling hjelper helt klart. Spredningskontrollerte høyttalere hjelper mye, noen høyttalere har jo simpelt hen alt for mye diskant og da er det ikke håp. Ellers vil typiske forsterkere med veldig høy utgangsimpedans gi et ikke ubetydelig tilskudd i bassen som de ikke klarer å kontrollere skikkelig, og dette får dem til å høres varmere ut.

Noen komponenter har simpelt hen innebygget EQ selv om det ikke er offisielt. Ellers skjer det som regel mer eller mindre EQ i koblingen mellom komponentene, og her spiller også kabelen inn, i hvertfall der det er kraftig impedans mismatch.

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Ikke så veldig lekkert å ha 10cm rockwool plater på veggene i stua da.......
    Kommer litt an på hvordan du kler de inn det da:wink:

5cm Rockwool med en flott tre eller malt ramme og molton i riktig farge så snakker vi......

Eller som Gary7 har gjort det, med flott gardinstoff - fant ikke innlegget i farten...

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 15cm rockwool i veggene kledd med gips.:-D Funker helt fint.

Intermediate Tony Soprano sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Primare !

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av henriktes
    hei.

takk for innspill!!

jeg tenker jo i de baner som dere gjør, og jeg skal flytte til en annen leilighet nå, hvor jeg skal eksperimentere med rommet, og prøve noen andre kabler hvertfall.
    hvis ikke det blir bedre, så selger jeg og prøver annen elektronikk.

vil poengtere at problemet er nesten KUN ved litt høyt volum... ellers er det veldig fin og detaljert lyd...skulle bare mangle med en hegel kombo til 28000 kr veil. vil jeg si...

btw, rommet jeg har brukt er ca 10 kvm, og har ikke rene flater, bortsett fra en sidevegg, hvor jeg har hengt oppp en stor Peak Performance plakat i tøy...

høyttalerene står 40cm fra bakvegg....

noen som har tips om noen integrerte forsterkere som alternativ ??

med litt "rørlyd" takk...
    Det blir jo ekstra mye refleksjoner i et lite rom. Kanskje er det flere løsninger på problemet, men jeg tror høyttalere er oftes største synder og det mest effektive midlet på problemet. Om rommet er godt å oppholde seg i akustisk. Kabler kan ikke gjøre all verdens, imo.

Jeg kjenner dessverre ikke så godt til Canton, men den ene modellen jeg har hørt låt for "detaljert" og lyst/slankt. Kanskje både dine Canton og Hegel trekker den veien? Jeg spør mest .

Active HKviking sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

B & W ??

Deres "Diamant" diskant er vel noe av det snilleste jeg har hoert med hensyn til skarpe "S"er.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •