Hjelp til valg av surroundforsterker til Klipsch RF-82

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer ulyd sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til valg av surroundforsterker til Klipsch RF-82

Hei.

Jeg står på trappene til å kjøpe mitt første hjemmekinoanlegg, og er veldig i tvil i forhold til valg av forsterker. Har vært noen runder i her i Trondheim og hørt på forskjellige merker, og falt pladask for Klipsch :-D

Bruk vil være ca 50% film og 50% musikk.

Grunnet økonomi kommer jeg til å handle forsterker og fronthøyttalere i første omgang, og så supplere med surroundhøyttalere og sub etterhvert. Budsjettet mitt er i utgangspunktet ca 15.000, men kan strekkes noe. Jeg har vel egentlig bestemt meg for Klipsch RF-82 som fronter og leter nå etter en forsterker som passer min smak og lommebok. Har fått de demonstrert på en Marantz SR-6001, men den er litt for dyr. Har lest mye bra om Yamaha og Klipsch kombinasjonen her inne, og ser at mange er meget godt fornøyde. Har dog ikke hørt den kombinasjonen enda, men forstått det slik at Marantz og Yamaha ikke er veldig ulike i lyden. Yamaha er vel kanskje en tanke varmere og fetere?

Jeg hadde i utgangspunktet sett meg ut rx-v863, da rx-v1800 blir for dyr for meg. Men vil rx-v663 være et like godt valg? Kommer til å kjøpe en Samsung DB-P1500 eller tilsvarende som hovedkilde til film.

Eller bør jeg heller vurdere å legge penger i en rx-v1800 eller sr-6001?

Rotel har jeg hørt, men lyden fra Marantz appelerte bedre til meg. Syns Rotel ble litt skarp i toppen. Nå har jeg et relativt u-trenet hifi-øre, men smak er jo individuelt

Mvh,

Øyvind

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med H/K 255, se diskusjon i tråden til gompan. Så kjøper du en Parasound effekt til dem fra USA(Smart Electronic Products) og får NC2250 for under 8.000,-. Da kommer du under 15.000,- for godt forsterkeri.

H/K er jo kjent for god effekt fra før av, men RF-82 trenger en god effekt for å kjøres to the max.

Skal du bare ha surroundreciever først, så koster jo ikke AVR255 mer enn i underkant av 7 lapper. Strekker du litt på det da så har du jo fine greier?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer faktisk på det samme - er 663 et verdig alternativ til 863?

663 har nok HDMI-innganger, video-oppskalering behøver jeg ikke og jeg vil bruke to effektforsterkere til fronthøytalere og trenger da gjerne ikke det ekstra kruttet som er i 863.

861 og 663 koster omtrent det samme nå, hva ville dere ha kjøpt?

Newcomer ulyd sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    H/K kan jo såklart være et alternativ, men blir vanskelig å få hørt på i kombinasjon med Klipsch her i byen tror jeg. Jeg har ikke hatt H/K forsterker tidligere, men leser at en del her inne mener den blir litt skarp til Klipsch på musikk, selv om den er heftig på film. Jeg hører minst like mye på musikk som jeg ser på film, så det er viktig for meg å få i pose og sekk

Planen er å handle effektforsterker etterhvert når økonomien tillater det. og Parasound NC2250 står helt klart på lista over sterke kandidater. Men jeg er opptatt av å kjøpe en forsterker som også kan gi meg mye glede før den tid, og som er fremtidsrettet med tanke på teknologi. Det er ikke enkelt å velge.

Det jeg egentlig faller ned til er om rx-v863 er verdt prisforskjellen opp fra rx-v663. Eller om jeg heller bør se på rx-v1800, selv om den sprenger budsjettet mitt. Fordelen, slik jeg ser det, med å handle 663 nå er at økonomien i løpet av sommeren vil tillate kjøp av f.eks. Parasound nc2250. Da har jeg jo krefter nok i alle fall :-D

Gøy å planlegge.. men jaggu ikke lett å sammenligne og bestemme seg

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke vurdert å kjøpe noe brukt da? F.eks Yamaha RX-V1800 får du for mellom 7-8000 på bruktmarkedet nå.

Newcomer ulyd sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, jeg er ikke fremmed for tanken på å kjøpe brukt. Hverken høyttalere eller forsterker. Problemet er bare å ha tålmodighet nok til å vente til en kommer til salgs Har sett to stk til salgs så langt, den ene var solgt og den andre har jeg ikke fått svar på enda.

Jeg må vel innrømme at lysten på RX-V1800 er stor. Men er forskjellen fra 863 til 1800 merkbar for en "nybegynner" som meg? :-D

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marantz og Yamaha er de alternativene som gir den beste lyden

Newcomer ulyd sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått med meg at mange er fornøyd med kombinasjonen Klipsch og Yamaha. Og gleder meg som en unge å få høyttalerne og forsterker i hus, uansett om det skulle bli Marantz eller Yamaha

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •