Effekten til receiveren - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 28 av 28
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Bygg selv!
    Da vet du hva du får.

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i den siste der!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    Men hvordan bygger man sin egen "watt"? Er det RMS, DIN, eller kanskje MPMO, MPEO (eller hva det nå heter) vi skal gå for?
    Føler du deg morsom om dagen? :lol:

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har det jo vert ein livelig diskusjon. Det å bygge sitt eiget, krever vell litt kunnskap og? Du må jo nesten veta ke du drive me..

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    Men hvordan bygger man sin egen "watt"? Er det RMS, DIN, eller kanskje MPMO, MPEO (eller hva det nå heter) vi skal gå for?
    Føler du deg morsom om dagen? :lol:

Jeg slettet innlegget mitt fordi det ikke drev diskusjonen videre, -- hvordan fikk du til å svare på det? Watt er en spooky sak!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man passerer 1500 innlegg får man kapasitet til å lese slettede innlegg. Snart har jeg kapasitet til å lese de innleggene dere hadde tenkt til å legge inn, men ikke la inn alikevel. 8)

Å bygge selv er ikke bare enkelt nei, men hvis man på død å liv må vite hva utstyret teoretisk sett kan yte så er det kanskje nødvendig.
    For de som nøyer seg med å lytte seg frem, er jo slike ting ganske uinteressante.

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Whoopass cheese:

Eg trur eg helde meg foreløpig til å lytte. Det tilfredstiller mine krav pr.dags.dato.. :wink:

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må nesten slenge inn et par kommentarer her:

Liker HiFi er veldig på rett spor med sin trafoteori. Man må selvsagt vurdere dette i forhold til forsterkerprinsippet også. Det man må ta med i beregningen i tillegg er spenningen på trafoen. Denne må vurderes i forhold til strømkapasiteten, for deretter å både gi grunnlag for beregning av RMS-effekt og ikke minst en vurdering av om trafoen kan levere tilstrekkelig strøm i kombinasjon med elektrolyttene.

Husk forøvrig på at uansett produsent så oppgis trafoens effekt i VA og ikke i Watt. Det å måle Watt i vekselstrømskrester med ulinjær last er en svært komplisert affere og gir rom for store avvik. Det som er interessant er derfor å beregne et teoretisk RMS strømforbruk ved full effekt i 4 ohm, og se om trafoen da er helt tom for krefter dersom man "oversetter" VA direkte til Watt. Man kan forøvrig stole på oppgitt VA i de aller fleste tilfeller.

Kravet til merking av strømforbruk er av miljømessige hensyn. Det oppgis sjelden under hvilke kriterier målingene er gjort, men det skal kunne dokumenteres om offentlige myndigheter ønsker å gjøre kontroll. Dersom for eksempel DaCapo HiFi som importerer Usher får pålegg om dokumentasjon må de fremskaffe dette gjennom fabrikken for å få lov til fortsatt markedsføring på det norske markedet. Dette gjelder CE-godkjenningen i sin helhet. Det er imidlertid denne som er suverent gjeldende på det norske markedet nå, samt forøvrig i EØS og EU-land.

Når det gjelder valget av oppgitt effekt har dette til en stor del sammenheng med at en del land har avgifter på effekt i audioutstyr. Denne avgiften er høy, så det er i disse landene vanlig å oppgi en svært konservativ effekt. Det er vel bare et tidsspørsmål før vår trøste-og-bære regjering finner på noe tilsvarende. I mellomtiden skal vi vel være glad for at ting er som de er. En del produkter er derfor oppgitt til strømforbruk ved tomgang, enkelte har oppgitt et snitt ved musikk, enkelte ved testsignaler, enkelte oppgir maksimalt strømforbruk osv...

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •