Reciver - Forsterker - analog / digital volum

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Reciver - Forsterker - analog / digital volum

Vil endel mellomklasse recivere (forsterkere)(kanskje også noen high end recivere ) som motar analog lyd inn måtte gjøre om til digitalt pga volum kontroll for så gjøre det om til analog igjen.

Jeg har lest at noen high end recivere (forsterkere) kan passthrough analog lyd til egen analog volum kontroll.

Om dette er fakta eller rør er spørsmålet , hvorfor er pga all fokus på DAC i avspillere / separat DAC osv.

Hva blir vitsen med all DAC innvistering om en mellomklasse reciver har digital volum kontroll.
    (da kunne man like godt ha sendt digital lyd inn i reciver vel)

Er det slik at enkelte recivere gjør analog lyd om til digitalt pga Volum kontroll og andre recivere har mulighet for både analog og digital volum kontroll.
    Hvor finner man denne info til en reciver.

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette satt jeg faktisk og tenkte på her om dagen.
    Jeg lurer på det samme for på min Rotel receiver er det digital volumkontroll, mens jeg ofte bruker "bypass" ved musikklytting. Da skal jo alle digitale kretser slås av og lyden sendes analogt igjennom forsterkeren. Da må jo volumtrinnet fortsatt styres digitalt iallefall, men om lyden må digitaliseres av den grunn er jeg ikke sikker på.

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En digital volumkontroll er en analog komponent som styres digitalt. Det er altså ingen digitalisering av signalet.
    Eksempel: LM1971 - Digitally Controlled 62 dB Audio Attenuator with/Mute

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok når du sier det så.
    Fant litt om det selv men ikke lett å vite fakta eller fake når man leser på nettet.

Digitally Controlled, Analog Volume
    A handy feature, this signifies that volume control is regulated in the digital domain for greater precision, but audio signal remains analog for higher fidelity. “Logarithmic” volume control builds on this by varying the amount of volume change based upon the speed at which the volume knob is turned

Ble bare i tvil når jeg ofte leser det motsatte

receiver converts incoming analog signals to digital for volume control - Google-søk

(finner ikke igjen den Engelske men bare Google Norsk versjonen)
    Oversatt versjon av http://www.soundadviceblog.com/?p=148

>>>>>>>>>>>>>
    First- the digital to analog converters (DAC). You are correct- the DACs make the sound and if you use the analog outputs, you use the DACs in the player, the digital output, the DACs in the receiver. You are almost always better using the digital connection because the receiver converts incoming analog signals to digital for volume control, then back again to analog. Something is usually lost in the conversion, and in effect you are running the signal through the receiver’s DACs anyway, so you may as well use the digital connection. Some high-end receivers have an analog pass through, which bypasses the DAC, but these are the exception rather than the rule. So, first tip for readers- always use the digital connection for the best sound quality.

Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    ok når du sier det så.
    Fant litt om det selv men ikke lett å vite fakta eller fake når man leser på nettet.

Digitally Controlled, Analog Volume
    A handy feature, this signifies that volume control is regulated in the digital domain for greater precision, but audio signal remains analog for higher fidelity. “Logarithmic” volume control builds on this by varying the amount of volume change based upon the speed at which the volume knob is turned

Ble bare i tvil når jeg ofte leser det motsatte

receiver converts incoming analog signals to digital for volume control - Google-søk

(finner ikke igjen den Engelske men bare Google Norsk versjonen)
    Oversatt versjon av http://www.soundadviceblog.com/?p=148

>>>>>>>>>>>>>
    First- the digital to analog converters (DAC). You are correct- the DACs make the sound and if you use the analog outputs, you use the DACs in the player, the digital output, the DACs in the receiver. You are almost always better using the digital connection because the receiver converts incoming analog signals to digital for volume control, then back again to analog. Something is usually lost in the conversion, and in effect you are running the signal through the receiver’s DACs anyway, so you may as well use the digital connection. Some high-end receivers have an analog pass through, which bypasses the DAC, but these are the exception rather than the rule. So, first tip for readers- always use the digital connection for the best sound quality.

Det er vel mer ved bruk av 5.1/7.1 analog utgangene fra dvd-spilleren, det kan bli litt hips som happ. De fleste recievere idag har en bypass fungsjon, som kobler vek alle de digitale kretsene, frskempel pure-direct på yamaha. men ofte bruker du jo mange av høytalerinnstilingene, avstand og equalizer osv,på film.Da må man jo koble in dsp,en igjen og signalet må gå igjennom en ad/da prosses

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel et viktig spørsmål mange har eller bør spørre seg om analoge lyden man sender inn i en reciver vil forbli evig analog frem til høytalere eller om den ved enkelte innstillinger osv vil få en ekstra AD/DA convertering.

Vil en påkostet analog lyd inn få en ekstra AD/DA convertering i reciver blir det vel reciverens DAC som blir sluttresultatet for analoge lyden
    (da vil påkostede DAC som ekstern eller i dyre CD/SACD /DVD spillere osv være bortkastede penger)

bypass funksjon av analog lyd som nevnes er det en automatisk funksjon som beskytter mot digitalisering eller må man vanligvis aktivere noe i reciver som gjør at digitalisering ikke skjer (idiot sperre)

bypass funksjon er det spesielt for recivere eller er det noe man har som automatisk eller ved innstilling på 2.0 forsterkere ?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bypass-fungsjonen på yamaha hetter pure-direct, kun en knap og trykke på så vips, blir ingen verdens miksing og triksing av signalet, det går rett igjennom ubehandlet, du får altså lyd kun ut av front-høytalerne å ikke sub, men det går an og sette recieveren til stereo-modus og stille tone-kontrolen til 0 på bass og treble signalet går da heller ikke igjennom dspen, men du får bruke delefilteret og du får suben til og spille med. Alt dette her pleier og stå i bruker-manualen, hvordan dette er på andre recievere kan ikke jeg utale meg om, yamaha er den første og eneste recieveren jeg har hatt

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok
    har Yamaha selv.

Det er vel ikke ultimat at et digitalt signal blir gjort om til analogt for så bli gjor om til digitalt og analogt igjen.(mange ganger)

Avspilling av SACD og DVDA med Yamaha DVD S 1700 som jeg har (5.1 multichannel kabler) var feks et av målene med å beholde analog lyd hele veien uten at lyden fikk mange AD/DA converteringer.

også med tanke på analog lyd ut fra Blu Ray og senere kanskje en påkostet DAC til all lossless lyd jeg har på pc (optisk ut til DAC)
    Jeg får teste

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vist du skal spille av sa-cd i flere kanaler, er det vel det beste å bruke noen av høytalerinstilingene i dsp,n. Det beste hadde jo vel da vert og sendt det igjennom hdmi til recieveren, dersom du har dvd-spiller som støtter sa-cd gjennom hdmi

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •