Spørsmål om Electrocompaniet EC4.6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål om Electrocompaniet EC4.6

Hei.

Har ett oppsett med EC4.6, Aragon Palladium og Dynabel Euforia.

Etter at jeg var en tur i Oslo på lytterommet til Eltek og hørte på "mine" høyttalere satt opp på Electrocompaniet sine 400w monoblokker ble jeg litt skuffet over mitt hjemmeoppsett. Det var tydelig at EC sine effekttrinn gav mere power og kontroll på høyttalerene enn mine forsterkere gir. Vet at rom/plassering/kabler/signalkilde har en del å si, men alikevel. Når jeg skrur opp så virker det som jeg "tømmer" forsterkerene.

Mine forsterkere skal gi 100w klasse A/8 Ohm og 600w A/B ved 4 Ohm. De skal visstnok gi 400w+ klasse A/B ved 8 Ohm i tillegg. Alikevel låter det litt "puslete" i forhold.

Jeg har tenkt at det kan være feil med disse. De er tross alt noen år nå. Søkte på nett, og fant et diskusjonsforum der folk ser ut til å ha peiling på Aragon HTGuide Forum - Aragon amps? Der kom det frem noe som for meg var ukjent:

BTW, 8002, 8008ST, 8008BB, and Palladium all use the same basic PCB, just with different stuffing options. In the case of the Palladium, they wire the input connections of the two channels to the + and - pins on the balanced XLRs; so yes, the Palladium is a balanced bridge monoblock. (with small effort, a Palladium can be converted into a stereo high bias 8008BB equivalent). This carries the liability that you have to be careful about driving the Palladium with a true balanced input with full signal swings on both sides of the line; no single ended to balanced conversion will occur (unlike, say, an Ayre or Theta) if you drive the balanced inputs with what is really an unbalanced signal. In that mode, one of the Palladium "channels" just becomes a virtual ground, wasting half the signal swing.

The cure is to add Jensen bridging transformers internally to the Palladium; then they behave much better with any kind of input, and have far better RFI rejection. A Jensen JT-11P-1 is a good choice, with -3 dB bandwidth of 0.2 Hz (yes, two tenths of a hertz!) to 100 kHz. This is designed for working even with high impedance sources, so it will even work with many passive preamps fairly well. This is a highly recommended (well, by me, anyway "upgrade" or tweak for a Palladium.

Har hørt fra tidligere at EC4.6 ikke er "ekte" balansert. Kan det være at problemet mitt er som nevnt over her at den ene (av de 2 kanalene som utgjør et trinn) ikke drives?

Har nesten uansett tenkt å bestille dette Jensen produktet, men hadde vært greit hvis noen som har greie på dette kan bekrefte/avkrefte hvorvidt dette kan være hvorfor anlegget mitt låter litt slapt.

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at rommet har ekstremt mye å si for lyden!

Må si jeg blir svært overasket om EC sine monoblokker er så mye mer strømsterke en Aragon, EC sine monoblokker er bestykket med 650VA trafo´er, men aragon er bestykket med 2000VA!
    Jeg hadde Aragon 4004 for et års tid siden, og jeg må si det var ekstremt strømsterkt (2x1000VA)!

Mulighet for å ta med deg monoblokkene dine ned for å sammenligne?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Ja, må si meg enig i at Palladium i utgangspunktet er veldig godt dimensjonert. Derfor jeg tenkte på en mulig feil med disse. Har flyttet noen ganger de siste årene og vel aldri hatt så gode forhold som på et lytterom, selv om jeg alltid har gjort mitt beste. Men inntrykket mitt har alltid vært som beskrevet over. Fikk litt å tenke på etter å ha vært i lytterommet... Det låter bra på lavt/medium volum, men følger ikke etter når jeg skrur opp.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Har nå testet med å bruke vanlig phono og overgang til XLR. Dette gir ikke balansert drift, og "symptomene" er de samme. Har nesten lyst til å konkludere med at feilen ligger i det som er beskrevet i forumet, og at dette kan fikses ved å sette på disse jensen produktene.

Bor i nordnorge, så blir litt tungvindt å reise nedover med 64 kilo bare for å teste

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    rettelse: rom/plassering/kabler/signalkilde skal være rom/plassering/signalkilde

:-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •