Yamaha RX-V1900/3900 - Side 27

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 27 av 72 FørsteFørste ... 7 17 23 24 25 26 27 28 29 30 31 37 47 57 67 ... SisteSiste
Viser resultater 521 til 540 av 1428
    Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av KGH
    Akkurat da skal jeg prøve å sette den til 8 ohm.:-D

vil jeg få mer effekt til høytalerene med den innstillingen?

Takker for svar.
    :-D
    Husk at impedansekurven på en høyttaler varierer. Selv om den har en nominell impedanse på 8ohm vil den av og til vandre nedover. Forsterkeren føler lasten. Går høyttaleren ned til 4ohm gjør forsterkeren det også.

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,289
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer fortsatt litt på særlig Dynamic range for høytalere og øretelefoner...
    Hva nytte har jeg av dette? Er dette en tilleggsfunksjon som kan gjøre mer skade enn nytte? Vanskelig å teste ut dette også...
    Noe annet og lignende er også Adaptive DRC og Adaptive DSP, noe som vistnok også muliggjør effekt på lavere nivåer. Men igjen er dette noe som kan gjøre mer skade enn nytte på ytelsen feks?

Så lurer jeg også på Equalizerdelen... Hva er det som er mest fortrinnsmessig for meg i mitt oppsett?
    Flat eller Natural?

Dette er også veldig vanskelig å teste i praksis, noen som har noen tips?
    Jeg holder en knapp på natural med normale høytalere... synes dette gir mest bass og lyd...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått tips på noen andre typer ht. Monitor Audio, Silver RS serien. Nærmere bestemt, RS6, RSFX og RSLCR.

Disse skulle visst gi veldig god lyd. Setter i tillegg en SVS PC12-pluss sub til.

Høre om jeg får noen tilbud på Yamaha RX-V3900, men hvis ikke regner med at det holder med en RX-V1900.

Noen enige?

Active Eivinn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Jeg lurer fortsatt litt på særlig Dynamic range for høytalere og øretelefoner...
    Hva nytte har jeg av dette? Er dette en tilleggsfunksjon som kan gjøre mer skade enn nytte? Vanskelig å teste ut dette også...
    Noe annet og lignende er også Adaptive DRC og Adaptive DSP, noe som vistnok også muliggjør effekt på lavere nivåer. Men igjen er dette noe som kan gjøre mer skade enn nytte på ytelsen feks?

Så lurer jeg også på Equalizerdelen... Hva er det som er mest fortrinnsmessig for meg i mitt oppsett?
    Flat eller Natural?

Dette er også veldig vanskelig å teste i praksis, noen som har noen tips?
    Jeg holder en knapp på natural med normale høytalere... synes dette gir mest bass og lyd...
    Dynamic range bør vel stå på max.

Adaptive DRC gir mer dB på lavt volum men litt lavere ved høy, enn med "off"

Hvis du ser på parametrisk eq så ser du at natural gir litt lavere dB enn flatt oppi frekvensen. Må kopiere en av parameteren over til manual for å se grafen/redigere mener jeg. Har du en radioshack så kan du jø kjøre eq wizard og stille eq i parameteren på avr'en... ellers er det en smaksak hva man velger.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hdmi inn/ut

Hei. Hvordan er det å kjøre signalene frå tuner/blu-ray/dvd-spillere gjennom receiver og så videre til tv, enn å kjøre dei direkte til tv'en. Taper signala seg eller blir det like bra?
    Eg har ein thomson combi tuner viasat/canaldigital med berre scart ut. Må eg da kjøpe ein scart kabel med video/lydkabel i den eine enden?
    Tenker på dette siden eg vurderer en Pioneer krp-500M som ikke har scart-inngang.
    Då må eg eventuelt kjøpe en ny tuner med hdmi ut.

Mvh,

Roger

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et kjapt spørsmål som kanskje er svart på tidligere i tråden, bær over med meg hvis det skulle være tilfelle

På min 1800 er det fastsatte frekvenser og Q verdi som kun kan manuelt db reguleres fra -6 til +6. Leser at en på 3900 har mulighet for å manuelt stille nivå på valgfrie frekvenser og velge Q verdi, er dette også mulig på 1900?

Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zephyrion
    Har fått tips på noen andre typer ht. Monitor Audio, Silver RS serien. Nærmere bestemt, RS6, RSFX og RSLCR.

Disse skulle visst gi veldig god lyd. Setter i tillegg en SVS PC12-pluss sub til.

Høre om jeg får noen tilbud på Yamaha RX-V3900, men hvis ikke regner med at det holder med en RX-V1900.

Noen enige?
    Hei. Jeg fikk min 3900 for 13 000 på Elkjøp. Kanskje verdt å prøve?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yupp. Fikk ett godt tilbud på pakken! 29k for hele ht settet med forsterker, sparer altså 4000kr. Skal jeg slå til?

Tror dette skal være veldig gode høyttalere, etter som jeg forstår! MA RS8 trenger man vel ikke siden jeg har tenkt å skaffe meg sub ved en senere anledning!

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yupp. Fikk ett godt tilbud på pakken! 29k for hele ht settet med forsterker, sparer altså 4000kr. Skal jeg slå til?

Tror dette skal være veldig gode høyttalere, etter som jeg forstår! MA RS8 trenger man vel ikke siden jeg har tenkt å skaffe meg sub ved en senere anledning!
    Få hørt yamahaen med høyttalerne før du bestemmer deg hvis dette er mulig:-)

Kan uansett anbefale deg Yamahaen men høyttalerne kjenner jeg ikke:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne komboen kjører jeg og kan ikke akkurat si meg misfornøyd. Både Yamaha'en (V1900) og RS6 har fått mye skryt, og sammen er de veldig bra. Ta en tur innom HiFi Huset Bærum og få en lytteprøve. Det gjorde jeg, og da ble de kjøpt :-)

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Yamaha-venner

Vil på sikt ha meg en effektforsterker til 3900, så jeg lurte på, er Parasound en drømmematch til Yamaha?????

Hører mye godord om dette merket.

Høyttalerne mine er forøvrig Concept 8 og 2, pluss Ikon Vokal 2 senter.

Kan legge til at målet er å ha komplett Ikon surround til slutt, med Ikon 8 i front.

Så da lurer jeg på....Parasound + Yamaha?

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tronna, ta dette i dali tråden. Roger waters og Da-ty er ekspert på akkurat det ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, Har nesten bestemt meg for 1900 eller 3900, er imidlertid litt usikker på hvilken jeg skal gå for da pris har litt å si...

Eneste grunnen for meg å kjøpe 3900 tror jeg må være for å få litt mer krefter da jeg har noe tungdrevne høytalere. Noen som vet om det er noen merkbar forskjell på krefter mellom disse to??

Gunnar

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer litt på dynamic range og dynamic effect også...

Dvs en innstilling for lave volum lyttenivåer....
    Noen som vet om dette har noe for seg?

En annen ting jeg reagerer litt på er OSD menyen under filmtitting. Det står Bluray/HD og også Audio select eller auto osv...

Er det virkelig nødvendig at alt dette står i display under film? På den gamle forsterkeren så stod det bare DTS eller Dolbydigital noe som så mye bedre ut..
    Hei

Har ikke vært innom denne tråden på noen dager, men eg ser du har fått hjelp til å få biampet fronthøgtalerne dine riktig og det er bra

Stiller du blu-ray spilleren til bitstream og trykker på knappen STRAIGHT på fjernkontrollen til receiveren så spilles filmen av i det "riktige" lydformatet som filmprodusenten har ment det skall være. Da står det Thrue HD o.s.v med store bokstaver i displayet på receiveren alt etter hva filmen er spilt inn i. Blu-ray spilleren sender da lyden videre til receiveren uten å gjøre noe med lyden slik eg har forstått det og da er det receiveren som tar seg av lyden:-)

Når det gjelder delefrekvens på høgtalerne som eg ser du også lurer litt på må du prøve deg litt frem for å finne ut hva du liker best med ditt oppsett Høgtalerne har mye å si her. Eg personlig har små suround og suround bakhøgtalere og har stilt inn senter, suround og suround bakhøgtalerne til "small" og delt de på 80 hz og subwoofer tar seg av 80 hz og nedover fra de kanalene. Fronthøgtalerne har eg stilt inn til "large" siden eg har Klipsch rf82 i front. Eg har stilt fronthøgtalerne til å spille lågfrekvens signalene også. (men LFE signalet går kunn til subwoofer) Bruker effektforsterker til fronthøgtalerne og føler eg har rikelig med strøm og effekt i receiveren til de andre høgtalerne i oppsettet som er ganske små Men dette er i mitt oppsett med mine høgtalere og i mitt rom og etter min smak så det er mulig det er annerledes av deg og det er selvfølgelig mulig du liker andre innstillinger i ditt oppsett bedre Dette må du som sagt prøve deg litt frem på og finne den rette delefrekvens i ditt oppsett og til dine høgtalere og vurdere selv hva du liker best Lykke til og GRATULERER med V1900 receiveren:-D

Rekner med du er fornøyd med kjøpet

Edit: Ser du har fått svar på spørsmålet om delefrekvens av dag johnsen litt tidligere:-) Eg skriver så lange forklaringer og det beklager eg. Er ikke så flink til å forklare kort og greit ser du:-)

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,289
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, har riktignok ikke fått testet den skikkelig ut enda men det virker som om den har veldig bra kvalitet.

Jeg er forøvrig forbauset over dette med Straight knappen?
    Er ikke den knappen ment for musikk i stereo? Var nemlig helt sikker på dette.
    Sånn jeg har forstått det så er det knapp nr7 man skal trykke på for å få fullHD lyden. Har du noe sted i bruksanvisning ell.l der dette står?

En annen ting jeg lurer på er kalibrering av subwoofer i Yamaha menyen. Det ser ut som om Yamaha stiller Subwoofer veldig ned i forhold til de andre høytalerne. Det gjorde også den forrige Yamahaen.
    Jeg snakker her om LEVEL.

Hvor sånn ca havner sub i deres oppsett på level?
    Si linja deles i 10 verdier.
    Min lå på nivå2 ca.......

Jeg synes en høylydt sub er å foretrekke, vet ikke om dette gjør lydbildet veldig forskjellig fra det som er korrekt....

Jeg har stilt sub på samme level som frontene..

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Jeg er forøvrig forbauset over dette med Straight knappen?
    Sånn jeg har forstått det så er det knapp nr7 man skal trykke på for å få fullHD lyden. Har du noe sted i bruksanvisning ell.l der dette står?...
    Forveksler du ikke nå STRAIGHT med PURE AUDIO modusen?

STRAIGHT gir deg ren dekoding av (surround) lyden som kommer inn og legger ikke noe til signalet imotsetning til hva de ulike DSP modusene gjør!

Dersom man ønsker å spille av lyden slik denne foreligger på kilden, hvilket i de fleste tilfeller er å anbefale - så benytt STRAIGHT!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, har riktignok ikke fått testet den skikkelig ut enda men det virker som om den har veldig bra kvalitet.

Jeg er forøvrig forbauset over dette med Straight knappen?
    Sånn jeg har forstått det så er det knapp nr7 man skal trykke på for å få fullHD lyden. Har du noe sted i bruksanvisning ell.l der dette står?

En annen ting jeg lurer på er kalibrering av subwoofer i Yamaha menyen. Det ser ut som om Yamaha stiller Subwoofer veldig ned i forhold til de andre høytalerne. Det gjorde også den forrige Yamahaen.
    Jeg snakker her om LEVEL.

Hvor sånn ca havner sub i deres oppsett på level?
    Si linja deles i 10 verdier.
    Min lå på nivå2 ca.......

Jeg synes en høylydt sub er å foretrekke, vet ikke om dette gjør lydbildet veldig forskjellig fra det som er korrekt....

Jeg har stilt sub på samme level som frontene..
    Når det gjelder musikk i stereo er vel Pure direkt den "beste" og mest "hifi" løsningen da det ligger i ordet att denne går den reneste strake veien uten att den er innom tonekontroll o.s.v. Men det er mulig att du har rett i att Straight knappen kann brukes også, men Pure direct er vel den de fleste anbefaler til musikk i stereo

Dette med subwoofer nivå og nivå på de andre høgtalerne er jo bare å forandre på under menyen manuelt viss en ønsker å finjustere på noe Vi har alle forskjellig smak når det gjelder lyd. Nivå innstillingene i menyen er jo der fordi vi skall kunne stille inn lyden slik vi liker det best selv Det same gjelder jo størrelse og delefrekvens på høgtalerne Når det gjelder størrelse og delefrekvens har dette mye med høgtalerne sine egenskaper å gjøre og hvordan en ønsker att sluttresultatet på lyden skall være i sitt eget oppsett:-D Etter min mening er ørene det viktigste og beste måle instrumentet vi har når det gjelder å finjustere for å få den siste brikken på plass i sitt lydoppsett Så det er bare å stille inn slik att du blir fornøyd:-D

Lykke til:-D

Dette er bare mine meninger, så dere får heller rette på meg viss eg skriver noe galt her

Edit: Eg var ment å ta bort dette med att ørene er det viktigste måle instrumentet, men eg lar det stå. Så får dere heller kjefte på meg viss dere mener eg tar feil:-) he he...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Asfalt
    Når det gjelder musikk i stereo er vel Pure direkt den "beste" og mest "hifi" løsningen da det ligger i ordet att denne går den reneste strake veien uten att den er innom tonekontroll o.s.v. Men det er mulig att du har rett i att Straight knappen kann brukes også, men Pure direct er vel den de fleste anbefaler til musikk i stereo
    Med stereo kilder, er PURE DIRECT det optimale valget.

Med surround kilder, er STRAIGHT det optimale valget.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,416
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av X3MHC
    Med stereo kilder, er PURE DIRECT det optimale valget.
    Det kommer ann på om en vil benytte romkorreksjonen og/eller sub ved stereo, noe man heldigvis ikke kan i pure direct. Heldigvis får en jo si, ellers hadde denne vært pointless.

Sitat Opprinnelig postet av X3MHC
    Med surround kilder, er STRAIGHT det optimale valget.
    Og det kommer ann på om en eksempelvis vil dra nytte av presence-høyttalere.

Det var bare for å presisere for de uinnvidde. Utover dette er jeg enig i det du skriver, men det er som regel flere veier til rom.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke være uenig i det

Mine anbefalinger ble gjort på bakgrunn av at jeg er "purist". Det er derfor bra at du presiserer at det også finnes andre veier å gå, hvilket er helt OK.

Side 27 av 72 FørsteFørste ... 7 17 23 24 25 26 27 28 29 30 31 37 47 57 67 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •