Koble høytalerne til forsterkeren på suben.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer Cerwin sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Koble høytalerne til forsterkeren på suben.

Jeg har et par Cewin-Vega E-712 og en Eltax A-15.2R subwoofer. Forsterkeren min er en 5*100 watts Sony surroundforsterker.

Hva blir best av å koble høytalerne til forsterkeren på subwooferen, eller koble de direkte på Sony forsterkeren. Blir det noe forskjell i det hele tatt?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan ikke drive høyttalerne med subwoofer-forsterkeren. Eventuelle høynivå-utganger er kun brukt for passiv filtrering.

Konklusjon: Koble CVene til Surround-forsterkeren.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg har gjort nå er å koble høytalerne på "hi level out" utgangene på suben, mens forsterkeren er koblet til "hi level in" ingangen på suben.

Det funker fint, men den eneste grunnen til at jeg har gjort det slik, er pga. at kablene til høytalerne ikke rekker helt til Sony forsterkeren, derfor har jeg brukt suben som et slags "mellomledd".

Hva blir forskjellen på den koblingen jeg har gjort nå, og hvis jeg har koblet høytalerne direkte til Sony forsterkeren? Er det kanskje ikke lurt å koble høytalerne slik jeg har gjort?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du gjør slik du har koblet nå er å passivt filtrere vekk dypbassen (typisk under 80Hz) fra Cerwin Vega-høyttalerne. Denne bassen vil nå bli håndtert av subwooferen. Det letter jobben til surroundforsterkeren fordi den slipper å drive bassen under delefrekvensen.

Hvis høyttalerkablene er eneste forbindelse mellom surroundforsterkeren og subben, bør du stille inn surroundforsterkeren til "ingen subwoofer", siden den innstillingen gjelder lavnivå-signalutgangen til subwoofer. Ellers vil du miste LFE-kanalen i surroundsignalet. Forhåpentligvis vil da din forsterker fordele LFE-signalet til høyttalerutgangene.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I tillegg til koblingene jeg har beskrevet tidligere, har jeg også en koblet en subwooferkabel til Sony forsterkeren.

Hvordan skal jeg koble for å få best mulig resultat?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer litt an på hvordan subben er konstruert. Noen subber tar signaler fra alle innganger og mikser dem sammen, mens andre subber bare tar fra en av inngangene om gangen. Kjenner ikke subben din godt nok.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •