Yamaha RX-V1900/3900 - Side 56

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 56 av 72 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 52 53 54 55 56 57 58 59 60 66 ... SisteSiste
Viser resultater 1,101 til 1,120 av 1428
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    LFE Level , denne står på 0db hos meg , men kan bare stilles nedover til maks -20db.

Noen som kan forklare kort hva denne funksjonen gjør?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den gir deg muligheten for å justere ned lydtrykket fra subwoofer ved avspilling av et LFE-signal (fra DVD/BD), uavhengig av hva lydtrykket fra subwoofer er satt til under Speaker level. Innstillingen berører kun lydtrykket til LFE-signalet og ikke lave frekvenser under delefilteret.

La denne stå på sin default verdi av 0 dB

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Delefrekvenser:
    På RXV 3900 kan man sette forskjellige delefrekvenser på de individuelle kanalene. Jeg tror imidlertid det er den lavest satte delefrekvensen som bestemmer hvor selve subwooferen (e) deles oppover.

EQ:
    RXV 3900 har 7 bånds PEQ til hver kanal. I tillegg har den 4 bånds PEQ til subwooferkanalen. Ja, det betyr at den har 7 bånds PEQ til L/R/C/Surr L/Surr R/Back L/Back R/Presc L/Presc R. Samtlige kan justeres uavhengig av hverandre.

Edit: Det var forresten mitt innlegg nr 10 000...

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Delefrekvenser:

Edit: Det var forresten mitt innlegg nr 10 000...
    Insane!
    Grattis!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Delefrekvenser:
    På RXV 3900 kan man sette forskjellige delefrekvenser på de individuelle kanalene. Jeg tror imidlertid det er den lavest satte delefrekvensen som bestemmer hvor selve subwooferen (e) deles oppover.
    Frekvenser under den spesifiserte og individuelle delefrekvensen til hver høyttaler vil da routes til sub for høyttalere som er satt til SMALL. I tillegg sendes LFE-signalet utelukkende til subwoofer, gitt at alle høyttalere er satt til SMALL.

Men hvilken situasjon er det du tenker på hvor deling oppover vil være aktuelt?

EQ:
    RXV 3900 har 7 bånds PEQ til hver kanal. I tillegg har den 4 bånds PEQ til subwooferkanalen. Ja, det betyr at den har 7 bånds PEQ til L/R/C/Surr L/Surr R/Back L/Back R/Presc L/Presc R. Samtlige kan justeres uavhengig av hverandre.
    Spørsmålene rundt EQ ble besvart i innlegg #1096, men en god ting kan ikke sies for ofte

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av X3MHC
    Frekvenser under den spesifiserte og individuelle delefrekvensen til hver høyttaler vil da routes til sub for høyttalere som er satt til SMALL. I tillegg sendes LFE-signalet utelukkende til subwoofer, gitt at alle høyttalere er satt til SMALL.

Men hvilken situasjon er det du tenker på hvor deling oppover vil være aktuelt?
    La oss si vi har følgende oppsett:

F L/R: 100Hz
    C: 100Hz
    S L/R: 120Hz

Det skal da, om jeg har tolket rett, medføre at suben spiller alt under 100Hz. Jeg tror man går glipp av noe fra 100-120 i surroundkanalene, så denne type innstillinger bør man i såfall være litt varsom med.

Suben skal da teoretisk ikke spille noe over 100Hz (laveste delefrekvens). Jeg tror imidlertid at dersom man spiller inn noe over 100Hz i LFE-kanalen vil det allikevel gjengis av suben med mindre man har satt den til "both" (man kan velge speakers, subwoofer og both for gjengivelse av LFE).

Spørsmålene rundt EQ ble besvart i innlegg #1096, men en god ting kan ikke sies for ofte
    Så sant så sant, jeg ville bare understreke at de 4 båndene i bassområdet ikke er 4 av de 7, men 4 egne som sub uavhengig av de 7 til front og andre kanaler.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg tolker det riktig fra manualen til 1900, vil det da si at jeg kan sette peq i lfe kanalen til å fikse f.eks topp\bunn på 32-4x-5x-63hz?

En oktav er 20hz?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En oktav er en dobling/halvering av frekvens etter den tempererte skalaen (som er dominerende i vestlig moderne musikk. Da defineres moderne litt annerledes enn popmusikk, men forskjellen rent matematisk er ganske liten).

En typisk 1/3 oktav inndeling kan være:

31,5
    40
    50
    63
    80
    100
    125
    160
    200
    250
    315
    400
    500
    630
    800
    1000
    1250
    1600
    2000
    2500
    3150
    4000
    5000
    6300
    8000
    10000
    12500
    16000
    20000

I og med at frekvensoppløsningen er på 1/3 oktav så kan kanskje EQ-en kalles semiparametrisk. Dog har den et ganske bra utvalg av Q-verdier over 0,5.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for raskt svar.

Skal si det er mye kunnskap under topplokket ditt snikers .

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden resten har med å fikle med en surroundreceiver å gjøre antar jeg du fant dette med tempererte skalaer interessant?

Det er noe som sjelden snakkes om fordi man i dag ikke bruker noen alternativ skala. De grunnleggende definisjonen på en heltone har en teoretisk feil. Tonehøyden i seg selv er rett, men problemet oppstår når man skal spille av for eksempel en 1- og en 2-strøken A. Med utemperert skala er enstrøken A 440Hz mens 2-strøken A er ikke 880Hz slik den er i den tempererte skalaen. Man kom frem til at den tonehøydefeilen som ligger i den tempererte skalaen var mer akseptabel enn skalafeilen som gjør at en hver tone blir ulik fra oktav til oktav.

Så vidt jeg husker var den første 12-tone skalaen basert på "intonasjonsintervall", et system basert på enklere brøker. Dette gir i prinsippet mer harmonisk tonesamspill innenfor en oktav, men på tvers av oktavene har det sine svakheter som kjent. Den absolutte tonehøyden er ikke noe vi reagerer på men det gir en litt annen måte å tenke akkorder på. Akkorder er jo harmonier basert på ulike faste brøker/multiplikatorer. Harmonier er pr definisjon enkle samspill mellom en grunntone og en (eller flere) overtone(r). Eksempelvis er en durakkord grunntonen for den aktuelle nøkkelen, for eksempel en C, som følges av tone nr 3 og 5 på et pianoklaviatur. Når man endrer nøkkel endrer man også plasseringen for halvtonetrinnene. Dette gjelder både for akkordnøkkel og melodinøkkel, og det er her det interessante kommer inn, man spiller jo gjerne akkorder og melodi i harmoni med hverandre. Dersom hjernen ikke oppfatter et absolutt harmonisk samspill mellom melodi og akkorder vil det hele høres feil ut. På samme tid er en akkord i utgangspunktet innenfor en oktav, og en tonehøydefeil her vil også være svært hørbar.

Litt spesielt å tenke på at musikk ikke kan lages uten helt grunnleggende musikalske feil

Equal temperament - Wikipedia, the free encyclopedia

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La oss si vi har følgende oppsett:

F L/R: 100Hz
    C: 100Hz
    S L/R: 120Hz

Det skal da, om jeg har tolket rett, medføre at suben spiller alt under 100Hz. Jeg tror man går glipp av noe fra 100-120 i surroundkanalene, så denne type innstillinger bør man i såfall være litt varsom med.

Suben skal da teoretisk ikke spille noe over 100Hz (laveste delefrekvens). Jeg tror imidlertid at dersom man spiller inn noe over 100Hz i LFE-kanalen vil det allikevel gjengis av suben med mindre man har satt den til "both" (man kan velge speakers, subwoofer og both for gjengivelse av LFE).
    ...
    Det er her viktig å skille mellom Low Frequency Effects (LFE) og Low Frequency Signals. Det er kun sistnevnte delefilteret påvirker, så hva man setter som delefilter mellom hovedhøyttalere og sub har ingen effekt for LFE-kanalen da dette jo i utgangspunktet er en dedikert subwoofer kanal. LFE-kanalen kan riktignok sendes til frontene dersom subwoofer ikke inngår i oppsettet (Bass Out = 'FRONT').

(Merk at dersom Bass Out = 'FRONT+SWFR', så vil LFE-signalet allikevel kun sendes til subwoofer og ikke til frontene!)

Med separat delefrekvens pr. høyttaler, så vil jeg forvente at frekvenser under delefrekvensen til en høyttaler routes til sub og ikke bare frekvenser under minste felles delefrekvens. Da ville jo poenget med individuell delefrekvens være fullstendig bortkastet.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er her viktig å skille mellom Low Frequency Effects (LFE) og Low Frequency Signals. Det er kun sistnevnte delefilteret påvirker, så hva man setter som delefilter mellom hovedhøyttalere og sub har ingen effekt for LFE-kanalen da dette jo i utgangspunktet er en dedikert subwoofer kanal. LFE-kanalen kan riktignok sendes til frontene dersom subwoofer ikke inngår i oppsettet (Bass Out = 'FRONT').

(Merk at dersom Bass Out = 'FRONT+SWFR', så vil LFE-signalet allikevel kun sendes til subwoofer og ikke til frontene!)

Med separat delefrekvens pr. høyttaler, så vil jeg forvente at frekvenser under delefrekvensen til en høyttaler routes til sub og ikke bare frekvenser under minste felles delefrekvens. Da ville jo poenget med individuell delefrekvens være fullstendig bortkastet.
    Ser helt riktig ut det :-)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med LFE stemmer nok ja, er slik jeg har oppfattet det, selv om jeg ikke er helt sikker på at LFE ikke kan mixes i både front og SW.

Jeg skal gjøre en test på dette med delefrekvenser.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var jo ganske fort gjort. Med forbehold om at metoden har svakheter fyller subene i for alle de andre kanalene der den enkelte kanalen er delt.

Jeg gjorde som følger:
    Front: Small, 200Hz
    Senter: Small, 40Hz

Så switchet jeg til oppsett med:
    Front: Small, 100Hz
    Senter: None

Jeg merket ingen betydelig forskjell. Imidlertid kan det være at forsterkeren ikke tar hensyn til dette ved 2-kanals avspilling. Jeg testet ikke med annet enn 2ch PCM.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La meg bare få dele et par refleksjoner rundt surroundlyd standarden. De som synes dette er opplagt får ha meg unnskyldt

Angående LFE-sporet, så vil jeg tro at måten dette håndteres på av CE-produsentene skyldes hvordan standarden for surroundlyd er definert. I utgangspunktet krever 5.1 standarden 5 full-range høyttalere (~20Hz-20kHz) og 1 subwoofer.

For et oppsett uten subwoofer (dvs. 5.0, Gud forby ), så må man da tillate at LFE-sporet sendes til frontene eller for den saks skyld til alle de 5 hovedhøyttalerne dersom disse er full-range (med et eventuelt unntak av senterhøyttaler).

For et oppsett med subwoofer ville det derfor være et brudd med standarden om LFE-sporet i tillegg til sub også kunne fordeles til frontene. Jeg skal ikke påstå at alle CE-produsenter følger standarden, men Yamaha ser i alle fall ut til å følge den (avsnittet om Bass Out i manualen er også tydelig på dette).

For oppsett med høyttalere som ikke er full-range (gjelder for de fleste av oss , så må man ha en mulighet til å ivareta full-range signalet ved å definere et delefilter slik at nedre frekvenser i de 5 hovedlydsporene i 5.1 signalet i stedet sendes til subwoofer.

For receivere som tillater et separat delefilter pr. hovedhøyttaler, så må det være slik at det som filtreres ut ender opp hos subwoofer. Hvis ikke vil man miste enkelte frekvensområder av 5.1 lyden for enkelte spor (som du allerede har nevnt). Dette ville i så fall være en tvilsom implementering av CE-produsenten, selv om man ikke kan utelukke at noen kan komme i skade for å gjøre noe så dumt.

I så måte er det betryggende å se at testen din ser ut til å bekrefte dette

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gjorde en annen test. Jeg ser det hevdes i Z7-tråden at man ikke kan kjøre presence og surround back L/R samtidig, men at presence kun kan kjøres sammen med 5.1. Det skal være kun Z11 som tilbyr denne muligheten for å kjøre 9.1. Imidlertid får jeg lov til å aktivere alle kanalene i oppsettet, altså både surround back L/R og Presence L/R i tillegg til alle de andre. Noe som vet om dette vil virke?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har jo ikke mere enn 7 forsterkerelementer i V3900 (og Z7), og du vil jo trenge 9 elementer for et 7.1 oppsett med 2 presence kanaler.

Man kunne håpe på at det var mulig å kjøre presence dersom man benyttet en stereo effektforsterker til de 2 frontkanalene, men selv da er ikke presence tilgjengelig med V3900 og Z7 p.g.a. manglende adresseringsmuligheter for slutt-trinnene.

Z11 har jo 11 innebygde forsterkerelementer (7x140W + 4x50W), så der stiller det seg litt annerledes.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forskjeller mellom V1900 og V3900

Listen under er ment å vise hva V3900 har å tilby over V1900. Kom gjerne med kommentarer om dere mener at noe vesentlig er utelatt:

• 10 Watt mere pr. kanal (140 W mot 130 W hos V1900)
    • En god del kraftigere blokk-kondensatorer (=høyere strømreserve)
    • 4-bånds grafisk equalizer på subwooferutgang (2-bånds for V1900)
    • Delefilter pr. høyttaler (i stedet for et felles delefilter som hos V1900)
    • 5 cm toleranse på høyttaleravstand (mot 10 cm for V1900)
    • Oppskalering av digitale videosignaler (såkalt HDMI til HDMI oppskalering)
    • Nettverksstøtte (DLNA kompatibel)
    • 2 HDMI-utganger
    • Volumvisning (overlay) via HDMI / On screen volumkontroll
    • HDMI-passthrough i standby
    • Ultra lav jitter PLL for renere signalkvalitet

Både V1900 og V3900 har forresten 6 adresserbare minner for hovedsonen, så her er det likt.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    •4-bånds grafisk equalizer på subwooferutgang (2-bånds for V1900)

Var rimelig int i 1900 før dette kom på banen. Mon tro hvordan 2065 blir...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, klarte endelig å komme til bunns i akkurat det med hjelp fra Yamaha Norge. Så dette er bekreftet informasjon.

Skal se om jeg finner ut hva V2065 benytter.

Offisiell tråd for V2065 finner du for øvrig her.

Side 56 av 72 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 52 53 54 55 56 57 58 59 60 66 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •