Tandberg vs. Cambridge

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tandberg vs. Cambridge

Hei folkens!

Jeg vurderer å kjøpe meg ny forsterker - tenker først og fremst på Cambridge Azur 640A v.2. Hvordan blir denne i forhold til min gamle forsterker? (Tandberg Sølvsuper 11)

Har dere noen andre integrertforsterkere å anbefale til under 6000,- ?

Jeg spiller mest vinyl for tiden med en Dual 1225, høyttalerne er dynaBel s12, 8 ohm.

Av musikk hører jeg mest på klassisk rock.

Håper på svar

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil oppleve en verden til forskjell, sett Tandberg´en på hytta.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja jeg tror også det vil bli en enorm forskjell - lydmessig ingen likhet - men er spent på hvem som havner på hytta ......

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Halspastill
    Hei folkens!

Jeg vurderer å kjøpe meg ny forsterker - tenker først og fremst på Cambridge Azur 640A v.2. Hvordan blir denne i forhold til min gamle forsterker? (Tandberg Sølvsuper 11)

Har dere noen andre integrertforsterkere å anbefale til under 6000,- ?

Jeg spiller mest vinyl for tiden med en Dual 1225, høyttalerne er dynaBel s12, 8 ohm.

Av musikk hører jeg mest på klassisk rock.

Håper på svar

Dette er jo litt artig...jeg er også i ferd med å bytte ut min gamle tandberg TR1000 receiver mer en Cambridge 640A v.2... er forresten godt fornøyd med Tandbergen mht bassen den leverer - er spent på om C. klarer å levere like myve punch i bassen...men nå er ikke jeg veldig bevandret i HiFi verden...skjønner jo at det finnes bedre saker i dag enn en gammel Tandberg forsterker...

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Ja jeg tror også det vil bli en enorm forskjell - lydmessig ingen likhet - men er spent på hvem som havner på hytta ......

Du har rett i det Kjell B, kanskje Halspastill bør besøke AlternativAudio for litt inspirasjon.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg savner litt mellomtone med det utstyret jeg har i dag, kan det være høyttalerne eller forsterkeren? er forresten medlem i AA

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er svært så glad i den gamle Tandberglyden,men det må bekjennes at SS 11 ikke er av de bestlydende de laget.Den har en eminent radio,men oppriktig talt så er ikke forsterkeren mer enn middels i forhold til det aller meste det er naturlig å sammenligne den med fra samme tid.
    De subjektivt bestlydende fra 70 tallet fra Tandberg:Huldra 10,TR 1000,TR 1010.TR 2075.TR 2055.TA 300,men det er selvfølgelig lov å være uenig.Disse har den "riktige" vintage lyden.Sammenlignet med den Cambrigden vil nok også disse lyde temmelig fremmedartet,men hva de fleste som tør å sammenligne seriøst egentlig foretrekker,er ikke godt å si gitt.Det er svært så øregode saker dette,med riktige høyttalere.Fortrinnsvis trykkammer,men det finnes flere unntak fra dette.Mellomtone ble nevnt,og det er desverre mange både nye og dyre anlegg som lider av en viss manko der.Vi befinner oss for tiden i the loudnesswar,og stikkende diskant har tatt over lydbildet+overdreven bass,og det gjelder ikke bare de som lager plater.Utstyrsprodusentene har forlengst kommet krigen i møte de også.På disse gamle anleggene derimot var mellomtonen den mest framtredende i lydbildet,og det er den i levende live også,om vi tenker godt etter......
    -Men hva som er egentlig riktig stereoanlegglyd,se det har jeg slett ikke tenkt å gå inn på noen som helst diskusjon om,for det er som kjent like mange svar som det finnes stereoanleggeiere.
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for svar : )

problemet med anlegget mitt er først og fremst høyttalerne. De står feil plassert og mangler spikes, noe jeg snarest skal få tak i.

Forresten, kunne Harman/Kardon ha vært noe for meg? De har jo et pent utvalg for 3000 - 4000 ,-

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttaler plasering er veldig viktig, det vet vi, men det er ikke alltid man kan "få lov" til å bestemme "hvor skabet skal stå".....
    Harman/Kardon er sikkert fint, men nu vil jeg faktisk anbefale denne : ELGIGANTEN / PIONEER forsterker 2x25W, air studios, twin mono
    Glem det med de 25 watt i overskriften, det er en feil.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt at Pioneer legger litt mer vekt på tekniske finesser enn lydkvalitet, og at europeiske produsenter låter bedre. Er jeg inne på noe, eller snakker jeg bare svada?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det sant at folka på hifi klubben kan ettermontere platespiller-inngang? hva vil det koste?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stikkord for denne tråden