Yamaha RX-V1900/3900 - Side 30

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 30 av 72 FørsteFørste ... 10 20 26 27 28 29 30 31 32 33 34 40 50 60 70 ... SisteSiste
Viser resultater 581 til 600 av 1428
    Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,296
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ok.. Det er M65 jeg reagerer mest på og som fucker opp, mens F6 og resten høres bra ut...

Det er rett og slett ubehagelig å høre på høye nivåer pga diskanten.. og da får jeg samtidig ikke lyden i sweetspot. Sitter med følelsen av at lyden er ved frontene unntatt når surround setter inn.. litt ubehagelig i forhold til før.

Kan nok gjøre litt med innstillingene ja. Hvordan kjører du med 3900 alt til small og 80hz?
    Front skulle jo ikke være det beste alternativet, men kan sikkert prøve det...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er forskjellen på RX-V1900 og RX-V1900B ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Ok.. Det er M65 jeg reagerer mest på og som fucker opp, mens F6 og resten høres bra ut...

Det er rett og slett ubehagelig å høre på høye nivåer pga diskanten.. og da får jeg samtidig ikke lyden i sweetspot. Sitter med følelsen av at lyden er ved frontene unntatt når surround setter inn.. litt ubehagelig i forhold til før.

Kan nok gjøre litt med innstillingene ja. Hvordan kjører du med 3900 alt til small og 80hz?
    Front skulle jo ikke være det beste alternativet, men kan sikkert prøve det...
    Jeg kjører alt til small delt på 80Hz ja. Men det kan jo være en fordel med 3900 på det området der....siden det er mulig og ta hensyn til at høyttalerene er satt til small når man kjører YPAO oppsettet.

Hva som er den beste PEQ settingen er vel så subjektivt...at det ikke trenger og bli diskutert en gang :-)
    Men her i stuen blir det hvertfall mere futt i lyden med PEQ satt til front.
    Du får nok komme en tur hit og høre om du syns det er like ille her :-)

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John2100
    Hva er forskjellen på RX-V1900 og RX-V1900B ?
    Fargen
    1900T og 1900B

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,296
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JazBas
    Jeg kjører alt til small delt på 80Hz ja. Men det kan jo være en fordel med 3900 på det området der....siden det er mulig og ta hensyn til at høyttalerene er satt til small når man kjører YPAO oppsettet.
    Vel nå har vi jo fått høre at YPAO kjører fullregister kalibrering av alle ht uansett.

Dermed har egentlig ikke dette noe å si, unntatt at man kan velge å redigere størrelsen manuelt først og la det stå sånn..

Man kan bytte mellom large og small uten at det har særlig å si for selve kalibreringen man har gjort.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel nå har vi jo fått høre at YPAO kjører fullregister kalibrering av alle ht uansett.

Dermed har egentlig ikke dette noe å si, unntatt at man kan velge å redigere størrelsen manuelt først og la det stå sånn..

Man kan bytte mellom large og small uten at det har særlig å si for selve kalibreringen man har gjort.
    Det gjaldt vel for rx-v1900.....ser ingen grunn til at muligheten for og bypasse den sjekken på 3900'en skulle være der da....hvis den ikke har noe misjon.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,296
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gjaldt vel for rx-v1900.....ser ingen grunn til at muligheten for og bypasse den sjekken på 3900'en skulle være der da....hvis den ikke har noe misjon.
    Nei, det er jo denne valgfriheten til å gå inn i auto oppsettet da...

YPAO bruker jo fullregisterkalibrering til alle høytalerne uansett så da har det altså null å si for resultatet.
    Når Z11 gjør det?

Husker ikke om det var det modellen hans het... så gjør nok også 3900 det samme.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,296
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har forøvrig et annet ankepunkt til 1900 i forhold til 661 også. Det gjelder HDMI switching.

Dette løste 661 helt uten problemer.

1900 har derimot et kornete bluraybilde uten like.
    Dvd i komponent oppskalert i Yamaha derimot ser nesten bedre ut enn bluray pga dette!!
    Pass through er ikke akkurat pass through for å si det sånn.

Skulle ikke være nødvendig med så dårlig switch i 2009, dette har jeg hørt andre kommentere her inne på forumet også.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,296
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyden ble mye bedre i nytt oppsett.. med høytalerne til small og Adaptive DRC og Adaptive DSP til OFF.

Stoler ikke helt på de lavt nivå effektgreiene før jeg vet hva de gjør av ugang...

Lyden var iallefall bedre etter det...
    Det at frontene skal stå til small må nok egentlig ha med mer enn effekt å gjøre, for det høres så stor forskjell på lyden at noe mer må det være.....

Til musikk vil jeg allikevel sette de til large og kjøre uten subwoofer...

Er fortsatt ikke fornøyd med switchen, vurderer å skaffe pioneer bluray med delt HDMI, om jeg har råd... for dette er ikke bra nok.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyden ble mye bedre i nytt oppsett.. med høytalerne til small og Adaptive DRC og Adaptive DSP til OFF.

Stoler ikke helt på de lavt nivå effektgreiene før jeg vet hva de gjør av ugang...

Lyden var iallefall bedre etter det...
    Det at frontene skal stå til small må nok egentlig ha med mer enn effekt å gjøre, for det høres så stor forskjell på lyden at noe mer må det være.....

Til musikk vil jeg allikevel sette de til large og kjøre uten subwoofer...

Er fortsatt ikke fornøyd med switchen, vurderer å skaffe pioneer bluray med delt HDMI, om jeg har råd... for dette er ikke bra nok.
    Er en fordel og ha adaptive DRC og DSP til off under normal lytting....ellers mister man mye (det meste) av dynamikken i lyden...

Du slipper jo unna stort sett alt av faseproblemer ved og sette høyttalerne til small og ikke spille under 80Hz....
    Du har satt alle til small? Ikke bare frontene?

Hva med bare og kjøre pure direct på musikk?...da bypasser den alt.
    Eller så kan du leke deg litt med system memory for og ha egne film og musikk oppsett lagret.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,296
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er en fordel og ha adaptive DRC og DSP til off under normal lytting....ellers mister man mye (det meste) av dynamikken i lyden...

Du slipper jo unna stort sett alt av faseproblemer ved og sette høyttalerne til small og ikke spille under 80Hz....
    Du har satt alle til small? Ikke bare frontene?

Hva med bare og kjøre pure direct på musikk?...da bypasser den alt.
    Eller så kan du leke deg litt med system memory for og ha egne film og musikk oppsett lagret.
    Ja, jeg vet jo egentlig dette med SMALL osv og Sub. Har jo tross alt hatt 3 forskjellige surround receivere.. :-?
    Har vel bare gått i den fella med å tro at man kan basse opp frontene til large bare fordi man har fått seg bedre effekt. :roll:
    La oss slå fast en gang for alle at å sette fronter til LARGE er feil uansett hvor store høytalere du har.
    Kjører du med Sub så skal høytalerne stå til SMALL punktum.8)

Large er kun brukbart om man ikke har subwoofer og kanskje til musikk.

Det er veldig enkelt å lage et ekstra oppsett til musikk i memory.. og null problem å bytte mellom small og large når man føler for det.

Pure direct på Dynavoice M65 høres rett og slett for jævlig ut.... srry
    Det går å bruke det til klassisk og akustisk men ikke til noe som helst annet. Det er utenfor M65s evne, diskanten skjærer noe helt forferdelig i klangen.
    Dette er garantert også feks M65s feil... for egentlig skal det vel være meningen at det skal høres fint ut.

Nei hos meg er det Straight eller Stereo2 eller 7 som gjelder..
    Jeg har heller ikke fått meg noe nytt stereoanlegg etter jeg byttet ut gamle Pioneeren med 661 heller så jeg bruker Yamaha1900 til musikk foreløpig.
    Klarer ikke helt bestemme meg om jeg skal kjøpe stereoanlegg med prosessorinngang som passer til M65 eller om jeg istedenfor skal prøve å bytte høytalere som passer bedre til 1900.

Blir vel forsåvidt fornøyd med lyden i 1900 når jeg har fått på plass alt, men det er jo fortsatt endel pirk.

Fjernkontrollen ser fortsatt ut som noen har lagd den i fylla.
    På Hud synes jo ikke volumnivå engang.
    Og HDMI switchen ser kornete ut her, kan bluray innstillingene ha noe med dette å gjøre kanskje??

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,296
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Igår så jeg Black Hawk Down på bluray med de nye innstillingene.

Det funket mye bedre.
    Gulvet ristet faktisk på noen av de heftigste actionscenene og det er første gang jeg har fått til med disse høytalerne.

Føltes som om helikopter fløy rundt omkring her.8)

Jeg hadde da volum på -21. Jeg hadde nok ikke klart å dra den opp til 0.
    Det hadde blitt for høyt.
    Jeg synes fortsatt at lyden er litt for skarp, jeg kjører i natural.
    Men lyden var ellers iallefall veldig bra.

Hadde kornete bilde først, men etter å ha vært bak forsterkeren og festet HDMI litt bedre så hjalp det litt.
    Virker som kontaktene er litt for tunge, men jeg viste ikke at bilde kunne bli kornete pga det?

Jeg trodde heller ikke at HDMI hadde noe særlig å si, enten er bilde der eller ikke osv. Men dårlig kontakt har nok absolutt noe å si i forhold til switcher osv.

Newcomer neo8 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva som er den beste PEQ settingen er vel så subjektivt...at det ikke trenger og bli diskutert en gang :-)
    Men her i stuen blir det hvertfall mere futt i lyden med PEQ satt til front.
    Du får nok komme en tur hit og høre om du syns det er like ille her :-)

Og sette PEQ til front, hva betyr det egentlig? Har det noe med YPAO og gjøre?

Har ett oppsett uten sub og er interisert i og få mest ut av det! Alle ht er satt til smal bortsett fra front, siden det er bare di som kan gi ut noe som minner om bass. Adaptive DRC og DSP er satt til off. Kjører kunn STRAIGHT under film..

Og en ting til. Slettes minnet i reciveren når den feks gjøres strømmløs i ett døgn, eller holder instillingene seg der?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, PEQ er relatert til YPAO og står for "Parametric EQualizer". Som du nok kjenner til, så kan man, før man kjører YPAO, velge mellom 'FLAT', 'NATURAL' og 'FRONT'. Dette er da din PEQ type.

Min anbefaling er å først forsøke med 'FLAT', spesielt dersom alle høyttalerne er fra samme serie, eller, enda bedre, identiske slik som i mikserommet.

Dersom dette ikke gir et godt resultat med ditt oppsett og i ditt rom, så er det naturligvis lov å vurdere en av de andre alternativene. 'FRONT' er spesielt aktuelt dersom fronthøyttalerne er av mye høyere kvalitet, hvilket de ofte er i et typisk hjemmekinooppsett.

Uansett, her er det bare å prøve seg frem.

Newcomer neo8 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av X3MHC
    Ja, PEQ er relatert til YPAO og står for "Parametric EQualizer". Som du nok kjenner til, så kan man, før man kjører YPAO, velge mellom 'FLAT', 'NATURAL' og 'FRONT'. Dette er da din PEQ type.

Min anbefaling er å først forsøke med 'FLAT', spesielt dersom alle høyttalerne er fra samme serie, eller, enda bedre, identiske slik som i mikserommet.

Dersom dette ikke gir et godt resultat med ditt oppsett og i ditt rom, så er det naturligvis lov å vurdere en av de andre alternativene. 'FRONT' er spesielt aktuelt dersom fronthøyttalerne er av mye høyere kvalitet, hvilket de ofte er i et typisk hjemmekinooppsett.

Uansett, her er det bare å prøve seg frem.
    Takker for svar..

Etter og ha satt PEQ til FRONT ble det bedre "trøkk" i frontene hvertfall, men har bare testet med musik i stereo foreløpig, så vet ikke åssen utslag dette vill gi under film enda...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har noen spørsmål vedrørende kalibrering av min v1900 med fult RF-25,RC-25, RS-25 sett.

Resultat av auto kalibrering blir front og senter satt til large, surround til small og crossover til 120HZ.
    Dette er ikke det jeg er vant med, jeg bruker å ha alle på small og deling på 80HZ.

Kan jeg etter å ha kjørt auto kalibrering, gå inn i manual settup og endre front og center til small og sette delefrekvens til 80HZ og bare lagre, eller er det andre måter dette skal gjøres på, jeg kan ikke kjøre kalibrering etter å ha justert for da er jeg vel tilbake til utgangspunktet ( auto stup.

Hvordan gjør dere?

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman kardon
    Har noen spørsmål vedrørende kalibrering av min v1900 med fult RF-25,RC-25, RS-25 sett.

Resultat av auto kalibrering blir front og senter satt til large, surround til small og crossover til 120HZ.
    Dette er ikke det jeg er vant med, jeg bruker å ha alle på small og deling på 80HZ.

Kan jeg etter å ha kjørt auto kalibrering, gå inn i manual settup og endre front og center til small og sette delefrekvens til 80HZ og bare lagre, eller er det andre måter dette skal gjøres på, jeg kan ikke kjøre kalibrering etter å ha justert for da er jeg vel tilbake til utgangspunktet ( auto stup.

Hvordan gjør dere?

Med all respekt. Les i denne tråden og i manualen din.

Active ktm525 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvordan gjør dere?
    På min 3800 satt jeg høytalerene til small og satt x-over til 80hz før kjøring av ypao. når jeg hadde koblet til målemikrofonen og fikk opp menyen fjernet jeg haken på det moduset dette gjalt og kjørte ypao uten den målingen. Jeg vet ikke om det er likt på 1900 men tok en sjanse.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,296
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvordan gjør dere?
    Huff Kriller, hva er det for slags svar til en nykommer...?
    Neida..

Det beste er som du sier, sett alle til small og frekvens til 80.
    I boka står det at du kan sette til large om elementet er over 16cm?.. men det er ikke noen god ide å gjøre det om du bruker Subwoofer.
    Det blir ikke riktig lyd..

Om du kjører uten sub, eller feks om du spiller musikk i stereo så kan det være litt greit å kjøre med large.

Derfor har jeg lagret to oppsett i system memory, ett for film og ett for musikk.

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke meningen å være rude, men det som han spør om blir nevnt mange ganger på forumet her, og jeg mener at det ikke skader å begynne å lese litt før en spør.

Side 30 av 72 FørsteFørste ... 10 20 26 27 28 29 30 31 32 33 34 40 50 60 70 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •