Blir ikke klok... Høyttalere: "4 ohm eller 8 ohm" Forsterker: 4/8 ohm...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Red face Blir ikke klok... Høyttalere: "4 ohm eller 8 ohm" Forsterker: 4/8 ohm...

Heisann

jeg sliter med forstå noe.

Jeg satt og så XTZ sin nettside for XTZ 99.26 høyttalere (de har jeg). Link: XTZ | Små- & Stativhögtalare • 99.26
    Der står det:
    Impedans: 4-8 ohm
    Så husket jeg en venn bablet om at forsterkeren hans kjørte på "en annen ohm også fikk lyden et løft!" og sjekket nettsiden til min integrerte forsterker. Link: Cambridge Audio
    Og der står det:
    Power Output: 75 watts into 8 Ohms
    120 watts into 4 Ohms
    Input Impedance: 47k Ohms
    Loudspeaker Impedance: 4 to 8 Ohms

Har jeg skjønt det rett: Jeg kan sette høyttalerene til 4 ohm (som jeg ikke aner hvordan i H jeg gjør hehe) også sette forsterkeren til 4 ohm (det finner jeg sikkert i bruksanvisningen) - også har jeg 120W å rutte med, enn pinglete 75W jeg har akkurat nå?

Hjelp... Hvis dette er tilfellet så er det jo kurrant, da får jeg 45W mer og mer punch... Da beholder jeg min integrerte (hadde tenkt å selge den)... Men hvis det ikke betyr noen ting med disse ohm greiene og watt greiene og forsterkern fortsatt vil slite, så er det bra om noen sier i fra - for jeg blir ikke klok av å lese på nett om dette (eller på tidligere ohm poster her på dette forumet).

Takk, mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal vi se.....

Oppgitt ohm (motstand) på høyttalere bare indikerer om den er tungdreven. Egentlig varierer motstanden mye etter hvor høye og lave toner man måler med. 4 -6 ohm nominelt betyr at den trekker ganske mye strøm. Og i tillegg så er den oppgitt til bare 88db i følsomhet. Det betyr at den trenger mer effekt for å spille like høyt enn en som er oppgitt til f.eks 90db.

Dermed er dine høyttalere ganske så tungdrevne (vanlig for små høyttalere). Forsterkeren er oppgitt til 75w i 8 ohm. Det er ikke mye, men det som virkelig betyr noe er hvor mye strøm den kan trekke. Det er vanskeligere å finne ut av. Det beste er å prøve det ut. Er det for lite strøm på ønsket maksimalt volum vil bassen låte daff og tam. Ikke så mye trøkk. Jeg er skeptisk til kombinasjonen. Men det vil jo også avhenge av hvor høyt du spiller.

Du kan ikke stille inn motstand på høyttalerene og vanlige forsterkere har ikke slike innstillinger (i allefall ikke stereoforsterkere).

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er feil kombinasjon. Jeg hadde noen andre høyttalere før disse. Det var hele tiden planlagt å kjøpe XTZene, skrape sammen spenn og kjøpe en kraftig forsterker.

Kan spørre littegranne annerledes: Hva taper/vinner jeg på å sette både høyttalere og forsterker til 4 ohm? Lydkvalitet? Levetid på forsterkeren (dette kan være et dumt spørsmål, klar over det, men en bilmotor kverkes før hvis man drar flere krefter ut av den)?

Altså, forsterkerbytte er innen sikte uansett - jeg bare lurer på hva jeg vinner av å gjøre dette "ohm byttet".

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom en edit imens

Levetiden? Tja.. 20 år eller mer kanskje... Ikke noe å tenke på alså . Men alt kan jo gå istykker. Når som helst!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det står da i signaturen din at du har et Rotel effektforsterker ..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, den er på vei i posten. Som sagt, klarer jeg meg med Cambridgen så trenger jeg ikke mer - da havner Rotelen på bruktmarkedet.

Men det ser ut som at jeg får bruk for Rotelen likevel.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg vet så kan man ikke og ei heller skal man stille in forsterkeren til 4 omh eller 8 ohm. Cambridge spesifiserer bare hvilken effekt den gir ved en last på 4 ohm og en last på 8 ohm, detter varierer fra høyttaler til høyttaler og fra frekvens til frekvens. Jeg tror heller ikke du kan bytte mellom 4 ohm og 8 ohm på høyttaleren din, det er i allefall ikke vanlig da dette ville blitt ganske komplisert med følger som bytte mellom paralellkobling og seriekobling og forskjellige delefiltere, altså det ville blitt en helt annen høyttaler.

Er det kun når du spiller høyt du synes det er for lite bass, eller også når du spiller lavt? Er det også på lave volum så bør du bare stille opp basse, da det sannsnyligvis ikke er forsterkeren som er for svak, men ldsignaturen til cambrige som er en tilbaketrukken, men fortsatt definert bass.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er oHm instillinger fullt mulig på f.eks Yamaha:
    "Om 4 eller 6oHms høyttalere skal benyttes, sørg for å sette SP-IMP til 6oHm-min FØR receiveren brukes." (s.30 i manualen)

Jeg vil tro det er flere merker som har denne muligheten.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er også fult mulig på Onkyo sine stereo reciverer og surround recievere.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig det at det er flere recivere som har en slik innstilling at man velger feks mellom 4, 6 eler 8 ohm. Vet ikke helt hva dette gjør med forsterkeren om det feks endrer utgangsimpedansen, noen som vet? Uansett så blir lasten fra høyttaleren den samme, det er ikke slikt at denne endres ¨på magisk vis når man endrer på forsterker.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja Herminator, det var på en Pioneer reciever han kompisen min hadde fikset innstillingene - hvorav påstanden om lydløftet.

Forsterkern min er sikkert altfor svak. Jeg må høyt i volum for å få ordentlig lyd og bassen er ca. fraværende før lydvolumet har passert halvt... Stemmene sliter også under actionscener i film.

Jaja får satse på at Rotelen hjelper da :razz: Hvis ikke har jeg ingen valg enn å se på alternativet med å si adjø til alt av komponenter og få inn noe større og sterkere

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du må spille høyt for å få ordentlig lyd så er nok ikke forsterkeren for svak, men heller en dårlig match til høyttalerene. Cambridge kan ha litt kjedelig lyd med lite bass, det er slik lydfilosofien deres er. Cambridge skal ha engelsk lyd, der det er litt skjult bass, klar og varm mellomtone og myk diskant eller noe sånt...

Hadde samme problem som deg med mine dynavoice f6 og min cambridge, men m65 er en mye bedre match og jeg har nå mere av alt selv på lavere volum.(dine gamle sorte står forsåvidt enda i eskene hehe)

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen amper, som feks Yamaha og Pioneer har beskyttelse mot kortslutning, og dersom lasten går under feks 6ohm, vil ampen lese det som en kortslutning, og kutte for å unngå skade.

Eldre pioneer receivere var vanskelige å parre med Mission husker jeg, og Patos. Jeg hadde Patos selv, og måtte handle Yamaha for å få en som taklet 4ohms impedans. Spurte Erling Sperre (i Pioneer Norge) om dette for noen år siden, og da sa han at Pioneer's høyttalere hadde alle nominell impedans på 8ohm, så hvorfor lage amper som var stabile med mye lavere laster?

Jeg kjøpte som sagt Yamaha (RXV-800) etter dette.

Kan legge til at lasten i en høyttaler (motstand i ohm) ikke er en gitt verdi, men vil variere. Derfor oppgis det nominell motstand, som er det den har generelt.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skjønner. Nå begynner jeg å forstå litt mer av dette.

Er vel som Herminator sier et dårlig match.

Intermediate Mute sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har mulighet til å sette forsterkeren til 4ohm så gjør det hvis høyttalerene oppgis til 4ohm. Macintosh har mulighet for å tappe 2,4,8 ohm. En fyr sprengte B&W 801 gang på gang med 502 tror jeg det var. Han koblet til ved 8ohms tappene og spillte i vei. Disse har jo 15" element og drar ned mot 2ohm. Når han byttet tapp satt det som en kule. Nå er Macintosh noe spesielt, men hvis du kan fortelle forsterkeren at den vil få en tung last så gjør det:!:

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg vet kan det ikke stilles inn på cambridgen, ikke trengs det heller da den tåler laster ned til 4 ohm, sikkert litt lavere også. Min 540r driver m65 som er nede i 2,8 ohm fra ca 80-200hz, dette i kombinasjon med en bratt fasegrad utjgør en tung last. Nå er ikke jeg helt kjent med fasegrader, men snickers-is har snakket litt om dette... Veldig mye god teori fra snickers-is her inne.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Hvis du må spille høyt for å få ordentlig lyd så er nok ikke forsterkeren for svak, men heller en dårlig match til høyttalerene.

Det tror jeg også uten at jeg kjenner produktene selv. Det er kvalitet som betyr noe så lenge du har nok effekt til ditt bruk. Husk at vi snakker om laveste prisklasse her og dermed ikke kan forvente all verden. Du får heller ikke dyp bass fra små høyttalere og kan dermed virke slanke i lyden.

Å bruke bare forforsterkeren til en integrert er vel ikke så fornuftig? Hadde det ikke vært smartere å kjøpe en integrert som har en lyd som passer høyttalerne bedre? Og med mer effekt? Jeg synes å huske at noen beskriver Cambrigde som slank/tynn i lyden.

Cambridge skal ha engelsk lyd, der det er litt skjult bass, klar og varm mellomtone og myk diskant eller noe sånt...
    Skjult bass? Hvem vil tune dem slik? Varm? Myk? Engelske produkter er vel heller kjent for høy kvalitet og nøytral lyd?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe hvis du tror XTZene er kompakthøyttalere som ikke kan produsere bass, tar du feil - for de trykker mer enn mine gamle gulvhøyttalere med 2 x 6,5 tommere

Kan ikke forvente all verden nei, men jeg hadde B&W DM685 før disse og det var en perfekt match for det spilte høyt, spilte klart og rent og bassen var ganske akseptabel.

Dumme tørste nye høyttalere :razz:

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Det tror jeg også uten at jeg kjenner produktene selv. Det er kvalitet som betyr noe så lenge du har nok effekt til ditt bruk. Husk at vi snakker om laveste prisklasse her og dermed ikke kan forvente all verden. Du får heller ikke dyp bass fra små høyttalere og kan dermed virke slanke i lyden.

Å bruke bare forforsterkeren til en integrert er vel ikke så fornuftig? Hadde det ikke vært smartere å kjøpe en integrert som har en lyd som passer høyttalerne bedre? Og med mer effekt? Jeg synes å huske at noen beskriver Cambrigde som slank/tynn i lyden.

Skjult bass? Hvem vil tune dem slik? Varm? Myk? Engelske produkter er vel heller kjent for høy kvalitet og nøytral lyd?
    Nå er vel ikke de XTZ de billigste høyttalerne heller, men du tenkte kanskje på forsterkeren?

Vle ikke skjult bass, men litt tilbaketrukken, men fortsatt definert. Cambridge er ikke noe party anlegg med boomboom bass.

Nå er ikke jeg audifil og ikke har jeg hatt så mye produkter heller, men etter det jeg har lest så er ikke engelsk lyd så nøytral, det er vel egentlig få produkter som er helt nøytrale? Men samme kan det være, høres ut som de xtz'ene ikke er en god match til cambridge, eller evt rommet+++....

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mm...