surround er bare vås! nesten

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 105
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

surround er bare vås! nesten

surround forsterker er nesten enhver manns valg, går du på expert, elkjøp eller en lignende foretning finner du surrond pakker i alle slags fasonger og priser.
    mors gamle stereo er byttet inn i en skinende sony surround forsterker, fars venyl er byttet inn i en mp3 spiller der han får plass til hele samlingen med bob dylan, elvis og jonny.
    spør du en selger på expert om dem har stereo, cd spiller eller lp spiller og du er under 40 kan jeg nesten garantere at han/hun får rynker i pannen.

spørsmålet mitt er rett og slett om lyden sånn i gjenomsnitt hadde vert bedre uten surround forsterkere og moderne dubbedingser?
    det tror jeg. folk flest skal ha surround uten å helt tenke over hva man skal bruke den til.

personlig hater jeg surround forsterkere det er noe forbanna drit! hva i h..... skal man med mer en to kanaler? desuten er det så j.... useriøst merket
    noen produsenter klarer til og med og påstå at forsterkeren klarer og forbedre mp3 lyd til hifi kvalitet og hdmi, hd, full hd, 1080p og 1080i og digital ditt og digital datt. og de verste med hele manskjiten er at halvparten kun bruker to kanaler på faenskapet uanset.
    folk blir rett og slett lurt til og kjøpe generelt piss med kalibrerings tull og vås

er det noen som har hørt for eks lx70 fra pioneer uten sub?
    det er da man oppdager hvor ufatelig lite forsterker man får før pengene!
    i stereo ville man kunne få en Primare I30 eller en THULE Spirit IA252B på 2x250 w i 8ohm til nesten samme pris.
    det er faktisk mulig å lage et komplett stereo oppsett til samme pris som en lx70 som låter bedre en et oppsett med lx 70 og samme type høyttalere!
    ca 3x dyrere en stereo

grunner til og kjøpe stereo:

man får mer kvalitets lyd

det koster mindre og man får mer

lett å bruke

lett å koble opp

en passelig fjernkontrol(helst bare play, stop, pause prev og neste)

mindre kabel rot

og desuten er det ingen ting i veien med å se film på en god stereo

grunner til å kjøpe surround:

morsomt på film(men det koster)

du kan fylle hele stua med høyttalere vis man liker det

for 5k får man en
    hk 3490 stereo eller en Pioneer VSX-917V surround

Surroundforsterkere | Hjemmekino | Hi-Fi Center Kjeden

Receivere | Stereo | Hi-Fi Center Kjeden

eller

høyttalere

sterio:
    Gulvstående | Høyttalere | Hi-Fi Center Kjeden

surround:
    Pakkeløsninger | Høyttalere | Hi-Fi Center Kjeden

jeg er ganske så sikker på at lyden til folk flest hadde vert bedre uten surround. det er faktisk lit rart at surround er så poppulert
    jeg forblir i en tid jeg selv ikke en gang har vokstopp i!
    med vinyl, stereo og deilige rør

hva mener dere?
    og hvor mye film skal man se før man har grunn til å kjøpe hjemme kino?
    og er lyd kvalitet fra pc, mp3 spiller og lingnende godt nok?

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann!

Stått opp med feil ben i dag?

Hadde vært fint om du brukte store bokstaver i begynnelsen av hver setning, så er det litt lettere å lese i gjennom slike lange innlegg:-D

Ingenting i stereo slår surround-lyd på film og musikk kan nytes i både 2 og flere kanaler, så dette er en smakssak etter min mening.

Jeg jobber under mottoet til Ole Brumm - "Ja takk, begge deler":-D

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Det er etterspørselen som styrer tilbudet.

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PianoBlack
    Det er etterspørselen som styrer tilbudet.
    Og langt på vei markedskreftene som styrer etterspørslen

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joakim_e
    ...jeg er ganske så sikker på at lyden til folk flest hadde vert bedre uten surround. det er faktisk lit rart at surround er så poppulert
    Der har vi det ja.... say no more!

Det er som skrevet av Mor10; Ja takk, begge deler. Selv er jeg stor tilhenger av både surround og stereo, men det skal da for all del være kvalitet over lyden. Det oppnår man KUN ved å selv være var ovenfor hvordan man behandler og formidler signalene i rommet.

Det eneste jeg (til dels) er enig med deg i er at altfor mange mennesker handler utstyr de ikke trenger. Dog er dette med på å sørge for at det generelle prisnivået på slikt utstyr ligger lavt nok. På den annen side ser du AKKURAT det samme innen flatskjermer, der folk på død og liv SKAL ha full HD, men fortsatt ser på ordinære fjernsynsendinger i SD og fra vanlig DVD-spiller, eller Gud forby - VHS.

Uansett; Lykke til med videre hets innen et område du ikke har jobbet særlig mye med! Mitt generelle inntryk er nemlig at folk som er opphengt i rør og vinyl, svært ofte har lite til overs for den "moderne" teknologien.

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er av den oppfatning av at mennesket er grunnleggende lat. Derfor har MP3 utkonkurrert andre standarder med høyere kvalitet. MP3 er enkelt, kan lagres, sendes og overføres på plater, sticks, spillere, internett etc og tar liten plass. Disse "pakkene" som selges med surroundforsterker med DVD-spiller og fem plastikk-høyttalere som kan taes med under armen, er billige(selv om man får det man betaler for) og det er nesten bare plug and play.. Mange er heller ikke så interessert i å ha så mange "bokser" stående og jo mer produsentene trykker inn i samme boksen, jo bedre er det for mange. Vi er enkle sjeler og biter på markedsføringen. Surround er mere "moderne og hitech", stereo er "gammeldags" - det tror jeg er oppfatningen mange sitter med. Nå snakker jeg ikke om folk her inne - som neppe er gjennomsnittet av befolkningen

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av G|zO
    Og langt på vei markedskreftene som styrer etterspørslen
    Eller at vi som forbruker har et valg og velger det vi selv ønsker. Kanskje fortjenestemarginene er størst på surroundrecievere...? Ikke tenkt på den tanken før.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor surround? Det er gøy! Jeg har det gøy med lyd! Masse kabler og tekniske detaljer som bare menn kan like, gode surround recivere, gir filmen nytt liv, fungerer bra på stereo både med dedikert cd spiller og vinyl. Hvorfor ikke få i pose og sekk - når man kan få det

At det er for varmt i toppen for trådstarter i dag, for vi bare tilgi han...

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liker du 2-kanals, kjøp et anlegg med to kanaler i da vel.
    Liker du fler-kanals, kjøp surround.

Liker du begge, kjøp begge.

I mitt oppsett får jeg kombinert begge på en meget tilfredstillende måte.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes du skjærer fryktelig mye over en kam her.

Jeg er enig i at hvis man skal sammenlikne stereo og surround til samme prisen så blir det bedre med stereo. Det er her den store fella er. Men sammenlikner man stereo og surround på rette premisser er det vel stereo som sliter, vil jeg tro. Da er det stereo som er lite fleksibelt og som duger til 'bare' musikk, mens surroundanlegget kan spille film, ofte radio, videoswitching/management, spill-lyd, musikk, internettradio osv osv osv...

Så nei, jeg er IKKE enig i at stereo er bedre. Selvfølgelig, rør og vinyl og annet gammelt rask man måtte ha liggende kan ha sin sjarm på en sen vinterkveld, men gud forby at man skulle få lyst til å sette på en film....

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    At det er for varmt i toppen for trådstarter i dag, for vi bare tilgi han...
    Tror vi må spleise på en is til han.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal si meg eni med at folk som kjøper dyre plastikk systemer kunne sett på bedre stereo opsett, men det var da veldig hvor mye vi hadde imot fler-kanals hjemmekina da?

Tror jeg henger meg på PiXeL å kjøper en is til trådstarter...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt til sitt bruk, mener nå jeg.

Mens vi er inne på en protest tråd rund kjemmekino anlegg , har jeg egentlig stusset litt på at surround anlegg kategorisk i alle størrelser og fasonger blir definert som hjemmekino anlegg, da kino vel har med bilder som blir vist slik at man får frem bilder bevegelser. Fra kaplex kan man f.eks om kino lese
    Sitat Opprinnelig postet av kaplex
    kino, kortform for kinematograf (av gr. kineo, bevege, og grafein, skrive), oppr. apparat for visning av "levende bilder" konstruert av brødrene Lumière 1894. Ordet betyr i dag lokale for filmfremvisning
    Ellers så kjenner vel de fleste til begrepet kinetiskenergi=bevegelsesenergi fra fysikken på skolen mens et hjemmekino anlegg som regel ikke inkluderer en skjermvisnings enhet, men kun kringlyd for å øke den eventuelle filmopplevelsen dersom man har en bildevisnings enhet i tillegg. Her synes jeg med andre ord at det er betenkelig mye missvisende markedsføring ute å går.

Ellers så synes jeg også trådstarter sitt initielle inlegg kanskje tyder på en aldri så liten overoppheting av topplokket, og da kan jeg anbefale å kjøpe en varmepumpe i stedet, så kan man få kjølt seg ned på sommeren og varmet seg på en energimessig gunstig måte på vinteren.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har man også de som sverger til mono da stereo fremhever en mix de ikke ønsker pga farging av lydbilde fra studio arbeid med plate.

Bedre uten surround er din påstand ut fra din lyttesmak å er en sterk påstand til mange brukere på forumet her som garantert sitter med bedre erfaring på lydformater og hvordan de høres i ulike oppsett.

Alt dette + enda flere format bør du ha som referanse til at jeg skal se din utallese som litt seriøs.
    Quadrofonic eller Ambisonic LP plater som er feks 4.0 lyd på plate
    Matrix LP/CD Format -SQ,QS,EV,RM
    Quadrofonic tape
    Circle Surround Recording - Compact disc
    Sanntidskoding av 2.0 lyd til surround
    Decoding av encodet surround (fra 4 til 8 kanaler)som DD 5.1 , DTS , DTS Core , + alle Dolby og DTS som har EX eller ES , Dolby Digital + , Dolby ThrueHD, DTS HD , DTS HD MA.
    SACD multichannel surround audio (max 6 kanaler)
    DVDA multichannel surround audio (max 6 kanaler) (med eller uten DTS codec)
    (man kan ikke svartmale surround om man knapt har hørt noen formater)

Så har man alle 2.0 stereo format der produsenter prøver å få 3D lyd ut av vanlig CD.
    (noe også de helfrelste 2.0 lytterene påpeker er ultimat lyd)
    QSound Labs, Inc.: 3D Audio Enhancement, Virtual Surround Sound & 3D Positional Audio Technologies
    som feks Roger Waters og mange flere bruker på sine CD plater
    Who's Using QSound Audio Technology: Recording Artists A - D

Man har mp3 surround(Fraunhofer IIS ) som gir en mye finere lydopplevelse en mp3 2.0 lyd
    MP3 Surround - Wikipedia, the free encyclopedia

Når du har gått igjennom alle nevnte surround format å deres gjengivelse av lyd å danner deg en formening om all lyd er best som 2.0 så skal det respekteres.
    Sitter du der helt uviten å er kjepphøy så lytt å lær så kanskje noe lyd er bedre en 2.0 stereo.
    Svartmale surroundlyd kan du gjøre men skal jeg å kanskje andre skjønne hvorfor så bør det begrunnes.
    (pris og volum mengde høytalere er ingen argument så enten må det gå på den tekniske fremføringen eller at du blir svimmel og føler ubehag da ørene får flere en 2 punkter det kommer lyd fra)

Har du vært på Pink Floyd konserter ville du bli skuffet for de å mange andre spiller ikke 2.0 stereo.

QuadraphonicQuad Home
    Lyd i flere kanaler er også LP / Tape å er brukt av mange i flere 10 år.

Quadraphonic sound - Wikipedia, the free encyclopedia

QuadraphonicQuad Forums - Powered by vBulletin

HDCD er nytt å er ment som forbedring fra vanlig CD
    High Definition Compatible Digital - Wikipedia, the free encyclopedia

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PiXeL
    Tror vi må spleise på en is til han.
    Det blir ikke den du spiste i går

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min svigerfar kan du si er over gjennomsnittet interessert i musikk og har spilt i band siden tidenes morgen han sier: "Jeg skjønner ikke vitsen med stereo". Han nøyer seg med mono, med andre ord.

Når man tenker etter så er det litt sant i det han sier. Det er effekter som blir lagt til i studio.

Jeg var i bursdagslag og da var det flere musikanter der, og han ene (som forøvrig er musikklærer) skjønte ikke vitsen med 3D lyd når det var 2D bilde Jeg for min del synes surrerundt lyd drar deg mye mer inn i handlingen, og det gjør også et stort og naturtro bilde.

/S

Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking surround

film spill er best i surround

la oss håpe at flere filmer kommer i 7.1 snart:twisted:

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0

er det noen som har hørt for eks lx70 fra pioneer uten sub?
    det er da man oppdager hvor ufatelig lite forsterker man får før pengene!
    i stereo ville man kunne få en Primare I30 eller en THULE Spirit IA252B på 2x250 w i 8ohm til nesten samme pris.
    det er faktisk mulig å lage et komplett stereo oppsett til samme pris som en lx70 som låter bedre en et oppsett med lx 70 og samme type høyttalere!
    ca 3x dyrere en stereo
    Jau - har da hørt Pioneer VSX-LX70 uten sub.

Faktisk låt det så godt at jeg tok å satte pre/effekt komboen jeg har til lagring i kjelleren. (Vincent SA-93 og Vincent SP-993) Den komboen koster i hvertfall dobbelt så mye som Pioneeren.

Fantastisk hvor mye du får for pengene i dag når du handler surround forsterkere
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Det blir ikke den du spiste i går
    :twisted:

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror trådstarter ikke ser lengere enn seg selv, folk har forskjellige prioriteringer og bruksområder. Jeg hører sjeldent på musikk, men ser nesten film hver kveld. Hva skal jeg ha da? Så klart det er bedre med surround til film! Men bruker man anlegget i hovedsak til musikk så kan det jo kanskje være best med dedikert stereo, men man kan jo også lytte til stereo selv om man har surround oppsett. Mange, inkludert med selv synes at surround forsterker klarer å gi tilfredstillende lyd i stereo også.

De fleste som går på elkjøp og kjøper plastikk vet ikke hva rør og vinyl er uansett, de er fornøyd med plastikk. Er ikke det greit da? Dumt å bruke masse penger når man allerede er fornøyd med det en har... Selv om en sikkert hadde blittm ere fornøyd med noe bedre...

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •