Lurer på hva disse knappene på subben er?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lurer på hva disse knappene på subben er?

Hei=) Noen som kan forklare hva de to forskjellige knottene er?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fase og crossover. bruk søkefunksjonen ;-)

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal prøve å forklare deg enkelt, selv om det er greit å bruke søkefunskjonen

xover = crossover, dvs delefilteret på bassen
    Slik jeg har forstått det så har ikke denne noen betydning hvis du kan justere dette i receiveren

phase = hvilken veg membranen skal slå, innover eller utover (tror det heter det) Normalt skal den stå på 0, dvs utover, men avhengig av sub'en plassering så kan den altså slå motsatt veg, 180 grader

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for fint svar asvaberg:-D

Skal huske søkefunksjonen til neste gang

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    xover = crossover, dvs delefilteret på bassen
    Slik jeg har forstått det så har ikke denne noen betydning hvis du kan justere dette i receiveren
    Det er ikke helt riktig. Hvis du setter xover til 80 Hz på subben (slik som på bildet) så vil du miste alt signal over 80Hz. (Subben gjengir altså kun signal under det xover er satt til).
    Hvis du derfor skal bruke subben til kino (.1 signalet eller LFE som det også kalles) bør du sette crossover til minimum 120Hz, og ikke lavere da dedikert sub signal i film inneholder informasjon helt opp til 120 Hz.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett x-over til 80, så har du en standard i hvertfall. Sjekk resten av høytallerne hva de står på ut av forsterkeren også. Stopp all basslyd på 80hz fra amp'en og la bassen trykke derfra og ned

Som et eks.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis din receiver setter crossover så setter du subben på max (160). Phase kan du bruke hvis du tror sub og fronter (evt andre subber) faser hverandre ut feks. Sjekk selv hva som gir best bass.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle svar Jeg blir litt klokere for hvert innlegg som kommer.

Først og fremst vil jeg si at jeg ikke har noe super høytalere eller receiver. Kjøpte dette før jeg begynte å få noe som helst forståelse for HiFi osv. Reviceren+CD spiller og høytalere er av merke Dantax (kanskje dere allerede himler med øynene:P hehe ) som ble kjøpt sammen i en pakke. Litt senere kjøpte jeg en Cerwin-Wega sub 12¨ for å få litt ekstra trøkk, noe som den virkelig leverer i mitt 22,5 kvadratmeters rom.

DTS audio sa:
    ¨Sjekk resten av høytallerne hva de står på ut av forsterkeren også. Stopp all basslyd på 80hz fra amp'en og la bassen trykke derfra og ned¨

Tror ikke jeg kan stille på noe bass på receiveren Det er nok en ganske basic forsterker uten så mye justerings muligheter (2*100w)

Forran:

Bak:

pnerbye sa:
    ¨Phase kan du bruke hvis du tror sub og fronter (evt andre subber) faser hverandre ut feks. Sjekk selv hva som gir best bass.¨

Setter jeg phase på 180' får jeg en mere fyldig bass i rommet=) Men er det mer skadelig for Suben å slå innover?

Tror dere det er greit å la Xover på 80hz? Og har jeg forstått det riktig at 1 hz er dypere en 160hz?

Takker så mye for svar!:-D En dag blir det nok ett skikkelig oppsett på meg også. hehe =)

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De høyttalerene der kan med fordel avlastes litt av subben. Sett delefrekvens et sted mellom 80 og 100. Hvis du ikke kan sette delefrekvens på forsterker blir det litt verre. Da blir det jo umulig å la være å spille bass på frontene.

Det er en forenkling å si at høyttaleren "slår innover". Fasen er bare et bytte av + og -. Hadde du satt 2 subber mot hverandre med forskjellig fase ville de kansellert lyden. You see?

Noe av det samme kan skje hvis du kløner med + og - mot frontene. Gjør du feil vil du degradere lyden ganske kraftig, men utstyret tar altså ikke skade av det.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Det er en forenkling å si at høyttaleren "slår innover". Fasen er bare et bytte av + og -. Hadde du satt 2 subber mot hverandre med forskjellig fase ville de kansellert lyden. You see?
    .
    Det var opprinnelig mine ord og jeg elsker forenklinger - har jo vært gift i 25 år snart - hehe

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste lar subben peke mot sweetspot - om ikke rett i mot, så ihvertfall slik at de får øye på membranen. Andre igjen plasserer subben slik at den peker mot lerretet. I en kino så har subben en utvidet funksjon i forhold til om en lytter til musikk. Det handler like mye om å formidle "sound suspense" som å formidle korrekt musikkgjengivelse i andre deler av filmen. Dermed kan det plassering av sub gjøres etter flere variabler enn om en kun lytter til musikk - og likevel være korrekt plassering. Plasserer du subben mot lerretet så skal fasevenderen stå på 180 - om du har den plassert så den vender mot lytteposisjon skal den stå på 0.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •