4 ohm falig på 6/8ohm reciver? Skurring fra sub?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

4 ohm falig på 6/8ohm reciver? Skurring fra sub?

Jeg har en pioneer 516 reciver og en Proson aktiv sub som er koblet til pre-out med y-led som jeg har litt problemer med. Suben har begynt og skurre noe sisnykt når forsterker står på, men helst vis jeg har på dvd spiller både når jeg bruker optisk eller coaxial digital kabel mellom spiller og reciver.. Og lurer på hva det er som kan gjøre det? Kan det være en instilling på forsterkeren jeg har vært bortig som gjør at den har begynt og skurre eller er det en feil med en av dem?

Lurer også om om det kan være farlig for forsterker og bruke 4 ohms høytalere på den når den er beregnet for 6/8 ohm står det i instruksjonsboken. Kan stille mellom 6 og 8 ohm... i så fall hva burde jeg stille den inn på?

Håper noen kan hjelpe meg. I hvertfall med suben som skurrer. Blir snart gærn. Var ikke slik bare for noen dager siden.

Kan det være noe feil med suben fordet om det slutter og skurre når jeg drar ut kablen som er i mellom reciver og suben?

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mange typer skurring. Eller er det mer brumming? Det pleier å være et jordingsproblem i så fall. Du kan prøve å ta strøm til alt utstyret fra samme strømuttak. Du kan også risikere å få støy inn på systemet via kabel-tv-uttak.

Ellers kan du finne svar på det andre spørsmålet, eller kanskje begge, om du bruker søk-funksjonen her på forumet :-D

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    Det er mange typer skurring. Eller er det mer brumming? Det pleier å være et jordingsproblem i så fall. Du kan prøve å ta strøm til alt utstyret fra samme strømuttak. Du kan også risikere å få støy inn på systemet via kabel-tv-uttak.

Ellers kan du finne svar på det andre spørsmålet, eller kanskje begge, om du bruker søk-funksjonen her på forumet :-D
    Takk og takk:-D Trakk ut coxial kablen mellom canal digital cabel tv tuneren og reciveren og da ble det stille og nydelig klar lyd i anlegget igjen:-D Var nok en jordfeil på anlegget til canal digital kanskje!

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, herligherlig

Det er/var jordingsfeil på kabelnettet her også (Canal Digital). Har ikke sjekka etter at ny kabel ble gravd ned.

Uansett kan du kjøpe deg et galvanisk skille for å bli kvitt problemet. Også mtp. brannsikkerhet. Ulempen er at den svekker signalet noe.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, herligherlig

Det er/var jordingsfeil på kabelnettet her også (Canal Digital). Har ikke sjekka etter at ny kabel ble gravd ned.

Uansett kan du kjøpe deg et galvanisk skille for å bli kvitt problemet. Også mtp. brannsikkerhet. Ulempen er at den svekker signalet noe.
    Trodde bare man trengte galvanisk skille hvis kabeltv kabelen "coaxcial" kabelen var koblet direkte inn på antenne inngangen på tven. Til meg er den koblet inn på en tuner som sender signal til tven via scart eller hdmi. Trenger jeg galvanisk skille nå da mtp. brannsikkerhet?

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sjelden man leser om TVer som tar fyr, men el-kjedene er i dag pliktige til å selge deg galvanisk skille hvis du kjøper flatskjerm. Det skal plasseres nærmest uttaket, slik at alt utstyr er fysisk (galvanisk) adskilt fra kabelnett.

Post og teletilsynet om galvanisk skille

Slike forskrifter vil jo alltid være på den sikre sida, og forebygge alt de kan. I praksis oppstår nok brann bare i veldig uheldige tilfeller, men greia er at det ikke skal gå spesielt store strømmer i coaxkabelen (noe det kan gjøre ved jordingsfeil). Ikke alle komponenter tåler mye strøm, og strøm blir fort til varme.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sjelden man leser om TVer som tar fyr, men el-kjedene er i dag pliktige til å selge deg galvanisk skille hvis du kjøper flatskjerm. Det skal plasseres nærmest uttaket, slik at alt utstyr er fysisk (galvanisk) adskilt fra kabelnett.

Post og teletilsynet om galvanisk skille

Slike forskrifter vil jo alltid være på den sikre sida, og forebygge alt de kan. I praksis oppstår nok brann bare i veldig uheldige tilfeller, men greia er at det ikke skal gå spesielt store strømmer i coaxkabelen (noe det kan gjøre ved jordingsfeil). Ikke alle komponenter tåler mye strøm, og strøm blir fort til varme.
    Stakk på elkjøp i sta og kjøpte en hama galvanisk skille ville være på den sikre siden siden jeg har mye dyrt utstyr og i tillegg vil jeg bruke coxial kabel mellom reciver og cabel dekoder slik at jeg får årdentelig dolby eller DTS lyd på filmer på noen kanaler

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •