NAD T742 VS. Marantz SR4300

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Active Viks sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

NAD T742 VS. Marantz SR4300

Hei folkens!

Jeg har et spørsmål angående reciever-valg.
    Har tenkt meg å kjøpe en ny reciever, Marantz SR4300 eller NAD T742 (begge to har samme pris). Høytallere som skal brukes er: Cerwin Vega V-6F (front), V-6F (bak), V-5C (senter/baksenter) og ingen subwoofer (ikke nå ivertfall).
    Hvilken av de forsterkere er bedre? NAD har jo 5x50"NAD"-Watt, mens Marantz har 6X80W (er det ærlige watt eller ikke, forresten?). Også om NAD skal gi mer bass og total lydtrykk enn Marantz?

Det høres spennende ut å ha en ekstra kanal (6.1) med Marantz, om det er noen mulighet å bruke alle kaneler samtidig ved stereoavspilling?

Og det siste alternativet er Cambridge Audio 540R, kanskje? Har noen av dere erfaringer med den?

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: NAD T742 VS. Marantz SR4300

Sitat Opprinnelig postet av Vik's
    Det høres spennende ut å ha en ekstra kanal (6.1) med Marantz, om det er noen mulighet å bruke alle kaneler samtidig ved stereoavspilling?
    De fleste surroundforsterkere har surroundprosesserering som omgjør et stereosignal til flerkanalssignal, Marantz også. Noen synes det er et pluss, andre mener dette er voldtekt av lyden. :? I alle fall synes jeg at PLII gjør en mye bedre jobb med signalet enn hva Pro Logic tidligere greide. Da hørtes det ut som du satt i en flyhangar, uansett PL-innstilling

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er allmenn kjent at NAD-watt er virkelige kvalitetswatt, men at det er bedre enn 80 marantz watt er vell heller litt tvilsomt. Jeg ville valgt marantz, men det blir vel opptil hver enkelt.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begge disse er kjent for litt problemer med kvalitetskontroll. Uansett hvilken du velger, bruk første uka til å presse den litt, og se hvor godt du liker hva du hører.

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marantz problemer med kvalitetskontroll?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare de aller billigste receiverne, de suser litt mer en de burde. Det er riktignok alt jeg kan si av egen erfaring, men jeg har også blitt advart mot de billigere Marantzene av andre. Merket generelt er det neppe noen problem (håper da iallefall det, da jeg sterkt vurderer en 5400OSE),

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På de billigste modellene må man vel uansett inngå kompromier.. Men susing kan være utrolig irriterende ja ....

Mvh

Active Viks sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest en del omtaler om både NAD T742 og Marantz SR4300, så var det at NAD gir 105 (1 kHz, 0,7%, 8 Ohm) og Marantz gir 106W (1 kHz, 0,7%, 8 Ohm)... Nesten samme det... Bortsett fra at Marantz har en kanal ekstra.

Jeg kan prøve Cerwin Vega høytallere med NAD og Cambridge (hifi klubben), men ikke med Marantz (hifi-center) :?, så det er liksom umuligt å sammenligne direkte.

Men hvilken av de kommer til å spille bedre uten subwoofer (med DVD-filmer)? Noen som har flere kommentarer om Marantz?

Og så er det et spørsmål om fj.kontrollere: jeg vet at NAD T742 sin kan bare styre selve AV-receiver og NAD DVD-spillere, men ingenting om Marantz 4300 eller Cambridge 540R. Noen som vet om de har fj.kontroll som kan styre andre merker også?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha bass i de lavere prisklassene er NAD din venn.

Intermediate Christian sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    626
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Bare de aller billigste receiverne, de suser litt mer en de burde. Det er riktignok alt jeg kan si av egen erfaring, men jeg har også blitt advart mot de billigere Marantzene av andre. Merket generelt er det neppe noen problem (håper da iallefall det, da jeg sterkt vurderer en 5400OSE),
    har en sr5300 selv. den suser ingenting.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er kanskje bare 4400 det gjelder da. Eller at eksemplatet jeg testet ikke var helt feilfritt.

Active Viks sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker alle for svar!

Har fortsatt litt kaos i hode. Men må nok prøve den beste metoden: "go and listen to it"

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •