Powersoft Digam K3 - for godt til å være sant?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate JKJK sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Powersoft Digam K3 - for godt til å være sant?

Powersoft kommer med en ny forsterker - Digam K3 | LydNytt

Kom over denne artikkelen... dette må da være for godt til å være sant?
    Stua:
    Dynaudio C2. Hegel H300. Hegel HD25. Elac 2030.
    Nordost Red Dawn MKII. Nordost Blue Heaven.

Bil:
    Front: Gladen Aerospace 165.2 m/ekstra midbasser.
    Bak: Focal 130VR.
    Sub: Gladen SQX 15
    Mosconi DSP 6to8 lydprosessor.
    Mosconi AS200.4, Zero 3 og Zero 1 amper.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klasse D er the new shit innen PA om dagen, jeg ser ikke på det som noe som er for godt til å være sant. Etter størrelsen å dømme er dette antakeligvis en liten switchende sak.

Edit: De er en D-dings.
    Den har også en avansert "switch-mode worldwide operating strømforsyning",

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som aner hva prisen på noe sånt er?
    Stua:

Bil:

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Google er din venn; Prisene i utlandet er jo tilgjengelige, som her f.eks.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tillater meg å poste denne:
    Midgard Audio Professional

12,5kg/2x4000W i 2 ohm. Kan brokobles til 8000W i 4 ohm.

Det er imidlertid en 2U-forsterker. Digam er 1U. Største 1U jeg har sett er på 2x3400W i 4 ohm. Imidlertid kan levetiden være noe dårligere på 1U-forsterkere fordi viftene er mindre og får en mye vanskeligere oppgave.

Forøvrig vet jeg om et firma som holder på å utvikle en forsterker med 2x1100W/8 ohm, 2x2000W/4 ohm (vet ikke hva den leverer i 2 ohm ennå) som skal være 1U og klarer seg helt uten kjøleifter selv til PA-bruk. Den har hyggelige 0,01% THD ved 1000W i 8 ohm og 93% virkningsgrad.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dobbel. slett

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    . Største 1U jeg har sett er på 2x3400W i 4 ohm. Imidlertid kan levetiden være noe dårligere på 1U-forsterkere fordi viftene er mindre og får en mye vanskeligere oppgave.

Forøvrig vet jeg om et firma som holder på å utvikle en forsterker med 2x1100W/8 ohm, 2x2000W/4 ohm (vet ikke hva den leverer i 2 ohm ennå) som skal være 1U og klarer seg helt uten kjøleifter selv til PA-bruk. Den har hyggelige 0,01% THD ved 1000W i 8 ohm og 93% virkningsgrad.
    Da Konkurerer derevel direkte med bl.a K3. Får en den med dsp/nettverk til en billigere penge er det sikkert noen som vilvurdere den..
    For å nevne det, hele K serien har en virkningsgrad på ~95%, en trenger derfor ikke en enorm kjøling.
    Den største 1U er vel K20: 2x5200W i 4Ohm på 12 kilo (begrensa av hva du mater med)

Professional Audio Amplifiers - Powersoft K Series - Welcome to the Amplification Platform.

Edit: De beatiser ampene konkurerer vel mere med Labgruppen, camco vortex, EV tg, yamaha txn,crest cd, mc2 og alle de andre Switchmode ampene i 2u format?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, DETTE er for godt til å være sannt : Bryston Limited - Music For A Generation

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor er det ingen som tester slike amper? Blader osv...?
    Stua:

Bil:

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JKJK
    Hvorfor er det ingen som tester slike amper? Blader osv...?
    tester
    test2

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fersken
    Da Konkurerer derevel direkte med bl.a K3. Får en den med dsp/nettverk til en billigere penge er det sikkert noen som vilvurdere den..
    Jeg vet ikke prisen på den ennå. Lillebroren med halve effekten, DSP og nettverksprogrammering men ikke digital audio ligger vel på 6k. Hva koster K3?

For å nevne det, hele K serien har en virkningsgrad på ~95%, en trenger derfor ikke en enorm kjøling.
    Den største 1U er vel K20: 2x5200W i 4Ohm på 12 kilo (begrensa av hva du mater med)

Professional Audio Amplifiers - Powersoft K Series - Welcome to the Amplification Platform.
    Ja, det finnes jo noen gigantamper, men jeg ser den koster 80 000kr i Sverige. Det er mange penger for 2 forsterkerkanaler. Et problem er jo å finne en kurs som er stor nok. Ofte kan man trekke opp flere kurser til anlegget slik at man får fordelt strømtrekket, men da må man fordele det på flere amper. Forøvrig har Ciclotron gjort noe smart der. De har laget en 20kW klasse H-forsterker med veldig stor kapasitet til å mellomlagre strøm. Men da veier den jo også fort 50kg da.

Vet du forresten noe om hvor høy effekten i Powersoften er ved 20Hz? Jeg ser de konsekvent oppgir effekten ved 1kHz og 1% THD. I en test som ble gjort for noen år siden klarte for eksempel LabGruppen ikke mer enn ca 50% av oppgitt effekt ved 20Hz, og det var flere som slet skikkelig.

Edit: De beatiser ampene konkurerer vel mere med Labgruppen, camco vortex, EV tg, yamaha txn,crest cd, mc2 og alle de andre Switchmode ampene i 2u format?
    Jeg har egentlig ikke inntrykk av at folk bestemmer seg på forhånd om de skal ha 2U eller 1U amper. Forøvrig er jo de du nevner stort sett ganske dyre også, i hvertfall ift Beatiser.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PSW Sound Reinforcement Forums: Road Test => Powersoft Digam K10
    Får ståpikk og blir klam i kløfta av denne forumtråden.... Har jobbet nesten mer med PA enn hifi opp i gjennom årene (derfor jeg har CV... ), så slike diskusjoner gjør meg GRA!

Men hvordan ville noe slikt lyde sammenligned med hifiprodukter (ikke high-end)?
    Stua:

Bil:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var ganske ordinær frekvensgang på de der til PA å være (innenfor ca 2dB). Tilsvarende forsterkere til HiFi ligger gjerne innenfor 0,2dB.

Forvrengning oppgis bare ved 1kHz og veldig gunstige impedanser. Det er umulig å spå noe om ytelsene på bagrunn av det.

Støy i form av hvit/rosa støy for hifi kan variere kraftig, men gode moderne produkter ligger ofte i 120dB-området. Tilsvarende ligger ofte PA-ting rundt 85-100dB, ironisk nok siden man også har med høyttalere med høy følsomhet å gjøre men veldig ofte har man også kraftige støykilder i form av publikum tilstede. Imidlertid er det verdt å merke seg at det varierer en del fra produkt til produkt både innen hifi og innen PA. S/N på 120dB og 90dB følsomhet i høyttalerne betyr typisk at man må ha øret inntil diskanten for å klare å høre om forsterkeren er slått på.

Disse parametrene holder imidlertid rikelig til normale bassapplikasjoner også innen hifi.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet du forresten noe om hvor høy effekten i Powersoften er ved 20Hz? Jeg ser de konsekvent oppgir effekten ved 1kHz og 1% THD. I en test som ble gjort for noen år siden klarte for eksempel LabGruppen ikke mer enn ca 50% av oppgitt effekt ved 20Hz, og det var flere som slet skikkelig.
    Hvis LabGruppen slet, var det noen som i det hele tatt klarte seg bra ved 20Hz? Dette er jo litt interessant for oss som bruker PA-amp'er til sub'ene våre.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har egentlig ikke inntrykk av at folk bestemmer seg på forhånd om de skal ha 2U eller 1U amper. Forøvrig er jo de du nevner stort sett ganske dyre også, i hvertfall ift Beatiser.
    20Hz? Hva er vitsen, de fleste har HPF godt over dette nivået. effekten er burst, så noe konstant effekt på oppgitt får du ikke. De lader seg raskt opp igjenn, så ved normal live sound vil de fungere oppimot gitt effekt.
    her er en pdf, må si at jeg ble litt skuffa over labben vår, men jeg lever i troen på at den presterer bra ved normalt arbeid
    Legg merke til de to nederste sidene, Strømforbruk og output. Nå er K10 den kraftigste ampene av de tre, men den holder ut lengre en de andre før den kutter..

1Khz og 1%THD er standard måleprosedyre i.h.t EIAJ, de fleste oppgir målinger i denne. En kan sammenligne disse målingene mot hverandre siden standarden er nøye beskrevet (en seriøs produsent vil også sørge for at resultatet er nogenlunde riktig for å ikke miste opparbeidet respekt.)

1U vs 2U. La oss ta powersoft vs Beatiser, siden det er de som er nevnt:
    Et tenkt annlegg med 4x 18", og 4" biampa topper med dobbel 12".
    Powersoft kan klare dette fint med 1 K10, 1 K6, og 1 K3 det er 3u og ca 36Kg.
    Beatiser trenger 1 c88, 1 c68 og 1 c48 +DSP, det blir et 8u rack og ca 38kg
    Vekten er ca det samme, men Plassbesparelsen er betydelig, når en skal stable disse inn i en bil kan dette ha ganske mye å si. Når en i tillegg har mer headroom (power), på å kutte racket i to så er det bare å begynne å spare.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hvis LabGruppen slet, var det noen som i det hele tatt klarte seg bra ved 20Hz? Dette er jo litt interessant for oss som bruker PA-amp'er til sub'ene våre.
    http://home.pacbell.net/lordpk/bink/bink.jpg
    Forklaring til kolonnene:
    A: Produsent
    B: Modell
    C: Produsentens oppgitte effekt ved 1kHz i 4 ohm resistiv last.
    D: Produsentens oppgitte effekt ved 20Hz-20kHz i 4 ohm resistiv last.
    E: Målt effekt ved 20Hz, 4 ohms resistiv last og matningsspenning på 117VAC (USA)
    F: Målt effekt ved 1kHz, 4 ohms resistiv last og matningsspenning på 117VAC (USA)
    G: Målt effekt ved 20kHz, 4 ohms resistiv last og matningsspenning på 117VAC (USA)
    H: Målt effekt ved 20Hz, 4 ohms resistiv last og matningsspenning på 96VAC (USA)
    I: Målt effekt ved 1kHz, 4 ohms resistiv last og matningsspenning på 96VAC (USA)
    J: Målt effekt ved 20kHz, 4 ohms resistiv last og matningsspenning på 96VAC (USA)
    K: Signal støyforhold relativ til 0DdBr. A-vektet med signalinngangen terminert til 600ohm uten signal.
    L: Kommentarer.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    20Hz? Hva er vitsen, de fleste har HPF godt over dette nivået. effekten er burst, så noe konstant effekt på oppgitt får du ikke. De lader seg raskt opp igjenn, så ved normal live sound vil de fungere oppimot gitt effekt.
    her er en pdf, må si at jeg ble litt skuffa over labben vår, men jeg lever i troen på at den presterer bra ved normalt arbeid
    Legg merke til de to nederste sidene, Strømforbruk og output. Nå er K10 den kraftigste ampene av de tre, men den holder ut lengre en de andre før den kutter..
    Problemet er jo at, om du for eksempel ser på 8ms burst på Powersoft, kan du se at bare innen de første 8ms faller den med minst 5 Volt RMS. Det vil si at bare det å gjengi 1 enkelt signalperiode ved 125Hz (8ms) medfører et effekttap på mellom 5% og 10%. Siden forsterkeren tilsynelatende har spenningsstyrt gain vil det si at det ikke vil slå ut på THD ved måling med enkelttoner en gang, selv om effekten i praksis er den samme. De fleste større PA-oppsett har jo output ved 30Hz. Det vil si at man for å gjengi en eneste signalperiode trenger over 4 ganger så lang tid som dette burstet er målt på, og for at en forsterker skal kunne sies å faktisk gjengi en effekt må det i det minste være snakk om 10 signalperioder (0,3s) og da er den allerede nede i under 2kW pr kanal i 4 ohm.

1Khz og 1%THD er standard måleprosedyre i.h.t EIAJ, de fleste oppgir målinger i denne. En kan sammenligne disse målingene mot hverandre siden standarden er nøye beskrevet (en seriøs produsent vil også sørge for at resultatet er nogenlunde riktig for å ikke miste opparbeidet respekt.)
    Dersom det er et krav for å være en seriøs produsent at det er et visst samsvar mellom 1kHz og 20-20 000Hz så er det ganske vanskelig å oppdrive "seriøse produsenter" selv om man kjøper dyre ting. Personlig synes jeg en måling ved 1kHz er lite relevant da det som regel er under 200Hz man virkelig trenger power.

1U vs 2U. La oss ta powersoft vs Beatiser, siden det er de som er nevnt:
    Et tenkt annlegg med 4x 18", og 4" biampa topper med dobbel 12".
    Powersoft kan klare dette fint med 1 K10, 1 K6, og 1 K3 det er 3u og ca 36Kg.
    Beatiser trenger 1 c88, 1 c68 og 1 c48 +DSP, det blir et 8u rack og ca 38kg
    Vekten er ca det samme, men Plassbesparelsen er betydelig, når en skal stable disse inn i en bil kan dette ha ganske mye å si. Når en i tillegg har mer headroom (power), på å kutte racket i to så er det bare å begynne å spare.
    Med 300kg høyttalere som til sammen fyller 10 ganger så mye volum som det største forsterkerracket, så skal man i tillegg ha mixer, effektrack, riggeutstyr, kabler, mikrofonstativer, multikabel, scenemonitorer med forsterker og prosessor og kanskje litt backline på toppen vil jeg driste meg til å påstå at det har begrenset relevans.

Om man har mer headroom i praksis tør jeg ikke si, men de målingene du linket til sier noe annet. I Sverige koster de tre Powersoftene du nevner til sammen 154 000kr. Da bør de kunne levere det de er specket til. En forsterker som er specket til 9kW bør ikke falle pladask til 3,5kW etter ett sekund. Kontinuerlig er det ingen av de testede som klarer stort mer enn 1000W.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er jo at, om du for eksempel ser på 8ms burst på Powersoft, kan du se at bare innen de første 8ms faller den med minst 5 Volt RMS. Det vil si at bare det å gjengi 1 enkelt signalperiode ved 125Hz (8ms) medfører et effekttap på mellom 5% og 10%. Siden forsterkeren tilsynelatende har spenningsstyrt gain vil det si at det ikke vil slå ut på THD ved måling med enkelttoner en gang, selv om effekten i praksis er den samme. De fleste større PA-oppsett har jo output ved 30Hz. Det vil si at man for å gjengi en eneste signalperiode trenger over 4 ganger så lang tid som dette burstet er målt på, og for at en forsterker skal kunne sies å faktisk gjengi en effekt må det i det minste være snakk om 10 signalperioder (0,3s) og da er den allerede nede i under 2kW pr kanal i 4 ohm.
    Min Kunnskap kommer nok til kort her, men som en ser av pdfen jeg linka til klarer den seg lengre enn It8000 og fp6400. De som har testa den på bl.a. psw sier at den er et monster, så det er det jeg har å forholde meg til. Vi har en av de gamle D4002 men den bruker vi ikke til sub, så jeg vet ikke.

Dersom det er et krav for å være en seriøs produsent at det er et visst samsvar mellom 1kHz og 20-20 000Hz så er det ganske vanskelig å oppdrive "seriøse produsenter" selv om man kjøper dyre ting. Personlig synes jeg en måling ved 1kHz er lite relevant da det som regel er under 200Hz man virkelig trenger power.
    Beklager formuleringen min, jeg mente å si at alle produsenter med respekt for seg selv, passer på at målingene de gjør følger standarden de bruker. det jeg ser er at de fleste store firmaene bruker EIAJ/EIA og/eller FTC, hvis en googler finner en sikkert noen som har kommenter fordeler og ulemper med metodene.

Selv om målingen ved 1 kHz ikke er representativt for real life, gir den et godt overblikk. Siden de fleste oppgir denne effekten, kan en også sammelnilgne nogendlunde mellom de forskjellige produsentene. hadde de oppgitt forvrengning fra 20-20k hadde det begynt å bli bra.

Men når det også er sagt, i hifi verdenen sier vi at en må høre selv og bestemme selv. det gjelder vel også for PA..

Om man har mer headroom i praksis tør jeg ikke si, men de målingene du linket til sier noe annet. I Sverige koster de tre Powersoftene du nevner til sammen 154 000kr. Da bør de kunne levere det de er specket til. En forsterker som er specket til 9kW bør ikke falle pladask til 3,5kW etter ett sekund. Kontinuerlig er det ingen av de testede som klarer stort mer enn 1000W.
    Ingen forsterkere er perfekte, har du eksempel på PAamp som leverer oppgitt effek 20-20hz kontinuerlig 24/7? Vil igjenn vise til PSW, når opplevelsen er at en setter fyr på basser hvis en ikke er forsiktig ved å bytte til disse ampene, så må det være noe sannhet i effekten de oppgir.
    På pdfen jeg fant ser vi også at fp6400 faller med over 60% på 1 sekund (2ohm), mens K10 faller ~20% (2ohm) dette er da vesentlig bedre.
    At ampene som er testa faller til ~1000w output fra 10s og utover, hvorfor faller da ikke nivået på f.eks. refrenget som spilles i en konsert tilsvarende?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen forsterkere er perfekte, har du eksempel på PAamp som leverer oppgitt effek 20-20hz kontinuerlig 24/7? Vil igjenn vise til PSW, når opplevelsen er at en setter fyr på basser hvis en ikke er forsiktig ved å bytte til disse ampene, så må det være noe sannhet i effekten de oppgir.
    På pdfen jeg fant ser vi også at fp6400 faller med over 60% på 1 sekund (2ohm), mens K10 faller ~20% (2ohm) dette er da vesentlig bedre.
    At ampene som er testa faller til ~1000w output fra 10s og utover, hvorfor faller da ikke nivået på f.eks. refrenget som spilles i en konsert tilsvarende?
    Det er ganske stor forskjell på 1 sekund og en uke vil jeg si. De fleste konserter varer lenger enn 1 sekund og kortere enn en uke.

Når det gjelder praktisk bruk så er det nok kombinasjonen av to vesentlige faktorer som spiller inn, for det første vil ikke en forsterker levere en kontinuerlig effekt i nærheten av makseffekten. For det andre holder det å spille 6dB lavere så klarer man seg med 1/4 av effekten.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •