Yamaha RX-V663 erfaringer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 19 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 380
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Yamaha RX-V663 erfaringer

Heisann
    Jeg har tenkt til å kjøpe ny forsterker.
    Duger Yamaha RX-V663 noe særlig i forhold til andre forsterkere i den prisklassen? Jeg har tenkt til å bruke den til pc: til film, musikk og fest. Går det ann og spille høyt med RX-V663? Har to hjemmelagde høyttalere som lager ganske mye bråk, og har tenkt til å kjøpe 4x dynavoice f-6, en c4 og en xtz 10" sub.

Hilsen Morten

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha er tross alt en HD-lydreceiver som også har 2 subkanaler.
    Den har også romkalibrering. Jeg har den selv på et 7.1 oppsett fra JBL og lyden er god! Nå har jeg ikke hørt potensialet den har ettersom jeg venter på en blueray-spiller med 7.1 bitstream ut i bestilling, men jeg bruker noen av sound-fields-programmene til feks Euro 2008 på xbox 360 og ellers til film.

Jeg mener denne er et meget godt valg når vi snakker funksjoner, pris og ytelse.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herlig, noen andre som har erfaringer med denne recieveren?

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Yamaha Rxv661,(gamle vers av 663) er ca 4 mnd gammel....

Er kjempefornøyd og blitt skikkelig Yamaha frelst hva gjelder forsterkere...

Yamaha Rxv661 er den beste forsterkeren jeg har hatt i hus iallefall..
    Har vært borti både Denon og Nad. Synes uten tvil at Yamahaen er overlegen.

Rxv663 vil ikke ha noe som helst problem med å drive det du nevner til max volum.

Selv bruker jeg M65, F6, CVc og xtz12. Har aldri hatt noe som helst tanke på mer effekt..
    Har nok i massevis til disse høytalerne..

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, har selv kjøpt 663 og syns den fungerer utrolig bra, fekk den for 4995.- på el-kjøp, tenkte å skifte til rx-v1800 som nesten er dobble prisen men kommer til å beholde 663, har b&w 602 i front, cm1 bak 62 center og xtz 12" syns dette er utrolig bra og kommer snart til å få klage av naboenbor i leilighet...

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte jeg skulle bytte ut min gamle RX-V2400 med en 663, men jeg lurer på dette med sone. Er det mulig å høre på TV på hoved høyttalerne og cd eller radio på sone1?

Active St3ffaN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ganske fornøyd med receiveren. Eneste som er irriterende er at når jeg har kobla til HTPC og Blu-ray spiller med HDMI til receiveren, så tar den bort de svarteste og hviteste fargene (BTB og WTW). Så for HTPC-brukere ødelegger det fargene litt, men for standard hdmi-kilder funker det vel. Likevel irriterende når man skal kalibrere med DVE eller lignende plater, og ikke får fram WTW og BTB.

Når HD-lydkort kommer til HTPC så satser jeg på at det funker å koble HTPCen rett til projektoren og overføre HD-lydformatene som bitstream via HDMI rett til receiveren, slik at bildet også ikke trenger å gå via receiveren. Hvor vansklig hadde det vært å lage en receiver som bare slapp signalene rett igjennom?

Gjelder så vidt jeg veit alle Yamaha-receivere og ikke bare 663.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg for min del har Pc rett til skjerm, men jeg har heller ikke HDMI på laptopen....

Så jeg går jo glipp av hdlyden....

Denon DVDen min er så dårlig på HDMI at jeg heller kjører progressiv scan via component og de gidder jeg ikke kjøre gjennom receiver, samtidig har jeg Hdmi til lyden... for hdlyd. Det funker helt perfekt med sykron og kvalitet på topp.
    I prinsippet skal du vel med HD kunne få enda bedre lyd med en slik løsning, siden ledning slipper å føre bilde og dermed kan lede lyden bedre... uten at jeg vet....

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenker meg ny receiver som første del i oppgradering av hjemmekinoanlegget mitt. Er dette pr. dags dato den beste invisteringen til rundt 5k?

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bilet
    Jeg tenker meg ny receiver som første del i oppgradering av hjemmekinoanlegget mitt. Er dette pr. dags dato den beste invisteringen til rundt 5k?
    Tja, Yamaha er jo stort sett testvinner i alle prisklasser, så noe dårlig kjøp er det nok ikke.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bilet
    Veldig mye kvalitet og funksjoner for så lite penger iallefall... dessuten bra komponenter i disse....

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg også vurderer og bytte receiver til Rxv663, fra før har jeg en H/K AVR235 7x50 ekte H/K watt. Så det jeg lurer på er om 663`n med sine 7x95 har like mye skyts som min gamle receiver. H/K`n veier 13.95 kg mens 663`n veier 11.8 kg. Ble litt stuss over vekt forskjellen.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter med et problem rundt HDMI på RX-V663, får verken lyd eller bilde fra en HD dekoder (canal digital) eller HTPC (Abit Fatal1ty hovedkort). Noen som har vært borti problemer med HDMI inn på denne recieveren?

Såvidt jeg kan se i manualen er det ikke nødvendig med config for å bruke hdmi verken for dvd (htpc) eller dtv/cbl (hd dekoder) inngangene. Recieveren lyser opp med "HDMI" i displayet når enten dekoderen eller htpcen er tilkoblet, men ikke bilde eller lyd.

Jeg bruker en component kabel fra "monitor out" til en Sanyo PLV-Z4 prosjektor, og kan vise menyene onscreen på prosjektoren. Dvs componentkabelen fungerer fint. Det fungerer også fint å koble feks en xbox til component Inngangen og ut på component til prosjektor. Kan det være at hdmi->reciver->component->prosjektor ikke fungerer? Klarer ikke recieveren å "oversette" signalene fra hdmi til composite? Uansett, lyden burde fungert her, da den ikke berører composite delen i det hele tatt.

Noen tips?

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg viser til at forrige problem ikke er løst og ønsker ikke ta fokus vekk fra det.

Jeg vil legge til at jeg fra htpc kun får lav oppløsning via 663. Rett til PJ er det 720p pixelmappet, men via 663 og 5.1 lyd realtec ati hdmi, så får jeg type 750x420 som eneste mulighet. Hvorfor?? Er switchingen degraderende for signalet videre?

Active St3ffaN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av prometheus
    Klarer ikke recieveren å "oversette" signalene fra hdmi til composite? Uansett, lyden burde fungert her, da den ikke berører composite delen i det hele tatt.
    Den klarer ikke å konvertere HDMI til komponent, så du må nok legge opp en HDMI-kabel til projektoren. Men rart du ikke skulle få lyd, er du sikker på at du har valgt at lyden (og bilde) skal sendes over HDMI fra kildene (HTPCen og dekodern)?

Sitat Opprinnelig postet av Syn-Sam
    Jeg vil legge til at jeg fra htpc kun får lav oppløsning via 663. Rett til PJ er det 720p pixelmappet, men via 663 og 5.1 lyd realtec ati hdmi, så får jeg type 750x420 som eneste mulighet. Hvorfor?? Er switchingen degraderende for signalet videre?
    Det stemmer, det er receivern som gjør et eller annet med signalet. Den tar også bort WTW og BTB-signaler. For å få 720p-oppløsning må du aktivere og velge 720p60 HDTV-oppløsning i ATI-kontrollpanelet.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen og takk for svar. Du hadde helt rett, den måtte ha HDMI mellom reciever og prosjektor når det var HDMI som gikk inn. HD Dekoder viser både bilde og lyd nå, men HTPC viser kun bilde.

Det koker da ned til hvordan få et Abit Fatal1ty F-I90HD med vista sp1 x64 til å gi lyd via HDMI, og det ser jeg mange har sliti med. X antall drivere må installeres i riktig rekkefølge osv. Prøver meg litt frem, og legger inn et innlegg under HTPC hvis det dukker opp noe mer.

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kaarea
    Jeg også vurderer og bytte receiver til Rxv663, fra før har jeg en H/K AVR235 7x50 ekte H/K watt. Så det jeg lurer på er om 663`n med sine 7x95 har like mye skyts som min gamle receiver. H/K`n veier 13.95 kg mens 663`n veier 11.8 kg. Ble litt stuss over vekt forskjellen.
    Yamaha RX-V663 har en strømforsyning (PSU) på 390W. Dette vil gi sånn typisk 35-40 kraftige watt i syv kanaler, kontinuerlig drift. H/K er nok den mest strømsterke.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar AVFredrik, jeg har nå droppet 663`n og vurderer en Rx v1800 siden jeg får en brukbar pris på denne.
    Du kan vel ikke fortelle meg hvordan 1800`n greier seg mot min gamle avr235 også vel?
    Rx v1800 er oppgidt til "Effektforbruk: 500W (Maks 1100W, 6 kanaler 10% overtonesdistorsjon)" mot Rx v663 390W, verdt og ta med i sammen ligningen er muligheten Yamaha receiverene har ved bi wire frontene for og få ekstra effekt som ikke H/K har. (gjelder både 663 og 1800)

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye Watt man trenger må beregnes ut av hvor stort rom er å hvor mange desibel lyd ørene skal mota (lyd uten forvregning)
    Å tenke watt koninuelig drift på 6 eller 8 kanaler blir litt feil ved surround og lyden fra DVD eller Blu Ray.
    I feks 5.1 lyd fra DD 5.1 eller DTS har ikke lydbilde 6 lydspor med samme type lyd over samme lengde tid så blir på ingen måte behov for bruk av like mange watt kontinuerlig over alle høytalerene.

Aldri får man lyd fra DVD , Blu Ray som har et lydbilde som krever samtidig belastning av Power supply for å få ut x antall samtidige watt.

Lydbilde er fordelt å opphold mellom lyder vil gi reciver tid til å "puste".
    Hvor mye volum er skrudd opp + hvor mye lyd informasjon som samtidig skal avspilles avgjør hvor mange watt fra power supply som behøves.
    Hvor mye dette er er det ingen resept på for det blir ut fra hvordan lyden er laget til film (mengde og når dialog , effekter osv skal avspilles)

Største begrensning på en reciver er etter min mening watt pr kanal.
    Når volum er skrudd til nesten max å lydinformasjonen til en kanal er så stor at den starter å forvrenge er det ikke strømforsyningen eller at 6 eller 8 høytalere er koplet til men den enkelte utgangs max watt som er begrensning.

Ved oppmixing av 2.0 stereo til surround og avspilling av SACD , DVDA er det vel mere samtidig lydinformasjon som samtidig skal ut for hver kanal som totalt vil ha høyere kontinuerlig belastning (krav til høyere kontinuelig belastning) men til codet lyd til film er ikke kontinuerlig belastning så høy.

Det mest interesante jeg mener en reciver burde ha som info var hvor mye kan feks en reciver med PSU 500 watt kunne konstant levere uavhengig av kanaler men mengden kanalene har som disposisjon. (noen watt går ut som varme også)

Har en reciver PSU på 400 watt og 90 watt pr kanal 7.1 så vil man få de watt man trenger ut fra hvordan normal codet surroundlyd er bygget opp.

At PSU på 390W gir typisk 35-40 kraftige watt i syv kanaler konstant er sikkert riktig men blir bare tull til surround for man har ikke samme lyd til samme tid i alle utgangene.

Mange har også aktiv sub som vil hjelpe så resterende utganger kan fordele mulige PSU watt.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hygen, det var et saftig spark bak til HFK for sin merkelige påstand om Sony/Pioneer sine "tullewatt"............

Side 1 av 19 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •