YPAO-kalibrering av RX-V663 -> "Out of Phase"-problem... hva er galt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question YPAO-kalibrering av RX-V663 -> "Out of Phase"-problem... hva er galt?

SE INNLEGG DATERT 21.JUL 21:11!

så der. da har man fått 663 i hus, og godt kjennes det! nå venter man bare på sub og sentern. resten har man fra før av. jeg opprettet egen tråd for råd om å finne riktig receiver + høyttalere + sub, så nå behøver jeg litt kalibrerings hjelp.

har nå skumlest meg igjennom de ca. 100 sidene på manualen... har testet og tuklet litt med systemet og kalibrert det slik jeg tror er riktig, men for å være på den sikre siden, så velger jeg å spørre dere som har langt mer peiling på om jeg har gjort det riktig. har et par spørsmål som man kom frem til når man skummet igjennom manualen...

PS: baksiden på V663 finner dere her ! (nederst på siden)

1: det første jeg lurer på, er hvorfor surround høyttalerne IKKE synes på displayet? slik som det står i manualen, så skal det stå L, R, SL og SR om jeg har alle høyttalerne tilkoblet... men hvis dere ser på det her bildet, så ser dere at receiveren sier meg at jeg har KUN front L og R tilkoblet, ikke surround L og R. det er disse surround høyttalerne jeg sikter til. bare så det er sagt, så hører jeg lyd fra begge surround høyttalerne, men som dere ser, så står det bare L og R på selve receiveren. ikke noe SL og SR. hvorfor ikke..? har jeg koblet feil mellom + og - kanskje..? hva kan være løsningen? regner vel med at siden receiveren ikke får høyttalerne "registrert", så får man ikke optimal lyd... eller?

2: finner ikke optisk-kabelen, så jeg må kjøre mini-jack fra pc -> receiver. vet at det ikke gir mulighet tli HD lyd, men hva slags tilkobling/inngang på receiveren er det jeg skal plugge mini-jack i? (er rød og hvit plugg, så den plugges jo i Audio) den som er merket med "DVD", eller? er der jeg har den plugget i nå. har en dvd recorder plugget i DVR-inngangen med S-Video + video. har ikke coax-kabel, men det ser ut til at receiveren har coax-inngang, eller? hvis det er slik, så kan jeg vel kjøre DTS fra dvd recordern, sant? men ja... spiller det noen rolle i hvilken inngang man plugger mini-jack'en i? og når jeg finner optisk-kabelen, så skal jeg kjøre den fra pc -> DVD Optical-inngangen på receiveren, sant?

3: på manualen stod at jeg kan kalibrere hvor langt fronhøyttalerne står fra hverandre... rommet mitt er litt liten, så det er ca. 130cm avstand mellom fronthøyttalerne mine. muligens litt lite, men det er vel det jeg skal sette som verdi i receiveren, sant? den stod på 300cm som standard... det som jo er litt surt, er at surround høyttalerne mine har 280cm mellomrom, så det har vel en del å si, sant? har jeg gjort det riktig, eller..?

4: er det slik at jeg får ikke frem DD 5.1, DTS osv. hvis jeg ikke har minst 5 høyttalere tilkoblet, eller? får opp valgmulighetene ProLogic, ProLogic II (game, music og movie) og Neo: 6 (cinema og music). ingen DTS ellerno slikt... men det er vel fordi jeg har kun front og surround tilkoblet, eller? har forøvrig bare front + surround høyttalerne tilkoblet til receiveren. som sagt, så venter jeg på en sub + senterhøyttaler. får det snart. så inntil da må jeg klare uten DTS valgmulighetene, ja?

5: jeg har komponent-kabel til min PS2 (ikke PS3, altså), så jeg lurer på hvor jeg skal plugge det på receiveren... skal jeg plugge lyddelen av komponent-kabelen (rød, blå og grønn kabel) til f.eks DVD-inngangen på receiveren? eller skal jeg plugge den i DTV/CBL? Monitor OUT? DVR? ... usikker på det der, altså... er verdt å nevne at jeg kjører HDMI fra receiver -> TV'en da.

det er hva jeg kommer på å spørre om akkurat nå. kommer sikkert tilbake med mer, men det er ihvertfall de jeg trenger svar på nå, såe... noen av dere som kan fortelle meg svarene? prøvde å finne kalibreringstips til 663 ved å google litt, men var ikke bare bare... heh. takker iallefall på forhånd for all hjelpa jeg får! så ja, bare kom med kommentarer, tips og råd til en hi-fi rookie.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Kjenner ikke Yamaha godt nok for å si noe om det, men lurer på om det ikke finnes en meny en får opp på TVen når du kjører YPAO som viser hvilke høyttalere/avstander/nivå/eq osv?

2.Receiveren har coaks inngang, de er merket med CD og DVD, gule phono kontakter. Til venstr for disse har du to optiske innganger. DTS/DD får du kun via digital coaks eller optisk.

3. Vet her for lite også, men står dette i manualen så stemmer det nok. Regner med at YPAO ordner med avstand fra sweetspot til de forskjellige høyttalerne. I de fleste "guider" vil de gjerne ha surroundhøyttalerne litt lenger fra hverandre enn frontene, så det skal gå bra, og YPAO vil kompensere for det også. Skal ikke være noe problem, kanskje mer en fordel.

4. Du får ikke DD 5.1 eller DTS fordi du har en analog overføring av lyden. Når du kjører optisk eller coaks så vil du få det. Som coaks fra DVD-recorderen din kan du bruke en vanlig signalkabel/lakris funker fint det. Receiveren tar seg av å blande de kanalene du ikke har høyttalere til sammen i de andre kanalene.

5. Hvilken lydinngang du bruker er egentlig det samme. Men du må huske at du også kan bruke optisk lyd fra PS2, slik at du kan bruke den til å få DD og DTS om du brukerden til å se film også. Skal nevnes at jeg ikke har greid å få DTS ut ab min PS2 slim, men det skal i utgangspunktet gå.

Håper det var litt klarere, men det virker som du stort sett har oversikten fra før
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

huff og huff

livet er enklere i stereo
    trenger ikke lese 100 sider med enda dårligerree norsk en det jeg skriver og man slipper snabelkrøll bilige hdmi kabler, hdmi inn og ut, ut og inn ganger, bilige kabler(koster en formue og kable ordentlig), generelt dårlig lyd,
    et tastatur av en fjern kontrol/tastatur,
    7.1 multi 10.2 super thx surround audio digital sound og super duper mega extreme rom kalebrering som samtidig pusser opp rommet etter siste mote og dette oppdateres vi en innternett kabel i forsterkeren.
    mp3 filler låter jo nå like bra som fars gamle vinyl plater takket være ny teknologi som finner fram ny info om mp3 sporet ut av ingentig og opp skalering den må vi ikke glemme!

det er et faktum at surround har ødelagt lyd kvaliteten i ti tusener av hjemm og ledet folk som mor og far inn i ******* av hdmi, hd klar, full hd, 1080p og 1080i man må **** meg være medlem av mensa får og koble opp et slik system. og det jævligste med hele driten er at 90% kun bruker to kanaler uanset

lenge leve stereo! til h...... med surround

beklager men jeg har ingen ting i mot tråd starter. sikkert en trivelig fyr og d hele men nok er nok boblen har rett og slett sprukket!

ellers tror jeg ikke jeg kan hjelpe deg desverre!:|

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joakim_e
    livet er enklere i stereo
    det er et faktum at surround har ødelagt lyd kvaliteten i ti tusener av hjemm
    lenge leve stereo! til h...... med surround
    beklager men jeg har ingen ting i mot tråd starter. sikkert en trivelig fyr og d hele men nok er nok boblen har rett og slett sprukket!
    Har du et problem med at ikke alle nyter musikk med lavkvalitet 1411 kbps 16 bit 44,1 kHz 2 kanalers stereo så start din egen tråd om det.
    Er det innsikt som mangler eller hva grunnen er til å hoppe inn i en hjelp til kallibrerings tråd med slike lavmålspåstander.
    Du kan da selvsagt også spille 2.0 stereo med en reciver men den har også muligheter til andre lydvalg.
    Har du et problem med det så vennligst start egen tråd å ikke ikke bruk andre sine hjelp til tråder som dine egene >Jeg hater surround .
    Dette er ingen diskusjonstråd om hva som er best så hold deg til trådstarters spørsmål.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    beklager! du har helt rett. skal starte en egen tråd om dette. håper problemet løser seg! lit useriøst men sant, 2 kanalaer er best! prøv selv

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har alle vår smak .
    Man har valget med en reciver (også avspille stereo)
    Man har 2 typer surround --> 2.0 lyd som blir mixet til flere kanaler og encodet lyd som er ekte studio produsert surround som blir decodet i en reciver.
    Jeg vil tro de fleste som avspiller CD plate med sorround reciver spiller dette som 2.0 stereo eller som 2.1 (med sub)
    Når de avspiller DVD , Blu Ray , SACD , DVDA , DTS CD med ekte produsert surround lyd på plate velger de surround for opplevelsen.
    Så har man alle sanntidskodinger av 2.0 stereo som enkelte velger for å få lyd i flere en 2 høytalere.(spill , lydfiler , CD osv)
    Sanntidsdecoding (oppmixing av 2.0 lyd til surround) er ikke sammenlignbart med ekte surround å er etter min mening helt elendig surround men mulighetene er der å enkelte velger dette for å fiffe opp sin 2.0 lyd.

Om man ser på surround å lydopplevelse er det en smakssak hva man mener er best lyd.
    Jeg vil feks tro at å sitte i Nobleman's hjemmekino
    http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Nobleman
    vil høykvalitets surroundlyd fra feks Blu Ray være en mega opplevelse sett i forhold til å sitte å se film i stereo.

googiegood
    hvorfor surround høyttalerne IKKE synes på displayet?

De vil vises når du avspiller encodet surroundlyd som DD 5.1 , DTS osv når lyden blir decodet i reciver. (en lampe for hver kanal i lyden som avspilles og er koplet til.
    All lyd er ikke 5.1 eller 7.1 så du kan oppleve at DTS kan være 5.0 lyd å da lyser bare 5 lamper.

Når du velger 7.1 avspilling vil det låte i alle høytalere du har tilkoplet men lyse i bare for front høytalere.
    Som jeg nevnte ovenfor ang sanntidsdecode 2.0 stereo til 7.1 så kan du velge ulike formater til dette med fjernkontrollen (DTS NEO , Pro Logic II osv)

Reciveren har både optisk eller Coax inn ja

DD 5.1, DTS får du avspillt selv om ikke alle høytalere er koplet til ja.
    (du mister lyden i den kanalen / kanalene det mangler høytalere til.
    Du kan sansynligvis kunne kople senter utgangen til feks front høytalere.

Første du må er å kjøre YPAO som nevnt.
    (autosetup som vist i manual side 32)
    Da vil du få svar om du har feil polarisasjon på tilkoplede høytalere.
    Den vil sette opp avstand med måle mikrofon , du vil også få aktivert oppsettet i forhold til codet lyd å avspilling.(høytalere)
    Da vil du se lampene for hver kanal (vær stille når du gjør det)
    Manuell oppsett eller endringer gjør du når du blir mere kjent med reciveren.

Du kan kople rød + hvit phono inn på feks DVD men surroundlyden blir som nevnt oppmixing av 2.0 lyd.

Finn Coax kabelen eller kjøp en så får du full ekte surround.

Reciveren kan resettes til fabrikk innstilling om du må.

CD med DTS har du fått av meg så du får testet.
    Avspill DVD filmer med enten DD 5.1 eller DTS lyd på.
    Jeg anbefaler deg å prøve først med DVD spilleren før du skal forsøke med PC fordi enkelte PC 'r kan ha problemer med å få til passthrough.

HD lydformatene får du ikke før du har avspiller til Blu Ray (HD DVD)med HDMI som overføring.

Ultimat surround lydopplevelse får du ikke før du får koplet minimum 5.1 men du får jo snart dette også .

Active St3ffaN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjør i alle fall auto-setup med mikrofonen som fulgte med!

1. Når receiveren får et surroundsignal så vil det vises flere høyttalere enn front L og R. Men siden du kun har kobla til med minijack får receiveren et stereosignal. Du kan likevel bruke programmer på receiveren som "7ch stereo" eller "PLII Movie" for å få lyd i alle høyttalerne, men det vises ikke noen flere høyttalere i displayet likevel.

2. Det er vel bare forskjellig navn på inngangene, vil tro det er samme hvilken inngang du kobler pcen og dvdspilleren til, men forskjellige lyd og bildekabler fra samme kilde (f.eks s-video og optisk fra dvd-spilleren) må kobles til innganger med samme navn.

3. Trodde avstandsinstillingene i receiveren var avstanden fra høyttalerne og til sweetspot der du sitter, men kan godt hende jeg tar feil. Autokalibrering med mikrofonen burde uansett ta seg av det.

4. Kan bruke de forskjellige programmene på receiveren selv om du ikke har sub eller senter tilkoblet. Neo:6 er vel DTS sin versjon av Pro logic.

5. Samme hvilken lyd og bildeinngang du bruker, men tror lyd- og bildeinngang må ha samme navn for samme kilde.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok. takker så meget for alle svar!

er dog fremdeles usikker på #5...

er det bedre for meg å bruke optisk fra min PS2 -> receiver eller kan jeg gå for komponent? hvilken av de to er best å bruke fra PS2 -> receiver? har forresten ikke optisk-kabel til PS2, men dette kan skaffes om det er så at den gir bedre lyd... mener å huske at jeg leste en plass som hadde liste over tilkoblinger og sånt, men husker ikke hvor jeg så det... uansett... skal jeg bruke komponent eller optisk? og hvis jeg skal bruke komponent, så hvor skal jeg ta å koble den røde og hvite kabelen som er på komponent-kabelen? den har jo 5 kabler; grønn, blå, rød + hvit og rød... så hvis jeg kjører grønn, blå og rød FRA ps2 TIL receiver på f.eks "DVD", så får jeg mulighet til å kjøre DD 5.1 og DTS, eller?

og en liten ting til... hva mente St3ffan med "Neo:6 er vel DTS sin versjon av Pro logic."? ... er det slik at Neo:6 er bedre enn PL og PLII, eller..?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goodiegood
    og en liten ting til... hva mente St3ffan med "Neo:6 er vel DTS sin versjon av Pro logic."? ... er det slik at Neo:6 er bedre enn PL og PLII, eller..?
    Om DTS:Neo eller PL/PLII er best må du nesten prøve selv. Jeg bruker stort sett Neo vår jeg ser på TV og vil ha surroundlyd fra den. Synes at det funker best her hos meg, men smak og behag osv.

Godt å se at du ikke ble skremt av det surmagede oppstøtet lenger oppi her iallefall
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Optisk vil gi bedre lyd enn komponent (phono/stereo), kabelen. Men på min gamle onkyo 605 kunne jeg ihvertfall koble inn komponent på "DVD" og sette inn optisk på "DVD" sånn at jeg fikk lyd gjennom den optiske kabelen og bilde gjennom komponenet. Dette mener jeg bestemt du også skal kunne få til på din reciever. Håper dette hjelper.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott å se at hygen fortsetter å gi gode og velskrevne svar!

Jeg har 659, og her er mine råd:

Neo:
    dette er på en måte "fake" surround som kun skal benyttes dersom signalet inn ikke er surround (f.eks TV Nicam stereo).
    Jeg føler at Sur. Enhanched gir enda mere romfølelse enn Neo. Men det er smak og behag.

Men du skal altså ikke ha Neo: i displayet hvis du har koblet til en DVD spiller som sender DTS eller DD - da skal det stå DTS eller Dolby Digital. Dette forutsatt at du har valgt "bitstream" på DVD spilleren og bruker optisk/coax kabel.

PS3:
    jeg har bare erfaring med optisk tilkobling og det er veldig veldig bra!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da var jeg tilbaks med enda et "problem" nå som jeg har fått surround-back høyttalere på plass...

prøvde å kjøre YPAO, noe som jo gikk greit, men fikk opp følgende melding etter at YPAO hadde kjørt kalibreringen:

hva betyr det at den er "reverse channel"? har jeg koblet kablene omvendt, kanskje..? det har kommet lyd fra de, men fikk opp det der nå når jeg kjørte kalibreringen. hva kan være galt? + og - koblingene som er feil, eller..?

fikk ingen andre feilmeldinger når jeg kjørte kalibreringen. kun den der.

noen av dere som vet hva det betyr?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da var jeg tilbaks med enda et "problem" nå som jeg har fått surround-back høyttalere på plass...

prøvde å kjøre YPAO, noe som jo gikk greit, men fikk opp følgende melding etter at YPAO hadde kjørt kalibreringen:

hva betyr det at den er "reverse channel"? har jeg koblet kablene omvendt, kanskje..? det har kommet lyd fra de, men fikk opp det der nå når jeg kjørte kalibreringen. hva kan være galt? + og - koblingene som er feil, eller..?

fikk ingen andre feilmeldinger når jeg kjørte kalibreringen. kun den der.

noen av dere som vet hva det betyr?
    det er frontene den sikter til (FL=front left, FR = front right)
    Ute av fase - skjønner ikke det helt - trodde slikt bare var for bass (LFE).

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står i manual side 117.
    Yamaha Online - Yamaha Elektronik Europa GmbH
    Kan være at du har byttet + -
    Kan også hjelpe å kjøre en gang til for av og til kan man få feilmelding selv da alt er riktig koplet.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger ikke være pluss og minus som er byttet om. Kan rett og slett skyldes løse koblinger/dårlig kontakt mellom receiver og en av frontene...

Alan

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "lavkvalitet 1411 kbps 16 bit 44,1 kHz 2 kanalers stereo" , det var da en merkelig kommentar, kanskje jeg er på feil forum da?

fasefeil er vanlig med auto setup, kan f.eks. skyldes refleksjoner fra veggen, prøv å vinkle høyttaleren litt og prøv igjen.

Newcomer cavanagh sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde også dette problemet med at forsterkeren sa at høyttalerne mine var ute av fase. Etter tusen kontrollrunder for å sjekke at de faktisk var i fase begynte jeg å lete litt rundt og det kan se ut som en liten "bug" i forsterkeren som gjør at den sier at de er "out of phase" ved slutten av romkorreksjon.

Skal ikke si at dette er helt sikkert, men jeg vet at mine høyttalere ikke er ute av fase, og jeg fikk den samme feilmeldingen uansett hva jeg prøvde.

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får også "out of phase" men tror det skyldes at den ene fronten står helt inni rt hjøtnrsammen med subwooferen. Er ikke sikkertat det er noe galt, bare dobbeltsjekk at du harkoblet +og - riktig.

Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp,sjekk og dobbelsjekk at høyttalerkablene er koblet riktig.+ på + og - på -.Er dette riktig koblet så kan du prøve å justere litt på vinkling av frontene dine.hjelper ikke dette så er det bare å la det være.Typisk Yamaha det der.Fikk det selv på min gamle Yamaha og alt var koblet riktig.

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok. takker så meget for alle svar!

er dog fremdeles usikker på #5...

er det bedre for meg å bruke optisk fra min PS2 -> receiver eller kan jeg gå for komponent? hvilken av de to er best å bruke fra PS2 -> receiver? har forresten ikke optisk-kabel til PS2, men dette kan skaffes om det er så at den gir bedre lyd... mener å huske at jeg leste en plass som hadde liste over tilkoblinger og sånt, men husker ikke hvor jeg så det... uansett... skal jeg bruke komponent eller optisk? og hvis jeg skal bruke komponent, så hvor skal jeg ta å koble den røde og hvite kabelen som er på komponent-kabelen? den har jo 5 kabler; grønn, blå, rød + hvit og rød... så hvis jeg kjører grønn, blå og rød FRA ps2 TIL receiver på f.eks "DVD", så får jeg mulighet til å kjøre DD 5.1 og DTS, eller?

Du skal ikke koble den rød/blå/grønne komponent-kabelen inn på lydinngangene på receiveren. Rød/Blå/Grønn overfører bilde og ikke lyd. Den hvite og røde vil ikke gi deg surround-lyd, da må du ha optisk kabel.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •