Trenger hjelp til valg av stereokomponenter - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 69
    Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Egon
    Har du vurdert kl. D? Mener det var Snickers-isen som skrev et innlegg her for lenge siden om at Dynaudio gjerne låt bra med kl. D og store transistorforsterkere og mere slankt med kl. A... Prøv et søk etter Dynaudio.. sto i en av de trådene.
    Har ikke tenkt på Kl. D siden så mange her inne på forumet misliker Klasse D forsterkere.

Har nå sendt Snickers-is en pm ang kl D. var for mye å se igjennom :P

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville helt klart testa Vincenten før A23, jeg hadde A21 og var ikke fornøyd. Den leverte rett og slett ikke nok power til Polk Audio LSi15 eller Gallo Ref. 3.1, dvs at den klarte i hvertfall ikke å holde kontroll ved litt pådrag. Ellers syns jeg lyden var merklig, tynn i bassen, svak nedre mellomtone, noe mer fokusert på øvre mellomtone og oppløsning..

Jeg vil gå så langt som å si at en 10-15år gammel Aragon 4004MKII jeg hadde fungerte langt bedre, foruten om litt brom fra trafo og en vanvittig varmegang. Den hadde i hvertfall strømreserver A21 bare kunne drømme om...

Nå bruker jeg Usher, og er veldig fornøyd med det! :-D

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gorg
    Har ikke tenkt på Kl. D siden så mange her inne på forumet misliker Klasse D forsterkere.

Har nå sendt Snickers-is en pm ang kl D. var for mye å se igjennom :P
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Disse Dynaudioene har det med å oppføre seg annerledes enn det meste annet. For eksempel låter de slankt på McIntosh og svakere rørprodukter, mens de gir mer fart i bunnen på klasse D og svært kraftige transistorsaker. På de fleste andre høyttalerkonstruksjoner slår dette ut omtrent stikk motsatt. Derfor bør du ha dette i bakhodet når du lytter til andres erfaringer med forsterkere som de ikke har hørt på Dynaudio.
    Dynaudioene det refereres til er Focus 220.

Tråden i sin helhet finner du her: http://avforum.no/forum/receivere-fo...cus-220-a.html

Sitat Opprinnelig postet av G|zO
    Jeg ville helt klart testa Vincenten før A23, jeg hadde A21 og var ikke fornøyd. Den leverte rett og slett ikke nok power til Polk Audio LSi15 eller Gallo Ref. 3.1, dvs at den klarte i hvertfall ikke å holde kontroll ved litt pådrag. Ellers syns jeg lyden var merklig, tynn i bassen, svak nedre mellomtone, noe mer fokusert på øvre mellomtone og oppløsning..
    Hm.. Burde få testet LSI15 skjønner jeg.. Vurderer som jeg skrev på PM disse og Parasound. Har testet RTI, hvordan er den i forhold? Syns ikke den var tynn i bassen hvertfall..

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynaudioene det refereres til er Focus 220.

Tråden i sin helhet finner du her: http://avforum.no/forum/receivere-fo...cus-220-a.html

Hm.. Burde få testet LSI15 skjønner jeg.. Vurderer som jeg skrev på PM disse og Parasound. Har testet RTI, hvordan er den i forhold? Syns ikke den var tynn i bassen hvertfall..
    Focus 220 er jo noe lik 140.

Imellomtiden har jeg sett på Vincent SP-331, som Akto sier har en varm klang og er mindre skarp i diskanten imotsetning til andre amper fra Vincent.

Muligens er dette en god match, den har fått mye ros hos bladet "the absolute sound".

eventuelt en SP 331 mk

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Polk Audio er på ingen måte tynn i bunn, men Parasound klarte ikke levere bunndrag i forhold til andre ting jeg har testet. Etter det jeg har hørt fra andre, leverer New Classic en helt annen lydsignatur som jeg trur vil passe langt bedre en Halo..

Har ikke hørt RTI selv, men ifølge andre skal LSi være en langt bedre og mer komplett høytaler på alle områder...

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herregud, nå blir det mye att og fram..

Fikk lyst til å slå til på XA8800MNE.. :P

Kan iallefall si at det enten blir XA8800MNE eller Vincent SP 331. evt kanskje to SP331?? regner med at man kan biampe den?

Bare en ting jeg lurer på dersom jeg skal ha de stående underst i racket, vil varmen kunne bøye trevirket???

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt så går det fort i svingene her..

Leste litt om strømforbruket til A og AB og det er jo relativt høyt..

Hvordan er forbruket til klasse D (ICE), og har dere noen forslag til klasse D forsterkere maks 15000kr ?

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt så går det fort i svingene her..

Leste litt om strømforbruket til A og AB og det er jo relativt høyt..

Hvordan er forbruket til klasse D (ICE), og har dere noen forslag til klasse D forsterkere maks 15000kr ?
    Kl. D skal jo ha en mye høyere effektivitetsgrad enn kl. A og blir ikke så varme..

Forslag:

Siden Snickers var nevnt: Oberon. Lyngdorf SDA2175 - Devilej driver vel og tester den på Focal.. Jeg har ikke testet noen av de, annet enn litt prøvelytting av Lyngdorf på HFK.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har blitt noen endringer i planene:

Blir ikke Pioneer reciever, men HK AVR 255. Dette frigjør litt cash.

Har så vannvittig lyst på Vincent, tenker bare på det, ikke så mye annet egentlig.

Nå tror jeg SP 993 ligger godt ann til å ta over!

En ting jeg lurer på, tror jeg kanskje tar feil..

Strømforbruk på denne er satt til 1k Watt. la oss si at strømprisen blir 25 øre uten at jeg vet det sikkert (spørs hvor jeg blir boende).
    24timer x 365 dager = 8760x0.25øre = 2190 kr. er dette riktig, virker som det skal være mer.. hmm..

2200 kr i året i strøm på denne er vel ikke så ille, blir vel neppe stående på mer enn 30 % av året evt mindre.. ???

Var litt redd for at strømforbruket skulle være så voldsomt med klasse A forsterker.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du er bekymret for strømregningen kjøper du klasse D hvor effektiviteten er ca. 95 %....
    Strømforbruket til en ekte klasse A er jo høyt, den kjører jo på full guffe hele tiden.

Tror du må endre dine prioriteringer litt, vil du ha klasse A da vet du jo at den må ha litt luft rundt seg og at temperaturen på den vil ligge rundt de 60 grader.

Dine Dynaudio blir så mye bedre med masser av god klasse A effekt bak de.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Hvis du er bekymret for strømregningen kjøper du klasse D hvor effektiviteten er ca. 95 %....
    Strømforbruket til en ekte klasse A er jo høyt, den kjører jo på full guffe hele tiden.

Tror du må endre dine prioriteringer litt, vil du ha klasse A da vet du jo at den må ha litt luft rundt seg og at temperaturen på den vil ligge rundt de 60 grader.

Dine Dynaudio blir så mye bedre med masser av god klasse A effekt bak de.
    Hva mener du?

Dette er jo en AB forsterker, og blir sikkert varm den. Har ordnet meg en plattform som forsterkeren skal stå på vedsiden av racket, så luft får den.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay, 50 watt klasse A da.....men det er også veldig mye altså.
    audiophile.no
    Jeg personlig tenker ikke så mye strømforbruk når jeg kjøper forsterker.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay, 50 watt klasse A da.....men det er også veldig mye altså.
    audiophile.no
    Jeg personlig tenker ikke så mye strømforbruk når jeg kjøper forsterker.
    Leste en tråd om strømforbruk og ble litt bekymret

Men etter å ha regnet litt er jeg lite bekymret.. er verdt det (hvis regnestykket stemmer da)

Audiophile linken går bare til audiophile.no

Leste at klasse AB var fastere i bassen enn klasse A, så er ikke sikker på om jeg vil ha et rent klasse A trinn.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merkelige ting du leser, hvor har du lest det om bassen og klasse A ??
    audiophile.no
    Virker som om du er veldig skeptisk til det meste. Da må du først høre sakene før du kjøper.....
    2 x 50 watt klasse A er et kraftverk i seg selv, bass krever enormt med effekt....

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merkelige ting du leser, hvor har du lest det om bassen og klasse A ??
    audiophile.no
    Virker som om du er veldig skeptisk til det meste. Da må du først høre sakene før du kjøper.....
    2 x 50 watt klasse A er et kraftverk i seg selv, bass krever enormt med effekt....
    Heheh

Som jeg har tidligere forklart bor jeg uheldig iforhold til å teste produkter.. :|

Jeg leste det i en test av SP-995 hos Hifi4All.dk
    Ved skift mellem Kl. A/B og ren kl. A var der kun lille forskel. Lyden blev en anelse blødere ved kl. A drift, hvilket også betød tab af præcision. Tingene stod ikke længere så knivskarpt i lydbilledet som ved kl. A/B drift. Den fordel, som SP-995 havde i forhold til den gamle reference, var ikke længere så klar og tydelig. Jeg må indrømme, at jeg foretrækker Kl. A/B drift, og så sparer jeg også noget strøm, selv om det ikke har nogen indflydelse på min vurdering af lyden.
    Blir nok helt sikkert kjempefornøyd med SP 993 uansett. Om ikke noe forutsett skjer vil denne bli sjef i stua mi.

Har sett over budsjettet, og denne passer fint.

EDIT;

Stryk det jeg sa om bassen!!

Så mye som foregår i hodet mitt for tiden, blandet to ting..
    Ubalansert vs Balansert var det som gjorde forskjellen på bassen på SP-995.

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, Vincent SP-993 er en helt sjef amp.

Anlegget mitt står pt dessverre nedpakket da jeg for øyeblikket er i en litt uheldig bosituasjon. Derfor har jeg heller ikke hatt anledning til å skaffe nye høytalere.
    For la det være sagt: Primare, Vincent og små B&W er IKKE noen god kombo. Diskanten blir altfor fremtredende i et lite dempet rom, dog fikk de veldig punch i bassen. Nye høytalere kommer straks jeg finner et nytt sted å bo.

MEN: Vincenten har også blitt testet sammen med Tact og Vienna Accustic Grand Bethoven. Det er det vi kan kalle en meget heldig kombo. Og akkurat nå er den koblet opp med Yamaha amp (husker ikke modellen) og diy høytalere (pearless-basert), også her en god kombo.

To ting jeg har notert meg med den: De grønne lysene i displayet er latterlig stygge OG irriternde. Heldigvis kan man slå de av.
    Min amp en en liten tomgangshumming. Egentlig ikke noe sjenerende spør du meg, men det er verdt å vite.
    Den blir varm, men ut fra hvor du bor trengs det vel litt ekstra varme ca. åtte måneder i året. Eller tar jeg feil?

HTterminalene er SVÆRE og bruker du spader kan det være du må skifte disse.

Så mitt så langt svært beskjedne inntrykk er at ampen i seg selv er temmelig nøytral, dog med masse dynamikk. En skikkelig sak som JEG har tenkt å ha lenge. Det blir nok komponentene rundt som blir skiftet i jakten på god-lyden.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    Joda, Vincent SP-993 er en helt sjef amp.

Anlegget mitt står pt dessverre nedpakket da jeg for øyeblikket er i en litt uheldig bosituasjon. Derfor har jeg heller ikke hatt anledning til å skaffe nye høytalere.
    For la det være sagt: Primare, Vincent og små B&W er IKKE noen god kombo. Diskanten blir altfor fremtredende i et lite dempet rom, dog fikk de veldig punch i bassen. Nye høytalere kommer straks jeg finner et nytt sted å bo.

MEN: Vincenten har også blitt testet sammen med Tact og Vienna Accustic Grand Bethoven. Det er det vi kan kalle en meget heldig kombo. Og akkurat nå er den koblet opp med Yamaha amp (husker ikke modellen) og diy høytalere (pearless-basert), også her en god kombo.

To ting jeg har notert meg med den: De grønne lysene i displayet er latterlig stygge OG irriternde. Heldigvis kan man slå de av.
    Min amp en en liten tomgangshumming. Egentlig ikke noe sjenerende spør du meg, men det er verdt å vite.
    Den blir varm, men ut fra hvor du bor trengs det vel litt ekstra varme ca. åtte måneder i året. Eller tar jeg feil?

HTterminalene er SVÆRE og bruker du spader kan det være du må skifte disse.

Så mitt så langt svært beskjedne inntrykk er at ampen i seg selv er temmelig nøytral, dog med masse dynamikk. En skikkelig sak som JEG har tenkt å ha lenge. Det blir nok komponentene rundt som blir skiftet i jakten på god-lyden.
    Flott du er fornøyd med den!

I sommer skal jeg lage meg noen akustikkplater, når jeg flytter vil jeg dempe rommet dette skal stå i, vil neppe ha problem med fremtredende diskant.

Har Nordost Baldur med biwire banankoblinger.

Trenger varme på høst, vinter, vår ja! :P

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har blitt noen endringer i planene:

Blir ikke Pioneer reciever, men HK AVR 255. Dette frigjør litt cash.

Har så vannvittig lyst på Vincent, tenker bare på det, ikke så mye annet egentlig.

Nå tror jeg SP 993 ligger godt ann til å ta over!

En ting jeg lurer på, tror jeg kanskje tar feil..

Strømforbruk på denne er satt til 1k Watt. la oss si at strømprisen blir 25 øre uten at jeg vet det sikkert (spørs hvor jeg blir boende).
    24timer x 365 dager = 8760x0.25øre = 2190 kr. er dette riktig, virker som det skal være mer.. hmm..

2200 kr i året i strøm på denne er vel ikke så ille, blir vel neppe stående på mer enn 30 % av året evt mindre.. ???

Var litt redd for at strømforbruket skulle være så voldsomt med klasse A forsterker.
    Hvis du har strøm til 25 øre pr kWh, gi meg en lyd, det er vel vanlig med nærmere en krone...

Trekker vel ikke 1000 watt kontinuerlig? Høres mye ut.

Når det gjelder hvor mye effekt du "trenger", vil jeg bare si, jo mer jo bedre. Selv om du spiller lavt, gir mye effekt bedre lyd, i mine og mange andres ører.

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Hvis du har strøm til 25 øre pr kWh, gi meg en lyd, det er vel vanlig med nærmere en krone...
    I Narvik betaler man vel ikke mva på strøm?

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD

Trekker vel ikke 1000 watt kontinuerlig? Høres mye ut.

Når det gjelder hvor mye effekt du "trenger", vil jeg bare si, jo mer jo bedre. Selv om du spiller lavt, gir mye effekt bedre lyd, i mine og mange andres ører.
    Ok, det var uten nettleie altså.

Søkte bare opp, fikk den prisen.

Uansett ikke så mye som jeg trodde i utgangspunktet. I den tråden jeg refererte til hadde brukeren fått regning på 16.000 kroner i strømregning.

Denne trekker 2x50 klasse A watt før den går over til AB, regner med at den ikke trekker kont. 1000 watt da.

Er det noe fasit svar på omregning til klasse A watt? Den har vel en effektivitet på kanskje 50% ved klasse A, og litt høyere ved AB??

I Narvik betaler man vel ikke mva på strøm?
    Vet ikke hva folk betaler i strøm her, innbakt i leie prisen vi har.

Uansett så flytter jeg fra Narvik på fredag, skal finne meg jobb en annen plass.

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •