Marantz 7 Music Angel Rør-preamp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Marantz 7 Music Angel Rør-preamp

Noen som har kjennskap til disse?
    Finnes på e-audio.net og div ebay-shops.

Alle refererer til den som et Music Angel produkt, men noen av butikkene opererer med bilder hvor det står "Music Prince" på fronten Tube Pre-Amplifier:Music Angel

og noen står det "Music Angle" på front. Marantz 7 Modified Class A Valve Tube Pre-Amplifier

Er det bare billig-kopier, eller er verd å prøve? Eller risikerer man litt forskjellig her også, slik som mange andre som har bestilt MA fra ebay/e-audio.net?
    Plusser, minuser, erfaringer? Mottas med takk, er vanskelig å vite hvor man skal bestille, og hvilke butikker som er seriøse.

Mener å ha lest at noen her på forumet har denne, men håpløst å søke på "Marantz 7" i søkefeltet, da 7 tallet blir ignorert, og får bare 100+ Marantz-treff...

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Send en PM til KjellB, han har sikkert peil på dette.
    Mener å ha hørt at MA er en tro kopi av Marantz, men ta det med en klype....

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heh, denne er det flere versjoner av enn MA XDSE KT88. Det har gått lange tråder på AA og HFS, men vi er visst enige om at den er bra; det er endog folk som har lagt ned stort arbeid i å bygge nytt kabinett. Som andre ting fra Kina lønner det seg å holde tunga der den hører hjemme, og velge rett leverandør. Mange av oss som har handlet MA- produkter mener at on9mart og leshelemart er sikre og gode selgere (leshele er visst ebay-auksjonssiten til on9mart). Selve preen: Her er en link til hovedtråden på AA: AlternativAudio • Se emne - Music Angel Marantz 7 Der får du til og med en utpakkingsseanse. Min var godt emballert og billig. Bruker den ikke i øyeblikket, men den står klar til neste monoblokkprosjekt, hvis jeg da en gang kommer i gang.
    Her er en HFS-tråd: Music angel "Marantz 7"
    Å kalle dette en Marantz 7-klone? Muhahahaaa! Den er dog kjempegod; les trådene.

Bernt K

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahh der var de trådene om denne Marantz-kopien ja...
    visste jeg hadde sett de et sted
    Etter å ha lest kjapt gjennom de, virker det jo som det er verd et forsøk.. *hvis* man er forberedt på kanskje å måtte modde litt hvis man får "mandagsutgaven"

Tentke å gå min gamle Huldra 10 en sjans som preamp aller først, siden mange skryter av denne. Men regner med at neste hifi-innkjøp blir en slik Music Angel Marantz kopi uansett.

Takker for svar

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har denne, og den er så absolutt en Marantz 7-klon - diagrammet ligner, men er ikke identisk. Den kunne faktisk kalles en forbedret Marantz 7, siden den anvender rør-likeretter, der originalen benytter halvleder-dioder. Pluss regulert glødeforsyning. Den er meget støysvak.

Og i motsetning til nesten alt man ellers finner av rør-utstyr idag, så er også denne Music Angel bestykket med tidsriktige komponenter, slik at det blir mere ekte saker.

Grunnen til at jeg ikke tidligere har omtalt denne, er at den kanskje ikke matcher MA KT88 perfekt. Denne preamp'en gir en mere fet bassrik rørlyd, der Music Angel KT88 er nøytral og detaljert (men så absolutt med bass).

At den er blitt populær skyldes naturligvis at denne gammeldagse rør-lyden passer fint for de som har andre rør effektforsterkere enn Music Angel's egne. Matching altså.

Jeg betalte 20 dollar for min egen, da den hadde feiltrykk i navnet: Music Angle istedenfor Music Angel. Mekanisk meget flott og robust oppbygget. Men det fulgte med kun billige (= brukte) ECC81-rør i alle posisjoner - disse bør ev. byttes til gode ECC83 og ECC82, ifølge merkingen.

Det er også noen andre utseendemessig lignende versjoner, men som ikke anvender de velkjente brune karbon komposisjons-motstandene. "Music Prince" er annerledes her ifølge bildet. Disse vil naturligvis lyde annerledes. Jeg har ikke noe å tilføye om de forskjellige versjonene, annet enn at man kanskje prøver å få frem noen versjoner som passer bedre til Music Angel's egen KT88, m.fl.

Man får enormt mye for pengene her !

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen er med 4 rør, noen er med 5 rør (3 eller 4 i signalveien + likeretterrør); tror de tidlige var bestykket med færrest rør, ihvertfall var min det (tidlig 2007). Har dog ikke hørt fra noen at lyden ikke er aldeles utmerket, og det er vel hovedsaken. MA har gjerne noen avvik i produksjonen fra publiserte innmatbilder, for ikke å snakke om skjemaer, men de gutta vet absolutt hva de holder på med, og synes å få til gode sluttresultater uavhengig av komponentene som til enhver tid er tilgjengelige.

Bernt K

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja jeg har også sett en avvikende type med flere rør.

I mitt svar forholder jeg meg til de bildene trådstarter henviser til, og der er det 3 rør + rør-likeretter. Denne versjonen (som tilsvarer min egen) ligner Marantz 7 meget.

Hvis de bestemmer seg for andre komponenter så er det nok fordi man planlegger en annen lydtype - min egen er en gammel versjon med mye vintage-type komponenter (også kondensatorene). Den varianten jeg har vil være perfekt i mange moderne anlegg med alt for lys klang.

Hvis man søker på nettet så er det en grøde av nye fabrikanter av gamle karbon komp.-motstander, etc. De gamle komponentene kommer tilbake for fullt etter at våre digitale ingeniører har forklart dem døde i årevis.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forsterkerdelen, og dens egentlige funksjon

Jeg vurderer selv å kjøpe meg denne Music Angel / Marantz 7 forforsterkeren, men ser egentlig ikke behovet for forsterkerdelen i denne. Forforsterkeren har ingen tonekontroller eller RIAA-trinn, så noe forsterkertrinn burde ikke vært nødvendig annet enn å tilføre signalet mer forvrengning...

En inngangsvelger og en volumkontroll hadde vel fungert like bra...

Kjører to MA EL34. En til bass, en til mellomtone og diskant. Delt med hjemmelaget aktivt delefilter.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •