Svilukt fra basselement grunnet forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer TommyK sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Svilukt fra basselement grunnet forsterker

Hei!

Kunne trengt litt hjelp her.. Står helt fast og skjønner ikke hva som kan være galt...

Tidligere så hadde jeg en Cerwin vega A2,6KW effektforsterker.. Har hatt den til CV AL-1000 og nå sist til CV 1215..
    På AL-1000 fungerte den greit men, jeg reagerte på at det kom litt svilukt fra basselementene...(ikke sånn at det ryker svart men en liten snek) Lukten var der om jeg spillte høyt eller lavt, dog veldig lite på lavt volum.. Enden på visa var at et basselement røyk(svidde spolen)... Spillte selvfølgelig høyt når det skjedde men langt fra forvrengingsgrensa(om det er et ord).. Det svirret i huet på meg hele tida at det kunne være noe galt med forsterkeren men dum som jeg var så tenkte jeg at det måtte være min feil og at jeg hadde presset den for mye og for lenge...(noe jeg syntes var merkelig da jeg sjelden spiller høyt i mer enn to timer om gangen) Var også innom tanken på at delefilteret kunne ha noe med saken å gjøre...
    Så plutselig kom jeg over et par 1215 og måtte jo bare slå til. Tenkte at nå måtte det vel bli bra... Den gang ei....! Svidde 12"erene med en gang.... Det vil si etter å ha spillt i fire timer på et litt blandet volum..
    Tenkte da at det måtte være noe galt med forsterkeren siden jeg ikke hadde hørt noen forvrening i lyden...
    Kontaktet da HI-FI klubben og fikk sendt den til sjekk...
    Etter å ha sjekket den opp og ned på alle mulige måter så fant de ingen feil.. Teknikeren mente det måtte være pga høytspilling.. Fikk den så tilbake... (mens den var på rep så ble receiveren brukt på 1215 med nye reconede 12"ere og det lukter da ikke svidd)
    Koblet den til og nesten med en gang beg det å lukte svidd... Her med samme symptomer som på AL-1000...
    Jeg bestemte meg da for å virkelig finne ut om det er noe galt med forsterkeren og kjøpte et par brukte Midgard Oberon 6.1. Da forsvant svilukten fullstendig...:?
    Spillte både hardere og lengre i strekk med MO6.1 og det er ingen svilukt i det hele tatt...
    Sendte da forsterkeren inn til HI-FI klubben en gang til... Forklarte situasjonen til både butikksjefen og til teknikeren og ba de i tillegg teste den på CV høytalere i butikken...
    Så nå for en halv time siden fikk jeg telefon fra butikken(Bergen) og de finner ingen feil med forsterkeren... Ingen svilukt og ingenting...:-?

Dette skjønner jeg ingenting av... Ikke tør jeg å bruke forsterkeren heller...

Noen glupe folk her som kan hjelpe meg?

Active Raven sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Tvedestrand
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var du i butikken da de testet den?
    Har hørt om lignende problem, men da tok forsterkeren diskantene. Om jeg ikke husker helt feil så leverte forsterkeren DC på utgangene i det tilfellet.
    Blir senter av elementet varmt selv når du spiller på lavt volum?

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var ikke i butikken nei... Bor for langt unna... Veit ikke helt om senteret blir varmt, men vil jo anta det siden spolen blir svidd... Har prøvd å kjenne på magnetene etter langvarig spilling og de blir ikke spes varme....

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel bare to muligheter jeg kan tenke meg.
    Det ene er at det er DC (likestrøm) på utgangen. Men dette vil man lett kunne se (og høre) da membranen vil flytte seg, og det er lett å måle. Så det kan antagelig utelukkes.
    Det andre er at det er HF (høyfrekvent støy). Selvsving er velkjent i elektroniske kretser, designer må sørge for avkobling slik at dette unngåes.
    HF er ikke hørbart, og det er vanskelig å måle hvis man ikke vet hvordan. Men det kan avsette stor effekt.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm.... Får jo håpe teknikeren målte etter dette da... Jeg forklarte det ganske grundig for han... Hvordan måles HF da?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HF måles gjerne med ett oscilloskop, om du har en videregående skole som underviser i elektro/elektronikk så kan helt sikkert dem være behjelpelige med målinger. Bare ta med ett element og kanskje ett sett med signalkabler som ikke er nøye om man ødelegger, skolen har sannsynligvis kabler selv men bare ifall....

Alternativt kan man måle HF men en spektrumsanalysator, men denne er svindyr så tviler sterkt på at du finner noe slikt på videregående skole.

En måte å sjekke dette hjemme er å bygge ett basic lavpassfilter på noen kHz og montere før basselementet, om det slutter å lukte svidd da så er det ganske sikkert HF-støy som er problemet.

Kim

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hoohoo
    En måte å sjekke dette hjemme er å bygge ett basic lavpassfilter på noen kHz og montere før basselementet, om det slutter å lukte svidd da så er det ganske sikkert HF-støy som er problemet.

Kim
    Mener du da et filter i tillegg til delefilteret? Mellom delefilteret og bassen? Eller koblet utenom alt sammen?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TommyK
    Mener du da et filter i tillegg til delefilteret? Mellom delefilteret og bassen? Eller koblet utenom alt sammen?
    Ja var det jeg tenkte på. Men den setningen min var nok ikke helt gjennomtenkt ser jeg nå, det er jo allerede ett filter på bassen ops:

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he... Ok... Fort gjort noen ganger...
    Men da burde jo delefilteret i høytaleren gjøre jobben... Snakket butikken tidligere i dag og det er jo ingen som har vært borti en forsterker med sånne symptomer før... Det merkeligste er jo at når de testet den på CLS-215 en hel dag så kunne de fortsatt ikke finne noe galt med den...:evil:
    Tror jeg små snakke med noen andre og få en 2nd opinion....:???:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •