Forsterker som tar de nyeste HD-lyd formatene? :)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsterker som tar de nyeste HD-lyd formatene? :)

Heisann!

Er på utkikk etter en ny forsterker til min PS3 Blu-Ray spiller. Jeg vil da selvsagt ha ukomprimert lyd, så trenger en forsterker med HDMI ut. Helst en som gir 1080p ut.

Har noen noe forslag til en rimelig forsterker? Ca. 5000 kr?

Active whitenr9 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Harman/Kardon AVR 255 - Litt over i pris, men er nok den forsterkeren jeg ville valgt i prisklassen hvertfall. Så får du litt effekt også..

Intermediate svensken sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    774
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ajantic1987
    Heisann!

Er på utkikk etter en ny forsterker til min PS3 Blu-Ray spiller. Jeg vil da selvsagt ha ukomprimert lyd, så trenger en forsterker med HDMI ut. Helst en som gir 1080p ut.

Har noen noe forslag til en rimelig forsterker? Ca. 5000 kr?
    yamaha RX-v663 skal var grei.
    hvilke høytalere har du?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Takk for svar!

Jeg har et Bose Acoustimass Series II høytalersett. Ekstremt god lyd i de små satelittene.

Er forresten veldig spent på de nye HD-Lyd formatene.. Er forskjellene virkelig så vesentlig? Å gå fra fks. Dolby Digital 668 Kbs 48khz, til fks. Uncompressed PCM?

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ajantic1987 --> Største forskjellen er jobben som er gjort for hver enkelt lyd i studio.

Lyd som er på en BD disc kan være

PCM -> noen BD har fra 5.0 til 7.1 PCM lydspor.
    Disse tar stor plass på en BD disc å er ofte redusert med bit og kHz så det er ikke uvanlig at PCM lyd har 16 bit og 48 kHz istedenfor 24 bit /96 kHz pr kanal.

Det vil også ligge 1 eller flere lydspor som codec (feks DTS HD , Dolby ThrueHD osv)
    HD codec er PCM lyd som er pakket inn med codec å kan decodes i avspiller eller sendes til reciver som bitstream for decoding der.

Man har lossy og lossless codec så hvem codec som feks er valgt til lyd avgjør om det er med eller uten tap.
    Om et lossy codec er brukt behøver ikke tapet være stort for det som kan være tap i forhold til lossless er ofte lyder dine ører ikke ville oppfattet alikevel + hvilke utgangspunt som er brukt til lyd (er det ulikt laget lydspor som er på de ulike lydformater eller er samme lyd brukt til alle)
    Hvorfor lyd er på flere ulike formater betyr ikke konsekvent at lyd er dårligere eller bedre.

Om du spiller BD plater som har lossy eller lossless HD codec men gjør lyden om til PCM betyr ikke dette at lyden er bedre en kvaliteten den har som HD codec.
    Nå har du PS3 som bare kan sende lyd som PCM men det er ingen kvalitetsforskjell om lyden sendes som PCM eller bitstream med HDMI med de Blu Ray spillerene som har den muligheten.

Veldig ofte er PCM lyden på en BD 5.1 16 bit 48 kHz å bedre lyd vil ligge på plate som HD codec lydspor

Så har man forskjell med PCM som har fast bitrate og HD codec lyd som kan ha variabel bitrate.
    Det er ingen regel på om CBR er bedre lyd en VBR så har man samme lyd som feks PCM og DTS HD vil du neppe kunne høre forskjell om den ene har konstant og den andre variabel bitrate.
    (konstant er da samme mengde bitrate sendes hele tiden men variabel er ulik mengde der lite lydinnfo ikke krever mye bitrate men at bitraten øker om mye lydinfo skal sendes)

Som nevnt er det samme om man sender lyden som PCM eller bitstream codec.
    (eneste unntaket er enkelte recivere som ikke behandler PCM så godt så derfor kan bitstream være bedre) (motsatt er det ikke)
    Forskjell ellers er hva var utgangspunkt for lyd var , bit , kHz , kanaler , Codec/PCM så sikte seg ut beste lyd kan i hovedsak gjøres ut fra info om en et lydspor men en lyttetest vil til slutt eksakt vise hvem beste lyden på en BD plate er.

Dolby Digital 668 Kbps har du aldri hatt da vanlig er 384 og 448 kbps med unntak av noen få DVD med 640 kbps eller Dolby Core fra Blu Ray kan være 640 kbps

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for fyldig svar. Kan ikke med hånda på hjertet si at jeg klarte å fordøye alt på en gang, men skal ta en nærmere kikk på det.

For å gjøre det veldig enkelt: Vil jeg høre stor forskjell når jeg går fra vanlig Dolby Digital/DTS, til ukomprimert PCM på min PS3 Blu Ray? Er det virkelig en Wow faktor?

Jeg eier nå en 6 år gammel marantz surroundforsterker. Bare innkjøpet av en ny Yamaha rx-v663 receiver vil vel gjøre stor forskjell på lydbildet, ikke sant?

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil få en wow med å gå fra Dolby Digital/DTS til HD lyd ja.
    Hvor mye wow vil variere men absolutt å anbefale.
    Siden du har PS3 som avspiller vil reciver som kan mota 7.1 PCM over HDMI være det du trenger for HD lyd.

Valg 2 er å velge en reciver som både motar 7.1 PCM over HDMI og har HD codec så man kan bitstreame HD lyd til reciver. (slike recivere har også HDMI v1.3 som kan være en fordel)
    Hvorfor reciver med HD lyd codec er for å gardere seg for fremtidig bruk så man ikke blir 100% avhengig av spillere som må decode lyden for å sende den som PCM.
    Reciver med codec koster noen få kroner mere en de uten men har man tanke om å ha reciveren i noen år + man vil unngå en situasjon der man mangler codec i reciver for ulike fremtidløsninger man velger.
    (men du trenger ikke HD lyd codec i reciver for PS3 så det er nevnt)

Yamaha RX-V663 , RX-V863 , RX-V1800 osv er ok recivere med codec

Yamaha recivere (rx-v 663 , 863) med codec kom nå i vår så de utgående modellene som takler 7.1 PCM (ikke hd codec) faller i pris feks RX-V861 som kostet ca 8 500,- kr ny men som nå er nede i ca 4 500,- (faller sikker mere ned)
    Ekte kinoopplevelser koster - VG Nett om Lyd og bilde

Hjemmekino.no - Produktdatabase - Yamaha RX-V861

Det er sikkert flere bra recivere som både har HD lyd codec eller de som bare har PCM men skal man ha eller bare trenger PCM så er feks RX-V861 til ca 4 500,- kr et bra kjøp. (den takler også DD 5.1 + DTS i tillegg til 7.1 PCM)
    Vær obs om du skal kjøpe en PCM reciver av ulike merker/utgaver -->
    ikke alle takler 7.1 PCM men bare 5.1 PCM om det har betydning for deg.

Første du egentlig bør bestemme deg for er om du skal ha mulighet til HD lyd eller ikke .
    Om du ønsker HD lyd så bør du velge hva du ønsker av ren PCM eller reciver som takler både PCM og HD lyd Codec.
    Da er det enklere å velge ut noen recivere fra 5000,- og nedover

Hvorfor Yamaha er at man får bra recivere for lite penger i forhold til mange andre merker.
    Skal du velge i prisklasse 5000,- eller lavere mener jeg Yamaha er et bra valg.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, fikk meg RX-V663 i hus, men sliter noe seriøst med å få det hele til..

For det første: Får ikke HD lyd til å fungere. Har gjort alt..satt PS3'en til PCM overføring, koblet til med HDMI kabel. Det lyser bare PCM i forsterkeren..ikke Dolby True HD, DTS HD osv... Hvorfor ikke? Har holdt på i mange timer, og jeg skjønner bare ikke dette..

For det andre: Jeg har Bose Acoustimass satelitt høytalere. På den tidligere forsterkeren min måtte jeg sette subwooferen som "off" får å få dyp bass(LFE). Nå får jeg bare diskant med RX-V663, ikke noe bass i lyden. Finner ikke ut hvordan å fikse på dette..

Blir seriøst forvirra av forsterkeren...synes det er så mange unødvendige tullefunksjoner! Hvorfor ikke gjøre det enkelt. Dolby, DTS, True HD, Uncompressed osv..

Kan noen please hjelpe meg?

Intermediate bler sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ettersom du bruker PS3 som avspiller vil du kun få opp PCM i displayet da PS3 dekoder og sender det ut som PCM.

Resten du lurer på vet jeg ikke!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er tilfellet så er jeg lite imponert over de nye "HD" lyd formatene. Hører ingen forskjell på standard dolby digital og True HD.

Kjipt..

Intermediate bler sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du kryssa av for alle formatene inne på PS3 da? Du må inn i mneyen for å aktivere alt.. Det er STOR forskjell på lyden.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kryssa av på alt, ja. Vet hvordan alt fungerer, men det funker bare ikke.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan noen vær så snill hjelpe meg med dette? Hva kan jeg ha gjort feil?

Hygen...?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •