Forsterker med varm klang til Dali Mentor 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsterker med varm klang til Dali Mentor 8

Jeg er, kort sagt, på jakt etter en forsterker/evt effektforsterker som gir et varmt og rundt lydbilde som ligner så mye som mulig på Helicon MK2-serien sitt om den kjøres på Dali Mentor 8. Utopi? Slett ikke sikkert, la meg forklare:

Har hørt på Mentor 8 og Helicon 800 mk2 i direkte sammenligning, med NAD M3 som forsterker og M5 som cd-spiller. Jeg opplevde at lyden til Mentor var ekstremt klar, detaljert med meget stram og presis bass. De gav trøkk med stor T - enorm forskjell fra Mentor 6. Morsomt. Men, det ble i lyseste og kjøligste laget for meg. Mye diskant (litt vel skarp til tider) og mye bass. Ålreit å høre på, men gav meg liksom ikke noe, slik jeg forventer at musikk presentert på slikt utstyr skal gjøre. Magien manglet. Heliconen var derimot en annen historie. For en herlig klang! "Slik skal det være"/wow-følelsen kom ganske umiddelbart. Her var varme og "magi" i massevis. Ikke like kraftig basstrykk som Mentor, men desto mer fyldig mellomtone. Alt i alt en fryd for øret!

For moro skyld bad jeg om å få prøve Mentorene på en Denon 4308 receiver, bare for å oppleve forskjellen på en god receiver og en kraftpakke som M3 med egne ører. Og det som slo meg var at klangen skiftet totalt. Dette låt uhyggelig likt Helicon, med unntak av den stramme basskontrollen M3 var i stand til å gi, og noe mindre oppløsning. Scenen ble litt mindre, men lydbildet var nå mye mer i min liga, med et varmere lydbilde og fyldigere mellomtone, ikke fullt så lyst og skarpt. Godt, men ikke godt nok. Det må mer bass og krefter til, uten at det går utover "varmen".

Jeg er i tvil. Jeg har råd til Helicon, men dersom det er mulig å heller legge pengene i en forsterker til Mentorene som gir tilnærmet det samme lydbildet, er jo det økonomisk sett langt mer interessant. Ut fra hvordan det ble med Denonen burde ikke dette være umulig. Har ikke bestemt meg for hvorvidt jeg skal gå for en ren stereoforsterker, eller en receiver med eller uten effekttrinn, så dette er helt åpent. Tips og erfaringsutvekslinger rundt dette mottas med stor interesse!

OPPDATERING: Jeg har i ettertid hørt kombinasjonen Mentor 8 og M3, og jeg har nå en helt annen oppfatning av denne komboen. Jeg vet ikke hvorfor det låt som det låt der og da, men i en annen butikk, og ved hjemlån, låt det mye mer slik Lyd&Bilde har beskrevet i sin test, slik jeg ønsket at det skulle gjøre, fyldig og bassrikt. Og med denne varme klangen jeg snakker om. For den som lurte, valget endte med Helicon. Renere lyd, dypere og mer presis bass, samt mye større dybde/3D-perspektiv, troverdig romklang og et mer balansert lydbilde i Helicon gjorde utslaget. Kjører dette på en Thule IA350B og lyden er varm som bare det.

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merkelig. Nad M3 skal vel være en ganske varm forsterker. Var Mentor høytalerene innspilt? Diskanten pleier å roe seg etter hvert. Hvilke kabler ble brukt da?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror denne vil kunne gi varme og god lyd i høyttalerne.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hedon
    Jeg er, kort sagt, på jakt etter en forsterker som gir et varmt og rundt lydbilde som ligner så mye som mulig på Helicon MK2-serien sitt om den kjøres på Dali Mentor 8. Utopi? Slett ikke sikkert, la meg forklare:

Har hørt på Mentor 8 og Helicon 800 mk2 i direkte sammenligning, med NAD M3 som forsterker og M5 som cd-spiller. Jeg opplevde at lyden til Mentor var ekstremt klar, detaljert med meget stram og presis bass. Skikkelig trøkk. Men, det ble i lyseste og kjøligste laget for meg. Mye diskant (litt vel skarp til tider) og mye bass. Det var ålreit å høre på, men gav meg liksom ingenting. Magien manglet. Heliconen var derimot en annen historie. For en herlig klang! "Slik skal det være", tenkte jeg. Her var varme og "magi" i massevis. Ikke fullt så kraftig basstrykk som Mentor, men desto mer fyldig mellomtone. Alt i alt en fryd for øret!

For moro skyld bad jeg om å få prøve Mentorene på en Denon 4308 receiver, bare for å oppleve forskjellen på en god receiver og en kraftpakke som M3 med egne ører. Og det som slo meg var at klangen skiftet totalt. Dette låt uhyggelig likt Helicon, med unntak av den stramme basskontrollen M3 var i stand til å gi, og noe mindre oppløsning. Scenen ble litt mindre, men lydbildet var nå mye mer i min liga, med et varmere lydbilde og fyldigere mellomtone. Godt, men ikke godt nok. Det må mer krefter til, uten at det går utover "varmen".

Jeg er i tvil. Jeg har råd til Helicon, men dersom det er mulig å heller legge pengene i en forsterker til Mentorene som gir tilnærmet det samme lydbildet, er det mer interessant. Ut fra hvordan det ble med Denonen burde dette være mulig. Tips og erfaringsutvekslinger rundt dette mottas med stor interesse!
    Første spørsmål, skal du bruke høyttalerne kun til stereo, eller skal du bruke de i ett kinooppsett?

Hva er budsjettet ditt til forsterkeri?

Jeg tenker Abrahamsen med en gang når jeg hører hva du er ute etter. En annen forsterker-match som er himmel til Dali er Naim. Nå har jeg hatt Helicon 400 selv, men jeg har ikke hatt gleden av å høre Mentor ennå, og vet heller ikke hvor tungdrevne de er. Hadde en Naim Nait 5i som jeg testet på H400 og det låt helt himmelsk, men den hadde ikke sjangs å drive de på litt høye volumer, men det finnes jo kraftigere saker fra Naim, men det koster. Abrahamsen er i så måte bedre. Tenker da på 2 stk V4.0 som du brokobler og får krefter i massevis, og lyden er varm, fyldig, med et vanvittig trykk i bånn.

Så hvis du svarer på mine 2 første spørsmål, så skal jeg ihvertfall komme med et forslag til løsning:-D

Dali produserer herlige saker.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han sier jo han vil ha krefter. Og da nytter det ikke med Abrahamsen og billige rør forsterkere. Hva med Hegel eller Primare da?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge vi ikke vet prisen, så er alle eller ingen alternativ like dumme!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vegamannen
    Han sier jo han vil ha krefter. Og da nytter det ikke med Abrahamsen og billige rør forsterkere. Hva med Hegel eller Primare da?
    Hva vet du om det? Hvordan vet du at Primare eller Hegel er bedre match?

Har du testa 2 stk V4.0 brokoblet?

Skorter det på krefter? Vet du hva 2 V4.0 brokoblet leverer av krefter? Har du forresten testet den comboen på Dali Mentor? Hvis ikke, så tror jeg du skal være litt forsiktig med å være så bastant i dine meninger.

Billige rørforsterkere? Er det noe galt i det? Hvordan vet du at det skorter på krefter der, har du testet?

Kjenner at jeg blir sånn passelig småirritert nå.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Kjenner at jeg blir sånn passelig småirritert nå.

Så så.. ta det med ro... En har mye å lære i hifi-verden.. slik er det bare. Jeg lo også litt av billige rørforsterkere osv. før.. Det gjør jeg ikke nå lenger.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Så så.. ta det med ro... En har mye å lære i hifi-verden.. slik er det bare. Jeg lo også litt av billige rørforsterkere osv. før.. Det gjør jeg ikke nå lenger.
    Jeg er helt rolig, ikkeno problem, men det utsagnet ble så teit, at jeg kjente pluggene begynte å bli varme

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å lese nøye? Han foreslår å brokoble 2 stk Abrahamsen v4.0, og det skulle vel gi krefter i massevis.

Forøvrig, hva med en pre-effektøsning fra Parasounds New Classic serie? Model 2100 pre og 2125 eller 2250 effekttrinn?

Er brukt aktuelt?

Active hackpacker sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hegel : Jeg mener at dette ikke er den beste matchen til Dali. Den er ganske "kjølig" i lydbilde, som (jeg mener) vil forsterke enda mer den lyse klangen i Dali.

Hvis du skal til "Klubben" hvorfor ikke lytte til Thule ? Ellers kan Atoll og være et godt alternativ (har prøvd dette på Dali selv), Kanskje en brukt Densen ?

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke vær redd for nøytral lyd!

"Nøytral" klang er som mange andre begreper svært ofte svært overdrevet, og forbindes ofte med noe kjedelig. Akkurat som "varm" klang gjerne oppfattes som ullen av de som ikke liker denslags, og på andre siden er det noen vil kalle et kjedelig lydbilde en åpenbaring i gjennomsiktighet og dynamikk for andre.

Ikke at jeg søker en hissig debatt, men når i alle dager ble egentlig NAD M3 en "varm" forsterker? Abrahamsen vil i så måte være langt mer varm og fyldig klangmessig, men da antar jeg at Abrahamsen selv har dradd med seg klangen han snekret inn i de gamle EC-produktene. Deriblandt ECI-3 som jeg hadde i knappe to måneder fordi den ble for "ullen" for min del. For ordens del ble den byttet ut med en rørforsterker som med standard rør-oppsett var noe av det mer nøytrale jeg har hørt, så fordommer står for fall. En nøytral rørforsterker strider mot enhver synsers fantastisk nyanserte oppfatning, så bare for å vri kniven rundt noen ganger låt det aldri kjedelig på noen som helst måte...

Men tilbake til poenget, fordi jeg vil absolutt ikke ha noe "nøytralt", som i kjedelig, lydbilde hos meg. Allikevel sitter jeg med særdeles avslørende høyttalere, effektforsterker og ikke minst kabler. Eneste ledd i kjeden som tilfører noe særlig "varme" er cd-spilleren, men da snakker vi hypersmå marginer. Marginer som alt for ofte blåses opp til mer enn de er i praksis, og på tross av dette avslørende utsyret mitt, endeløs stigmatisering av den gemene hop angående diverse produkter låter det ikke nøytralt som i "kjølig", det spiller MUSIKK! Det klassiske eksempelet er Hegel som har fått mye pepper for en skrekkelig "kald" klang. Joda, kom innom meg en tur og ta meg kameler for svelging... For all del, det kan låte "kaldt" her også, men da snakker vi bassfattige innspillinger av simpleste sort, eventuellt skyhøy loudness-faktor, så at et for min del svært kostbart oppsett avslører det tar jeg som en selvfølge, men betyr det at høyttalerne låter hardt eller kjølig?

Angående Dali skal jeg heller la være å synse så veldig, alt for lenge siden jeg hørte noe særlig fra den kanten jeg kan rapportere om, men det eneste jeg noensinne har hørt som jeg vil tilskrive "varm" klang er rørforsterkere(avhengig av rør-oppset), Electrocompaniet og hvis jeg virkelig strekker meg noe av McIntosh. Men sistnevnte blir med digert forbehold for hva som ellers er koblet til...

Som du selv beskriver edret klangen seg dramatisk ved forsterkerbytte. Flotte greier, men var dette i samme rom, men samme kilde, på samme volum og med samme musikk? Anbefalingen som nå burde være åpenbar er å teste slikt under mer kontrollerte forhold, aller helst i eget rom såklart, men diverse utesagn som diverse mennesker slenger rundt seg med uten at de nødvendigvis vet hva de snakke rom i det hele tatt ville jeg tatt meg en spade salt.

Avslutningsvis kaster jeg med et annet eksempel, Rotel RB-1092 som jeg selv hadde i et halvt års tid. Den forsterkeren har jeg fått beskrevet, eller den har blitt omtalt som på forum og i tester, som både, kald, varm og nøytral. Ganske fantastisk, og avhengig av øvrig utsyr og høyttalerplasering fikk jeg strengt tatt fremprovosert alle disse "symptomer" i mitt rom, så hva er da fasit?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kakehode
    Ikke vær redd for nøytral lyd!

"Nøytral" klang er som mange andre begreper svært ofte svært overdrevet, og forbindes ofte med noe kjedelig. Akkurat som "varm" klang gjerne oppfattes som ullen av de som ikke liker denslags, og på andre siden er det noen vil kalle et kjedelig lydbilde en åpenbaring i gjennomsiktighet og dynamikk for andre.

Ikke at jeg søker en hissig debatt, men når i alle dager ble egentlig NAD M3 en "varm" forsterker? Abrahamsen vil i så måte være langt mer varm og fyldig klangmessig, men da antar jeg at Abrahamsen selv har dradd med seg klangen han snekret inn i de gamle EC-produktene. Deriblandt ECI-3 som jeg hadde i knappe to måneder fordi den ble for "ullen" for min del. For ordens del ble den byttet ut med en rørforsterker som med standard rør-oppsett var noe av det mer nøytrale jeg har hørt, så fordommer står for fall. En nøytral rørforsterker strider mot enhver synsers fantastisk nyanserte oppfatning, så bare for å vri kniven rundt noen ganger låt det aldri kjedelig på noen som helst måte...

Men tilbake til poenget, fordi jeg vil absolutt ikke ha noe "nøytralt", som i kjedelig, lydbilde hos meg. Allikevel sitter jeg med særdeles avslørende høyttalere, effektforsterker og ikke minst kabler. Eneste ledd i kjeden som tilfører noe særlig "varme" er cd-spilleren, men da snakker vi hypersmå marginer. Marginer som alt for ofte blåses opp til mer enn de er i praksis, og på tross av dette avslørende utsyret mitt, endeløs stigmatisering av den gemene hop angående diverse produkter låter det ikke nøytralt som i "kjølig", det spiller MUSIKK! Det klassiske eksempelet er Hegel som har fått mye pepper for en skrekkelig "kald" klang. Joda, kom innom meg en tur og ta meg kameler for svelging... For all del, det kan låte "kaldt" her også, men da snakker vi bassfattige innspillinger av simpleste sort, eventuellt skyhøy loudness-faktor, så at et for min del svært kostbart oppsett avslører det tar jeg som en selvfølge, men betyr det at høyttalerne låter hardt eller kjølig?

Angående Dali skal jeg heller la være å synse så veldig, alt for lenge siden jeg hørte noe særlig fra den kanten jeg kan rapportere om, men det eneste jeg noensinne har hørt som jeg vil tilskrive "varm" klang er rørforsterkere(avhengig av rør-oppset), Electrocompaniet og hvis jeg virkelig strekker meg noe av McIntosh. Men sistnevnte blir med digert forbehold for hva som ellers er koblet til...

Som du selv beskriver edret klangen seg dramatisk ved forsterkerbytte. Flotte greier, men var dette i samme rom, men samme kilde, på samme volum og med samme musikk? Anbefalingen som nå burde være åpenbar er å teste slikt under mer kontrollerte forhold, aller helst i eget rom såklart, men diverse utesagn som diverse mennesker slenger rundt seg med uten at de nødvendigvis vet hva de snakke rom i det hele tatt ville jeg tatt meg en spade salt.

Avslutningsvis kaster jeg med et annet eksempel, Rotel RB-1092 som jeg selv hadde i et halvt års tid. Den forsterkeren har jeg fått beskrevet, eller den har blitt omtalt som på forum og i tester, som både, kald, varm og nøytral. Ganske fantastisk, og avhengig av øvrig utsyr og høyttalerplasering fikk jeg strengt tatt fremprovosert alle disse "symptomer" i mitt rom, så hva er da fasit?
    Den finnes ingen fasit, og det vet du også kakehode!!!

Mye historikk om ditt eget anlegg og det er forsåvidt vel å bra, men synes ikke innlegget ditt gir trådstarter så mye å tygge på. Han er ute etter forsterkeri som kan forbedre hans mentor høyttalere. Hva med å komme med noen konkrete forslag istedet for et langt innlegg som ikke hjelper han så mye som en halv fot videre;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merkelig. Nad M3 skal vel være en ganske varm forsterker. Var Mentor høytalerene innspilt? Diskanten pleier å roe seg etter hvert. Hvilke kabler ble brukt da?
    Høyttalerne skal ha vært innspillt (hørte de på Hifi Klubben). Husker dessverre ikke hvilke kabler som ble brukt. Det eneste jeg kan erindre var at bananpluggene var merket med Argon, og at kablene visstnok kostet 100 kr meteren.

Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Første spørsmål, skal du bruke høyttalerne kun til stereo, eller skal du bruke de i ett kinooppsett?

Hva er budsjettet ditt til forsterkeri?
    Utgangspunktet var egentlig å gå for Mentor 8 og kjøre den bi-ampet med Yamaha RX-V3800, for jeg har etter det jeg har lest i tester og i enkelte poster på dette forumet en oppfatning av at denne har en varm klang. I hovedsak for å kunne kjøre digital overføring fra min nåværende cd-spiller og pc, og slikt sett lene meg på de gode Burr Brown DAC'ene i denne receiveren ved å kjøre coax fra nevnte kilder. Er usikker på om dette gir nok krefter når man virkelig drar på, derfor var jeg også interessert i å høre hvordan det ville låte på en stereoforsterker. Om det er dette som må til for å få nok effekt og den rette klangen, så blir det sånn. Kunne nok tenke meg Yamaha RX-663 som pre med en effektforsterker ved siden av, eventuelt en ren stereoforsterker om ikke den rette produsenten har en effektforsterker som bygger på samme modell som en integrert. Burde ved nærmere ettertanke presisert dette i åpningsinnlegget, men jeg stiller meg åpen for begge deler. Målet er uansett det samme, jeg ønsker egentlig bare å vite om det jeg spør om innledningsvis er mulig uansett løsning (til en viss grense).

Det som er å si budsjettmessig er at jeg setter grensa på 30 K når det gjelder forsterkeri.

Mener du at Abrahamsen ikke lager kraftige nok forsterkere? Etter å ha lest gjennom en del tråder på dette forumet sitter også jeg med et inntrykk av at Hegel kan være en god kandidat. Men det var det å finne et sted hvor jeg kan prøve en slik på Mentorene. Jeg bor slik til at hjemlån nok ikke er aktuelt, så med mindre du vet om et sted jeg kan lytte til denne komboen må jeg nok lene meg mye på anbefalingene herfra.

Sitat Opprinnelig postet av JD
    Er brukt aktuelt?
    Ønsker primært å kjøpe, men stiller meg åpen for brukt.

Sitat Opprinnelig postet av hackpacker
    Hegel : Jeg mener at dette ikke er den beste matchen til Dali. Den er ganske "kjølig" i lydbilde, som (jeg mener) vil forsterke enda mer den lyse klangen i Dali.

Hvis du skal til "Klubben" hvorfor ikke lytte til Thule ? Ellers kan Atoll og være et godt alternativ (har prøvd dette på Dali selv), Kanskje en brukt Densen ?
    Så du mener Hegel gir et kjølig lydbilde? Thule er så vidt jeg kan se på konkursens rand, og er kanskje ikke så lurt å kjøpe, om det i det hele tatt er å få kjøpt lenger? Opprinnelig hadde jeg innstillt meg på Thule som potensielt effekttrinn.

Har hørt Lyngdorf TDA2200 på Helicon. Rent og pent, men ettersom litt av "magien" forsvant med denne kontra M3 tviler jeg på at det blir en innertier på Mentor.

Som du selv beskriver edret klangen seg dramatisk ved forsterkerbytte. Flotte greier, men var dette i samme rom, men samme kilde, på samme volum og med samme musikk?
    Ja, ja, tja og ja.

Er det noen som har tro på at Xindak kan gjøre nytten, klangmessig og effektmessig? Kom over denne testen. Ser også at de har et noe kraftigere effekttrinn, men dette blir beskrevet som mer nøytralt i klangen.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Xindak har varme i klangen ja. Har selv en Xindak XA6950/Muse deLuxe 1.0/07 som jeg bruker på B&W703 - en meget bra kombinasjon. Som kjent kan B&W ofte bli litt spiss i diskanten. Det blir de ikke i kombinasjon med Xindak og du får i tillegg mer fylde nedover.

Xindak og også en del meget bra monoblokker som lydmessig skal ligge i samme gate. Hvis du kjøper dem på postordre kan du prøve i 14 dager og returnere hvis du ikke blir fornøyd. Audiofoni AS

Får du forsatt ikke den fylde du ønsker kan du bytte til Xindak høytalerkabel som gir deg enda litt :-D .

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.. Her blir folk lett irriterte gitt Når han snuser på Nad M3, så er vel budsjettet på over 20k?

Abrahamsen funker sikkert det, men tror nok jeg ville godt for noe som yter litt mer enn de der. De skal jo drive Mentor 8, som jeg vil tro er en litt tungdreven høytaler? Og når man brokobler sliter vel forsterkeren enda mer enn vanligt?

Primare er vel også ganske varm i klangen?

Når det gjelder Xindak ville nok jeg styrt unna, da jeg synes Xindak låter litt kjedeligt og udynamisk. Har hørt noen av monoblokkene deres på Klipsch og det var ikke akkurat spennende. Synes jeg riktig nok.

Men jeg er enig med Kakehode når det gjelder RB1092. Den spiller som bare juling, og har dessuten en veldig overkomlig pris. Og da er det bare til å kjøpe deg en brukbar forforsterker.

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Abrahamsen funker sikkert det, men tror nok jeg ville godt for noe som yter litt mer enn de der. De skal jo drive Mentor 8, som jeg vil tro er en litt tungdreven høytaler? Og når man brokobler sliter vel forsterkeren enda mer enn vanligt?
    Når man brokobler 2 stk V4.0 firedobles effekten, dvs: 2x280watt, hvis jeg har forstått det riktig. Transformatoren i en V4.0 skal ha en kapasitet på 1000 VA og forsterkeren skal ifølge Abrahamsen være i stand til å levere mer enn 100 A strømpulser. Så.. jeg tror det skal være litt futt i den kombinasjonen.

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå innom en lokal pa butikk å spør om di har en crown eller qsc du kan låne med deg. Så prøver du di på en bra forforsterker.

Newcomer Journeyman sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hedon
    Jeg er, kort sagt, på jakt etter en forsterker/evt effektforsterker som gir et varmt og rundt lydbilde som ligner så mye som mulig på Helicon MK2-serien sitt om den kjøres på Dali Mentor 8. Utopi? Slett ikke sikkert, la meg forklare:

Har hørt på Mentor 8 og Helicon 800 mk2 i direkte sammenligning, med NAD M3 som forsterker og M5 som cd-spiller. Jeg opplevde at lyden til Mentor var ekstremt klar, detaljert med meget stram og presis bass. Skikkelig trøkk. Men, det ble i lyseste og kjøligste laget for meg. Mye diskant (litt vel skarp til tider) og mye bass. Det var ålreit å høre på, men gav meg liksom ingenting. Magien manglet. Heliconen var derimot en annen historie. For en herlig klang! "Slik skal det være", tenkte jeg. Her var varme og "magi" i massevis. Ikke fullt så kraftig basstrykk som Mentor, men desto mer fyldig mellomtone. Alt i alt en fryd for øret!

For moro skyld bad jeg om å få prøve Mentorene på en Denon 4308 receiver, bare for å oppleve forskjellen på en god receiver og en kraftpakke som M3 med egne ører. Og det som slo meg var at klangen skiftet totalt. Dette låt uhyggelig likt Helicon, med unntak av den stramme basskontrollen M3 var i stand til å gi, og noe mindre oppløsning. Scenen ble litt mindre, men lydbildet var nå mye mer i min liga, med et varmere lydbilde og fyldigere mellomtone. Godt, men ikke godt nok. Det må mer krefter til, uten at det går utover "varmen".

Jeg er i tvil. Jeg har råd til Helicon, men dersom det er mulig å heller legge pengene i en forsterker til Mentorene som gir tilnærmet det samme lydbildet, er det mer interessant. Ut fra hvordan det ble med Denonen burde dette være mulig. Har ikke bestemt meg for hvorvidt jeg skal gå for en ren stereoforsterker, eller en receiver med eller uten effekttrinn, så dette er helt åpent. Tips og erfaringsutvekslinger rundt dette mottas med stor interesse!
    Deler din oppfatning om at Metor er i overkant lys. Måtte be selgeren om å skru ned lyden etter et par spor med NAD elektronikk som jeg synes ble stressende i toppen. Sammenlignet med Helicon og MS4 som i mine ører låt mye bedre.

Har tidligere også eid Audiovector som også kan være i overkant i toppen. Audiovectoren ble langt på vei temmet med Primare forsterkeri og jeg tipper det kan være en god match til Mentor.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.. Her blir folk lett irriterte gitt Når han snuser på Nad M3, så er vel budsjettet på over 20k?

Primare er vel også ganske varm i klangen?

Når det gjelder Xindak ville nok jeg styrt unna, da jeg synes Xindak låter litt kjedeligt og udynamisk. Har hørt noen av monoblokkene deres på Klipsch og det var ikke akkurat spennende. Synes jeg riktig nok.

Men jeg er enig med Kakehode når det gjelder RB1092. Den spiller som bare juling, og har dessuten en veldig overkomlig pris. Og da er det bare til å kjøpe deg en brukbar forforsterker.
    Jeg er ikke lettirritert bare så det er sagt, men når folk kommer med synsing og mening uten å ha hørt produkter, så ja da kjenner jeg at det brumler:-D
    Hvordan i all verden kan du synse fram at Abrahamsen ikke har krefter hvis du ikke har testet det selv? Primare er vel varm i klangen? Det betyr at du ikke har testet.

Jeg har eid både Primare og Abrahamsen selv. Abrahamsen har mye fyldigere lyd og har en varmere signatur.

Og hvorfor skulle den slite mer ved brokobling?

2 x280 watt i 8 ohm er det krefter nok for Mentor?

Poenget mitt er at du heller skal teste ut ting i stedet for å komme med en masse synsing og mening om hva du TROR, det hjelper ingen

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •