YPAO-kalibrering av RX-V663 -> "Out of Phase"-problem... hva er galt? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 35 av 35
    Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har også vært ute for problemer med fasefeil:

http://avforum.no/forum/receivere-fo...-fasefeil.html

Active St3ffaN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aldri fått den feilmeldingen bortsett fra når det faktisk har vært noe feil, så jeg tror at det er noe feil med enten kabling eller plassering hos de som får denne feilmeldingen.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående feilmeldingen, så holder det ikke at alt er koblet riktig. Feilmeldningen kommer også om en eller flere av koblingene er dårlig/løs. Dette kan jeg med sikkerhet si etter å ha koblet opp og kjørt auto-kalibrering på en rekke Yamaha-receivere de siste par årene.

At det kan være andre (uforklarlige) årsaker til at feilmeldingen kommer skal jeg ikke utelukke, men det har i alle fall fungert til slutt for meg, uten unntak (så langt).

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av X3MHC
    Angående feilmeldingen, så holder det ikke at alt er koblet riktig. Feilmeldningen kommer også om en eller flere av koblingene er dårlig/løs. Dette kan jeg med sikkerhet si etter å ha koblet opp og kjørt auto-kalibrering på en rekke Yamaha-receivere de siste par årene.

At det kan være andre (uforklarlige) årsaker til at feilmeldingen kommer skal jeg ikke utelukke, men det har i alle fall fungert til slutt for meg, uten unntak (så langt).
    kan også bekrefte at det her ser ut til å stemme. etter mye om og men, så ble jeg faktisk kvitt "out of phase". nå får jeg ingen feilmeldinger når YPAO er ferdig. herlig. men ja, dere som sliter med det samme bør ta grundig titt på om - og + er riktig samt om de er koblet til ordentlig. hos meg var både + og - et problem, så jeg prøvde å se om noen av kablene var løse, noe 2 av kablene var, faktisk. så etter at jeg strammet de ordentlig til å kjørte YPAO, så gikk alt som smurt, faktisk.

eneste "problemet" jeg sliter med nå, er hvorfor YPAO setter crossover til 120 hver gang... har lest rundt at 80~90 i crossver er hva som er anbefalt. så jeg må manuelt endre den til 80~90. også setter YPAO fronthøyttalerne mine (Dali 909) som "Large" imens resten av høyttalerne er satt som "Small".. er dette riktig da, kanskje..? har blitt fortalt at også fronthøyttalerne bør være Small... en annen ting... skal jeg kjøre "Bass Out" som 'both', 'front' eller 'swfr'? forståelig nok så er det ikke 'front' da jeg har en 12" XTZ-sub... så det er enten 'both' eller 'swfr', men hvilken skal jeg velge?

Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv deg frem med hva som låter best på "bass out".Kommer litt ann på rom og høyttalere,men jeg vil tippe at "both" er det beste i ditt tilfelle.

Sett alle høyttalerne som "small" og sett crossover til 80hz manuellt.Dette er en god tommelfingerregel,men det skader ikke å prøve seg litt frem her også.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok. skal prøve på det..

funnet frem til at 'both' fungerte meget bra samt at crossover 90 også fungerte finfint. låter bedre enn 80 da.. alle er nå satt som small. går ut ifra at 'SP Distance' er noe som YPAO automatisk har konfigurert uten at jeg trenger å konfigurere det, sant?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min anbefaling for et surroundoppsett med sub (det være seg 5.1, 5.2, 7.1, 7.2 etc.) er å sette alle høyttalere til 'Small', uavhengig av om høyttalerene dine er full-range eller ikke.

Hvilken verdi du setter crossoverfrekvensen (delefilteret) til, er normalt avhengig av hvor dypt den dårligste høyttaleren i surroundoppsettet ditt går. Min anbefaling er å sette delefilteret et par titalls hertz høyere enn den laveste/dypeste frekvensen denne høyttaleren er oppgitt til å reprodusere (typisk innenfor en forvrengning av +- 3dB).

La oss si at den dårligste høyttaleren i oppsettet ditt klarer å gjengi lave frekvenser ned til 60 Hz. Sett da delefilteret/crossoverfrekvensen til 80 Hz. Her bør man naturligvis prøve seg frem, men 80 Hz er i dette eksempelet et greit utgangspunkt.

Min erfaring (i likhet med din) er at YPAO ofte setter delefilteret for høyt, noe som er ugunstig siden bassen fra sub'en da blir mere retningsbestemt i stedet for retningsuavhengig. Så manuell overstyring av crossoverfrekvensen er i de fleste tilfeller påkrevd.

Når det gjelder opsjonen 'LFE/BASS OUT', så sett denne til 'SWFR' slik at frekvenser under delefilteret sendes til subwoofer og ikke noe annet sted. Valget 'BOTH' er etter min mening ikke et fornuftig valg av følgende grunner:

a) Om alle høyttalere er satt til 'Small', så er jo det nettopp for å sende lave frekvenser til en dedikert basshøyttaler (subwooferen). Velges 'BOTH' i stedet for 'SWFR' i et slikt oppsett, så blir frekvensene hos frontene som er under delefilteret i tillegg sendt til frontene (altså både til sub og fronter), selv om disse er satt til 'Small'.

b) Om frontene er satt til 'Large', så vil 'BOTH' medføre at frekvenser hos frontene som er under delefilteret i tillegg vil sendes til subwoofer. Merk at frontene ikke vil bli berørt av delefilteret i dette tilfelle siden de er satt til 'Large'. Frekvenser i frontkanalene som er under delefilteret vil derfor høres både ifra frontene og subwoofer (som i punkt a).

Dette blir feil i forhold til lydmikserens anbefalte avspillingsmetode, og bassen har da en tendens til å bli for voldsom/"boomy", men noen vil sikkert foretrekke dette av subjektive grunner.

Min klare anbefaling er altså å benytte 'SWFR' i alle tilfeller fordi dette er mest tro til originalmiksen. Synes du bassen blir for svak, så kanskje delefilteret må legges noe høyere, men mest sannsynlig trenger du en kraftigere/bedre subwoofer

Alan

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man setter frontene til 'Large' og 'LFE/BASS OUT' til 'SWFR', så spiller ikke subwooferen noe bass? Hva kommer det av?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da må det være noe galt et sted..!

Subwooferen vil jo alltid motta LFE-signalet fra DVD/BD (med mindre LFE/BASS OUT opsjonen settes til 'FRONT' som jo gjelder for oppsett uten sub), og det er jo her du normalt finner det meste av bassen.

For konfigurasjonen du nevner, så skal jo i tillegg sub'en motta de lave frekvensene fra senter og surround høyttalerne som er satt til 'Small'.

Har du forresten sjekket at sub'en sitt eget delefilter er skrudd av eller satt til max (velg høyest mulig frekvens). Da mener jeg fysisk på selve sub'en...

Du bør også sjekke hvor mange dB lydnivået til sub-kanalen er satt til av auto-kalibreringen. Dette bør være rundt -5 dB til 0 dB siden sub-kanalen under dekoding (hvis gjort riktig) tilgodesees med +10dB. Juster volumknappen på sub'en (denne bør i utgangspunktet stå midt i mellom min og max) og kjør auto-kalibrering på nytt inntil du oppnår et slikt lydnivå etter kalibrering.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subwooferene er delt på 80hz i receiver, og er stilt ca 3dB høyere enn resten.

Har alltid hatt dette "problemet" med alle subwoofere og receivere jeg har hatt. Har bare testa på vanlig musikk, så det kan jo hende at det er kun LFE-sporet som blir sendt til subwooferen når det er stilt inn slik. Men synes bass under 80hz burde bli sendt til subwooferen i alle fall. Uansett ikke noe problem siden jeg har stilt alle høyttalere til small.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, da skjønner jeg.

Om alle høyttalerene er satt til 'Large' og du spiller av en kilde som ikke er 5.1 eller 7.1 (stereomusikk er jo 2.0), så vil du ikke få noe lyd fra subwooferen da det bare er et LFE-signal (.1) som vil bli sendt til subwooferen om høyttalerene er satt til 'Large'.

Setter du høyttalerene til 'Small' slik du har gjort, så vil subwooferen gi lyd også for stereokilder siden alle frekvenser under delefilteret vil bli sendt til subwooferen i stedet for til høyttalerene, med mindre du benytter STRAIGHT modus, hvilket vil gi urørt stereoavspilling i de to fronthøyttalerne (dvs. fullt signal sendes frontene og ingenting til sub).

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel det blir vel PURE DIRECT modus isåfall.

STRAIGHT stereo sender fortsatt bass til subwooferen...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et sitat fra brukermanualen (i dette tilfellet RX-V1800):
    When this unit is in the "STRAIGHT" mode, 2-channel stereo sources are output from only the front left and right speakers.

Multi-channel sources are decoded straight into the appropriate channels without any additional effect processing.
    Mulig at teksten kan feiltolkes og at subwoofer vil bli tilgodesett med frekvenser under delefilteret om de to frontene er satt til 'Small' også for STRAIGHT. Jeg har i grunnen ikke testet stereokilder selv i et surroundoppsett med Yamaha-receiver da jeg benytter et dedikert anlegg til musikk.

Men merk at det står "only the front left and right speakers" for stereokilder og STRAIGHT, så i så fall er manualen direkte misvisende.

Og ikke bare det, men navnet på modusen (STRAIGHT) vil jo da også være misvisende!

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo er enig, men realiteten er at når Yamaha står til small på alle høytalerne som de jo oftest gjør, så kjører Yamaha ut bass til subwoofer i STRAIGHT modus.

Det gjør den derimot ikke på PURE DIRECT, vet du foresten hva som innebærer forskjellen på disse to modusene egentlig?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I så fall interessant, og etter min mening en feilimplementering av Yamaha (STRAIGHT er altså ikke helt STRAIGHT). [Nei, dette er ikke en diskusjon omkring legning ]

I 'PURE DIRECT' modus så er videokretsen avskrudd for renest mulig lyd...

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •