Valg av effektforsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av effektforsterker

Hei, jeg er ute etter og oppgradere surroundanlegget mitt, har idag en 3808, og høyttaler sett fra jamo, men de har sett bedre dager:P
    Har igrun bestemt meg for å gå for B&W 683, HTM61, DS3 og ASW610 (muligens XP)
    Problemet er at jeg også skal ha en effekt forsterker, tenkte først på Lyngdorf SDA2175, men leste her på forumet at hele frontrekken med høyttalere bør drives av like forsterkere, så da ble den utelukket...
    så da trenger gutten noen råd her da vettu....

Har tenkt meg ut tre alternativer,
    1:
    Enten en Rotel RMB-1095, har lest noen tester av denne og den skulle være veldig bra.
    2:
    Tre Rotel RB-1070, bi ampe frontene og center og kjøre bakhøytalere på 3808 eller kjøpe fire RB-1070 og bruke en på bakhøytalerene
    3:
    Nad M25 med da Bi amping av frontene da den har 7 kanaler og jeg kun bruker 5.

Kom gjerne med andre forslag, pris, fra 0 til 20-30 høvdinger

Og JA jeg har lest de andre trådene om akkuratt dette her, men ble ikke veldig mye klokere av det:P

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker så mye for all hjelp:P
    etter mye tenking har jeg kommet frem til at det sansynlighvis blir Rotel, men jeg hadde satt stor pris på om noen kunne fortalt meg hva som blir best av løsning 1 eller 2.

Intermediate longbow sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Laban....
    Hei, jeg er ute etter og oppgradere surroundanlegget mitt, har idag en 3808, og høyttaler sett fra jamo, men de har sett bedre dager:P
    Har igrun bestemt meg for å gå for B&W 683, HTM61, DS3 og ASW610 (muligens XP)
    Problemet er at jeg også skal ha en effekt forsterker, tenkte først på Lyngdorf SDA2175, men leste her på forumet at hele frontrekken med høyttalere bør drives av like forsterkere, så da ble den utelukket...
    så da trenger gutten noen råd her da vettu....

Har tenkt meg ut tre alternativer,
    1:
    Enten en Rotel RMB-1095, har lest noen tester av denne og den skulle være veldig bra.
    2:
    Tre Rotel RB-1070, bi ampe frontene og center og kjøre bakhøytalere på 3808 eller kjøpe fire RB-1070 og bruke en på bakhøytalerene
    3:
    Nad M25 med da Bi amping av frontene da den har 7 kanaler og jeg kun bruker 5.

Kom gjerne med andre forslag, pris, fra 0 til 20-30 høvdinger

Og JA jeg har lest de andre trådene om akkuratt dette her, men ble ikke veldig mye klokere av det:P
    det er ikkje så nøye at du må ha lik effekt forsterker til alle tre frontene..... du trenger vel strengt talt ikkje effekt til centeren heller...
    men hvilken av de du nemner som er best, det hvet eg ikkje...... men det er som altid, jo kraftigere forsterker jo bedre. ( men seff med måte, trtenger ikkje forsterker som er tre ganger så dyr som frontene )

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av longbow
    det er ikkje så nøye at du må ha lik effekt forsterker til alle tre frontene..... du trenger vel strengt talt ikkje effekt til centeren heller...
    men hvilken av de du nemner som er best, det hvet eg ikkje...... men det er som altid, jo kraftigere forsterker jo bedre. ( men seff med måte, trtenger ikkje forsterker som er tre ganger så dyr som frontene )

En rb-1070 lå på rundt 6000kr stk sist jeg sjekket, så dobbelt så dyrt som frontene blir det ikke. Og en rmb-1095 på 5*200w lå til 22 000, det blir ca
    4,4K per kanal,
    Ang at jeg vil at alle de tre fronthøytallerene skal driver av samme eller like forsterkere er, at jeg har lest om en del som har irritert seg over at center kan låte helt annerledes, hvis den f.eks drives av en 3808, og de andre drives av en lyngdorf, som jeg først tenkte på.
    Mulig det er en sterk overdrivelse, men jeg HATER og sitter der og irritere meg over sånne småting....

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror jeg vill gått for noe ala RB993 og RB991 om jeg var deg. 993 er 3x200W og 991 er 2x200W. Mulig Rotel har nye modeller som yter dette, men jeg har ikke helt oversikten over de. 991 il frontene og 993 til senter og bakhøyttalere.

1070 har samme innmat som 981, og den tror jeg blir i minste laget for 683, disse skal være ganske effekthungrige, slik som 604 var, og da kan 1070 bli i minste laget.

1095 er antakelig mye samme som 991/993, men det kan hende at strømforsyningen der vil være litt mindre en 993 og 991 tilsammen.

Forøvrig er B&W+Rotel en god kombinasjon.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Xindak har jo noen nye forsterkere som har fått mye skryt.

3 stk monoblokker som disse:

Koster 15000,- for paret. (Audiofoni AS)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville puttet M25 inn igjen på listen over alternativer snarest.

Har tildligere brukt Rotel 1070, 1080, og Lyngdorf 2175 på B&W 703 før jeg kjøpte M25. De er ikke så ulik 683 i konstuksjonen. Alle med Denon 3805 som pre og 3910 som kilde.

Erfaringene er kort fortalt:

1070 - jevngodt med 3805.

1080 - Spiller høyere uten forvrengning mer dynamikk og bedre bass men fremkalte ingen store glis etter at 14 dager var gått.

Lyngdorf 2175 - VELDIG nøytral eller veldig lik forsterkeren i 3805. Gjorde alt likt - bare mer av det samme. Dynamikken ble selvfølgelig bedre.

M25 - Sparket skikkelig liv i bassene uten at det på noen måte ble overdrevet. Dynamikken er helt ekstrem og skremmer vettet av normalt sarte mennesker på en god actionfilm. Har hittil ikke fått den til å forvrenge eller flate ut på dynamikken uansett hvor idiotisk høyt jeg måtte spille. Driver nå et par Pioneer S-3EX med samme jerngrep og holder samtidig full kontroll på 703ene bak på film. Har hatt den i ca 16 mnd og gliser fortsatt:-D

Ikke sikkert du drar samme konklusjon, men ville absolutt lånt med meg en en M25 fra HIFI asylet før jeg overtrakk kredittkortet hos nærmeste Rotel pusher:-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Jeg tror jeg vill gått for noe ala RB993 og RB991 om jeg var deg. 993 er 3x200W og 991 er 2x200W. Mulig Rotel har nye modeller som yter dette, men jeg har ikke helt oversikten over de. 991 il frontene og 993 til senter og bakhøyttalere.

1070 har samme innmat som 981, og den tror jeg blir i minste laget for 683, disse skal være ganske effekthungrige, slik som 604 var, og da kan 1070 bli i minste laget.

1095 er antakelig mye samme som 991/993, men det kan hende at strømforsyningen der vil være litt mindre en 993 og 991 tilsammen.

Forøvrig er B&W+Rotel en god kombinasjon.
    tenkte mest en 1070 på hver høytaller jeg da, med bi amping, men det her var &%#&€%#€ vanskelig asså....

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av momo
    Ville puttet M25 inn igjen på listen over alternativer snarest.

Har tildligere brukt Rotel 1070, 1080, og Lyngdorf 2175 på B&W 703 før jeg kjøpte M25. De er ikke så ulik 683 i konstuksjonen. Alle med Denon 3805 som pre og 3910 som kilde.

Erfaringene er kort fortalt:

1070 - jevngodt med 3805.

1080 - Spiller høyere uten forvrengning mer dynamikk og bedre bass men fremkalte ingen store glis etter at 14 dager var gått.

Lyngdorf 2175 - VELDIG nøytral eller veldig lik forsterkeren i 3805. Gjorde alt likt - bare mer av det samme. Dynamikken ble selvfølgelig bedre.

M25 - Sparket skikkelig liv i bassene uten at det på noen måte ble overdrevet. Dynamikken er helt ekstrem og skremmer vettet av normalt sarte mennesker på en god actionfilm. Har hittil ikke fått den til å forvrenge eller flate ut på dynamikken uansett hvor idiotisk høyt jeg måtte spille. Driver nå et par Pioneer S-3EX med samme jerngrep og holder samtidig full kontroll på 703ene bak på film. Har hatt den i ca 16 mnd og gliser fortsatt:-D

Ikke sikkert du drar samme konklusjon, men ville absolutt lånt med meg en en M25 fra HIFI asylet før jeg overtrakk kredittkortet hos nærmeste Rotel pusher:-)
    Får de til å sette opp dette her når jeg skal ut og bestille høytallere, da bør man vel også biampe fronter?
    Og hvor mye penger bør man egentlig legge i forsterker?
    innbiler meg at jeg må opp i rundt 20K for å få noe brukbart i 5 kanaler...
    Men for all del, mulig jeg er helt på jordet....

Åssen vil denne her låte på B&W,
    Theta Dreadnaught 3x200W modulær effektforsterker

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke sikker på at det blir nok effekt med 1070 likevel. Du får ikke mer effekt til basselementene om du biamper. Du kan få det om du brokobler, men etter sigende vil den ikke gi like bra lyd da.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Laban....
    Får de til å sette opp dette her når jeg skal ut og bestille høytallere, da bør man vel også biampe fronter?
    Og hvor mye penger bør man egentlig legge i forsterker?
    innbiler meg at jeg må opp i rundt 20K for å få noe brukbart i 5 kanaler...
    Men for all del, mulig jeg er helt på jordet....

Åssen vil denne her låte på B&W,
    Theta Dreadnaught 3x200W modulær effektforsterker

M25 klarer garantert å banke liv i 683 uten bi-amping, men skal du ha et 5.1 oppsett så lar du jo ikke noen kanaler stå ubrukt :-)

Fordelen med å legge noen kroner på effektforsterkeren er at du får deg en boks som kan leve gjennom flere genereasjoner med pre-amper siden utviklingen der skjer langt fortere. I tillegg får du garantert mye mer godlyd av en normalt priset høyttaler.

Ha også i tankene at bruk av romkorreksjon krever krutt i kanonen hvis det spilles på litt volum.

M25 er egentlig latterlig billig med en pris på bare 3500 pr kanal.

Tror ikke det er riktig å sette noen grense på 20K for en god forsterker - er sikker på at det finnes value for money amper fra mindre profilerte produsenter som duger. Utfordringen er ofte å få testet før kjøp.

Theta kjenner jeg ikke til.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •