Yamaha RX-V1900/3900 - Side 57

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 57 av 72 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 53 54 55 56 57 58 59 60 61 67 ... SisteSiste
Viser resultater 1,121 til 1,140 av 1428
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Zone 2-forsterkertrinnet brukes vel til presence. Samme helt ned til 663 at zone 2 trinnet kan assignes.

Jeg trodde 1900 hadde kalibreringssystem liknende 3900, men de virker å være totalt forskellige.

3900 har PEQ, også manuelt, mens den manuelle delen av 1900 er kun GEQ mens den kjører PEQ ved autoopsett slik som de mindre modellene. Det ser også ut til at man må velge mellom å bruke PEQ eller GEQ.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er ikke jeg en spesialist på verken presence eller flersone bruk, men det virker på meg som om surround back, presence, zone 2 og zone 3 er låst til samme par med slutt-trinn. Det finnes m.a.o. ikke et eget par med slutt-trinn for sone 2/3, bare en egen høyttalerutgang (delt med presence), samt enda en for sone 2/3 (SP2).

Om alle 7 slutt-trinnene er i bruk (7.1 oppsett), så er det jo ikke så mye mere du kan drive.

Som nevnt kunne man håpe på at slutt-trinnene fritt kunne omadresseres, hvilket hadde gjort det mulig å benytte presence dersom et eksternt effekttrinn ble brukt til frontene.

Uheldigvis er V3900 og Z7 satt opp slik at de ikke gir ut signal på surround back og presence samtidig, antakelig p.g.a. at de er låst til samme par med slutt-trinn.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser sånn ut ja. Var nok derfor jeg hørte det klikke i et rele når jeg holdt på med det også.

Da blir svaret: Det funker under forutsetning at man har det nødvendige ekstra antallet kanaler med effektforsterkere i tillegg.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg misforstår den siste setningen din, men Presence er kun mulig i 5.1 (med unntak av Z11) - eksterne effekttrinn eller ei. Dessverre :|

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikker? Oppsettet lar meg jo aktivere presence og surround back samtidig. Det forekommer meg noe ulogisk dersom det ikke kan brukes til noe.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke noen teste å henge på en ekstern effekt på Pre Out Sur.Back/Presence, et høyt. par på SurrBack terminalene og et høyt par på Presence terminalene SAMTIDIG. Så vi får en klarhet med en gang Så får vi se om signal dekodingen er korrekt HVIS 7.1 + presence kan kjøres samtidig.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Sikker? Oppsettet lar meg jo aktivere presence og surround back samtidig. Det forekommer meg noe ulogisk dersom det ikke kan brukes til noe.
    Årsaken til det er at receiveren automatisk skal kunne velge mellom surround back og presence alt etter typen input signal og valgte DSP program.

Sitat fra manualen til V3900:
    You can connect both surround back and presence speakers to this unit, however they do not output sound simultaneously.
    Men det skader jo aldri å utføre en test av den typen TheRACE her foreslår.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men der snakkes det om å koble til høyttalerne. Det jeg og Race snakker om er å koble til en ekstra effektforsterker på pre out. Står det noe om det i samme avsnitt/kapittel?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg er klar over det. Men om det ikke er signal ut på høyttalerutgangene til surround back og presence samtidig, så er det neppe det på pre-out heller.

Man må opp på Z7 for å finne uavhengighet mellom signalet som sendes via pre-out og via høyttalerutgangene. Modellene under vil alltid sende samme signal både til pre-out og via slutt-trinn og til høyttalerutgang.

Til forskjell fra V3900 og under, så kan Z7 benyttes som en ren prosessor i den forstand at de innebygde slutt-trinnene og høyttalerutgangene kan benyttes til andre oppgaver (f.eks. til å drive sone 2/3) samtidig som den prosesserer et 7.1 signal og sender dette videre til eksterne effekttrinn.

Edit:
    La meg forsøke å uttrykke meg litt klarere. På V3900 og modellene under, så vil receiver sende aktivt signal til høyttalerutgangene til f.eks. frontene selv om et effekttrinn er koblet til pre-out for frontene. Signalet sendes altså begge steder samtidig. Og siden SB+Presence ikke sendes til høyttalerutgangene samtidig (på grunn av deling av slutt-trinn), så vil jeg heller ikke forvente at det fungerer for pre-out - selv om vi er enige i at det burde.

Men det beste er å teste ut dette selv. Først da kan man være 100% sikker.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kun Z11 som kan bruke både surround back og prescense i front samtidig, effekttrinn eller ei.
    Man må med andre ord velge enten eller på både 3900 og Z7.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg får tenkt meg om, så er det ikke nødvendig med en test i dette tilfellet.

Surround back og presence deler jo samme pre-out, så her får man altså ut enten surround back eller presence. Det man får ut må da være det samme som sendes ut via høyttalerutgangene, noe annet ville være fullstendig ulogisk.

Så om det er surround back det er lyd i fra høyttalerutgangene, så er det ganske sikkert også surround back som sendes ut via det delte paret (L&R) med pre-out.

Og er det presence det er lyd i fra høyttalerutgangene, så er det presence også via pre-out.

Dette vil, så langt jeg kan skjønne, gjelde alle modellene med presence bortsett fra Z11.

Edit: Beklager marsboer, så ikke posten din før nå p.g.a. manglende side refresh.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

V3900 Vs. V1900

Poster dette innlegget på nytt på grunn av høy relevanse for denne tråden og fordi det druknet i en del innlegg angående presence...

Listen under er ment å vise hva V3900 har å tilby over V1900. Kom gjerne med kommentarer om dere mener at noe vesentlig er utelatt:

• 10 Watt mere pr. kanal (140 W mot 130 W hos V1900)
    • En god del kraftigere blokk-kondensatorer (=høyere strømreserve)
    • Manuell 7-bånds PEQ (V1900 har kun manuell 7-bånds GEQ) [Snickers-is]
    • 4-bånds PEQ på subwooferutgang (2-bånds GEQ for V1900)
    • Delefilter pr. høyttaler (i stedet for et felles delefilter som hos V1900)
    • 5 cm toleranse på høyttaleravstand (mot 10 cm for V1900)
    • Oppskalering av digitale videosignaler (såkalt HDMI til HDMI oppskalering)
    • Nettverksstøtte (DLNA kompatibel)
    • 2 HDMI-utganger
    • Volumvisning (overlay) via HDMI / On screen volumkontroll
    • HDMI-passthrough i standby
    • Ultra lav jitter PLL for renere signalkvalitet

Både V1900 og V3900 har forresten 6 adresserbare minner for hovedsonen, så her er det likt.

Edit: La til punkt om PEQ Vs. GEQ

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må nesten be deg rette opp dette med korreksjonssystemet (se min post rett etter din forrige identiske post).

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rxv1900

Jeg vurderer å kjøpe RXV1900. Er dette fortsatt et bra valg i forhold til konkurrentene?
    Siden jeg kommer til å bruke en god effektforsterker til frontene stusser jeg litt over det som står i manualen:
    When you make connections to the PRE OUT jacks, do not
    make any connections to the SPEAKERS terminals.
    Hæ?
    Kan jeg ikke bruke pre-out -> pow.amp til frontene og koble resten av HT direkte til receiver?

Edit:
    Sitat Opprinnelig postet av X3MHC(post1129)
    Modellene under vil alltid sende samme signal både til pre-out og via slutt-trinn og til høyttalerutgang.
    Går ut ifra at det vil fungere da selv om det var knotete skrevet i manualen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo da kan fint bruke effektforsterker på fronten og kjøre resten med 1900

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pandu
    Kan jeg ikke bruke pre-out -> pow.amp til frontene og koble resten av HT direkte til receiver?
    Det de sier er at du ikke må koble RCA-kabler på Pre-Out og samtidig koble til høyttalerkabler på terminalene som hører til frontene.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,341
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Det de sier er at du ikke må koble RCA-kabler på Pre-Out og samtidig koble til høyttalerkabler på terminalene som hører til frontene.
    Hmm, er ikke det bra :O
    På den 1 nr eldre 3800 så kjørte jeg litt med effektforsterker til passiv subw på pre-out center + høynivå ut på center en ukes tid.
    Funka som gull det

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for oppklarende svar folkens.
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Er med på den, men skjønner ikke helt hvorfor. Kanskje poenget er å ikke koble HT til både eff.forsterker og receiver samtidig....noe som er ganske selvsagt.
    Men i teorien burde det vel gå an å bi-ampe HT ved å koble eff.forsterker til LF-terminalene på HT og receiver til HF-terminalene på HT selv om dette sikkert er en veldig dårlig løsning..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vel fått det svare med at begge forsterkerene har forskjellig gain osv. Så veldig vanskelig å få de sammkjørene.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det betyr bare at det ikke må være noe overlapp mellom pre-out og speaker-out. F.eks. kan frontene drives med et eksternt effekttrinn via pre-out og øvrige høyttalere drives med receiver via speaker-out.

Men i teorien burde det vel gå an å bi-ampe HT ved å koble eff.forsterker til LF-terminalene på HT og receiver til HF-terminalene på HT selv om dette sikkert er en veldig dårlig løsning
    I teorien, ja. Men det er mere hensiktsmessig å benytte receiverens egen bi-amp modus i slike tilfeller.

Side 57 av 72 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 53 54 55 56 57 58 59 60 61 67 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •