Yamaha RX-V1900/3900 - Side 44

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 44 av 72 FørsteFørste ... 4 14 24 34 40 41 42 43 44 45 46 47 48 54 64 ... SisteSiste
Viser resultater 861 til 880 av 1428
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,288
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roqer
    Stadig vekk problemer med å se forskjellen på de to knappene tydeligvis. Er du bare sta, eller kødder du?

Straight: signal inn er lik signal ut!
    Surr. decode: 2 kanaler inn kan forvandles til fake" 5.1.
    Dette er jo en vesentlig forskjell for oss som vil skønne at det er en forskjell.
    Fake 5.1 funker som fjell på enkelte TV-sendinger hos meg.
    Vel kamerat, her i oppsettet mitt så virker det som om Surr.dek har en anelse mer trykk på bass i filmsekvensene.
    Straight høres dessuten en anelse mer åpent ut....

Dette synes jeg å merke særlig når jeg switcher fram og tilbake flere ganger i basstunge filmsekvenser...

Jeg synes å merke dette som noe av det lignende som det er mellom stereo og straight eller pure direct i musikkmode. Ikke helt det samme sef men minner allikevel litt om dette..

Jeg sier jo selv at det sef er mulig jeg har feil, men synes det virkelig er en diff der personlig.

Jeg forstår ikke hvorfor folk blir sure pga dette.

Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg blir i hvert fall ikke sur Danke. Personlig sa jeg bare det jeg har lært av folk jeg vet kan anlegg

Har også tenkt på det du sier at du hører forskjell mellom SUR.DECODE og STRAIGHT, og høres jo merkelig ut da:-?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,288
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronna_83
    Jeg blir i hvert fall ikke sur Danke. Personlig sa jeg bare det jeg har lært av folk jeg vet kan anlegg

Har også tenkt på det du sier at du hører forskjell mellom SUR.DECODE og STRAIGHT, og høres jo merkelig ut da:-?

Vel, jeg ber folk prøve dette nøye selv og høre etter.
    For jeg mener faktisk at det virker som det er en ganske tydelig hørbar diff der...

-Mer trykk på bass i surr.dek

-Straight høres mer åpent ut...

Som jeg sa så minner det mistenkelig mye om den samme forskjellen man kan merke mellom 2-7STEREO og Straight/Pure direct.

Altså er min enkle teori på forskjellen jeg hører at STRAIGHT sender lyd utenom enkelte tonekontroller.

Mens surr.dekode tar en liten tur innom Yamahas tonekontroller før lyden kommer ut igjen.

Jeg har testet å switche fram og tilbake gjennom særlig to filmer idag.

HERO på dvd og The Hitcher på bluray.
    Disse hadde henholdsvis ganske bra lydspor i DTS og DD.

Pass på å switche fram og tilbake i basstunge dramatiske sekvenser..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Jeg forstår ikke hvorfor folk blir sure pga dette.
    Har vel ingenting med og bli sure.....men når det er kun EN person som mener han hører forskjell, og bruker side opp og side ned på og "motbevise" hva andre prøver og si om dette....så blir det vel ganske dumt i lengden.

Eller kanskje du har en b-vare receiver som er litt rar

Samme hvor mye det switches frem og tilbake her....så er det null forskjell i lyden....men som tidligere nevnt.....du er hjertelig velkommen på en blindtest.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dolby Fakta

Jeg tror alle har litt rett vedrørende Straight og Sur.Decode + Ext.Sur

Denne lenken til Dolby beskriver de forskjellige Dolby standardene for
    reprocessering av lyd!
    Dolby - Technology Overview: Definitions of Dolby’s Technologies

Hvis man leser beskrivelsen for Dolby Pro Logic IIx som bla. utvider et Digitalt 5.1 signal til 7.1, utvides også lydbildet slik som Danke beskriver.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,288
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JazBas
    Har vel ingenting med og bli sure.....men når det er kun EN person som mener han hører forskjell, og bruker side opp og side ned på og "motbevise" hva andre prøver og si om dette....så blir det vel ganske dumt i lengden.

Eller kanskje du har en b-vare receiver som er litt rar

Samme hvor mye det switches frem og tilbake her....så er det null forskjell i lyden....men som tidligere nevnt.....du er hjertelig velkommen på en blindtest.
    Hva slags EQ innstillinger bruker du? Jeg bruker natural...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kjører jeg stort sett Front.....men har testet Natural og Flat også....men det blir for tamt her...

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,288
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg innbiller meg at Straight kobler ut EQ slik at lyden kjøres flat/uberørt ut...

Vel, det er noe jeg tror siden jeg registrerer såpass diff på selve lyden...
    Omlag like stor diff i klangen mellom Straight og surr.dec som når jeg switcher mellom Eq...

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg innbiller meg at Straight kobler ut EQ slik at lyden kjøres flat/uberørt ut...

Omlag like stor diff i klangen mellom Straight og surr.dec som når jeg switcher mellom Eq...
    Du kan jo kjøre sur decode uten EQ også.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,288
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer jo faktisk, men må du ikke da lage EQ selv?

Jeg skal jammen prøve dette og switche mellom Straigth og surr.dec uten EQ for å se om det blir mer likt da..

Om det er en diff der så skal det vel være mulig å måle dette også... om det da ikke allerede er gjort.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Merkelig at lyden forandrer seg når man velger mellom flat, natural og front mens straight er i bruk da.....

Men kjører du peq som through mens straight er valgt....så får du uten noe eq.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Straight kobler ikke ut EQ`n

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei. det er det vi har Pure Direct til..

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,288
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kickerzx
    Nei. det er det vi har Pure Direct til..

Dersom vi går til side 58. Surround decode så ser vi at man kan gå inn i OSD og endre oppsettet for surr.decode og da ikke bare lydfeltsprogrammene men også selve surr.decode som også det ser ut som at har et lydfeltprogram som man kan justere om man vil.

Dette kan man vel såvidt jeg vet IKKE gjøre med Straight funksjonen.

Det står heller ikke at man får straight automatisk når man velger en dts eller dd lydkode... Dette er svært uvanlig, det pleier alltid stå spesifikt om funksjonene sammenfaller med hverandre.

Dersom vi så går til siden der STRAIGHT står s44....
    Multi-channel sources are decoded straight into the appropriate channels without ANY additional effect prosessing.

Vel jeg vil ikke konkludere med noe, men synes det utifra bruksanvisning kan virke som det faktisk er en liten diff der mellom multikanals surrdec og straight.
    Det burde jo ellers stått svart på hvitt at de sammenfalt ved multikanals lydkode.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom vi går til side 58. Surround decode så ser vi at man kan gå inn i OSD og endre oppsettet for surr.decode og da ikke bare lydfeltsprogrammene men også selve surr.decode som også det ser ut som at har et lydfeltprogram som man kan justere om man vil.

Dette kan man vel såvidt jeg vet IKKE gjøre med Straight funksjonen.

Det står heller ikke at man får straight automatisk når man velger en dts eller dd lydkode... Dette er svært uvanlig, det pleier alltid stå spesifikt om funksjonene sammenfaller med hverandre.

Dersom vi så går til siden der STRAIGHT står s44....
    Multi-channel sources are decoded straight into the appropriate channels without ANY additional effect prosessing.

Vel jeg vil ikke konkludere med noe, men synes det utifra bruksanvisning kan virke som det faktisk er en liten diff der mellom multikanals surrdec og straight.
    Det burde jo ellers stått svart på hvitt at de sammenfalt ved multikanals lydkode.
    Så lenge jeg har feks. DD, DTS eller PCM multichannel inn når sur. decode er i bruk, så får jeg ikke justert/tuklet med noe innstillinger for lydfelt eller noe i gui.....
    Dette får jeg kun tuklet med ved to kanals lyd når pro logic osv er aktivert.....
    Regner med dette er likt om man har 1900 eller 3900.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,288
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge jeg har feks. DD, DTS eller PCM multichannel inn når sur. decode er i bruk, så får jeg ikke justert/tuklet med noe innstillinger for lydfelt eller noe i gui.....
    Dette får jeg kun tuklet med ved to kanals lyd når pro logic osv er aktivert.....

Jo det stemmer nok dette, men bruksanvisningen skulle jo nevnt at lyden da blir som i straight. Det gjør den jo på alle andre lignende ting mener jeg...

Er forresten storfornøyd med lyden nå.
    Prøvde Hitcher på bd igår og da satt absolutt alt helt perfekt som det også har gjort i de siste filmene...

Lurer på om innspilling også har hatt noe å si.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og DSP Z7

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Skal kjøpe meg en Yamaha RX-V1900T eller RX-V3900T før helgen, og har et spørsmål ang. hdmi kobling til min pio. 508xd.

Må surrond reseiver være påslått for å kunne få lyd og bilde på tv, når paraboltuner er koblet via yamaha`en med hdmi ??

Grunnen at jeg spør er at jeg ikke alltid har lyst til å dra igang hele anlegget når jeg ser på dagsrevyen osv.

Dette har litt med hvor mange hdmi ut jeg trenger :-D

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av arimoen
    Hei

Skal kjøpe meg en Yamaha RX-V1900T eller RX-V3900T før helgen, og har et spørsmål ang. hdmi kobling til min pio. 508xd.

Må surrond reseiver være påslått for å kunne få lyd og bilde på tv, når paraboltuner er koblet via yamaha`en med hdmi ??

Grunnen at jeg spør er at jeg ikke alltid har lyst til å dra igang hele anlegget når jeg ser på dagsrevyen osv.

Dette har litt med hvor mange hdmi ut jeg trenger :-D
    Ja den må stå på.

Side 44 av 72 FørsteFørste ... 4 14 24 34 40 41 42 43 44 45 46 47 48 54 64 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •