High-end effektforsterker til ny hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

High-end effektforsterker til ny hjemmekino

Hei

Min første post her, selv om jeg har snoket litt rundt på forumet her et drøyt års tid..

Jeg tenkte å kjøpe et komplett surroundanlegg etter ferien, og hadde planer om noe lignende dette: Yamaha V1800 eller V3800 reciever og Klipsch høyttalere. RF82 eller FR62 fronthøyttalere. Jeg tror RF 82 blir litt overkill, har ikke så veldig stor stue nå og kommer nok ikke til å få det neste gang jeg flytter.

Uansett, jeg har fått et tilbud på en Plinius SA-100 MkII effektforsterker av en kollega til 7000 kroner, og jeg lurte litt på om denne effektforsterkeren passer til Klipsch høyttalere og om dette blir litt "for bra" i oppsettet jeg hadde tenkt. Dette er en ca 10 år gammel klasse A forsterker som kostet rundt 40 000 ny. Ser for meg å måtte kjøpe noen monoblokker senere til bakhøyttalerne.

Siden jeg ikke har så veldig mye peiling på hvordan dette vil låte, lurer jeg på om noen av dere andre har noen råd og tips til meg.

Edit: Jeg kommer for det meste til å se film på dette, men den burde også kunne spille musikken min bra. Jeg hører for det meste på hardrock og metal.

mvh
    Tomas

Newcomer ulyd sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nettopp fått i hus RF-82 og Yamaha RX-V1800 selv og det er, i min veldig subjektive vurdering, en lyttefest av dimensjoner . Selv om de er lettdrevet er de veldig glad i strøm, bare les i klipsch-tråden under høyttalere. Så en effektforsterker anbefales, jeg skal selv ha en når økonomien tillater det

Jeg aner ikke hvordan klangen i Plinius er, men det kan sikkert andre her svare på mtp om dette er en god match eller ikke.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for kjapt svar. Hørtes ut som jeg har gjort et riktig valg med tanke på reciever/høyttalere. :-D

Men "problemet" er jo klasseforskjellen mellom reciever/høyttaler og effektforsterker. Jeg er veldig i tvil om jeg skal gå for denne effektforsterkeren siden den er et par hakk bedre enn yamaha recieveren, og hvordan den vil låte med digitale signalkilder (har hd dvd nå, kommer til å kjøpe blu-ray snart). Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt å gå for effektforsterker med det første, men ta det litt etterhvert. Med denne stereo-effektforsterkeren må jeg i tillegg ha andre blokker, og noe sier meg det kan bli en del dyrere enn jeg hadde planlagt. Men til gjengjeld er effektforsterkeren et temmelig bra tilbud (tror jeg).

Newcomer ulyd sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror nok uansett ikke du gjør noe "feil" ved å ha en relativt high-end effektforsterker på de høyttalerene. Planen min er etterhvert å bygge ut med 5.1 surround, og så kjøpe effektforsterker til frontene i første omgang. Det er såpass med sprut i 1800 og 3800 at jeg vil tro den driver center og surroundhøyttalere uten store problemer. Men igjen, Klipsch tar vel med glede i mot all den effekt de kan få, såvidt jeg forstår

Jeg har lest en del ang valg av effektforsterker til Klipsch, og kommer nok til å sikte meg inn på en Parasound eller Rotel når pengesekken tillater det, i prisområdet 10.000 ish.. Så sånn sett kan jo den du har fått tilbud på være en glimrende match.. det er jo bare å prøve og finne ut hva eget øre sier, egentlig

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne jo selvsagt prøve og høre selv. Jeg kan låne effektforsterkeren, men problemet er at jeg fremdeles ikke har noe av det andre jeg har tenkt å kjøpe. Føler ikke det noe vits å kople på det eksisterende stereo-utstyret mitt, for det er temmelig low-end: Dali blå 606 og en av de første surroundrecieverne som kom på markedet.. :-|

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette burde kanskje skrives i høyttalertråden, men jeg har også fått et tilbud om å kjøpe et par Martin Logan Odyssey høyttalere fra samme kollega. Etter å ha lest litt i den offisielle ML tråden, ser det ut som det er temmelig vanskelig å bruke disse i hjemmekino, og krever sitt både av utstyr og bruker.

Jeg er temmelig fersk i "gamet", og det blir kanskje litt for vanskelig å kombinere dette? Hvordan vil det låte sammen med nevnte effektforsterker og reciever? Er det like mye "fun-factor" som f.eks. klipsch til å høre på hardrock og filmer? Det blir uansett en god del dyrere enn jeg hadde tenkt. Kan få høyttalerene for 25 000, nye kostet de ca. 80 000. Det er vel en ganske bra pris uansett?

Håper på informative svar fra noen av dere guruer ute der. :smile:

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldrig hørt den effektforsterken du snakker om. Og RF 82 er aldrig overkill uansett hva rom du har :P

Har selv Infinity Kappa 9.2i på ett 11 kvm rom ! Det er overkill, men fy så morro

Rotel, klipsch og yamaha får ivertfall fram kinolyd og opplevelse. Men på musikk synst eg ikke det holder like bra må som exp. B&W sine high end høytalere med Earthquake effekttrin.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo nevne at Rx v1800 og Rx v3800 har mulghet for biamping av frontene da, dette kan komme godt med når du skal drive et par RF 82 eller lignende.
    Selv har jeg en Rx v1800 som jeg har parret med audiopro blackdimond v.2.
    Dette er beskjedne høytalere i budsjett klassen, men fy så godt de drives av Yamahaen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørtes bra ut.. Har skjønt at RX V1800/V3800 og RF 82 er en bra kombinasjon. Men det jeg egentlig lurer på er om det er verdt å gå for effektforsterkeren og evt. LM høyttalerne.

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plinius SA-100 MkII til 7K?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PiXeL
    Plinius SA-100 MkII til 7K?
    Jupp...
    Noen kommentarer til det?

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svinebillig! Kjøper ikke du kan du hilse kompisen din og si at jeg gjerne tar den for 7000!!!

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tar den for 20K.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta en titt innom denne karen, http://avforum.no/minhifi/show.php/Gwandarion
    Han kjører ML Vista på Plinius, og dette oppsettet er det råeste jeg har hørt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, hørtes bra ut. Da blir det nok til at jeg kjøper den. Takker for tips. Anlegget til Gwandarion så jo temmelig sweet ut, men han kjører jo i stereo. Det duger sikkert i et surround oppsett og håper jeg..

Da er dilemmaet om jeg skal gå for ML høyttalerne. Ser man kan få nye ML Clarity for under 30k, og de har vel elektrostat panelet av den "nye typen" (husker ikke hva det heter, men jeg leste om det på forumet i går..). ML Odyssey er jo en utgått modell, men den duger sikkert i lange baner..? Men jeg aner ikke hvordan dyre elektrostater låter i forhold til billigere. Men det er jo en veldig bra pris tror jeg. Hvis jeg kjøper disse blir det ihvertfall ingen ferietur på meg i år! :-|

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan garantere for at ML og Plinius er en match made in heaven.

Om du skal handle ML, så kan det kanskje lønne seg og se på bruktmarkedet?
    Selv har jeg et par brukte Sequel II fra 90'tallet, og tro meg - de leverer - så det holder.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kollegaen min som skal selge dette brukte Plinius og ML Odessey høyttalerne en god stund, men syntes Plinius blei i det minste laget så han kjøpte noe kraftigere og bedre. ML høyttalerne er visstnok utrolig glad i mye effekt.

Før jeg evt kjøper kan jeg sikkert få en lyttetest med min musikk og kanskje scener fra en film. Det er en annen kollega som har komplett Klipsch surround anlegg med RF 82 fronter. Kan nok få en lyttetest der og.. "Problemet" er vel at jeg er nybegynner når det gjelder bra lyd.. :?

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldri møtt dem, men jeg kjenner at jeg liker disse kolegaene dine.

Hvor jobber du?
    Ansetter de??

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klasse A og Klipsch pleier å funke like bra som ei hånd i en hanske...!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PiXeL
    Jeg har aldri møtt dem, men jeg kjenner at jeg liker disse kolegaene dine.
    Hehe, hyggelige folk det. Det finnes noen HI-FI freaks her. Kollegaen som selger gjør det pga. flytting.

Sitat Opprinnelig postet av G|zO
    Klasse A og Klipsch pleier å funke like bra som ei hånd i en hanske...!
    Hørtes bra ut. Da blir det ihvertfall Plinius effektforsterkeren. Så får jeg tenke litt på ML høyttalerne. Det blir igrunn i det dyreste laget i forhold til hva jeg hadde tenkt å bruke på anlegg nå. Må jo ha både bakhøyttalere, senter + sub i tillegg. Har ingenting nå. ops:

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •