2807 og hdlyd - 7.1 analog eller PCM over HDMI?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

2807 og hdlyd - 7.1 analog eller PCM over HDMI?

Går og vurderer innkjøp av BD-spiller. Har en Denon avr-2807 som ikke støtter de nye lydformatene men den kan ta PCM over HDMI i tillegg til at den har 7.1 analoge innganger. Jeg har forstått at det finnes/kommer spillere som kan dekode lydsporet og sende det videre analogt eller som PCM.

På generelt grunnlag, mister man mye lydkvalitet ved konvertering til PCM? Og om det er en viss degradering, hvor havner kvaliteten i forhold til tradisjonell DD og DTS? Hva vil gi den beste lyden av analog og PCM?

Ved bruk av analoge innganger, vil de forskjellige innstillingsmulighetene (romeq, delay, nivå, volum osv) fungere som de gjør med digitalt inn?

EDIT: Baksiden av 2807:

http://www.avland.co.uk/denon/avr2807/rearlrg.jpg

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    Går og vurderer innkjøp av BD-spiller. Har en Denon avr-2807 som ikke støtter de nye lydformatene men den kan ta PCM over HDMI i tillegg til at den har 7.1 analoge innganger. Jeg har forstått at det finnes/kommer spillere som kan dekode lydsporet og sende det videre analogt eller som PCM.

På generelt grunnlag, mister man mye lydkvalitet ved konvertering til PCM? Og om det er en viss degradering, hvor havner kvaliteten i forhold til tradisjonell DD og DTS? Hva vil gi den beste lyden av de to alternativene?

Ved bruk av analoge innganger, vil de forskjellige innstillingsmulighetene (romeq, delay, nivå, volum osv) fungere som de gjør med digitalt inn?

EDIT: Baksiden av 2807:

http://www.avland.co.uk/denon/avr2807/rearlrg.jpg
    Ved PCM dekoder du i spilleren isteden for receiveren. Min erfaring er at dekoding i receiver holder noe høyere kvalitet, men lyden ligger et godt stykke over vanlig dts og dd. PCM Uncompressed bruker å være veldig bra.
    Jeg ville kjørt signalet via hdmi for å kunne bruke signalbehandlingen i receiver
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde egentlig håpet på det svaret. Å kunne bruke HDMI forenkler jo kablingen en del.

Kvaliteten på dekoding i spiller avhenger vel av spilleren. Er det vesentlige kvalitetsforskjeller på det området på spillere som er på markedet i dag? Tipper at muligheten for dekoding i selve spilleren vil forsvinne i framtiden etterhvert som kundemassen med "gamle" receivere blir forskynt og de fleste har anskaffet receivere som takler hd-formatene. Men før dette eventuelt skjer, vil kvaliteten på innebygget dekoder kunne bli bedre på spillere som kommer?

Tanker rundt dette mottas med takk.

EDIT: Er det riktig at mange BD-titler kommer med LPCM spor i tillegg til andre formater?

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skyter bare inn at jeg har brukt både Samsung BD-P1400 og PS3 mot 2807. Å sende PCM over HDMI til 2807 fungerte suverent - markant løft i lyden i forhold til SD-lyd'en.

Tror jeg ville valgt å bruke HDMI, ikke analog.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspillet. Da gjenstår det bare å se seg ut en spiller. Blir vel ikke før sommeren er godt på hell siden jeg skal innrede et av-rom å ha den i først.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan det samme fungere med HDMI fra PS3 til Denon 3806?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Nå er jeg på litt tynn is, men jeg tror de første ikke takler det - bare de siste. En FW oppgradering skal fikse at alle 3806 takler pcm over hdmi.

Som sagt, jeg er på tynn is her. Mener å ha snappa det opp et eller annet sted, men mener å erindre å huske at det er slik situasjonen er for 3806

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, bruker det selv. Har både Toshiba ep35 & sony ps3 koblet opp med hdmi inn på 3806. 1080p/24Hz, 3806 switcher signalet uten problemer. Firmware oppgraderingen gjør at du får støtte for 7.1, 5.1 støttes uansett. Oppgraderingen forbedrer også Audessey romkorresjonen men du får ikke brukt den på signaler som PCM via Hdmi, noe som er naturlig da signalet blir behandlet i kilden og ikke i reciever.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for informative svar. Har en kamerat som skal bytte ut sin 3806, så kanskje jeg skal låne den og teste ut hvordan det låter.:-D
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hører dere noen forskjell på lyden avhengig hvilken spiller dere bruker ?
    F. eks PS3 kontra BD-P1400. Eller prater vi om så små nyanser at det blir for vanskelig å høre noen reel forskjell ?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også Denon 2807,er det noe jeg må gjøre for å kjøre blu ray over receiveren med hdmi eller går det av seg selv?Er det sånn at det er best å koble hdmi ledning fra blu ray spillern til receiver også opp i tv slik at man kjører både bilde og lyd gjennom receiverer?Er litt blank på dette.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordboer
    Jeg har også Denon 2807,er det noe jeg må gjøre for å kjøre blu ray over receiveren med hdmi eller går det av seg selv?Er det sånn at det er best å koble hdmi ledning fra blu ray spillern til receiver også opp i tv slik at man kjører både bilde og lyd gjennom receiverer?Er litt blank på dette.
    Hdmi inn i reciver - hdmi fra reciver til tv. Innstillingene i spilleren er noe avhengig fra spiller til spiller vil jeg anta.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for informative svar. Har en kamerat som skal bytte ut sin 3806, så kanskje jeg skal låne den og teste ut hvordan det låter.:-D
    Du har vel PS3 og den sender jo alle lydformater som PCM - tror du vil få en aha opplevelse :-D

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilde + lyd med HDMI til DENON og HDMI ut.
    7.1 LPCM er forklart og fungerer
    men
    man må vel inn i innstillinger for å sende 1080p/24 passthrough så ikke Denon behandler bilde.

Lip sync
    (synkronisering så bilde og lyd passer)
    får man vel kanskje ikke siden reciveren ikke har HDMI 1.3 inn.
    Om man kan legge inn noen ms forsinkelse i ps3 vet jeg ikke

Deep collor er vel ikke aktuelt da det kanskje aldri kommer på Blu Ray men enkelte PS3 spill vil vel få det.
    Om Deep collor blir aktuelt en gang så støtter vel ikke reciveren dette.

Alternativ er å splitte HDMI 1.3 fra PS3

(har man ikke tv / projector med HDMI 1.3 inn er lipsync bare å glemme)

Blu Ray spillere som decoder alle HD lyd codec å sender som 7.1 LPCM er det veldig få av ennå.

Blu Ray spillere som decoder alle HD lydcodec å sender som 7.1 analog tror jeg ikke du får kjøpt før senere i sommer / høsten
    (nå får du vel bare de som har 5.1 analog ut)

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du kjører hdmi fra kilde via 2807 og til f.eks. tv velger du om du vil ha lyd fra receiver eller fra tv i oppsettet på receiveren.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •