Yamaha RX-V1900/3900 - Side 36

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 36 av 72 FørsteFørste ... 6 16 26 32 33 34 35 36 37 38 39 40 46 56 66 ... SisteSiste
Viser resultater 701 til 720 av 1428
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Surr.Decode så setter du igang maskinens lydprosessorer som koder lyden din.
    Noen mener at dette farger lyden unødig mye.

Derfor liker de å kjøre straight på film som bare sender lyden direkte uten å gjøre noe, altså bare forsterking.

Selv kjører jeg dolby og dolbytruhd i Surr.dek.

DTS-HD master kjører jeg straight..
    SUR.DECODE er for å spille av 2-kanals lydmateriale (stereo) i et multikanalsoppsett (typisk 5.1 eller 7.1) og benyttes typisk for å spille av musikk i Pro Logic (II) surround.

Så det gir ingen mening å velge denne opsjonen ved avspilling av DVD/BD med mindre alle lydsporene på DVD'en/BD'en er stereo (Gud forby)!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronna_83
    Ja men såvidt jeg har skjønt er det ingen som helst innblanding av de innebygde programmene når den står i SUR.DECODE.

virker for meg helt likt som STRAIGHT, men derfor jeg lurte litt, hva er forskjellen på disse 2?
    Bare for å besvare ditt spørsmål direkte, så er det som du sier ingen forskjell på SUR.DECODE og STRAIGHT så lenge kilden er 5.1/7.1.

Men tatt i betraktning min info i innlegget over, så er det uansett ikke logisk å velge SUR.DECODE fremfor STRAIGHT.

Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner.

Forvirringen har hersket litt serru, for jeg hadde hjelp til kalibrering her, og da ble det stilt inn på SUR.DECODE, pluss at både Adaptive DRC og Adaptive DSP står på Auto, og Dynamic Range står til Max.

Feil dette da skjønner jeg.....

Takk for svar

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved normal bruk bør opsjonene du nevner være satt til det følgende:

Adaptive DRC = 'OFF'
    Adaptive DSP = 'OFF'
    Dynamic Range = 'MAX'

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av X3MHC
    Ved normal bruk bør opsjonene du nevner være satt til det følgende:

Adaptive DRC = 'OFF'
    Adaptive DSP = 'OFF'
    Dynamic Range = 'MAX'
    Tusen hjertelig takk=) Det hjalp mye dette.

Normal bruk vil da si moderat - Høyt lyttenivå? Jeg pleier å spille av film på ca -20 til -15, noe som er mer enn nok på min ikke for store plass.

Auto-oppsettet ble vel lagret under SUR.DECODE. Trenger jeg kjøre noe nytt auto-oppsett eller er det bare trykke STRAIGHT samt å slå av dette du skriver for så å lagre i Memoryen YPAO-oppsettet ligger? Eller må jeg starte på nytt?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Adaptive DRC kan aktiveres midlertidig dersom du blir sittende å skru volumet opp under dialog og ned i actionscener for ikke å forstyrre andre i huset (typisk etter leggetid for barn eller naboer, he-he).

Du trenger ikke å kjøre YPAO på nytt. Det er bare å trykke STRAIGHT knappen.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Adaptive DRC kan aktiveres midlertidig dersom du blir sittende å skru volumet opp under dialog og ned i actionscener for ikke å forstyrre andre i huset (typisk etter leggetid for barn eller naboer, he-he).

Du trenger ikke å kjøre YPAO på nytt. Det er bare å trykke STRAIGHT knappen.
    Hehe okay, det var noe sånt jeg trodde funksjonen var til.

Men YPAO innstillingen har altså ikke stilt seg inn etter SUR.DECODE-funksjonen altså?

Slik at man burde stilt inn på STRAIGHT før auto-oppsett kjøringen mener jeg? Mener det sto på SUR.DECODE i meny og på Advanced meny da vi satte i gang.

Kommer sakte men sikkert inni dette for hvert svar her hehe

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    STRAIGHT, SUR.DECODE og de andre opsjonene vi har vært inne på er ikke innstillinger som kan lagres under de ulike minnene til YPAO, men vil bli stående som valgt inntil man igjen endrer opsjonen.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    STRAIGHT, SUR.DECODE og de andre opsjonene vi har vært inne på er ikke innstillinger som kan lagres under de ulike minnene til YPAO, men vil bli stående som valgt inntil man igjen endrer opsjonen.
    Ok. Jeg trenger uansett hva det måtte stå på ikke å begynne å rote rundt i Advanced Setup altså?

Utrolig mye innstillingsmuligheter på denne Yamahaen. Blir smårar jeg

Mye gresk i starten gitt

Slier med bak HT etter kalibreringen forresten. De høres mye bedre når jeg flytter meg 1 meter frem fra sweetspot enn i sweetspot. Dårlig med info fra dem som treffer meg. Litt merkelig:???:

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger bare å endre de aktuelle opsjonene til det jeg anbefalte og la de stå på det.

Dersom du ikke allerede har gjort det, så kan du prøve å vinkle bakhøyttalerne mot sweetspot slik at du får et mere fokusert lydbilde.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger bare å endre de aktuelle opsjonene til det jeg anbefalte og la de stå på det.

Dersom du ikke allerede har gjort det, så kan du prøve å vinkle bakhøyttalerne mot sweetspot slik at du får et mere fokusert lydbilde.
    Ja jeg vet, men det er jo noe som heter advanced setup også, som man kan gå inn på. Mener det står på SUR.DECODE der også. Eller trenger jeg ikke å tenke på å inn der? Holder med å trykke den vekk via fjernkontrollen?

Bak HT er vinklet litt inn mot lytteposisjon, men er noe veldig tamt over dem altså. Veldig dårlig info.

P.S: De henger vel 80-100 cm over ørehøyde. Ble anbefalt å ha de så høyt som de henger nå.

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,288
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SUR.DECODE er for å spille av 2-kanals lydmateriale (stereo) i et multikanalsoppsett (typisk 5.1 eller 7.1) og benyttes typisk for å spille av musikk i Pro Logic (II) surround.

Så det gir ingen mening å velge denne opsjonen ved avspilling av DVD/BD med mindre alle lydsporene på DVD'en/BD'en er stereo (Gud forby)!
    Det der er jeg ikke helt enig i.

Når det gjelder Pro logicII er jeg enig. Men DTS og Dolby digital i surr.dekode sender flerkanalslyd ut til anlegget.

Straight i film sender flerkanals lydspor DIREKTE uten at Yamahas prossessering farger bildet sånn som Yamaha vil at filmen skal være.

Det er de som kjører Presence kjører surr.dekode og de har visserlig glede av flerkanalslyd!

Yamaha har dessuten veldig godt rykte på seg for å vite hvordan filmlyd skal være, så det behøver ikke være noe tragedie om man kjører surr.dek. med presence høytalere. Det kan faktisk hende at det tilfører lyden mer innlevelse.

Iallefall sier en stor mengde folk dette.

Staight og Surr.dek er smak og behag. Selv liker jeg å kjøre fullt øs med surr dek i dolby digital og også Dts på dvds.

DTSHDmasteraudio kjører jeg kun straight, det er sånn jeg liker å gjøre det og det funker best for meg. Synes at straight ofte blir litt kjedelig på dvd..

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,288
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg vet, men det er jo noe som heter advanced setup også, som man kan gå inn på. Mener det står på SUR.DECODE der også. Eller trenger jeg ikke å tenke på å inn der? Holder med å trykke den vekk via fjernkontrollen?

Bak HT er vinklet litt inn mot lytteposisjon, men er noe veldig tamt over dem altså. Veldig dårlig info.

P.S: De henger vel 80-100 cm over ørehøyde. Ble anbefalt å ha de så høyt som de henger nå.

Det der er ofte en følelse som mange kjenner seg igjen i tror jeg.

Det er faktisk veldig lite lyd som kommer i sidehøytalerne, effekter og naturlyder pleier å være der, og også bakgrunnslyd.

Men, det ideelle med sidehøytalere synes jeg er at du ikke merker lyden fra de, men at du opplever at du på en måte sitter i sentrum av lyden.
    Da har du god surround mener jeg.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der er ofte en følelse som mange kjenner seg igjen i tror jeg.

Det er faktisk veldig lite lyd som kommer i sidehøytalerne, effekter og naturlyder pleier å være der, og også bakgrunnslyd.

Men, det ideelle med sidehøytalere synes jeg er at du ikke merker lyden fra de, men at du opplever at du på en måte sitter i sentrum av lyden.
    Da har du god surround mener jeg.
    Helt enig i at de ikke skal dominere selvsagt! Da er det noe ordentlig feil en plass.

Jeg finner det likevel merkelig at de høres mye bedre 1 meter ut fra sweetspot enn i selve sweetspot.

Legger til at i dette rommet står sofaen helt inntil bakvegg, og bak HT henger da rett over meg istedenfor bak meg, noe jeg ikke ser på som noe fordel da jeg gjerne skulle hatt bak HT lenger bak meg, men sliter litt med dårlig plass.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,288
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig i at de ikke skal dominere selvsagt! Da er det noe ordentlig feil en plass.

Jeg finner det likevel merkelig at de høres mye bedre 1 meter ut fra sweetspot enn i selve sweetspot.

Legger til at i dette rommet står sofaen helt inntil bakvegg, og bak HT henger da rett over meg istedenfor bak meg, noe jeg ikke ser på som noe fordel da jeg gjerne skulle hatt bak HT lenger bak meg, men sliter litt med dårlig plass.
    Jeg tror du kan løse det ved å vinkle høytaleren litt bedre. Det virker som om lyden går forbi deg.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men DTS og Dolby digital i surr.dekode sender flerkanalslyd ut til anlegget.
    Det gjør jo TRUE HD og DTS HD MASTER også via SUR.DECODE

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der er jeg ikke helt enig i.

Når det gjelder Pro logicII er jeg enig. Men DTS og Dolby digital i surr.dekode sender flerkanalslyd ut til anlegget.

Straight i film sender flerkanals lydspor DIREKTE uten at Yamahas prossessering farger bildet sånn som Yamaha vil at filmen skal være.

Det er de som kjører Presence kjører surr.dekode og de har visserlig glede av flerkanalslyd!

Yamaha har dessuten veldig godt rykte på seg for å vite hvordan filmlyd skal være, så det behøver ikke være noe tragedie om man kjører surr.dek. med presence høytalere. Det kan faktisk hende at det tilfører lyden mer innlevelse.

Iallefall sier en stor mengde folk dette.

Staight og Surr.dek er smak og behag. Selv liker jeg å kjøre fullt øs med surr dek i dolby digital og også Dts på dvds.

DTSHDmasteraudio kjører jeg kun straight, det er sånn jeg liker å gjøre det og det funker best for meg. Synes at straight ofte blir litt kjedelig på dvd..

Helt enig. Jeg kjører Surr. decode uansett. Da er YPAO aktiv, noe jeg har hatt stor suksess med. Da kommer Dolby Digital/DTS/DTS-HD Master/TrueHD når det skal.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MaW
    Helt enig. Jeg kjører Surr. decode uansett. Da er YPAO aktiv, noe jeg har hatt stor suksess med. Da kommer Dolby Digital/DTS/DTS-HD Master/TrueHD når det skal.
    Nå er vel YPAO aktiv under STRAIGHT også da

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men ikke Natural/Flat osv vel?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har full YPAO under STRAIGHT. Noe annet ville være fullstendig meningsløst!

Det er jo kun STRAIGHT som kan gi deg det regissør og lydingeniør/mikser har lagt på plata og således ville det blitt stor ståhei om den akustiske kalibreringen ikke kom til nytte i den mest rendyrkede modusen!

Side 36 av 72 FørsteFørste ... 6 16 26 32 33 34 35 36 37 38 39 40 46 56 66 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •