Kjøpe klasse d forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøpe klasse d forsterker

Heisann.
    Jeg skal kjøpe brukt klasse D forsterker og valget ligger nå mellom oberon x.6 og rotel 1092.
    (Noen som vet om andre amps av klasse D i samme prisklasse??)
    Har søkt litt på forumet ang. MA oberon vs rotel rb.1092.
    Det jeg ser går igjen er at rotel har litt bedre bass..

Jeg har hørt rotel rb-1092 sammen med noen klipch høyttalere og fikk lyst på en sånn forsterker, men så fant jeg at oberon koster ca det samme og er ca samme teknologi.. (har altså ikke hørt oberon)

Det jeg lurer på er om det er marginer det er snakk om når dere sier at rotel høres bedre ut, eller om det er veldig merkbar forskjell for en vanlig mann?
    (Hovedsaklig metal jeg hører på med veldig variabel lydkvalitet på opptakene, og leser at oberon er nesten alt for "ærlig" i gjengivelsen)
    Jeg er ikke vant med noe ultra hi-fidelity lyd så jeg er egentlig bare ute etter en forsterker med trøkk i som vil gi meg en solid oppgradering av lyden i forhold til det jeg har. (Jeg har nå en kl.A transistor amp fra 70 tallet eller noe sånn )

(Føreløpig har jeg bare noen halvbillige proson høyttalere men jeg trenger sårt ny forsterker, så jeg kjøper det først og ser med høyttalere etterhvert..)

takker for svar..

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gorm testet disse direkte mot hverandre. Det er den eneste testen jeg kjenner til der de er satt direkte opp mot hverandre. Hans favoritt var Rotel på Nautilus 804 og Oberon på 802D.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lett litt på nett etter denne testen uten hell..
    Har du en link dersom den ligger ute?

Regner med at du har hørt div. høyttalere på denne forsterkeren
    Tror du jeg vil merke noen signifikant forskjell mellom forsterkerne med mine relativt billige høyttalere?
    Er bare litt redd det de skriver om at bassen er litt "tynn" eller om dette bare er overdrevet i den sammenheng jeg kommer til å bruke forsterkeren..
    Jeg bruker HTPC`n til å spille cd og mp3 så det sier vel sitt om hvor hifi jeg er vant til.... (Equalizer er det også på HTPC`n )

Kommer nok til å oppgradere komponentene i anlegget etterhvert, men det blir bare forsterker nå i første omgang..

Newcomer suprmann sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags forforsterker skal du bruke? Den har mye å si for sluttresultatet. Mer enn effektforsterker IMO.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen anelse foreløpig..
    I starten bruker jeg bare forforsterker delen i en gammel nad 319 (den har "separat" pre/power amp men power delen er defekt)

(Blir denne tråden som å komme på HW.no og spørre hvilken "NASA-pc" som er best til internettsurfing?? )

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp for all del komponenter på samme nivå! Kjøp heller forsterker som passer til høyttalere og ditt bruk, alså høyttalere først. Det må da være bedre med integrert i stedet for 2 komponenter hvis prisnivået ikke er så høyt?

Hvis du sårt trenger ny forsterker (hvorfor?) så hadde jeg heller fått tak i en rimelig brukt integrert inntil du hadde nok penger til å oppgradere helhetlig. Ulik kvalitetsnivåer er bare sløseri, imo.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøper jeg høyttalere først, svir jeg garantert disse før jeg får kjøpt meg forsterker.
    Jeg har som sagt en gammel forsterker som er aalt for liten til de høyttalerne jeg har. (Høyttalerne er egentlig greie nok)
    Etter bare noen timers moderat spilling er den glovarm.
    Når jeg kommer hjem fra fredagsfylla og skal vekke naboen går den ganske kjapt i protect pga varme.. Det høres heller ikke spesielt pent ut når jeg gir på..

Jeg skal ha meg en "digital" forsterker med futt i som kan stå på alltid, og ikke blir varm, og skal legge ut 10-12k for en brukt en..
    Vet du om noen klasse d integrerte i ca samme prisklasse?

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyngdorf SDAI2175 er en integrert klasse D av god kvalitet. Spørsmålet er om den er kraftig nok.
    Stereo - Forsterker | Hi-Fi Klubben: LYNGDORF SDAI2175 Integrert forsterker

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av assnuke
    Når jeg kommer hjem fra fredagsfylla og skal vekke naboen går den ganske kjapt i protect pga varme.. Det høres heller ikke spesielt pent ut når jeg gir på..
    Det er helt normalt for Klasse A forsterkere, men skal ikke gå i protection. De blir gloheite fordi de alltid er åpne, dvs de trekker maks strøm hele tiden. Jeg har en selv.

En klasse AB kan stå på hele tiden. Jeg ville som sagt ha kjøpt en rimelig forsterker først.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mja antonx.. de er da bare halvåpne på "tomgang" så de trekker vel bare 50%

Den lyngdorfen virket ganske ok, men hvis jeg kjøper noe sånn semi-bra og det funker ok så blir det aldri noen videre oppgraderinger.
    Derfor kjøper jeg bra med en gang..
    Fant ingen lyngdorf brukt, og jeg kjøper heller brukt til halve prisen..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av assnuke
    mja antonx.. de er da bare halvåpne på "tomgang" så de trekker vel bare 50%

Den lyngdorfen virket ganske ok, men hvis jeg kjøper noe sånn semi-bra og det funker ok så blir det aldri noen videre oppgraderinger.
    Derfor kjøper jeg bra med en gang..
    Fant ingen lyngdorf brukt, og jeg kjøper heller brukt til halve prisen..

Trekker så og si det samme på tomgang eller maks så vidt jeg vet. Du tenker kanskje på virkningsgraden som er teoretisk på ca 50% og mye lavere ved normal lytting.

Hvis du har én meget god komponent sammen med middelmådige komponenter så vil du ikke kunne høre/vite hvor god den er. Smør på flesk.

Men samma for meg hva du gjør, jeg prøver bare å gi noen gode råd. Musikk blir det uansett.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei. Kl.A har "èn" transistor som tar seg av begge halvperioder av signalet og må derfor ligge med forspenning som gjør at den ligger halv-åpen og dermed kan svinge like mye i begge retninger hvis jeg husker rett fra skoletimene..
    Kl.AB bruker 1 transistor for hver halvperiode av signalet og disse leder (så og si) ikke på tomgang.

Ikke forstå meg feil, er takknemlig for alle råd men hadde egentlig bestemt meg for å kjøpe noe heftig når jeg først kjøper.
    Lurte egentlig bare på om jeg skulle gå for MA eller rotel`en..
    Lyden blir vel uansett bedre enn den har vært, selv om det blir litt smør på flesk som du sier..
    Men tar jeg en del om gangen.. Har et bad som skal pusses opp også

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den forsterkerkonstruksjonen du beskriver er en såkalt singel ended sak. De er svært sjeldne. Imidlertid vil en klasse AB med høy nok bias også være en klasse A pr definisjon.

En viss klangmessig forskjell vil du nok alltid ha. Imidlertid er dette av EQ-messig art, så om du korrigerer i PC-en så skal det teoretisk være temmelig uvesentlig hvilken du velger.

Som noen er inne på så bør du selvsagt passe på at du ender opp med forsterker og høyttalere som passer sammen.

Når det gjelder PC som kilde så vil du få et knall resultat om du kjører et lydkort av høy kvalitet. For eksempel Lynx med balanserte utganger vil gi deg ytelser i high end klassen. Da kan du også kjøre en freeware romkorreksjon eller for eksempel Audiolense så har du førsteklasses romkorreksjon også.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde trådstarter kune nøyete seg med litt mindre effekt så ville jeg absolutt anbefale en trends. Har en selv og er kjempefornøyd Spiller relativt høyt også med sine 2x6 watt...

Ellers så kan du søke på PWN amplifiers på avsforum, så kommer det lange lister med klasse d forsterkere.

Snickers: Er det vanskelig å sette opp slik romkorreksjon i software? Den freeware du snakker om, virker den kun med utvalgte lydkort?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audiolense skal være ganske grei: http://www.juicehifi.com/ (Litt gøy at det finnes noe norskt!)

Ellers kan du lese litt her: DRC: Digital Room Correction

Newcomer kablang sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nok en gang! Annonser legges ikke ut her på forumet.. send p.m!:neutral: (les reglene)
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herminator: har sett den lista men da ble jeg bare enda mer forvirra

snickers: følger det med mic til et sånn lydkort?
    Kan det være et alternativ til forforsterker (Har det innganger og utganger osv)?
    Isåfall er det veldig aktuelt å gå til innkjøp av et sånn..
    Stua mi er ganske "minimalistisk innredet" og med store flater, så litt romkorreksjon hadde nok gjort seg..

Ang. høyttalere som passer med forsterker må jeg jo selvfølgelig sjekke litt hva som passer når tiden kommer for å handle høyttalere..
    Jeg skal bare være sikker på at jeg har nok kraft å skubbe de nye høyttalerne med nå de kommer i hus :-D

Har vel egentlig bestemt meg for et par oberon blokker nå, så kommer jeg nok tilbake og spør om neste komponent når det nermer seg innkjøp

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Procom Music
    følger ikke med mic. potensielt mulig å bruke det i en av versjonene regner jeg med.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne er jo rimelig:
    Produkter

U46 for eksempel...

Den har innebygget mic pre.

Så kan du kjøre Behringer ECM 8000 for eksempel.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •