Yamaha RX-V1900/3900 - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 72 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 29 39 49 59 69 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 1428
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hmmm, fra EDID: - Wikipedia, the free encyclopedia

On Microsoft Windows (Versions XP and above), there is no software provided option to disable plug and play monitor detection. This causes problems with computer/monitor switching applications and causes computer games to select display resolutions higher than the monitor is physically capable of displaying resulting in a garbled display.

On Mac OS X, there is no option to disable EDID detection. This makes using a Mac connected to a DVI/HDMI video switcher very difficult (common scenario would be to use a Mac Mini as HTPC, hooked up to a HDTV through an AV receiver with HDMI switcher built in), as when the video is switched to a different source, the EDID information is not being relayed from the TV to the computer, therefore the operating system shuts down the video, the computer must be restarted to recover. There are hardware based solutions to this problem (like Gefen's DVI Detective unit, which can be programmed to broadcast the display's EDID to the computer even when the switcher is on a different source, or the TV is disconnected altogether).

Om ikke eksakt beskrivende for det som skjer hos meg (utsignal fra mitt skjermkort forblir på en veldig lav oppløsning), så er det vel relatert. En løsning som folk visstnok venter på i ATI drivere, er en setting der man kan tvinge skjermsettinger i drivere (altså overstyre PnP). Spørsmålet er om det kommer, jeg vet ikke helt om dette er et problem for nVidia drivere...

Og dessuten, for noen receivere ser dette ut til å være et mindre problem.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vedrørende mitt opprinnelige problem i post 162, så har jeg nå klart å få det til slik at det virker hvis RX-V1900 receiver IKKE er på før HTPC har kommet helt til login i Windows. Hvis jeg skrur på skjerm/receiver før jeg booter HTPC, vises boot info (lavoppløsning 480p) og så mister jeg bilde av en eller annen grunn. Bytter jeg til annen skjerm, så er da setting 480p fortsatt ved login. Og hvorfor det da ikke fortsatt slapp gjennom receiver, aner jeg ikke.

Dette høres jo ut som et ATI driver problem, men det er jo samspillet med RX-V1900 som ikke fungerer, har vel verken tid/evner til å finne helt ut av det.

Litt off-topic, når det gjelder HTPC og lykken med audio/video over HDMI, så tror jeg at jeg legger det på is. Det har hittil vært forværelset til h...... Fikk det forsåvidt til omsider, men mye tull med lyd når man bytter mellom forskjellige kanaler i receiver (feks se litt på TV, og så tilbake til PC). Da ble lyd borte i flere sekunder, før audio over HDMI klarer å synke seg opp igjen. I noen tilfeller ble audio helt borte til jeg rebootet. Er visst noe problemer med lyddriverene også. SPDIF bare virker det, selv om man ikke får TrueHD og 192kHz sampling i 8 kanaler. Og legger man på all HDCP moroa, samt at man etterhvert innser at det fins alternative ting å bruke tiden på i livet, da blir valget lett: Dedikert BD spiller en eller annen gang på meg. (HT)PCen blir til å se på bilder etc med.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var 3900'en i hus! Må si at førsteintrykket er meget bra....men skulle kanskje bare mangle at den er noen lysår bedre enn den gamle RX-V657'en som ble byttet ut.
    Da er det bare og vente på og få ny laser i ps3'en så den vil lese bluray plater igjen....så man får testet disse nye fine HD lydformatene :???:

Newcomer Solem sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Endelig slutt på manuell HDMI switching!

Da har jeg endelig fått slept inn V3900, og ser fram til å nyte film både på projektor og tv, elegant vekslende, uten å reise meg fra sofaen. Blir en fryd. Så var det bare å luke litt i kabelsalatåkeren, slik at vi får koblet opp Die Kraftwerken! Men først, ut med V3800....

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kolibri
    Vet ikke om noen har noen tips vedrørende tilkobling av HTPC via RX-V1900:

Følgende utstyr:

ATI RADEON HD 4650 skjermkort med Catalyst 8.11 drivere
    Sony Bravia KDL-46W2000 skjerm
    Yamaha RX-V1900
    WinXP PRO SP3

Har allerede brukt i et par år PC (litt eldre PC enn den jeg nå har bygget) mot Sony skjerm (DVI-HDMI kabel direkte for bilde, lyd via SPDIF til eldre Denon AVR). Aldri hatt problemer med det. Ikke problemer med den nye HTPCen heller ved samme konfigurasjon.

Anskaffet meg nå en RX-V1900, med litt mer langsiktig mål om at det meste skal gå via HDMI, også lyd.

MEN, jeg sliter med nå at jeg mister all video under boot når HTPCen skifter fra 480p til 1080p. 480p typisk ved utskrift fra BIOS og initiell Windows logo.

Eneste måten å få tilbake video (som jeg har klart i øyeblikket) er å koble om til en annen (DELL) 1080p skjerm (direkte fra PC) jeg har, mens alt står på. Da vises video bra på Dell skjerm. Så kobler jeg kabler tilbake slik at video igjen går

PC --> HDMI --> RX-V1900 --> HDMI --> SONY

Og da vises plutselig 1080p gjennom receiver helt fint.

Men dette må jeg jo gjøre hver gang jeg starter PC, og det er ikke særlig praktisk.

Jeg har tilbrakt atskillige timer med å lese på AVSFORUM, og har begynt å få en viss anelse om at det har vært problemer med tidligere Yamaha receivere og spesielt ATI kort. Det dreier seg vel om utveksling av såkalt EDID info som beskriver kapabiliteter. Noen steder legges skylden på ATI drivere, noen steder på Yamaha receiveren (også andre receiver merker har vært plaget av lignende).

En løsning er å sette inn feks en Gefen DVI detective boks mellom PC og receiver, men det er ikke aktuelt for meg å putte inn mer HW og styr. Da kan jeg like godt beholde den gamle receiveren jeg hadde å avvente et år eller to til.

Noen som har rukket å slite med lignende på RX-V1900?
    Da jeg fikk mitt ATI 4850 så fikk jeg selv noen problemer med min gamle RX-V1700. Solgte denne med engang og gikk til anskaffelse av Onkyo 805. Alle problem forsvant. Vet ikke om yamaha og ati er et problem enda. Ta deg en tur til denne tråden så finner du kanskje et svar: ATI Radeon HD 4600 & 4800 series support 7.1 channel HDMI audio! - AVS Forum

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette skal ikke lenger være et problem for V1900/V3900/Z7...

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Solem
    Da har jeg endelig fått slept inn V3900, og ser fram til å nyte film både på projektor og tv, elegant vekslende, uten å reise meg fra sofaen. Blir en fryd. Så var det bare å luke litt i kabelsalatåkeren, slik at vi får koblet opp Die Kraftwerken! Men først, ut med V3800....
    Er det svart eller Titan du har fått?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg bestilte forrige fredag hadde hvertfall yamaha bare titan inne påstod de...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt lenger oppe i tråden, så er V3900 i svart forventet inn på lager hos Yamaha i morgen. Samme gjelder Z7 (begge finisher).

Det kan dog virke som om dette vil skli noe...

Newcomer Solem sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razortec
    Er det svart eller Titan du har fått?

Jeg har fått titan. Fikk den for ca en uke siden, men har ikke hentet den før nå. Utrolig kjekt å ha On Screen volumkontroll, så slipper jeg å finne fram kikkert for å se volumet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste jeg har funnet ut som er irriterende er at når jeg bytter kanal med dreamboxen....så noen ganger "detter" bildet fra yamaha'en til tv'en ut og bruker maaaange seunder på og få bilde igjen. Dette skjer uansett om jeg setter yamaha'en til og skalere/prosessere eller ei.

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    364
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei

Eg lurer på korleis Bi amping funksjonen fungerer på rx-v3900? Går det an å kjøre 7.1 og likevel bi ampe? Går det an å bruke f eks precence eller sone 2/3 til bi amping, eller må du bruke surround back sånn at du kun får kjørt 5.1 når du bi amper?

Det her sto på av shop si side: Adresserbare slutt trinn for Bi-amping eller Sone 2/3
    Derfor eg lurer..

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare 7 forsterkerelementer i en V3900, så det er kun mulig å bi-ampe frontene i et 5.1 system.

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    364
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ok

takk for svar=)

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,708
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sliter med en ting på min 1900.

Får ikke lyd i surr.back kanalene (6-7)

Får lyd når jeg kjører auto oppsettet, men ikke under film. På min gamle 661 måtte disse kanalene "aktiveres" hver gang før bruk, men finner ingen lik sak på 1900'en.

Noen som kjører 7.1 og har full kontrol ?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du er i STRAIGHT modus, så må du ha en BD med et 7.1 lydspor på, og de er det svært få av der ute i øyeblikket.

Et eksempel på en BD med 7.1 lydspor er Shoot 'Em Up.

Om noen av DSP-modusene gir deg 7.1 fra kilder med færre kanaler husker jeg ikke i farten da jeg personlig ikke er noen stor tilhenger av DSP-basert lyd.

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,708
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for kjapp tilbakemelding.

Bruker alltid STRAIGHT ja.

Er selv ingen DSP fan, så da får Daliene henge til pynt enn så lenge. Får tråle markedet etter 7.1 spor

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av X3MHC
    Dette skal ikke lenger være et problem for V1900/V3900/Z7...
    Vel, det er absolutt et problem med min RX-V1900 og ATI HD 3650 samt siste av drivere (bruker XP SP3). Får til lyd og bilde over HDMI (stabil lyd krevde at jeg stoppet noen ATI services på PCen, der er det visstnok noen kjente problemer med driverene). Men jeg må alltid ha TV skrudd av mens jeg booter PC, og selv da hender det en gang i blant at bildet ikke kommer gjennom receiver. Det er noe som går galt når skjermoppløsning endres under boot prosessen.

Jeg vet ikke helt om dette er en ren driver sak i PC, eller om det også er et problem ala det som har vært med tidligere Yamaha receivere. Yamaha Norge har blitt spurt av butikken jeg kjøpte, og de sa visstnok at de var klar over at det var noe problemer, som man så på i Japan. Men om de mente at det var problem i receiver eller ATI drivere, det vet jeg ikke. Og jeg tror ikke det er verdt å vente på noe fiks i RX-V1900 om det skulle være noe problem der.

Selvsagt kan det være noe galt med mitt PC oppsett, men vurderer å teste en Denon 2809... Men bortsett fra dette ene spesielle problemet mitt, virker RX-V1900 ganske bra den.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig uheldig at det fremdeles ikke er problemfritt å benytte enhver receiver sammen med en HTPC, men det jeg siktet til var et kjent problem hvor Yamaha'en ikke ble gjenkjent som en HDMI-enhet (men en DVI-enhet som jo ikke kan overføre lyd) av ATI Catalyst driverne slik at all audio ble blokkert.

Dette konkrete problemet er i alle fall løst!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fjernet, gjentagelse...

Side 9 av 72 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 29 39 49 59 69 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •