Forsterker til JMlab 936

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsterker til JMlab 936

Jeg har solgt unna det jeg har av forsterkeri nå i vår, dels fordi jeg trengte raske penger til bedriftsetablering, men også fordi jeg ikke var det grann fornøyd med oppsettet..

Jeg hadde:
    EC 4.5
    Vincent SP993
    Arcam FMJ CD23
    JMlab 936
    Hadde nordost kabler men disse har jeg også solgt unna.

Jeg har beholdt både Arcamen og JMlabene, og jeg er da ute etter forsterkeranbefalinger til disse.
    Jeg er ikke plaget av den "horrible" diskanten mange finner som ankepunktet til høyttalerne, men jeg syns det ble altfor slankt i bassen. (muligens "FOR nøytralt"?)
    I tillegg ble det skikkelig rotete lydbilde når det ble litt komplekst med flere instrumenter og spesielt med fuzzgitarer.
    Mistenker at EC'n hadde hovedskylda her, og det er godt mulig det hadde løst seg om jeg hadde byttet ut bare denne, men... Jeg er også interessert i å prøve nye ting.

Jeg er åpen for både integrerte og pre+effekt løsninger, og budsjettet ligger på 25k +/- totalt, helst med kabler.. Jeg er forresten åpen for nye kabelanbefalinger også, selv om jeg antageligvis heller tilbake til Nordost om jeg ikke blir totalt overbevist om noe annet.

Av de forsterkerløsningene jeg har vurdert kan jeg nevne:
    ICE-effekt med rør-pre (Vincent eller Rogue)
    ICE-effekt med amerikansk pre (parasound eller krell)
    krell kav-400
    Nad M3 (vet ikke hvorfor jeg kom på denne men..)
    Jeg har også tenkt på Mcintosh, men her tror jeg budsjettet mitt virkelig kan få seg en real trøkk i mellomgulvet..

Forslag mottas med stor takk!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjelden jeg anbefaler egne produkter men fikk lyst til å hinte om Sugden A21SE. Jeg er strålende fornøyd med den. Så lenge du ikke trenger å spille svært høyt så har den kjapp og kraftfull bass og er meget transparent og presis. Temmelig nøytral. Jeg bruker den på Focal Micro Utopia nå. Maxwell har full returett.

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ring Hifihuset i Bærum og få deg noen gode forslag - og tilbud

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekket ut den Sugden-saken, den er sikkert konge men tror nok den blir for "puslete" til de digre 936'ene..

Jeg vil helst kjøpe brukt, men skal høre med hifihuset om de har noen forslag..
    Ellers tar jeg fortsatt imot gode tips!

Hva synes MAN om de forsterkeralternativene jeg har satt opp..?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par innspill:

- Glem (dyre) kabler i første omgang. Finn riktig forsterker først, og test ut kabler på sikt.

- Rotete lydbilde når det er kompleks musikk kan bety at du bør vurdere noe demping i rommet om du ikke har det. Diskanten til 936 er ikke så "horribel", det er bare at blant annet har litt spesiell spredningskarakteristikk. Mao bør en ta litt hensyn til det.

- Hvis bassen er slank, så er det ikke "for nøytralt" (som forøvrig er en ganske merkelig beskrivelse av lyd). De beste anleggene jeg har hørt har vært omtrent dønn nøytrale og med en bass om de defintivt ikke er slank. Men har du mye dårlige innspillinger med slank/lite bass, så kan det være du er på utkikk etter noe som farger lyden litt (?). Legg merke til at akustikk/plassering også kan være en medspillende (om ikke avgjørende) faktor her. I værste fall - kanskje 936 ikke har en spillestil som tiltaler deg, eller innehar egenskaper som passer i ditt rom.

- Det er allerede nevnt, men Hifi Huset er nok de som har best erfaring med Focal her i landet. En telefon koster ikke mange tellerskritt - men det kan være du må ringe flere ganger.

- Få forsterkere på hjemlån. Noe annet er ikke akseptabelt i ditt tilfelle. Å høre på andre høyttalere i et annet lytterom sier deg ingenting.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for kongesvar.

Jeg vet, "for nøytralt" er en ganske besynderlig beskrivelse, derfor jeg satte den i anførselstegn. Hehe.. Jeg er forholdsvis fersk innen hifi, noe som sikkert gjør at jeg roter litt med faguttrykkene.

Jeg er nok kanskje på utkikk etter noe som farger lyden litt ja, uten å gå på bekostning av nøyaktighet, presisjon osv.. Den første forsterkeren jeg testet høyttalerne på var faktisk en gammel Harman Kardon hjemmekinoreceiver, og da fikk jeg faktisk omtrent "riktig mengde" bass i forhold til det jeg ville ha, mens det meste av det andre var skikkelig ute og syklet.
    Høyttalerne er nok akkurat i min gate lydmessig, jeg må bare finne komponenter (og tydeligvis; ikke minst en plassering) som gjør at de virkelig kommer til sin rett.
    Der kommer den manglende erfaringen min med hvordan den generelle lydkarakteristikken til forskjellige produsenter er inn.

jeg har de org spikes'ene som jeg skal sette høyttalerne på til høsten, mulig de hjelper litt på bassen. Oppå to skikkelig tunge betongheller.
    Flytting er på tapeten nå i sommer, og jeg skal faktisk velge leilighet etter utforming og størrelse på stua, for å få fullt utbytte av anlegget.
    Når det er sagt, hvordan er formen på et "perfekt" audio-rom..?

Jeg har også tenkt litt på om kanskje å supplere med en sub hadde vært noe for meg..?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    - Rotete lydbilde når det er kompleks musikk kan bety at du bør vurdere noe demping i rommet om du ikke har det. Diskanten til 936 er ikke så "horribel", det er bare at blant annet har litt spesiell spredningskarakteristikk. Mao bør en ta litt hensyn til det.
    Hva er det egentlig med denne "vanskelige" diskanten til 926/936? Jeg regner med at det er det inverterte diskantelementet som gjør at spredningskarakteristikken blir spesiell, men HVA er det som er spesielt, HVORDAN oppleves det og HVA kan/bør man gjøre med det?

Håper evt info rundt dette også er interessant for trådstarter. Hvis ikke - gi lyd og jeg tar dette et annet sted.

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sies jo at Parasound skal være en meget god match til 926/936

Intermediate MrMyagi sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    664
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har hatt 926 og Vincent sp-t100.
    Nå er høyttalerne byttet ut men ikke forsterkerne. Sp-t100 synes jeg gir en varm lyd og ikke minst et stort holografisk lydbilde.
    Har testet disse mono-blokkene mot Parasound 2250 og Vincent låt litt mere oppløst i toppen.
    Nå krever 936 litt mer enn 926 men det bør funke bra uansett. Ellers er min erfaring at 926,36 og 46 krever masse av rommet de står i. Bl.a. litt plass rundt seg, og ikke minst god demping av rommet

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hva er det egentlig med denne "vanskelige" diskanten til 926/936? Jeg regner med at det er det inverterte diskantelementet som gjør at spredningskarakteristikken blir spesiell, men HVA er det som er spesielt, HVORDAN oppleves det og HVA kan/bør man gjøre med det?
    Har har hatt Cobalt 816S(som har samme diskant) og jeg har forstått fra eiere av Electra at de har en del av de samme egenskapene. Jeg tror det har mer med tuning/delefilter å gjøre en formen på diskanten. Mine Utopia har samme form på diskanten men disse kan ikke sammenlignes med Cobalt. De var altfor frempå i overgangen mellom mellomtone/diskant (diskant i seg selv pleier vel ikke å låte hardt). De prioritere analytiske egenskaper (alt for mye) som gjorde at de var meget lite tilgivende og hadde en lys klangbalanse med kjapp, stram og slank bass. For en lettelse det var å kvitte seg med dem :-D .

Sjekket ut den Sugden-saken, den er sikkert konge men tror nok den blir for "puslete" til de digre 936'ene..
    Kanskje du hadde fått deg en overraskelse :-D . Klasse A gir maks strøm kontinuerlig. Jeg får vondt i øra uten at forsterkeren viser noe som helst problemer. Har aldri hørt den slite med bassen. Stativhøyttalere pleier å være tyngre å drive enn gulvstående. Men det bør jo prøves og jeg kan skjønne skepsisen din om du ikke har erfaring med slike forsterkere. Jeg tror mange hadde blitt overrasket over hva de kan prestere og hvor få watt som egentlig brukes :-D . Focal er lettdrevne høyttalere.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Har har hatt Cocalt 816S(som har samme diskant) og jeg har forstått fra eiere av Electra at de har en del av de samme egenskapene. [...]
    De prioritere analytiske egenskaper (alt for mye) som gjorde at de var meget lite tilgivende og hadde en lys klangbalanse med kjapp, stram og slank bass. For en lettelse det var å kvitte seg med dem :-D
    Da tror jeg ikke 926/936 er noe for meg (heller).

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... Når du sier det så hadde SP993'n et slikt watt display, når det viste litt over 40 watt turte jeg ikke å skru opp mer. Både i frykt for naboer og bekymring over nedsatt hørsel. Den operer i klasse A opp til 50 watt før den bøtter på med klasse B opp til 200 watt.

Hvordan hadde det f.eks. vært å bytte ut hele smøla med nyere electrocompaniet elektronikk? (EMC1-up, EC4.7 og en eller annen effektpakke)
    De skal jo være ganske varme i klangen etter det jeg har fått med meg?
    Jeg har akkurat fått høre at Arcamen kan ha en tendens til å være litt slapp i nedre mellomtone osv..

RuneW: Null problem.
    Jeg opplever ikke diskanten som problematisk, så jeg kan dessverre ikke dele de negative opplevelsene med deg. Hehe..

Har har hatt Cocalt 816S(som har samme diskant) og jeg har forstått fra eiere av Electra at de har en del av de samme egenskapene. Jeg tror det har mer med tuning/delefilter å gjøre en formen på diskanten. Mine Utopia har samme form på diskanten men disse kan ikke sammenlignes med Cobalt. De var altfor frempå i overgangen mellom mellomtone/diskant (diskant i seg selv pleier vel ikke å låte hardt). De prioritere analytiske egenskaper (alt for mye) som gjorde at de var meget lite tilgivende og hadde en lys klangbalanse med kjapp, stram og slank bass. For en lettelse det var å kvitte seg med dem :-D .

Kanskje du hadde fått deg en overraskelse :-D . Klasse A gir maks strøm kontinuerlig. Jeg får vondt i øra uten at forsterkeren viser noe som helst problemer. Har aldri hørt den slite med bassen. Stativhøyttalere pleier å være tyngre å drive enn gulvstående. Men det bør jo prøves og jeg kan skjønne skepsisen din om du ikke har erfaring med slike forsterkere. Jeg tror mange hadde blitt overrasket over hva de kan prestere og hvor få som egentlig brukes :-D . Focal er lettdrevne høyttalere.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Countnico
    RuneW: Null problem.
    Jeg opplever ikke diskanten som problematisk, så jeg kan dessverre ikke dele de negative opplevelsene med deg. Hehe..
    Jeg kan egentlig bare holde munn, for jeg har aldri hørt en 926/936, så jeg har egentlig ingen negative opplevelser å vise til.

936 er helt sikkert en kongehøyttaler, men det kan virke som de er litt krevende å "få til" og jeg er dessverre ikke på det nivået! Det var det jeg mente med at de ikke var noe for meg.

Og nå skal jeg ikke tulle til tråden din noe mer!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Countnico
    Hmm... Når du sier det så hadde SP993'n et slikt watt display, når det viste litt over 40 watt turte jeg ikke å skru opp mer. Både i frykt for naboer og bekymring over nedsatt hørsel.
    Flott! Da har du skjønt at masse watt ikke er nødvendig så lenge forsterkeren klarer å levere tilstrekkelig strøm.

Parasound har jeg ikke nok erfaring med. NAD M3 har jeg sammenlinet med Lyngdorf på B&W 805s og Krell har jeg hørt på ML Vantage. Jeg tror NAD kunne ha vært veldig bra match selv om det blir endel antagelser. Krell´n var en stor skuffelse. Hva med Moon om du kommer over en? Jeg ville ikke ha kjøp uten å prøve hjemme først! Slank bass tror jeg det er lettest å ordne opp i med ht bytte. En sub vil jo kunne tilføre fundamnet i bassen slik at de oppleves mindre slank.

Men det er da mange som har hatt disse høyttalerne. Hvor er dem?

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er jo her jeg da men...regnet engentlig med at trådstarter har søkt og lest seg igjennom det jeg har erfart med 946 og effekttrinn.

Etter å ha testet MC 252, Hegel H4, Abrahamsen SA-1, Oberon 6.1, Parasound A21, og Nemo 400, falt valget mitt på Primare A32. Denne er i mine ører beste match til Electrane av disse. God "fylde" i bånn, knall mellomtone, og en diskant som ikke stikker seg ut.

Hvis du synes det allerede låter litt "slankt" ville jeg i hvertfall styrt unna Midgard, den var jeg minst fornøyd med. Låt kjedelig rett og slett, men jeg må legge til at på messer hvor Isen står for høyttaler og forsterkeri syns jeg det har vært vellykket. Mulig Primare A30.2 kunne blitt bra på 936, to stk enda bedre. Electrane er forholdvis lettdrevne, men er allikevel glad i litt ekstra strømsterkt forsterkeri.(slik som det meste av høyttalere er)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en bassforsterker med rør som spiller filla av selv det mest ekstreme av transistoramper så jeg vet at watt ikke nødvendigvis betyr masse lyd.
    (bassman 100 med fire 6L6)

Jeg vet at Hifiklubben i trondheim har en M3 stående, mulig jeg kunne lånt med meg den.
    Flott! Da har du skjønt at masse watt ikke er nødvendig så lenge forsterkeren klarer å levere tilstrekkelig strøm.

Parasound har jeg ikke nok erfaring med. NAD M3 har jeg sammenlinet med Lyngdorf på B&W 805s og Krell har jeg hørt på ML Vantage. Jeg tror NAD kunne ha vært veldig bra match selv om det blir endel antagelser. Krell´n var en stor skuffelse. Hva med Moon om du kommer over en? Jeg ville ikke ha kjøp uten å prøve hjemme først! Slank bass tror jeg det er lettest å ordne opp i med ht bytte. En sub vil jo kunne tilføre fundamnet i bassen slik at de oppleves mindre slank.

Men det er da mange som har hatt disse høyttalerne. Hvor er dem?
    Beklager, jeg har søkt, men det finnes så uendelig mange tråder som inneholder info om electra'ene at jeg fant ikke fram i jungelen.
    Primare er mottatt, og må sjekkes ut. Hvilken pre brukte du til denne? Og hva tror du om CD-spilleren jeg har...?

Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Jeg er jo her jeg da men...regnet engentlig med 9at trådstarter har søkt og lest seg igjennom det jeg har erfart med 946 og effekttrinn.

Etter å ha testet MC 252, Hegel H4, Abrahamsen SA-1, Oberon 6.1, Parasound A21, og Nemo 400, falt valget mitt på Primare A32. Denne er i mine ører beste match til Electrane av disse. God "fylde" i bånn, knall mellomtone, og en diskant som ikke stikker seg ut.

Hvis du synes det allerede låter litt "slankt" ville jeg i hvertfall styrt unna Midgard, den var jeg minst fornøyd med. Låt kjedelig rett og slett, men jeg må legge til at på messer hvor Isen står for høyttaler og forsterkeri syns jeg det har vært vellykket. Mulig Primare A30.2 kunne blitt bra på 936, to stk enda bedre. Electrane er forholdvis lettdrevne, men er allikevel glad i litt ekstra strømsterkt forsterkeri.(slik som det meste av høyttalere er)

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker Pre30, cdspilleren din har jeg dessverre ingen erfaring med.

Active Sven Roger sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    meridian 557