surround er bare vås! nesten - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 105
    Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av PianoBlack
    Er en del konsert-DVDer der ute.
    Og filmer ...
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor ble det av trådstarter?
    Tror det har gått over for hans del nå når han har fått ut frustrasjonene sine
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PianoBlack
    Er en del konsert-DVDer der ute.
    Er ikke en konsert en "vegg" av lyd? Alså 2D?

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Er ikke en konsert en "vegg" av lyd? Alså 2D?
    Nå vet ikke jeg hva slags kjipe konserter du har vært på, men det pleier ofte å være endel lyd fra folk rundt deg og stemning og gjenklang.

Helt konge med surround på konserter!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje hvis du er på bakerste rad, klint oppi bakveggen.

Jeg er heller ikke tilhenger av kor i bakkanalene, trommer ved høyre skulder og gitar på venstre flanke. Men fornuftig bruk av surround øker innlevelsen betraktelig.

Angående OP her så er jeg nokså sikker på at det bunner i uvitenhet og ren stahet, og kanskje litt frustrasjon fordi han tydeligvis ikke klarer å hanskes med mer enn to kanaler som gjør at han poster som han gjør.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det vel også andre faktorer som spiller in her. Et to kanals stereo oppsett fungerer slik at det stort sett bare er en sweetspot lokasjon der stereo perspektivet stemmer, og hvor det er mulig å få frem den riktige lydsenen. HIFI lytting blir derfor ikke alltid like så sosialt som en hjemmekino kan være, og dersom man er noen stykker blir det fort rulert etter "stolleken" prinsippet. Surround med bruk av center kanal og 5.1- og oppover er vel i utgangspunktet lagd for å kunne gjengi fler kanals lyden i film formatet der man med bruk av forskjellige høytalere plasserer lyden i rommet samt i selve det bildet man ser på, slik at fokuset med dialog osv skal kunne fungere någenlunde bra fra mange forskjellige sittepossisjoner.

Synes derfor man i denne tråden fort diskuterer to forskjellige "verdner", og det blir vel fort et kompromiss mellom pris, ytelser og riktig bruk dette utstyret.

Kjører selv to systemer i hvert sitt rom der det ene opsettet kjøres med mere høytytende og lyttemessig avslørende komponenter til HIFI (div Doxa, vinyl osv) mens det i hjemmekinoen er lagt mer vekt på lydtrykk, membran areal, lave frekvenser 5.1 kanaler 5 sitteplasser og stort kino bilde osv, (JVC-HD1, Nad, Denon, Dali, infinity osv)

Har man ikke plass eller tar seg råd til to systemer, kan man komme ganske langt Hifi messig med å sikkre god kvalitert i de to front høytalerene og effektrinn til disse samt å velge en god DAC osv, og med å sikkre at man sitteplass messig får en sweetspot som fungerer bra i HIFI sammeneheng. Skal man få tilnermet samme HIFI lydkvalitet på et surround anlegg i 5.1 - 7.1 kanaler, vil jeg tro at man vel kan regne med 2-7 gangeren i pris for hele oppsettet i forhold til et stereo oppsett, og er det tokanal kilder, får man fremdeles sweetspot begrensingen selv med div romkorreksjon osv.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skal man med tunge stereoanlegg med høytalere ditt og kabler datt, når man får kjøpt hodetelefoner som leverer topp lyd og som koster en brøkdel av prisen?
    ;)

Jeg er fullt klar over at stereomodus på surroundreceivere ikke alltid er like god som på en like dyr stereoløsning, men jeg elsker surround allikevel.
    Dette har trolig sammenheng med at jeg som oftest fordriver fritid med å se film, film og atter film. Og noen ganger konserter, som jo har surroundspor. Til og med serier har surround. Samt HD-kanaler.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du testet hva du får av lydkvalitet hvis du hadde lagt pengene kun til stereo?
    Man får også veldig mye lydkvalitet i 2 kanal stereo med en T-amp forsterker og noen små høyttalere - nær sagt til gi bort pris.

Men jeg velger å svare deg med et spørsmål:
    har du testet hva du får av lydkvalitet på SACD laget på en slik CD på rent 2 kanal stereo oppsett?

f.eks Linn/PentaTone sine SACD surround CD'er har et herlig lydbilde på sine produksjoner.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Men jeg velger å svare deg med et spørsmål:
    har du testet hva du får av lydkvalitet på SACD laget på en slik CD på rent 2 kanal stereo oppsett?

f.eks Linn/PentaTone sine SACD surround CD'er har et herlig lydbilde på sine produksjoner.
    Nei, men jeg har ingen problemer med å sette meg inn i fordeler med surround om det er gjort riktig. Men, når omtrent 4 av 500 plater er surround så vil jeg neppe bruke masse penger for å oppleve dem. Contentum fra publikum på konsertplater skaper sikkert en fin stemning, men igjen ikke noe jeg ville har brukt mye penger på. Har man først et dyrt 2-kanals så vil man vel ikke komplettere med "dårlig lyd"?

ask4me2´s innlegg var jo veldig fornuftig .

Kanskje hvis du er på bakerste rad, klint oppi bakveggen.
    Det er plassen min ja .

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Og filmer ...
    Hehe joda. Som endel nevner så skal det være en ekstra dimensjon ved opplevelsen av en konsert-DVD når man har surround. Og det tror jeg på.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, men jeg har ingen problemer med å sette meg inn i fordeler med surround om det er gjort riktig. Men, når omtrent 4 av 500 plater er surround så vil jeg neppe bruke masse penger for å oppleve dem. Contentum fra publikum på konsertplater skaper sikkert en fin stemning, men igjen ikke noe jeg ville har brukt mye penger på. Har man først et dyrt 2-kanals så vil man vel ikke komplettere med "dårlig lyd"?

ask4me2´s innlegg var jo veldig fornuftig .
    For osssom ikke har anledning/råd til flere rom og dedikert 2-kanal stereo rom, og vi er det mange av, ja, så er alternativet en kombinert hjemmekino/2 kanal stereo. Og også veldig ofte kombinert slik at det blir fred og harmoni i heimen. Man lever i en komprimissverden.

4 av 500 plater er kanskje ikke helt på jordet generelt sett, men for noen av oss (og de er det IKKE så mange av) er nok SACD andelen noe høyere.

Når da receiver og høyttalere kan spille surround på DVD, hvorfor da ikke benytte anledningen til også å prøve dette på musikk, være seg konsertfilmer eller rene CD plater med SACD surround.

Trådstarter tråkker i et vepsebol og vi har sannelig godt av slike oppvåkninger og nye debatter. Ære til ham for det - enig eller ikke enig.
    Men jeg skulle ønske at han var litt mer spesifik i utstyrsomtalen.
    Komponentanlegg med 5.1 eller 7.1 tilpasset høyttalersystem tror jeg kan matche veldig mange 2-kanal stereoopsett.
    Mens en alt-i-en-pakke-plastic-fantastic-hjemmekino-surround-fra-blå-eller-rød-tilbudsavis; DER er jeg nok enig med trådstarter. Her er det mye dårlig lyd ute og går og mange enkle 2-kanal anlegg spiller fletta av disse alt-i-ett-anleggene.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    omtrent 4 av 500 plater er surround
    Nå er vel andelen dvd'er med surround langt høyere enn dette, heller omvendt enn ditt estimat.

Slik jeg ser det er surround ett filmformat og stereo ett musikk format. Selv liker jeg best musikk i stereo, men på film så er surround ett must.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og det er da veldig få plater med surroundlyd.
    Snakker da om DVD og BD, ikke SACD/DVD-Audio. Bildet er jo halve opplevelsen...

Platekompaniet på Oslo City har sikkert 1000 titler - på nettet finner man enda flere. BD er det riktignok ikke så mye av enda, men det kommer nye titler hele tiden.

Contentum fra publikum på konsertplater skaper sikkert en fin stemning, men igjen ikke noe jeg ville har brukt mye penger på.
    Det er ikke bare lyd fra publikum, men også romklang, lydeffekter etc som skaper lyden av "beeing in the moment". Det er for å få dratt musikken 360 grader rundt lytteren - gi en illusjon av at man er på tilstede.

Selv om 2-kanaler kan imponere ikke-audiofile med god lyd, er det min erfaring at det er konsertene med skikkelig multikanals-lyd som drar frem smilet og lysten til å oppleve en hel plate. Det er også med konserter jeg kan sitte med min samboer og bare digge hele opplevelsen, gjerne med noe godt i glasset. IMO er det en større opplevelse totalt sett enn å sitte alene i sweetspot å bite negler til sibilanter, rørlyd, magi og andre betegnelser man knapt visste om eksisterte før en ble dratt inn i hayfay hobbien. Hører gjerne på en god plate i 2 kanaler også, men 5.1 settet forsvinner definitivt ikke. Folk er forskjellige. :-D

Har man først et dyrt 2-kanals så vil man vel ikke komplettere med "dårlig lyd"?
    Det er det lommeboken som avgjør.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Nå er vel andelen dvd'er med surround langt høyere enn dette, heller omvendt enn ditt estimat.
    Jeg mente egen "samling" av musikkalbum. Som sagt så er det hvilke plater du oftes plukker frem fra egne cd/dvd hyller med størst smil som avgjør hva man prioriterer mest.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Selv om 2-kanaler kan imponere ikke-audiofile med god lyd, er det min erfaring at det er konsertene med skikkelig multikanals-lyd som drar frem smilet og lysten til å oppleve en hel plate. Det er også med konserter jeg kan sitte med min samboer og bare digge hele opplevelsen, gjerne med noe godt i glasset. :-D
    Bildet vinner alltid over lyden som vi i TV bransjen pleier å si... :-D

IMO er det en større opplevelse totalt sett enn å sitte alene i sweetspot å bite negler til sibilanter, rørlyd, magi og andre betegnelser man knapt visste om eksisterte før en ble dratt inn i hayfay hobbien.
    Den skjønte jeg ikke helt....

Jeg kan være fæl til å bite negler fortsatt men ikke av god HiFi....

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildet vinner alltid over lyden som vi i TV bransjen pleier å si... :-D
    Ser en på budsjettet til mange entusiastene her inne så er det nok vel så mye penger som legges i lyd.

Selv har jeg nok lagt 10 ganger så mye penger i lyden som i bildet.

Men generelt sett så er folk opptatt av bildet. Som jeg sa - man går da ikke på konsert med bind foran øynene.....

Den skjønte jeg ikke helt....

Jeg kan være fæl til å bite negler fortsatt men ikke av god HiFi....
    Sorry, det var en dårlig spøk.....

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste som går på elkjøp og kjøper plastikk vet ikke hva rør og vinyl er uansett, de er fornøyd med plastikk. Er ikke det greit da? Dumt å bruke masse penger når man allerede er fornøyd med det en har... Selv om en sikkert hadde blittm ere fornøyd med noe bedre...[/QUOTE]

Nå selger Elkjøp både Abrahamsen og BenQ bl.annet så de har kvalitet der også

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mente egen "samling" av musikkalbum. Som sagt så er det hvilke plater du oftes plukker frem fra egne cd/dvd hyller med størst smil som avgjør hva man prioriterer mest.

....og det er nettopp derfor at undertegnede gjerne setter på en SACD i multikanal - sørgelig dårlig multikanal-lyd på SACD sporet i et 2-kanal stereo oppsett

men det finnes gode 2-kanals stereo plater, for all del!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gode filmer er ofte like bra med bare 2 kanaler

Noe som slo meg ETTER at jeg gikk til innkjøp av en relativt kostbar hjemmekino, er hva slags filmer som egentlig gjør seg best i flere kanaler.

Dette er selvfølgelig høyst subjektivt, men jo bedre filmen egentlig er, jo mindre avhengig er en av et heftig surround anlegg. Filmmusikk/stemningsmusikk er selvfølgelig en svært viktig del av opplevelsen, men der holder det med 2 kanaler. At du hører at noen åpner en dør bak deg, eller går på tvers over rommet, hvor mye bedrer det egentlig filmopplevelsen.. For å ikke snakke om klassikkere som kanskje gjør seg best i 2 kanaler, selv etter flere forsøk på remastering.

Filmer med enorme eksplosjoner, jagerfly som fyker over hodet på en, kuler som flyr på kryss og tvers.. Klart det er kult, men kom igjen.. Stort sett er dette Hollywood filmer produsert på samlebånd uten veldig høy kvalitet. (Det er selvfølgelig untak!)

Poenget mitt er at filmsmak er svært avgjørende for hva slags anlegg en trenger.

For meg som ikke har Mission Impossible 3 som favoritt film eller håper på Vin Diesel som hovedrolleinnehaver, er det fullstendig uaktuelt å kjøpe en High-End surround prosessor, eller bak-høyttalere til flerfoldige tusen.

Mulig jeg er på tynn is med følgende utsagn, men sitter litt med følelsen av at surround blir mer en tekno/utstyrs mani mer enn en genuin interesse for kvalitetsfilm.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    a) du trenger ikke high-end surround receiver/prosessor - det finnes mye godt i merkene Denon/Cambridge/Pioneer/Yamaha/NAD
    b) du trenger ikke bakhøyttalere til flerfoldig tusen - det finnes mye bra på markedet til under 2000

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •