Yamaha RX-V1900/3900 - Side 19

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 19 av 72 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 29 39 49 59 69 ... SisteSiste
Viser resultater 361 til 380 av 1428
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Riktig db verdi ved mastervolum -20 er 85db og ikke 80 Min feil.
    Edit:

Her ser det for meg ut som du blander sammen mastervolumet (MV) med det relative lydnivået bygget inn i testsignalet. Det er vel din 50 Hz sinus testtone som er ved -20 dB FS*, og ikke MV??? Antar du har MV ved 0 dB under kalibrering..?

*) FS (full scale) betyr noe sånt som at ingen deler av det relative lydnivået til signalet er høyere enn -20 dB

Poenget med kalibreringen av lydtrykket er jo å sikre at dette er lik absolutt referansenivå når MV er satt til 0 dB på din forsterker under avspilling av en DVD/BD.

Dersom testtonen er et -20 dB FS signal og høyttalerne kalibreres (ved MV=0) til 85 dB SPL ved å bruke nivåtrimmerne, så "sikrer" dette at en DVD/BD blir spilt av ved absolutt referansenivå. Lydtoppene du hører vil da være ved 105 dB SPL for høyttalere og 115 dB SPL for subwoofer. Dette siden signalet på DVD/BD plata er av typen 0 dB FS. Lydtrykket fra sub ligger 10 dB høyere siden surrounddekoderen legger til 10 dB for LFE-kanalen.

M.a.o. så sikrer en slik kalibrering (i alle fall i teorien) at det relative lydnivået (MV) på din forsterker er i overenstemmelse med det absolutte referansenivået til filmindustrien når MV er satt til 0 dB.

Viktig! Det er dog verdt å merke seg at de fleste receivere/forsterkere, inkludert de fra Yamaha, benytter testtoner av typen -30 dB FS. Så dersom du skal foreta en manuell kalibrering av lydtrykket med testtoner fra din Yamaha, så må du kalibrere mot 75 dB SPL og ikke 85 dB SPL. Dette står også nevnt i manualen om du leter lenge nok

Newcomer acebase sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    --

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo et faktum at man på svært mange produkter får mer for pengene når et produkt produseres i større anntall, det er vel ikke optimistisk og tro at dette også gjelder recivere.

Recivere i langt større grad enn to kanals Preamper blir jo solgt i store anntall og er i forrhold til hifi å regne for allemannseie.

Jeg vurderer å bruke yamaha reciver som preamp i et for meg kostbart 2.2 system, prisklassen totalt sett rundt 100k, men grunnet at jeg strekker meg litt for langt på høytalerene blir det litt lite igjen til elektronikken.
    Har effekt, men da en preamp som har muligheten til å kjøre et 2,2 system er ganske skjelden kost og så er det jo en del fornuftige løsninger på recivere som kanskje kan bli nyttige vurderer jeg en slik.

Noen som har erfaringer med bruk av reciver som hjernen i et litt uproposjonalt system sån prismessig.?

Det er jo ofte sån at man føler det blir litt feil, men er det egentlig det?
    Få ting testes så ofte som recivere og om man skal tro testene så gjør de et kvantesprang for hver gang, og at man får utrolig mye for pengene hver eneste generasjon.

Skal lese ennå mer i denne tråden for å se om jeg finner det, men er også intressert i å finne ut om det egentlig er vesentlige forskjelder på 1900 og 3900 reciverene om man ser på preamp delen.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Daniel,

Ble litt forvirret av det du skrev om kalibrering, så jeg har utdypet min kommentar ved å editere mitt tidligere innlegg...

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av X3MHC
    Daniel,

Ble litt forvirret av det du skrev om kalibrering, så jeg har utdypet min kommentar ved å editere mitt tidligere innlegg...
    Hva forvirret deg da?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit:

Her ser det for meg ut som du blander sammen mastervolumet (MV) med det relative lydnivået bygget inn i testsignalet. Det er vel din 50 Hz sinus testtone som er ved -20 dB FS*, og ikke MV??? Antar du har MV ved 0 dB under kalibrering..?

*) FS (full scale) betyr noe sånt som at ingen deler av det relative lydnivået til signalet er høyere enn -20 dB

Poenget med kalibreringen av lydtrykket er jo å sikre at dette er lik absolutt referansenivå når MV er satt til 0 dB på din forsterker under avspilling av en DVD/BD.

Dersom testtonen er et -20 dB FS signal og høyttalerne kalibreres (ved MV=0) til 85 dB SPL ved å bruke nivåtrimmerne, så "sikrer" dette at en DVD/BD blir spilt av ved absolutt referansenivå. Lydtoppene du hører vil da være ved 105 dB SPL for høyttalere og 115 dB SPL for subwoofer. Dette siden signalet på DVD/BD plata er av typen 0 dB FS. Lydtrykket fra sub ligger 10 dB høyere siden surrounddekoderen legger til 10 dB for LFE-kanalen.

M.a.o. så sikrer en slik kalibrering (i alle fall i teorien) at det relative lydnivået (MV) på din forsterker er i overenstemmelse med det absolutte referansenivået til filmindustrien når MV er satt til 0 dB.

Viktig! Det er dog verdt å merke seg at de fleste receivere/forsterkere, inkludert de fra Yamaha, benytter testtoner av typen -30 dB FS. Så dersom du skal foreta en manuell kalibrering av lydtrykket med testtoner fra din Yamaha, så må du kalibrere mot 75 dB SPL og ikke 85 dB SPL. Dette står også nevnt i manualen om du leter lenge nok
    Sette ch level på 0 på sub i reciver og mastervolum på reciver til -20. Juterer deretter gain på sub til du måler 85db. Flagerborg kan sikkert utdype dette om du vil.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kort om manuell kalibrering av din Yamaha

For de som ønsker å foreta en manuell kalibrering av sin Yamaha receiver/forsterker, så kan dette gjøres på følgende måte (enkelt forklart):

1. Sørg for at komponentene i oppsettet ditt er tilstrekkelig varme før du starter å kalibrere
    2. Sett mastervolumet (MV) til 0 dB
    3. Sett alle nivåtrimmerne til -10 dB (min verdi)
    4. Bruk testtonen som er ved -30 dB FS til å kalibrere lydtrykket til 75 dB SPL ved å justere nivåtrimmeren for hver av høyttalerne (inkludert sub)

Det er generelt anbefalt å benytte et Radio Shack SPL-meter til dette formålet. Sett da måleintervallet til 70 dB, WEIGHTING til 'C' og RESPONSE til 'SLOW'.

Plasser SPL-meteret i lytteposisjonen ved ørehøyde (når sittende ) og orienter dette vertikalt (pekende oppover), eventuelt skrånet noe fremover, men ikke la det peke direkte mot noen av høyttalerne.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lipsync.

Trudde yamaha reciveren min skulle ordne opp i lipsync problemene mine, når jeg satt den på automatic var det vel, men neida.

Litt lei nå, å se at bilde å lyd ikke henger sammen, så vist det ikke ordner opp i problemet, er det noen som har andre forslag her hva "feilen" kan være?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sette ch level på 0 på sub i reciver og mastervolum på reciver til -20. Juterer deretter gain på sub til du måler 85db. Flagerborg kan sikkert utdype dette om du vil.
    ch level / nivåtrimmeren går jo ikke høyere enn 0 dB for sub/LFE, så dersom nivåtrimmeren ligger på 0 og du ikke har nådd 85 dB SPL, gitt et testsignal på -20 dB FS, så skjønner også jeg at man da må skru opp gainet på sub siden man ikke kommer lenger med nivåtrimmeren.

Men jeg ser frem til at Flagerborg skal forklare meg hvorfor MV skal settes til -20 og ikke til 0 under kalibrering, for det har du ikke lykkes med på noen måte :-P

Å matche et absolutt referansenivå mot et relativt referansenivå på -20 i stedet for mot 0 virker tullete, i alle fall inntil noen har forklart meg hvordan dette henger sammen. Er alltid interessert i å lære noe nytt

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Setter du MV -20 på reciver alle ch level til 0 og justerer gain på sub til 85db, så får du 105db ved MV 0 på reciver.
    Referansevolum for kalibrering.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kaliberer bare sub på denne måten. YPAO tar seg jo av resten.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Setter du MV -20 på reciver alle ch level til 0 og justerer gain på sub til 85db, så får du 105db ved MV 0 på reciver.
    Referansevolum for kalibrering.
    Ja, denne fremgangsmåten kan bare benyttes for subwoofer siden du ikke har en gainbryter på vanlige høyttalere.

MEN metoden din er bare korrekt dersom du benytter en testtone av typen 0 dB FS.

Hvis du benytter en testtone fra for eksempel testdisken til Avia, så er denne ved -20 dB FS under din kalibrering. Når du etter kalibrering til 85 dB spiller av den samme testtonen med MV=0, så vil testtonen vise 105 dB i lytteposisjon (siden du hadde MV=-20 under kalibrering).

MEN DVD/BD vil vise 125 dB i lytteposisjonen fordi signalet på en DVD/BD jo ikke er ved -20 dB FS, men ved 0 dB FS!!!

Edit: Siden det her er snakk om subwoofer, så vil du faktisk få 135 dB SPL i lytteposisjonen siden LFE-kanalen blir tilgodesett med + 10 dB av surrounddekoderen.

Faktisk er det slik at det eneste tilfellet hvor det er korrekt å sette MV=-20 under kalibrering, er nettopp når testtonen er et 0 dB FS signal! Dog kun om kalibreringen foregår ved 85 dB SPL. Hadde kalibreringen blitt gjort ved 105 dB SPL (for en 0 dB FS testtone), kunne MV vært satt til 0...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, denne fremgangsmåten kan bare benyttes for subwoofer siden du ikke har en gainbryter på vanlige høyttalere.

MEN metoden din er bare korrekt dersom du benytter en testtone av typen 0 dB FS.

Hvis du benytter en testtone fra for eksempel testdisken til Avia, så er denne ved -20 dB FS under din kalibrering. Når du etter kalibrering til 85 dB spiller av den samme testtonen med MV=0, så vil testtonen vise 105 dB i lytteposisjon (siden du hadde MV=-20 under kalibrering).

MEN DVD/BD vil vise 125 dB i lytteposisjonen fordi signalet på en DVD/BD jo ikke er ved -20 dB FS, men ved 0 dB FS!!!

Faktisk er det slik at det eneste tilfellet hvor det er korrekt å sette MV=-20 under kalibrering, er nettopp når testtonen er et 0 dB FS signal! Dog kun om kalibreringen foregår ved 85 dB SPL. Hadde kalibreringen blitt gjort ved 105 dB SPL, kunne MV vært satt til 0...
    Det er heller ikke snakk om annet en sub kalibrering heller, da Room EQ tar seg av resten.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vesentlige her er hvilken testtone du benytter; -20 dB FS eller 0 dB FS?

Husk også at eierne av en Yamaha receiver/forsterker ikke nødvendigvis har tilgang på testtoner for utenom de innebygd i receiveren/forsterkeren. Og da vil testtonen være ved -30 dB FS. Og følge ditt forslag i alle andre tilfeller enn med en testtone i 0 dB FS vil gi feil kalibrering av sub. I alle fall så langt jeg kan forstå.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Det vesentlige her er hvilken testtone du benytter; -20 dB FS eller 0 dB FS?

Husk også at eierne av en Yamaha receiver/forsterker ikke nødvendigvis har tilgang på testtoner for utenom de innebygd i receiveren/forsterkeren. Og da vil testtonen være ved -30 dB FS. Og følge ditt forslag i alle andre tilfeller enn med en testtone i 0 dB FS vil gi feil kalibrering av sub. I alle fall så langt jeg kan forstå.
    Kalibreringen av subbene mine ble gjort med min gamle Denon 3808. MV-20 på reciver og 0 på ch level. Akkurat som forklart tidligere. Fase på sub 2 ble justert i forhold til sub 1. Alt deles 80Hz og satt til small. Dermed ingen utfasing mellom Front og sub. Justerte ch level for sub på reciver til +2 for litt ekstra bass. Har nå fått Z7, Ikke rørt noe som helst på subbene. kjørt Auto-setup. Sub ble satt til 0 på ch level av YPAO. Det vil si at Denon og Yamaha gjorde dette likt . Testtonen som ble brukt er -20db. Testtoner laster du ned fra kringlyd - moro med lyd
    Hør med Roko eller Flageborg om du vil ha dette forklart annerledes.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av YNWA
    Lipsync.
    Trudde yamaha reciveren min skulle ordne opp i lipsync problemene mine, når jeg satt den på automatic var det vel, men neida.
    For at automatisk lip synch skal fungere er man vel avhengig av at alle komponentene (inkl. TV) har HDMI v 1.3 .

I motsatt fall må man justere lip synch manuelt i receiveren, og jeg fant at ca. 25 ms forsinkelse passet bra ift. min TV.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er forutsetningen, ja.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kalibreringen av subbene mine ble gjort med min gamle Denon 3808. MV-20 på reciver og 0 på ch level. Akkurat som forklart tidligere. Fase på sub 2 ble justert i forhold til sub 1. Alt deles 80Hz og satt til small. Dermed ingen utfasing mellom Front og sub. Justerte ch level for sub på reciver til +2 for litt ekstra bass. Har nå fått Z7, Ikke rørt noe som helst på subbene. kjørt Auto-setup. Sub ble satt til 0 på ch level av YPAO. Det vil si at Denon og Yamaha gjorde dette likt . Testtonen som ble brukt er -20db. Testtoner laster du ned fra kringlyd - moro med lyd
    Hør med Roko eller Flageborg om du vil ha dette forklart annerledes.
    Du benytter altså en ekstern testtone til å kalibrere sub og denne testtonen er ved -20 dB FS.

Da sier det seg selv at om du benytter et -20 dB FS signal for å kalibrere sub til 85 dB SPL ved MV satt til -20 dB, så vil et 0 dB FS signal (dvs. i prinsippet DVD/BD) gi 105 dB SPL ved MV=-20. Siden sub mottar LFE-signalet boostet med 10 dB, så vil du måle topper ved 115 dB SPL ved MV=-20.

Ved MV=0 vil du derfor måle 135 dB SPL fra sub i toppene. Ikke rart demoene til Kringlyd oppleves med høyt basstrykk..! Men om du forklarer dette riktig og jeg har forstått deg riktig, så er dette feil i forhold til den etablerte industristandarden.

Edit: Dvs. at lydtrykket fra sub vil være høyere enn 115 dB SPL i toppene ved avspilling av DVD/BD, altså høyere enn det absolutte referansenivået fastsatt for mastering av DVD/BD, og m.a.o. "not as the director intended"..!?

Håper noen hos Kringlyd kan kaste mere lys over dette for dette ble jeg nysgjerrig på!

Ellers antar jeg at Kringlyd benytter en RTA og ikke et SPL-meter ved kalibrering/integrering av subwoofer da det er en utfordring å kalibrere en sub korrekt med et SPL-meter p.g.a. formen til testtonen som benyttes for sub.

Siden du er hyggelig og oppgir dine kilder, kan jeg oppgi en av mine: System calibration

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    Det er jo et faktum at man på svært mange produkter får mer for pengene når et produkt produseres i større anntall, det er vel ikke optimistisk og tro at dette også gjelder recivere.

Recivere i langt større grad enn to kanals Preamper blir jo solgt i store anntall og er i forrhold til hifi å regne for allemannseie.

Jeg vurderer å bruke yamaha reciver som preamp i et for meg kostbart 2.2 system, prisklassen totalt sett rundt 100k, men grunnet at jeg strekker meg litt for langt på høytalerene blir det litt lite igjen til elektronikken.
    Har effekt, men da en preamp som har muligheten til å kjøre et 2,2 system er ganske skjelden kost og så er det jo en del fornuftige løsninger på recivere som kanskje kan bli nyttige vurderer jeg en slik.

Noen som har erfaringer med bruk av reciver som hjernen i et litt uproposjonalt system sån prismessig.?

Det er jo ofte sån at man føler det blir litt feil, men er det egentlig det?
    Få ting testes så ofte som recivere og om man skal tro testene så gjør de et kvantesprang for hver gang, og at man får utrolig mye for pengene hver eneste generasjon.

Skal lese ennå mer i denne tråden for å se om jeg finner det, men er også intressert i å finne ut om det egentlig er vesentlige forskjelder på 1900 og 3900 reciverene om man ser på preamp delen.
    Jeg har klokketro på dette også, bruker ikke fornuft men ørene som dommer, etter romkorreksjonens inntog i receivere har jeg virkelig fått stor glede av å bruke receiver som preamp, se på "minhifi" så kan du se utviklingen i anlegget mitt:-D

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,416
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Problem ved dekoding av HD-formater

I dag mottok jeg min nye RX-V3900, og leverte tilbake den jeg lånte. Ser ut som den nye jeg fikk har et issue ved dekoding av HD-lyd.

Ved Dolby True-HD får jeg bare knitrelyd fra alle høyttalerne. Receiver viser heller ikke "Dolby True-HD" i displayet. Hvis jeg setter filmen på pause og deretter play igjen vises "Dolby True-HD" sporadisk i displayet, men fortsatt uten lyd og heller ikke knitring.

Ved DTS HD-MSTR får jeg ikke lyd i det hele tatt, heller ikke knitring. Heller ikke her vises DTS HD MSTR i displayet.

Jeg vet dette fungerer i oppsettet mitt, da den forrige 3900 jeg hadde her ikke hadde noen problemer med dette. Har noen opplevd det samme? Alle innstillinger er også gjort riktig i receiver selvfølgelig, på samme måte som på den forrige. Kjedelig å ha fått et mandagsprodukt gitt...

Side 19 av 72 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 29 39 49 59 69 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •