Hjelp, effektforsterker tar sikringene

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp, effektforsterker tar sikringene

Etter å ha blåst samtlige sikringer i huset (inkludert den som hører til kjøkkenet) tenkte jeg at jeg skulle spørre om hjelp.

Jeg har en yamaha 663 surround receiver koblet til en Jungson 2x200w effektforsterker. Hvis jeg kobler pre-out front fra yamaha til effektforsterkeren ryker sikringen så fort jeg skrur på strømmen.

Merkelig nok virker det å koble hodetelefonutgangen til effektforsterkeren, audio-ut fra denon-dvd/cdspilleren virker fint. Lyd fra pc til effektforsterkeren virker også fint.

Problemet er altså kun Pre-out-tilkobling fra receiver til effektforsterker..

Noen som vet hva problemet kan være?

Newcomer MacBeth sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sikringer

Hva slags kurs har du til anlegget? Automatsikringer eller skrusikringer? Trege eller kvikke? Gammelt eller nytt anlegg?

Du sier at samtlige sikringer i huset ble blåst, altså gikk? Det tyder vel på noe unormalt og mer alvorlig, siden vanligvis skal bare kursen med belastningen gå. Har du overspenningsvern og/eller jordfeilbryter? Går det sikringer i huset ved annen bruk, f.eks. mikrobølge, vaskemaskin etc.?

Skjer dette når du slår på Jungsonene eller Yamahaen? Eller slår du på alt anlegget med en felles strømkontakt (skjøtekontakt med bryter)?

Yamaha opplyser at 663 har et strømbruk på 440W. Jeg klarer ikke direkte å se hva Jungson bruker, men antar dette er en god del mer, kanskje 1 000W per monoblokk? Da blir det fort endel watt som skal på hvis du har en underdimensjonert kurs.

Du har sett denne Jungson advarslen? Warning for JungSon Customers

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MacBeth
    Hva slags kurs har du til anlegget? Automatsikringer eller skrusikringer? Trege eller kvikke? Gammelt eller nytt anlegg?

Du sier at samtlige sikringer i huset ble blåst, altså gikk? Det tyder vel på noe unormalt og mer alvorlig, siden vanligvis skal bare kursen med belastningen gå. Har du overspenningsvern og/eller jordfeilbryter? Går det sikringer i huset ved annen bruk, f.eks. mikrobølge, vaskemaskin etc.?

Skjer dette når du slår på Jungsonene eller Yamahaen? Eller slår du på alt anlegget med en felles strømkontakt (skjøtekontakt med bryter)?

Yamaha opplyser at 663 har et strømbruk på 440W. Jeg klarer ikke direkte å se hva Jungson bruker, men antar dette er en god del mer, kanskje 1 000W per monoblokk? Da blir det fort endel watt som skal på hvis du har en underdimensjonert kurs.

Du har sett denne Jungson advarslen? Warning for JungSon Customers
    Vel, kursene ble ikke blåst samtidig men en etter en mens jeg gikk rundt i huset og koblet til effektforsterkeren
    Huset ble ferdigbygget like før sommeren og har automat-kurser med brytere som bare kan slåes på når sikringene går.

Problemet var forresten en signalkabel fra receiver til effektforsterker som ikke var satt skikkelig i, jeg måtte skru på endene for å løsne "grepet" til kabelen slik at jeg kunne tre de skikkelig inn i utgangene.

Så nå er problemet løst og jeg koser meg med anlegget som er en vanvittig oppgradering fra mitt gamle 2.1 Creative I-Trigue "anlegg"

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •