XTZ class a100 DII som effektforsterker i et surroundoppsett.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

XTZ class a100 DII som effektforsterker i et surroundoppsett.

hei, mottar snart nye høyttalerere (Energy RC50)

disse skal brukes som fronthøyttalere , har en reciver (Yamaha RXV-659) som tar seg av surrounden, men ettersom jeg også hører på endel musikk i stereo har jeg vurdert en dedikert cdspiller og forsterker.
    har sett litt på XTZ forsterkeren da den har kommet ganske så bra ut i tester og at prisen er en ganske relevant faktor her.
    men det jeg lurer på er om hvordan denne er og bruke som effektforsterker??
    leste at for og switche mellom integrert og effekt modus så må man flytte en pin på baksiden av forsterkeren, vil dette representere et problem for og høre musikk i stereo?? litt usikker på hvordan det fungerer med integrertforsterker kontra effektforsterker??

noen som har en grei forklaring på dette?? kan jeg høre på en cd spiller som er koblet til xtz'en når reciveren er avslått, eller må denn være koblet om til integrert modus da???

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du kobler mellom å benytte forsterkeren som integrert og effekt kobler du ut og inn forforsterkerdelen i forsterkeren. Det representerer ingen som helst form for problem i stereomodus da Yamaha'n ikke er koblet til i kretsløpet siden main-in inngangen kobles bort når forsterkeren kjøres integrert.

Her er en god test skrevet av Kenti her på forumet:Dybdetest: XTZ Class A100 DII

Sitat Opprinnelig postet av Kenti
    Prosessorinngang er en veldig praktisk finesse hvis man har planer om å bruke forsterkeren som rent effekttrinn i en hjemmekino, men samtidig vil ha mulighet til å bruke den som ren stereoforsterker ved musikklytting uten å måtte bytte om på høyttalerkablene for hver gang. Hvis det skal en integrert forsterker inn i min hjemmekino er prosessorinngang et minstekrav. Det eneste negative jeg ser rundt dette på denne forsterkeren er at man manuelt må bytte om på et par jumpere på baksiden av forsterkeren når man skal velge om den skal brukes som integrert, eller kun som effekttrinn.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det har vært diskutert mange gange. Du trenger en integrert, eller for/effektforsterker med en By-pass eller Processor inngang.
    Da kobler du pre out front på processor inngangen på din stereo forsterker, og dine front høyttalere også på denne.
    Når du da velger processor inngangen vil din stereo forsterker drive dine fronter ved film men du regulerer volumen som vanlig på din surround forsterker. Velger du da f.eks. CD vil forsterkeren fungere som en helt almindelig stereo forsterker igjen.
    Alle dine stereo kilder må da tilsluttes stereo forsterkeren, og dvd spilleren til surround forsterkeren.
    Ellers, søk på Integrert forsterker med prosessor inngang el. lign. og du får et hit....., som denne http://www.avforum.no/forum/receiver...r-inngang.html
    Se om XTZ forsterkeren har denne mulighet....

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, så da må jeg ikke bytte mellom integret og effekt hver gang jeg skal høre på cd iallefall, for når jeg leste dybdetesten her på forumet så fikk jeg intrykk at det var et problem at man måtte bytte om swichene manuelt, men hvis jeg kan bruke det som et effektrinn uten og måtte gå bak forsterkeren i hytt-og-pine så går det greit. litt kjip og måtte dra fram forsterkeren 3ganger om dagen..

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dangerc
    ok, så da må jeg ikke bytte mellom integret og effekt hver gang jeg skal høre på cd iallefall, for når jeg leste dybdetesten her på forumet så fikk jeg intrykk at det var et problem at man måtte bytte om swichene manuelt, men hvis jeg kan bruke det som et effektrinn uten og måtte gå bak forsterkeren i hytt-og-pine så går det greit. litt kjip og måtte dra fram forsterkeren 3ganger om dagen..

Jo, du må bytte om manuellt på baksiden hver gang du skal koble mellom å benytte forsterkeren som integrert med cd-spilleren og når den skal brukes som effekt til film.

Sitat Opprinnelig postet av Kenti
    Det eneste negative jeg ser rundt dette på denne forsterkeren er at man manuelt må bytte om på et par jumpere på baksiden av forsterkeren når man skal velge om den skal brukes som integrert, eller kun som effekttrinn.

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Løsningen da er vel bare å bruke Yamahaen som preamp også til stereo, og la Xtz'en stå som effektamp hele tiden?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok ok, hvordan er det og bruke yamaha'en som preamp?? vil ikke vitsen bli borte med og ha en egen dedikert stereo forsterker??

nå begynner jeg og forstå ulempene med og ha swichen på baksiden ja.

er ganske ny på hifi området så det er mye som jeg ikke vet ennå, er vel det man kaller en n00b :-p

takker for all hjelp

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er jo der en stereoforsterker som regel knuser en surround i samme prisleie(og ofte en god del dyrere også)..
    jeg har f.eks en NAD C372 og en NAD T754 - disse var det 500 kr forskjell på, fordel recieveren, men forforsterkeren i C372 spiser den i T754 til frokost på musikk og andre analoge kilder...

Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dangerc
    ok ok, hvordan er det og bruke yamaha'en som preamp?? vil ikke vitsen bli borte med og ha en egen dedikert stereo forsterker??

Ja, vitsen blir borte da... Du kan like gjerne kjøpe deg en brukt effektforsterker til en rimelig penge som den XTZ-en.
    Det sentrale her er at du trenger en stereoforsterker med prosessorinngang. En av de rimeligste jeg kjenner til som har dette er Denon pma 1500ae. Ellers kan du jo prøve å finne en pent brukt en..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan supplere med Cambridge 740A til 6000...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •