4-kanals forsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

4-kanals forsterker?

Hei. Har prøvd å finne en 4-kanals forsterker, men finner det ingen steder. Det er mulig at jeg har missforstått litt og ikke skjønner helt hva jeg skal se etter.

Jeg skal ha fire front høytalere og en subwoofer. Og da trenger man en 4- kanals forsterker?:-? Noen som kan fortelle meg hva slags forsterker jeg trenger da?

takk for svar:-D

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To stykk like 2 kanalers effekforsterkere gjør nok nytten.

Trenger da bare Y-ledd til og dele rca signalet.

Nevner du hvilke høytalere du har så får du sikkert anbefaling av effekt oxo...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte egentlig ikke på effekt osv. tenkte bare på hvordan forsterker jeg må ha for å kunne spille av 4 fronthøytalere=)

Så to like forsterkere er det som må til. Finnes ikke 4 kanals?

Takk for svar.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stereo forsterkere har som regel terminaler for to par høytalere.
    Så frem til at forsterkeren ikke er for liten til og drive to par høytalere så er ikke det noe problem og gjøre det.

Om forsterkeren har PreOut utgang kan den brukes til subwoofer.

Effektforsterkere har oxo terminaler for to par høytalere, bare og sjekke teknisk data og bilde av baksiden på den aktuelle forsterkeren.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du trenger sub utgang, må du satse på en hjemmekino receiver. Du må jo ikke benytte alle kanalene på en 5, 6 eller 7 kanals receiver heller
    På flere av de nyere av-receiverne kan du jo velge å biampe frontene. Dvs at du bruker to av bakkanalene til front i stedet, og dermed får du utgang for fire fronthøyttalere og rca utgang til sub på kjøpet.

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke høyttalere har du? om du skal kjøre dobbel stereo får du mest igjen ved å kjøpe en stereoforsterker med AB høyttalerutganger. Da kan du i tilegg velge om høyttalerpar A eller B skal spille, eventuelt begge samtidig.

De fleste forsterkere med AB utganger liker seg best med høyttalere med impedans fra 8 Ohm og opp, om du skal bruke begge samtidig. Om du har lavere impedans på dine høyttalere vil jeg sett etter en forsterker med stor strømforsyning. Feks NAD 372.

et eksempel: Stereo - Forsterker | Hi-Fi Klubben: NAD C355BEE Integrert forsterker

Denne forsterkeren har også 2x pre out slik at du kan bruke opp til 2 subber uten å bruke y-ledd. Skal du bruke 1 sub bør du bruke 2 kabler for å få med bass fra både høyre og venstre kanal. (ja mange plater og låter har også bassen i stereo).

Lykke til :-D

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for mange gode svar! Det er jo livsfarlig å være på dette forumet, nå ryker jo alle sparepengene til nytt utstyr (kanskje)

Denne receiveren har jeg nå. Dantax stereo receiver og CD-spiller PRO2040 - elprice.no

som driver disse høytalerne: Dantax høyttalere gulv P2500SORT - elprice.no

Det jeg vurderer er å kjøpe ett par til med de samme høytalerne=)

Den NAD C355BEE forsterkeren var bare ELSK!

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp for all del ikke et par til av de Dantaxene. Spiller et par for dårlig blir det ikke noe bedre med et par til. Kjøp heller både forsterker og høyttalere brukt hvis du er på budsjett.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forresten er den litt billigere NAD C325BEE: Stereo - Forsterker | Hi-Fi Klubben: NAD C325BEE Integrert forsterker

Noe som kan passe til mitt bruk?

De høytalerne jeg har kan yte mer hvis jeg har en sterkere forsterker?

Har bursdag om ett par dager, og begynner å få en anelse av hva jeg ønsker meg:P hehe.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter Pnerbye 100%
    Ikke fortsett i den banen der. Er du ikke fornøyd nå, er det ingen grunn til å kjøpe mer Dantax og dens like.
    Se heller på AVTorget etter brukt (lyd)kvalitet.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg begriber ikke hva det er du vil med fire front høyttalere, du ødelegger jo fuldstendig lyden.
    Få deg en 2 kanals effektforsterker (hvis din Dantax receiver har "preout front" da, ellers må du ha en annen receiver....) og en aktiv subwoofer a la XTZ.....

Jeg fandt ikke manualen til 2040, men jeg tror ikke den har preout front, da kan du ikke bruke en ekstra effektforsterker i det hele tatt. Du må enten kjøpe ny receiver med disse utgangene om du vil ha ekstra effektforsterker på, eller en integrert forsterker om du vil ha stereo.....

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner poenget Det spiller egentlig helt ok=) Men jeg ønsker å kjøpe en bedre forsterker i første omgang.

Jeg har ett siste spørsmål.

receiveren har: 2x100 Watt / 4 Ohm

Hvis jeg kjøper NAD C325BEE ( Stereo - Forsterker | Hi-Fi Klubben: NAD C325BEE Integrert forsterker ) Som har 2 x 160 W i 4 ohm (dynamisk effekt - IHF.

Og høytalerne mine tåler: Belastning 200 watt.
    maks Spisseffekt: 300 watt maks
    Impedans 6-8 ohm

Vil jeg kunne spille høyere og antagligvis bedre kvalitet på lyden med den NAD C325BEE forsterkeren?

Mange takk for svar!

Mvh Simen

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har hørt disse dantax høyttalerne, og de høres absolutt ikke ok ut. forferdelig mellomtone og bassen er rumlete.

den nad bee forsterkeren er nok gansek grei, har selv hatt nadc320bee og den spilte ganske bra til prisen.

må for all del ikke kjøpe flere dantax høyttalere. like greit å gå over til noe med kvalitet først som sist.

mvh
    stian

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lagt fra meg tanken på å kjøpe mere dantax!

Men kan noen svare på spørsmålet mitt rett over denne posten? =)

Jeg må ta en ting om gangen, og tror forsterker er greit å begynne med.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta deg en runde og stikk innom noen HiFi sjapper og få demonstrert de produktene du lurer på. Vær kritisk og ikke stol blindt på selgerens formeninger. Stol på dine egne ører og prøv forsterkeren på de høyttalerne du kunne tenke deg å kjøpt deg neste gang du skal oppgradere.

Det er hva du synes er bra som teller, ikke selgeren eller andre på forumet :-D Husk og ta med egene plater med den musikken du er vant til å høre på, gjerne et par plater du kjenner godt.

Når du har hørt litt og fått gjort deg opp en mening kan det jo være greit å se etter pent brukte saker, helst med garanti og i nærheten av dær du bor. Finner man ingenting brukt, eller man vil ha nytt, er det veldig greit å forholde seg til en lokal forhandler. Skulle det være noe man lurer på, eller om det oppstår feil med produktet er det bare å smelle sakene på disken å få det fiksa. Man slipper å sende sakene rundt omkring, og å krangle med vanskelige folk på telefonen. I tilleg kan man som regel få låne med seg et produkt mens man venter på reperasjonen. Noen har til og med "swap garanti" på stedet, og man får et nytt produkt med en gang.

:-D

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror Nad 325 er på tilbud til 2498.- Den har 1 stereo Pre out utgang.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •