Music Angel KT88 som preamp (signal processor)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
  1. #1
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Music Angel KT88 som preamp (signal processor)



    Testet følgende oppstilling idag.

    Music Angel med Pioneer SA-900 som pre og diverse signalkilder driver mine modifiserte Pioneer CS-77A høyttalere (horn super-tweeter er standard på disse).

    Koblet nå fra høyttalerne og koblet disse til en pen liten 80-talls transistor: Denon PMA-250. Tok deretter signalet fra Music Angel (MA) høyttaler-utgang og inn på Aux-inngangen på Denon-forsterkeren. Satte for sikkerhets skyld en liten Allen-Bradley 270 ohms motstand i serie med MA pluss-utgangen (den røde). Så unngår man at utgangstrafoene kortsluttes ved uhell.

    Ja dette ble virkelig vellyd for de som setter pris på LP-plater spilt inn på 50/60-tallet. Lyden fra en billig CD-spiller ble plutselig transformert til en kraftfull organisk gjengivelse med masser av overtoner i musikken. Personlig synes jeg dette ble bedre enn å la MA drive høyttalerne direkte. Dette er lyd jeg ellers kun hører på gamle gode LP-plater. Tørr varm klar resonansfri (subjektivt) lyd.

    MA stilling pentode var bedre enn triode, og motkoblingen skulle optimalt reduseres slik som beskrevet annet sted. Forsterkeren skal jo nå ikke lenger drive en høyttaler, og kan arbeide med høyere utgangsimpedans.

    Så folkens, ikke hør på ekspertene, prøv dette !

    I gamle dager ble graveringshodet til LP-plater drevet av en lignende forsterker som Music Angel, men med svakere rør, gjerne lillebror 6V6. Så alle gode gamle LP-plater ble prosessert gjennom en slik forsterker. Nå gjør vi det samme her.

    I Music Angel KT88 kan utgangs-rørene trekkes ut og de små 6V6 settes inn uten noen modifikasjon eller justering. Strømmen blir nå vel 10 mA - det er en noe lav verdi, men bør foretrekkes da forsyningsspenningen på vel 400V er høyere enn rørene er spesifisert for. Men som gitarister kjenner til - de gamle gitarforsterkerne brukte ofte 6V6 med spenninger opp mot 450V - gode NOS-rør tåler dette, men ikke rør produsert i nyere tid. Og med lav strøm varer rørene lenge. For best lyd kan man øke strømmen til 20 mA max (6V6).

    Personlig synes jeg resultatet ble bra også med de vanlige KT88.

    Siden signalet på høyttaler-utgangene er alt for kraftig, er det viktig at den etterfølgende forsterkeren har volum rett på inngangen - volum må skrus langt ned (også for å unngå sus) - eller man lager en spenningsdeler av to motstander i hver kanal. F.eks. 15K i serie og 3,3K til jord, senker signalet 6 ganger.

    Alle tendenser til moderne unoter - skarp påtrengende lyd - er forsvunnet - samtidig er diskanten så absolutt til stede, bare på en annen måte. Og naturligvis, ønsker man seg en Music Angel med 2x500W effekt, så er det bare å hekte på en skikkelig power booster etter engelen.


  2. #2
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)


    Den beskrevne anvendelsen her er som forsterker uten belastning (høyttaler) på utgangen. Music Angel i vanlig utførelse er helt stabil og kan anvendes slik uten problemer.

    I det siste har det dukket opp noen eksemplarer av Music Angel uten de såkalte grid stop-motstandene. De er normalt på 10-22 kohm, mens det nye alternativet er 1 ohm (dvs ingenting). En slik forsterker kan i stilling pentode gå i selvsving (oscillasjon) når det ikke er høyttaler koblet til. Så forsterkere kjøpt inn etter mars 2008 bør enten sjekkes nøye, eller kun anvendes i stilling triode som ubelastet forforsterker.

    Vi kan nok takke Hr. Lampizator for at Music Angel har følt det nødvendig å teste denne varianten i markedet. Pr-kåte inkompetente DIY'ere kan forårsake store problemer for seriøse produsenter - internett når jo mange.

    Edit: problemet synes kun å gjelde noen få forsterkere innkjøpt i en kortere periode våren 2008. Uansett vil belastning av utgangen fjerne problemet, se innlegg nedenfor.


  3. #3
    Newcomer G ok sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvilke uhell er det som kan skje her?
    Det hadde vært artig og prøve, men har ingen motstander for hånden.
    500w MA frister jo :-D

  4. #4
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av G ok
    Hvilke uhell er det som kan skje her?
    Det hadde vært artig og prøve, men har ingen motstander for hånden.
    500w MA frister jo :-D

    En del rør-ingeniører påstår en rørforsterker som kjører uten belastning kan bli utsatt for så høye spenningspulser at utgangsrørene kortslutter og tar i verste fall utgangstrafoen med seg. Jeg har kjørt i mange uker med en av MA-forsterkerne, og ingen tendenser til problemer ble observert.

    Man kan erstatte høyttaleren med en kraftig effekt-motstand, f.eks. 8 ohm - men trolig er 20 ohm tilstrekkelig og tar mindre effekt. Men det gjelder å finne en musikalsk effektmotstand - jeg testet noen tilfeldige og syntes lyddegradasjonen ble såpass tydelig at jeg foretrakk å kjøre med den ubelastet. Mer luftig og dynamisk - må høres.

    Muligens skulle man heller konstruere en kunstig høyttaler-belastning vha motstand + induktor og kanskje kondensator. Vet det på studio-nivå og til PA-bruk finnes slike proff-belastninger som man setter etter f.eks. en gitarforsterker, slik at den kan kobles rett inn i en mixer for opptak i studio.



  5. #5
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)


    Her er noen ideer til gode såkalte reactive dummy loads, altså belastning for rørforsterkere som kun skal levere et prosessert audio-signal videre til f.eks. en kraftig transistorforsterker:

    Speaker load

    Attenuators

    I den siste linken kan man se hvordan man tar en basshøyttaler og fjerner membranen, bruker så den resterende "motoren" til belastning.


  6. #6
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)


    Så er Weber dynamisk belastning testet - og den fungerer perfekt - gir den beste lyden Music Angel KT88 kan prestere, og det gjennom et transistor slutt-trinn som kan velges fritt.

    Den valgte enheten heter Weber Stereo Mass og tåler 100 W effekt. Se bilde nederst. Den består hovedsakelig av en såkalt speaker motor, altså en bass-høyttaler, der membranen er strippet av. Det blir ingen akustisk lyd fra denne enheten (kan såvidt høre litt med lokket av). I denne stereomodellen anvendes en enkelt speaker motor, men med to separate spoler, en for hver kanal.

    Info fra leverandøren i USA her:
    Attenuators

    Weber Stereo Mass kobles til 4 ohm utgangene på Music Angel KT88. Samtidig tas signal til inngangene på neste forsterker ut fra 8 ohm utgangene via en spenningsdeler. Spenningsdeleren kan bestå av en motstand på 18 kohm i serie, deretter 1 kohm til jord. Signalet tappes på begge sider av 1 kohm-motstanden.

    Det innvendige koblingsskjemaet er også vedlagt nedenfor.

    Weber Stereo Mass har en bypass switch øverst - den skal stå i stilling ned, slik at enheten blir aktiv.
    Bryteren under har ingen funksjon i den applikasjonen som er aktuell her.

    Dette er den eneste stereomodellen - den ble derfor valgt, selv om den har en ekstra funksjon som ikke benyttes her. Den har to høyttalerutganger hvor volumet kan reguleres ned, slik at en kan spille ved lavt volum direkte fra rørforsterkeren, selv om denne spiller med full effekt. Denne er bare aktuell når en musiker ønsker å spille med lav styrke fra en rørforsterker som drives hardt. Denne funksjonen skal altså ikke anvendes.

    De to potentiometere regulerer nivå til høyttalerutgangene (ikke aktuelt her) og regulerer samtidig diskant-nivået ved å koble inn et filter når kontrollen dreies til lavere volum. Slik enheten anvendes her vil de to potentiometerne regulere graden av belastning i diskantområdet, mens bassområdet har en fast belastning på ca. 12 ohm. Normalt skal pot'ene være dreid helt ned (mot urviseren) - det gir korrekt belastning i øvre register - her kan man dreie litt opp og ned og fintrimme lyden etter ønske. Dreies pot'ene opp vil diskanten bli mer fremtredende.

    Bildene fra venstre mot høyre:

    1) Weber Stereo Mass.

    2) Det interne kretsskjema over Weber Stereo Mass

    3) Innkobling av Music Angel KT88 i stereoanlegget som signal processor.


  7. #7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    ?

    Så hvis jeg bytter KT88 røra med 6V6, kan jeg da koble signalet rett på et effekttrinn uten volum rett på inngangen? Eller er signalet på høyttaler-utgangene er alt for kraftig? Jeg forstår at det er for kraftig med 88-røra Kjell, har du testa dette?

  8. #8
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)


    Tror jeg ville brukt KT88 uansett - men det er bare å prøve.

    Uansett type utgangsrør må du lodde sammen to motstander som vist på figuren - de nedsetter volum fra utgangsrørene til passende nivå til et effekttrinn som kobles etter. Så kan du bruke volum-kontrollen på Music Angel.

    Eller: Du kjøper en passiv volumkontroll og setter den som volumjustering mellom MA og det nye effekttrinnet. Volum på den må skrus kraftig ned.

    Eller du kjøper et effekttrinn med volum på inngangen. I det tilfelle kan det likevel være en fordel å sette en motstand på 400-600 ohm i serie med utgangen fra MA.

    Det er ekstremt viktig at utgangs-signalet fra MA reguleres kraftig ned til riktig nivå før det går inn på elektronikken i neste effekttrinn.

    Alle motstander bør være Allen-Bradley (carbon composition) 1/2W eller andre high-end typer. Unngå metallfilm og metal oxide her.

    Bildet nedenfor viser hvordan man enkelt kobler en stereo kabel fra utgangen av Music Angel og til effektforsterkeren (transistor-forsterker). Man lodder sammen to motstander 18 kohm og 1 kohm. Så loddes en kabel (hver kanal) på begge sider av 1 kohm-motstanden. Skjermen loddes på den siden som går til jord (0 ohm) - altså den hvite (eller sorte) høyttaler-utgangen. Man kan gjerne beholde to lange ender på motstandene og stikke disse endene på motstandene rett inn i høyttaler-kontaktene på Music Angel - da blir det jo riktig enkelt.

    Hver kanal på Music Angel har som bildet viser tre høyttaler-kontakter: 0 ohm (hvit på bildet) og to røde kontakter: 4 ohm og 8 ohm. Signalet til effektforsterkeren tas ut mellom 0 ohm og 8 ohm.


  9. #9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takk, Kjell, det skal jeg nok få til :-D Da slipper jeg også problemet med evt oscillasjon, da jeg er usikker på om min forsterker har grid stop-motstandene (kjøpt mai 08).

  10. #10
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)


    Weber-enheten virker veldig solid og velkonstruert - fin layout inni.
    Selve "motoren" består av et slags høyttalerelement med magnet der membranen er strippet av. Så det er bare den sentrale delen som er tilbake. Svingspolen er så festet til en veldig stiv og solid "spider" (oppheng) som gjør at den nesten ikke kan bevege seg. Derfor hører man knapt noe lyd fra den.

    Eneste problem var at bryter-kontaktene virket noe oksyderte, trolig pga lang lagring etter produksjon - da det viste seg å være alt for høy kontakt-motstand (dårlig kontakt). Men det var enkelt å ordne - det er bare å kjøre bryterne opp og ned en 20-30 ganger, så slites eventuelt belegg av, og jeg målte 0 ohm kontaktmotstand overalt på begge bryterne. Siden har alt fungert perfekt.


Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •