ødelagt forsterker? , nesten oppklart(releen reagerer ikke)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

ødelagt forsterker? , nesten oppklart(releen reagerer ikke)

Heisann
    Jeg har funnet fram noen høyttalere pappa lagde når han var ung(trur jeg) og en forsterker. Det var god lyd i de før, og vi pleide å se film i kjelleren. Det er noen månder siden nå.

Nå får jeg ikke noe lyd i det hele tatt, og jeg går ut ifra at det er forsterkeren det er noe feil med.

Hadde vert supert å fått liv i dem igjen Er det noen som har peiling? Er det noe jeg kan gjøre eller er det umulig å få den fikset? Har akkurat prøvd å blåst for å tømme den for støv, men uten forbedring. Det lyser normalt på frontpanelet.

Jeg har koblet til pc'en med Phono til minijack overgang.. Jeg prøvde å koble samme ledningenfra pc til aux på boomblasteren min, som funket yppelig

har alltid trudd rød ledning betyr +, så byttet om på begge uten hell(nå er de tilbake slik de var) har også prøvd med høyttalerne i Speaker A

noen forslag?

Hilsen Morten

Newcomer Kenneth_T sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!!
    Ser du har koplet høyttalerne til utgang B. Er du sikker på om utgang B er slått på? (pleier å være en bryter på forsiden ) Hvis den er det, så kan du jo prøve å kople de over på utgang A. Når det gjelder pluss og minus på de kablene du har der, så er jo normalt rød + ja, men det er jo ikke godt og si når de er hjemmelaget.. følg kabelen fra høyttaleren til forsterkeren og finn ut av det en gang for alle

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Bryteren står på A og B.. Jeg har prøvd flere kombinasjoner koblinger, ingen synes å funke.
    Men kan det være en sikring som har gått i forsterkeren? Jeg ser at det er 4 pærer som det ikke lyser av.
    Har det noe å si, eller skal ikke det ha noen innvirkning? Dessuten, viss forsterkeren er så gammel, tipper jeg at det er vanskelig å finne/ kjøpe nye?

Ledningene går foresten bare inn i høyttaleren. Ser ikke hva som går til hva!^^

Bilde:

(bildene er tatt når forsterkeren er skrudd på)

Håper på tilbakemelding!
    Hilsen Morten

Newcomer Kenneth_T sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen!

Ut ifra bildene var det ikke så lett å se om sikringene var røket, men om du mener det så kan du jo prøve å få skiftet de. De selger de muligens på bensinstasjonen eller ihvertfall hos en elektonikk forhandler. Er du heldig, så er det kanskje her feilen ligger

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har målt spenningen med ampermeter eller hva det heter.
    Er spenning på sikringene, så det er ikke der problemet ligger.
    Regner med at det er så godt som umulig å svare på hva som er feil for dere.

Men hadde vert supert med noen forslag!

Morten

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyspærene må skiftes bare, men det er ikke der problemet ligger.
    Den, eller de sikringene du finder inneni, ta de forsigtigt ut, da kan du kanskje bedre se om de har tatt kvelden. Da må du sette i nye, med samme verdi. Verdien finder du på sikringen.
    Den som du tok bilde av ser ut til å være ok.
    Men, jeg ser på det første bilde at du kanskje har koblet din pc til PHONO inngangen på Tandberg´en......PHONO er til platespiller, og ikke noe annet. Bruk en AUX eller TAPE INN inngang.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var spenning på begge sidene av sikringen, så der ligger ikke feilen.

Trur jeg ikke vil bruke noe særlig med penger og krefter på å reparere den, så tenker på å kjøpe ny. Duger Yamaha RX-V663 noe særlig?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og du har flyttet din rca kabel til en Aux eller Tape inn ?
    Har du hodetelefoner kan du sjekke om hodetelefon utgangen virker.

Intermediate cdrom sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har spenning over sikringen er den røket.

Da mener jeg når du har en målepinne på den ene siden av sikringen og den andre målepinnen på andre siden av sikringen.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    var ikke det jeg mente. tok den ene målepinnen på noe metall på selve boksen og den andre målepinnen først på den ene siden av sikringen, så på den andre.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta ut sikringen, du kan vel se om den har gått eller ikke ?
    Kan du svare på mitt spørsmål om du har flyttet din rca fra pc´en fra "PHONO 1" til AUX på Tandberg´en ?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fant ingenting som var kalt AUX, men føtta den til Tape inn 1.. Får fortsatt ikke lyd:S Glømte å svare på spørsmålet i forrige tilbakemelding, beklagerops:

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay, takk. En sidste ting, for en Tandberg slutter sjeldent å virke. Du har satt den til Tape Inn, da må du se om Tape Monitor bryteren står i rett posisjon, ellers får du ikke lyd. (husker ikke helt hvordan det er med den Tandberg, men jeg tror der er en sånn)
    Du har prøvd med bare FM radio, eller ? Tuner du inn på en stasjon slik et du får utslag på metret, da skal den jo spille, dytter du da Tape Monitor skal din pc spille.
    Denne Tandberg har en veldig veldig god radiodel....
    Da kan du jo prøve om høyttalerne virker med en annen forsterker eller radio....
    Tandberg TR-2055

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøver alt du har sagt der, men ingenting funker. Det er utslag på både "signal" og "tuning". Det lyser rødt på Fm og på "tape 1 mon" Pappa snakker om at det kanskje er en vakkel som har gått.(ringer ikke noen bjelle hos meg) Han snakka også om noen transistorer.
    Skulle ha prøvd høyttalerne på en annen forsterker eller radio, men det har jeg ikke. Eller kan du koble det til en vanlig radio,slik som boomblasteren min? viss ja, hvordan?
    Takk for tilbakemelding

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, prøv å poste en tråd i Vintage forumet, der er noen der har mer peiling. Ikke kast radioen før vi vet ca. hva der er galt.....
    Høyttalerne ja, du kan ta et 1,5 volt batteri, holde pluss ledningen fra høyttaleren til pluss på batteriet, og samme med minus ledningen, flytter elementene seg litt virker høyttaleren.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sendte en mail til Norsk Radiohistorisk Forening..

Svar: Her er det nok mest sannsynlig releet som ikke virker. Dette sitter inni en liten firkantet plasboks som er loddet på printet. Dette releet slår normalt inn etter noen sekunder etter at spenningene har stabilisert seg og gir dermed spenning til utgangsforsterkerene. Det er somregel kontaktene inni releet som oxyderer og gir dårlig kontakt. Hør og se godt etter på dette releet når du slår på spenningen om det slår inn. Prøv forsiktig å vipp opp plastboksen rundt, og rens kontaktpunktene med sprit på en Q-tip.Vær varsom så du ikke bøyer kontaktfjærene for mye slik at de ikke går i innslag.

Skal teste i løpet av dagen Håper virkelig dette hjelper!

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, selvfølgelig.
    Se i slutten av denne tråden : http://avforum.no/forum/receivere-fo...t-trobbel.html

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dobbelpost

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen!
    Tusen takk for all hjelp!
    Det er releen som er problemet, men den slår ikke inn. Den reagerer ikke i det hele tatt. Noen som vet hvordan jeg kan fikse det?

Hilsen Morten

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil bare tilføye noe, det er Left channel som ikke fungerer. Når jeg plugger i Left skurrrer bare høyttaleren som er koblet i(og lager andre rare lyder). Nå har jeg begge høyttalerne i RIGHT fordelt på speakers A og B "funker alt som det skal".

(for å få høyttalerne til å fungere må jeg ha for eksempel et plekter for å dytte de to kontaktene i Relee'n sammen)

Jeg synes høyttalerne spiller lavere enn det jeg har fått oppfattninga av når vi har sett på film tidligere. Er det pc'en sin skyld? Eller er det at høyttalerne må dele effekten på en kanal?

Hilsen Morten

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •