surround er bare vås! nesten - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 105
    Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    hehe, mye artige synspunkter her, så kan ikke la være å slenge meg på å si hvilke tanker jeg har rundt dette temaet her.

til en hvis grad kan jeg si meg enig i trådstarter her. det koster mye mer å kjøpe surround en det et stereo anlegg koster. for ca 1.5 år siden når jeg begynte å interesere meg for anlegg, tenkte jeg også det at skulle du høre musikk, så var det best å kjøpe stereo anlegg, men jeg er også ganske glad i film så ville ha surround anlegg av den grunn. så det ble til at jeg kjøpte B&W dm683 med tilsvarende høytalere og en brukbar sub og reciver. men etter ca 1 år finner jeg ut av at jeg hører mye mer på musikk en jeg trudde på forhånd og solgte hele surround anlegget og kjøpte skikkelig stereo anlegg i tilsvarende prisklasse. sitter nå med lyngdorf tda2200 og 803S, og kan bare si at stereo lyden er i en helt annen liga, noe som selvsagt ikke var uventet. men det som forundret meg stort, er at surround lyd følelsen på film også ble uendelig mye bedre.
    kommer også selvsagt ann på type filmer du ser, er du glad i romantiske komedier feks, så trenger du strengt tatt ikke et surround anlegg til flere 10 talls tusen, mens en som bare ser action filmer får jo brukt det mye bedre.
    som noen er inne på så funker jo også film i 2kanals best for den som sitter i sweet spott, mens er det andre med så blir det jo mye mer morro for de andre også hvis du har surround anlegg.

og til spareblære: selvsagt finnes det hodetelefoner med god lyd, men du kommer ikke i nærheten av den gode lyden i et bra stereo anlegg, ved å ha så gode hodetelefoner du egentlig bare vill

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men nå gjør du akkurat samme 'feilen' som trådstarter. Sammenligner stereo og surround til samme pris. Det er ikke en reell sammenligning. Tenk hvis du hadde hatt surround i klassen Lyngdorf/B&W... Største problemet jeg ser er at de fleste gjør akkurat den sammenlikningen.

Det blir som å rakke ned på en VW fordi Ferrarien er raskere....

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av f3l1x
    Noe som slo meg ETTER at jeg gikk til innkjøp av en relativt kostbar hjemmekino, er hva slags filmer som egentlig gjør seg best i flere kanaler.

Dette er selvfølgelig høyst subjektivt, men jo bedre filmen egentlig er, jo mindre avhengig er en av et heftig surround anlegg. Filmmusikk/stemningsmusikk er selvfølgelig en svært viktig del av opplevelsen, men der holder det med 2 kanaler. At du hører at noen åpner en dør bak deg, eller går på tvers over rommet, hvor mye bedrer det egentlig filmopplevelsen.. For å ikke snakke om klassikkere som kanskje gjør seg best i 2 kanaler, selv etter flere forsøk på remastering.

Filmer med enorme eksplosjoner, jagerfly som fyker over hodet på en, kuler som flyr på kryss og tvers.. Klart det er kult, men kom igjen.. Stort sett er dette Hollywood filmer produsert på samlebånd uten veldig høy kvalitet. (Det er selvfølgelig untak!)

Poenget mitt er at filmsmak er svært avgjørende for hva slags anlegg en trenger.

For meg som ikke har Mission Impossible 3 som favoritt film eller håper på Vin Diesel som hovedrolleinnehaver, er det fullstendig uaktuelt å kjøpe en High-End surround prosessor, eller bak-høyttalere til flerfoldige tusen.

Mulig jeg er på tynn is med følgende utsagn, men sitter litt med følelsen av at surround blir mer en tekno/utstyrs mani mer enn en genuin interesse for kvalitetsfilm.
    Det er klart at man kan se film med bruk av en VHS spiller på en 14" CRT skjerm med en mono øreplugg, eller enda bedre rett å slett lese boka filmen ofte er basert ut i fra, men det er vel et forum for hifi og hjemmekino entusiaster dette.

Det finnes vel også filmer som du er inne på mer foregår inne i hodet på den som ser filmen og man ikke nødvendigvis trenger de helt store effektene, men det er vel ingen fasit svar for hva som er riktig eller galt her, og hver enkelt må vel bare tenke i gjennom hvordan man vil prioritere lyd og bilde, utifra valg av filmer man liker osv og hvor mye kino man ønsker i sitt hjem, og hvordan man vil ha sitt oppsett.

Ser vel egentlig ikke helt noen motsetning eller problemer med å ha et hjemmekino oppsett som både takler "inne i hode" filemer på en god måte eller filmer der man kan få storslagne opplevelser både lydmessig i flere kanaler og visuelt.

Skal jeg bruke tid på se storsåtte kino filmer som f.eks ringenes herre trillogien, perl harbour, Star Wars, osv så vet jeg hva slags setting jeg vil foretrekke for å få frem grad av innlevelse og opplevelse.

En annen fordel med en litt påkostet hjemmekino kan være det sosiale, blandt annet at venner og kjennte gjerne "bestiller" kino kvelder, og kan være med å dyrke film og hjemmekino interessen på en god måte.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe som slo meg ETTER at jeg gikk til innkjøp av en relativt kostbar hjemmekino, er hva slags filmer som egentlig gjør seg best i flere kanaler.
    Det er helt klart at noen filmer gjør seg bedre i surround enn andre. Noen eksempler på filmer jeg aldri kunne vært foruten surround er bla The Others og Signs. Dette er kanskje de filmene jeg har sett der surround er en meget stor del av opplevelsen. Begge filmene har en meget fornuftig og realistisk bruk av surround der en får følelse av å være midt i handlingen. De beste scenene i begge filmene er der en er inne og man hører at det foregår mye i huset. Her er surround en stor del av opplevelsen og bidro til at jeg ble meget redd når jeg så filmene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er klart at man kan se film med bruk av en VHS spiller på en 14" CRT skjerm med en mono øreplugg, eller enda bedre rett å slett lese boka filmen ofte er basert ut i fra, men det er vel et forum for hifi og hjemmekino entusiaster dette.
    Hehe. Meget bra ! Dette høres mer ut som tortur etter min mening

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette er selvfølgelig høyst subjektivt, men jo bedre filmen egentlig er, jo mindre avhengig er en av et heftig surround anlegg. Filmmusikk/stemningsmusikk er selvfølgelig en svært viktig del av opplevelsen, men der holder det med 2 kanaler. At du hører at noen åpner en dør bak deg, eller går på tvers over rommet, hvor mye bedrer det egentlig filmopplevelsen.. For å ikke snakke om klassikkere som kanskje gjør seg best i 2 kanaler, selv etter flere forsøk på remastering.

Filmer med enorme eksplosjoner, jagerfly som fyker over hodet på en, kuler som flyr på kryss og tvers.. Klart det er kult, men kom igjen.. Stort sett er dette Hollywood filmer produsert på samlebånd uten veldig høy kvalitet. (Det er selvfølgelig untak!)

Poenget mitt er at filmsmak er svært avgjørende for hva slags anlegg en trenger.

For meg som ikke har Mission Impossible 3 som favoritt film eller håper på Vin Diesel som hovedrolleinnehaver, er det fullstendig uaktuelt å kjøpe en High-End surround prosessor, eller bak-høyttalere til flerfoldige tusen.

Mulig jeg er på tynn is med følgende utsagn, men sitter litt med følelsen av at surround blir mer en tekno/utstyrs mani mer enn en genuin interesse for kvalitetsfilm.
    Det rimer godt med mine egne tanker :-D .

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Det rimer godt med mine egne tanker :-D .
    Ok, så du er også "feilinformert" med at du må ha
    "High-End surround prosessor, eller bak-høyttalere til flerfoldige tusen."
    for å se film i multikanal oppsett?

hmmmm, det var trist i grunnen

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir det samme som å si at 2-kanals hifi handler mer om utstyrs mani enn geniuin interesse for musikk. Det er da vitterlig flere 2-kanals entusiaster å spore i diskusjoner om eksotiske gullkabler, magiske tweaks, "high-end" drivverk enn noen surround-entusiaster. En tur inn på Hifi Sentralen gir et helt nytt perpektiv på beskrivelsen "utstyrsmani" - det er i allefall ikke noe særeget for surroundfolket. Har også inntrykket at 2-kanals entusiaster bytter vel så mye utstyr som surroundfolket - om ikke mer.

Videre antar jeg ut i fra det jeg har sett at diskusjonene om software er større blant film-folket enn blant musikkfolket..... Det er jo bare å gjøre et søk på Nils Lofgren, så ser du hvor den store delen av interessen til mange (ikke alle) 2-kanals entusiaster ligger. Har sett en rekke 2-kanals entusiaster med anlegg til enorme (noen ganger astronomiske) beløp, og en CD-samling som ikke er mer enn til å fylle et middels stativ fra IKEA. Da kan du snakke om Mission Impossible 3 og Vin Diesel.....

Men alt i alt så skjønner ikke hvorfor det må være noe enten eller?

Jeg og min samboer ser relativt mye film, konserter og serier - i alle mulige typer og sjangere (gjerne europeisk, Hollywood, Bollywood og asiatisk). Noen gjør seg bedre selvfølgelig bedre i surround enn andre, men jeg kunne likevel aldri tenkt meg å fjernet senter, subwoofer og bakhøyttalere. For meg hadde et anlegg med utelukkende fokus på 2-kanals lyd blitt noe ensformig anlegg med et ganske usosialt bruksområde.

Det sagt, så er selvfølgelig morsomt med litt mer en "normalen" påkostet utstyr. Som med alle andre interesser så er det mye eierglede forbundet med utstyret i denne også. Boys will be boys.....

Active Cyberdog sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Og hvem er du som skal vurdere for alle oss andre hva kvalitetsfilm er for noe??

Jeg kan ikke fordra selvhøytidelige elitiske uttalelser som det.

Greit nok at de av oss som helst ser filmer i sort hvitt laget lenge før hjemmekinoen kom ikke har så mye bruk for surround, men man kan ikke rakke ned på folk som ikke har Citizen Kane som favorittfilm eller kun ser klassikere eller independent filmer.

Jeg elsker Hollywood, og det er underholdningen jeg er ute etter, ikke rakk ned på filmer andre liker bare fordi de ikke er en del av den elitiske filosofien din. Er vanvittig mange meget bra kritikerroste filmer som ikke hadde vært det samme uten bra surroundlyd.

La oss alle kose oss med det vi liker best og la de subjektive kvalitetsstemplene ligge..

Cyberdog

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cyberdog
    La oss alle kose oss med det vi liker best og la de subjektive kvalitetsstemplene ligge..
    Enig.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cyberdog

Cyberdog
    Tror det er det smarteste som har vært skrevet i hele denne tråden.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg

hmmmm, det var trist i grunnen
    Tuller du ...

Du mente vel å skrive titusen? Minst ......
    Husk at kabler og akustikkbehandling kommer i tillegg.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden kommer nærme toppen av vås jeg har lest her på avforum. Har litt følelsen av at det er to grupper som sitter på hver sin fjelltopp og prøver å latterligjøre den andre gruppen sine meninger/eiendeler.

Hva er vi tjent med å ha en slik diskusjon? Selv om det er et mer saklig nivå enn i HD formatkrig debatten, så er denne mer tåplig. La oss heller diskutere produkter, teknikker, filmer, musikk og andre matnyttige ting - denne tråden gir ikke noen noe av nytteverdi!

Som Cyberdog sa: La oss alle kose oss med det vi liker best og la de subjektive kvalitetsstemplene ligge.. Den mest fornuftige settningen sagt i denne tråden.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har sagt at man "må" ha dette. Tvert om, er jo akkurat det jeg arumenterer mot.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har sagt at man "må" ha dette. Tvert om, er jo akkurat det jeg arumenterer mot.
    Nå forstår jeg dette avsnittet ditt:

med at om man liker actionfilmer og lydeffekter så hevder du at man MÅ ha dyrt utstyr - men det var kanskje litt annen mening du hadde?

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    med at om man liker actionfilmer og lydeffekter så hevder du at man MÅ ha dyrt utstyr - men det var kanskje litt annen mening du hadde?
    Jeg skal ikke svare for han, men mitt synspunt er at man kan også få bra surround effekt med billig anlegg! Heller det en stereo hvor enn dyrt og high end det måtte være...

Min interesse for film og surround økte betraktelig da jeg fikk meg ett billig surround anlegg fra kenwood med forsterker og 5 høyttalere, da var center og surround bredbåndselementer med egentlig ganske dårlig lyd, men fy så morro det var med surround og pokker om det virket! Det var filmen the others som virkelig fikk meg til å forstå hva surround dreiet seg om.

Hadde en masse venner på besøk etter å ha vært på ungdomsklubben en fredagskveld dro vi hjem til meg å satt på the others uten at noen av oss visste hva det var for en film. Etter en liten stund var det noen som klaget på at den var kjedelig osv, men brått ble det noen overraskelser med høye effekter i alle kanaler og alle sammen fikk følelsen av at noen gikk i 1. etg(vi var i kjelleren), men i 1.etg skulle det ikke være noen. Gjentatte ganger i filmen skvatt vi opp av stolen/sofaen og tittet gjerne bak oss for å se om det var noen der...

Poenget mitt er at det trenger ikke være dyrt for å fungere, ja faktisk også tilfredstillende. Men etter den tid har jeg oppgrader litt og så klart det blir litt bedre, men kan ikke si selve opplevelsen har økt så veldig av den grunn.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Men nå gjør du akkurat samme 'feilen' som trådstarter. Sammenligner stereo og surround til samme pris. Det er ikke en reell sammenligning. Tenk hvis du hadde hatt surround i klassen Lyngdorf/B&W... Største problemet jeg ser er at de fleste gjør akkurat den sammenlikningen.

Det blir som å rakke ned på en VW fordi Ferrarien er raskere....
    hehe dette var artig! hahahaha jeg ler og ler og ler fordi jeg ikke husker at jeg skrev denne tråden:-D var på en liten snurr natt til lørdag

så dette har jeg rett og slett skrevet i fylla!
    og får en respons! dette må jeg gjøre flere ganger:-D :-D :-D

men jeg mener fortsatt at surround er noe drit!
    og jeg tror det jeg mente var at du betaler 3 ganger så mye når du kjøper surround! og det er lit av poenget med tråden(tror jeg).
    alt får mange blir lurt til å kjøpe et "billig" surround system når de kunne ha kjøpt en "dyr" stereo!

og vis surround er en vw og stereo er en ferrari vil jeg rett og slett si at man er j..... dum vis man velger og kjøre en vw polo

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser dere har lyst å spandere is.
    tar en båt is takk

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    full i dag også joakim?

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trekker tilbake kommentaren min i post #2.

Mannen hadde ikke stått opp med feil ben, men hadde bare ikke lagt seg enda, etter en "liten" rangel

Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •