Hegel H200 vs NAD M3 til Mentor 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer -Tor- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hegel H200 vs NAD M3 til Mentor 6

Håper jeg kan få noen tips og råd til en god stereoforsterker til Mentor 6. Av dem jeg har vurdert er NAD M3 og Hegel H200, men er veldig usikker på hva som passer best til Mentor 6. Harr ikke bestemt meg eller låst meg til noe bestemt merke, men det enest kravet jeg har er et budsjett på maks 30k og den må ikke overskrides (Som fruen i huset har sagt

I dag har jeg en NAD Reciver T-765 og NAD DVD T-585. i min hjemmekino, samt mentor vokal som senter og metor 1 som bakhøytaler og har en SVS PB-12 SUB. Føler at i film så fungere dette bra men i stereo så fungere det meget dårlig. Synes det mangler litt trykk og strammer bass i stereo og at diskanten kan være litt for lyst til tider.

Mitt lydbilde som jeg prøver å finne er et bilde som spiller musikk med en klarhet (Men ikke for analytisk) Man skal føle at når man sitter å lytter til musikk så skal hele rommet fylles med god lyd, med stram bass, liker og diskant men ikke skrikende diskant. Føler at mentor 6 kan til tider være det på enkelte låter. Men det skal ikke være at lydbilde føles tilbaketrukket eller grøtet, om man kan si det sånn. Heller mer oppløst og klar lyd.

Så takker for all tips/råd jeg kan få da jeg ikke har så stor erfaring, men jeg vet hvordan mitt lydbilde skal være, men det er å finne det da :-|

Mvh

Tor

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel... Hvis du skal ha dette integrert i hjemmekinoen, så er jo egentlig Hegel H200 eneste alternativ da NAD M3 ikke har prosessor-inngang.
    Man kan riktignok koble inn på linje-innganger, men da vil du få to volumkontroller, og siden du har NAD fra før, vil begge økes når du skrur opp/ned.. Så det blir veldig tungvint! :-)

Hva med å bytte ut M3-alternativet med M15 ? Den leverer fantastisk på musikk den og! Ser man bort fra balanserte innganger, ligger den nok på linje med M3. (Men er bare pre da... Men når du har solgt T765, så har du mer penger å bruke på effekt! ;-))

Han jeg kjøpte M15 av, hadde M15 og M25 (koster 37,5 nytt) på Mentor 6, og det låt ikke mindre enn imponerende. (Hvis man liker lydsignaturen)

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    Vel... Hvis du skal ha dette integrert i hjemmekinoen, så er jo egentlig Hegel H200 eneste alternativ da NAD M3 ikke har prosessor-inngang.
    Man kan riktignok koble inn på linje-innganger, men da vil du få to volumkontroller, og siden du har NAD fra før, vil begge økes når du skrur opp/ned.. Så det blir veldig tungvint! :-)

Hva med å bytte ut M3-alternativet med M15 ? Den leverer fantastisk på musikk den og! Ser man bort fra balanserte innganger, ligger den nok på linje med M3. (Men er bare pre da... Men når du har solgt T765, så har du mer penger å bruke på effekt! ;-))

Han jeg kjøpte M15 av, hadde M15 og M25 (koster 37,5 nytt) på Mentor 6, og det låt ikke mindre enn imponerende. (Hvis man liker lydsignaturen)

Så man kan ikke koble reciveren NAD T-765 til NAD M3 som pre-out og kun bruke fjernkontrollen til recveren til å styre voumet med ? Som sagt så har jeg ikke så mye erfaring.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville sett på den NYE Electrocompaniet sin ECI-5 jeg. Veldig bra sak det her. Men de du nevner er veldig gode de og, men med veldig forkjellig lyd.. smaken avgjør.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Masters serien på Mentor fungerer veldig bra. Vedig engasjerende og 'lett å like'. Aldri kjedelig, aldri masete. Enten det er M3 eller M15/M25. M15 er jo blirr grisebillig nå også. Selg receiveren din, og kjøp M25/M15 komboen, så er du der du trenge å være. Biamp frontene og kos deg med vellyd i årevis.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av -Tor-
    Så man kan ikke koble reciveren NAD T-765 til NAD M3 som pre-out og kun bruke fjernkontrollen til recveren til å styre voumet med ? Som sagt så har jeg ikke så mye erfaring.

jo det er vel utvendig inngang til effekttrinnet på M3, men da vil du fortsatt bruke forforsterkeren i T765 og måtte koble alle komponenter inn på recieveren.
    da mister du litt av poenget med M3, og da ville jeg MYE heller vurdert M25(7kanals effekttrinnet) og bi-ampet 4 av kanalene til frontene, og brukt de 3 andre på senter og surround. :-)

så da føler jeg alternativene dine er M25 istedet for M3, og Hegel H200. :-)

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    jo det er vel utvendig inngang til effekttrinnet på M3, men da vil du fortsatt bruke forforsterkeren i T765 og måtte koble alle komponenter inn på recieveren.
    da mister du litt av poenget med M3, og da ville jeg MYE heller vurdert M25(7kanals effekttrinnet) og bi-ampet 4 av kanalene til frontene, og brukt de 3 andre på senter og surround. :-)

så da føler jeg alternativene dine er M25 istedet for M3, og Hegel H200. :-)
    Takker så mye for gode råd, men trenger jeg M25/7 kanals effekttrinn når jeg bare skal få bedre lyd i stereo. Skulle tro at receiveren min NAD T-765 skulle greit drive centeren og bakhøytalene godt nok? Men det kan jo hende at jeg tenker feil her da

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    trenger og trenger... hvis du i første omgang var villig til å

bruke 25k på M3 og "bare" få effektbiten av denne, ville jeg heller brukt 25k på M25 og fått 2x160w på frontene, samt fått hevet lydbildet på de resterende tre høytalerne.. :-)

men tror da egentlig Hegel H200 er det du er ute etter. :-)

(eller kanskje det egentlig er Parasound A21 du er ute etter ?! :-p)

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger en integrert forsterker med prosessor inngang. Da kobler du f.eks. cd spiller til den integrerte og spiller som helt vanlig stereo. Dine fronter er koblet til den integrerte.
    Når du ser film velger du prosessor inngangen på den integrerte og denne vil nå drive dine fronter ved film.
    Ved å bruke søke funksjonen her kan du finde en tråd med en liste over forsterkere med prosessor inngang.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser nå mer på det som å 'ofre' surroundlyden med receiver istedet for å heve stereolyden med stereoforsterker. Ta turen bort til vestlandet så skal du få en demo.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja nå sitter jeg lytter til min nye Hegel H200, sammen med mine mentor 6 og må si at det låter meget bra. Var litt redd for at den skulle bli for lys i diskanten men det ble den ikke.

Så den skuffer ikke i det hele tatt:-D

Mvh

Tor

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback